Gå til innhold

Mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal spise så lite kalorier som mulig og har begynt med trening fast. Men er usikker på hva jeg kan ha til middag? Noen med noen gode tips om middager med lite kalorier? 😊 Jeg lurer også på åssen man teller kalorier, leser her at man skal ha 1600 kalorier om dagen minst, men om man trener 1 time brenner man 500 f.eks. Hva skjer med resten? Noen som vil forklare eller har en plass og vise meg til som forklarer dette gått da jeg er ganske ny på det her og ikke forstår det helt 😅 Jeg er 110kg og 1.67 høy og 21år, så det er høyst nødevendig og ta tak i det nå, før det går får langt. Er det også noe godt snacks som ikke er fullt på kalorier? 😊🌸 Takk for svar 🌸

Videoannonse
Annonse
Gjest tranedatter
Skrevet

1. "lite som mulig"  av kalorier er ikke noe mål. Du skal leve, holde deg frisk og orke trene. ;)

2. Mye grønsaker, rent protein (fisk, kjøtt) og litt karbohydrat, samt litt fett. I den ordningen, så har du ganske lite kalorier. Kommer jo også an på mengden da.

3. Noen "spiser opp"  treningskaloriene sine. Dvs lar underskuddet være konstant. Andre lar den 500 kaloriene fra trening gå som ekstra underskudd. Noen en mellomting, kommer an på hva du har spist, hva du har trent, formen etc. 

Her kan du regne ut kaloribehovet ditt: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Også legger du deg på et passende underskudd, mange trekker for eksempel 500 kalorier fra "vedlikeholdet".  Denne kalkulatoren tar hensyn til aktivitetsnivå, så da legger du deg på samme underskudd hver dag.

Gjest tranedatter
Skrevet

Ps. du kan google for eksempel "middag 600 kalorier" for å få en hum om hvor mye/hva slags mat det er. Samme med frokost, lunsj. 

Når du spiser spiller ingen rolle, noen liker frokost, andre ikke. Andre vil heller ha kveldsmåltid. 

Eksempel: 

Frokost: 300 kalorier

Lunsj: 500 kalorier

Middag 600 kalorier

Mellommåltid: 200 kalorier 

= 1600 kalorier

Skrevet

Last ned My fitness pal eller Lifesum og begynn å logge kalorier. Litt stress i begynnelsen, men etter en stund blir det en vanesak (og MFP husker det du vanligvis spiser). 

Snacks med lite kalorier... grønnsaker? Sukkerfrie pastiller (ikke spis for mange, da blir du dårlig i magen)? Skyr uten sukker? Riskaker? Det enkleste er kanskje å spise litt snacks i helgen, noe du virkelig liker. Evt. En liten bit sjokolade per dag. 

Anonymkode: 669e5...b20

Skrevet

Det er ikke sikkert at du trenger å tenke på kalorier en gang når du er ung, såpass overvektig og har begynt å trene. Jeg ville bare kuttet ut alt av godteri, begrenset det til en dag i uken, ikke tenkt på snacks men å spise deg mett til 3 eller 4 faste måltider hver dag. Du vil nok merke at du går ned mye vekt i starten på slike små grep, så kan du heller begynne å telle kalorier etter hvert. 

Men innse at det allerede har gått "for langt" når du har en BMI på 40 som er helseskadelig overvekt. 

Anonymkode: 4a92d...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...