Gå til innhold

Hvorfor er du fortsatt en kjøtteter? Ønsker du ikke å være en del av vekkelsen som har hjemsøkt vårt land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men ærlig talt, det er ingen "veganervekkelse". Folk bare skjønner at det er bedre å spise mer plantebasert, men av en eller annen grunn må man ekstremisere dette, kalle det "veganisme" og gå til angrep på det. Why....

Anonymkode: f60b7...146

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.10.2019 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Føler du en viss sympati med vekkelsespredikantene i veganismen?

Anonymkode: 39f76...00d

Em slags vegansk Broder Aage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mest at folk skjønner at man ikke må ha kjøtt til hvert måltid hver dag. Slik våre foreldre og besteforeldre levde. Det er på tide at kjøtt igjen blir noe spesielt som man spiser på søndager og kanskje en dag i uka om man har råd/tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24

Kjøtt er en del av kostholdet til mennesker, på lik linje som grønnsaker og frukt. Sliter nok med vitaminmangel og vil ikke gå tom for proteiner (nei, tar ikke tabletter eller linser for å dekke det behovet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kjøtt er noe av det mest næringsrike vi kan få i oss. Vi er skapt for å spise kjøtt og absolutt ingen kommer til å få meg til å forandre mening. 

Det vi kjøttspisere kan gjøre når det gjelder miljø (selv om det nå er bevist 1871 ganger at fisen til kua ikke ødelegger jorda) er å velge kjøtt gressbeitende økologiske dyr. Gjerne lokal, kjøpt fra en Reko-ring 😊

Det er en grunn til at mange veganere går tilbake til et "vanlig" kosthold etter en stund. Det er hardt for magen med alskens grønnsaker og belgfrukter over tid og for at du skal ha et fullverdig vegansk kosthold må du nesten tåle alt - noe de færreste gjør. Hva skjer da? Du kan ikke spise ditt og datt pga magen og får da mangler i kostholdet som da igjen fører til mangelsykdommer/sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser noe kjøtt fordi jeg er motstander av industrielt husdyrhold, og ikke det å drepe og spise dyr sånn rent prinsipielt. Med tanke på bærekraft er det også snakk om å redusere kjøttinntaket, ikke å kutte det helt ut.

Så min løsning er et slags fleksi-freegan kosthold. Dvs at jeg spiser mye vegetar, og det eneste kjøttet jeg kjøper til fullpris er økologisk. Sau og storfe-hold er heller ikke så ille her i Norge, så jeg handler noe av dette i datovare-hylla, siden det da reddes fra kast. Og så spiser jeg en del dumpster, siden jeg synes det er uting at vi først utnytter dyra industrielt, bare for å overprodusere kjøtt som uansett blir kastet.

Egg og melk kjøper jeg økologisk ,der det er tilgjengelig, men jeg kjører ikke land og strand for å få tak i en liter økologisk melk, når de har alt annet der jeg er, fordi jeg mener at vi bør tenke på miljøet også. Men en planlagt butikktur går jo til lokale butikker jeg vet at vanligvis har de varene jeg ønsker. 

Fleksi-biten kommer mest inn i sosiale sammenhenger, er hjemme hos noen, eller vi spiser ute. Da prioriterer jeg å være en god gjest, så dytter jeg heller i riktig retning når vi velger spisesteder, og er nazi på mitt eget kjøkken. 

Anonymkode: 2feab...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser kjøtt fordi det er naturlig i mitt tradisjonelle kosthold. 

Nei, jeg har aldri hatt tillit til såkalte vekkelser.  Så heller ikke med "kjøttvekkelser".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elgen jeg skøyt i dag skulle nok ønske jeg var veganer 👍

Anonymkode: a87cd...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den elgen jeg skøyt i dag skulle nok ønske jeg var veganer 👍

Anonymkode: a87cd...57f

Elgkjøtt :strix:

Anonymkode: 85b6d...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Kjøtt er godt. Kommer aldri til å slutte å spise kjøtt.

Ikke jeg heller. Har også lagt merke til at en god del profilerte tidligere veganere nå har begynt å spise kjøtt igjen og har kommet ut både på YouTube og blogg med sine historier om hvordan de nå føler seg 100 ganger friskere enn på vegansk diett. Jeg synes ofte de som har vært veganere over flere år får ett usunt preg: Gusten hud uten glød, slappere hud, tynne og senete kropper og innhulte øyehuler.

Eksen min vokste opp med vegetarisk kosthold og utbrøt " er det sånn det føles å ha overskudd?! " etter å ha begynt med kjøttspising etter at han møtte meg. Her også en eldre søster som var veganer i godt over ett tiår, men som begynte å spise kjøtt igjen og vips så forsvant alt av mageproblemer hun hadde slitt med og hun fikk tilbake energien.

Anonymkode: 85b6d...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er født kjøttspisere, og vil alltid vere det.. 

Anonymkode: 8a808...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 8.31, Witch24 skrev:

Kjøtt er en del av kostholdet til mennesker, på lik linje som grønnsaker og frukt. Sliter nok med vitaminmangel og vil ikke gå tom for proteiner (nei, tar ikke tabletter eller linser for å dekke det behovet)

Gå tom for protein faktisk .

Anonymkode: 2e9d1...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Witch24
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå tom for protein faktisk .

Anonymkode: 2e9d1...8c1

Minns det var dette vegetarianere må/ bør ta som tilskudd, men kan hende jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Witch24 skrev:

Minns det var dette vegetarianere må/ bør ta som tilskudd, men kan hende jeg husker feil...

All mat minus olje og sukker inneholder protein,så nei man må ikke ta tilskudd. 

Anonymkode: 2e9d1...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker vegetarmat, vi har ofte flere vegetarmiddager i uka, men jeg er ikke vegetarianer. Jeg har vært det, men det ble for komplisert og dyrt i lengden. Å spise for mye kjøtt er ikke bra for helsa, men det finnes en mellomting mange glemmer i debatten. Veganisme som den framstår i dag, er i all hovedsak ekstremisme og på grensen til galskap. Og merkelig nok, så har alle jeg kjenner som er veganere, en fortid med spiseforstyrrelser. Jeg respekterer fint at folk velger å ikke spise ditt eller datt, men da får de vise samme respekten tilbake

Anonymkode: 2307f...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Witch24 skrev:

Minns det var dette vegetarianere må/ bør ta som tilskudd, men kan hende jeg husker feil...

b12, da det kun finnes i kjøtt

Anonymkode: 2307f...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken løsning veganere har for mennesker med livslang B12 og jernmangel. Plantejern tas ikke opp spesielt bra, og B12 finnes heller ikke i planter. Så hva tenker dere er løsningen her?

 

Jeg bare syns at dere er så ekstreme. Det går an å kutte ned på kjøtt, spise et par ganger i uka eller måneden, men samtidig ikke kutte det ut helt. Og alle dyr man spiser blir ikke behandlet slik som i den dokumentaren om grisene.

Anonymkode: 98372...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2019 at 11:26 PM, Aricia said:

Jeg er ikke veganer fordi jeg i stedet velger økologisk. Og etter min mening kan ikke veganere gjøre det - økologiske grønnsaker dyrkes nemlig med naturgjødsel, fortrinnsvis husdyrgjødsel.

For meg viser dette hvor galt avsted det bærer med en vegansk tankegang. Veganismen hyller en individualisme som for meg blir problematisk. Naturen handler ikke bare om individer, men også om system og samspill. Dette ser man tydelig i landbruk inspirert av permakultur. Her kan feks frittgående gris gå utendørs på en jordlapp en sesong. Grisene spiser alt som vokser på jordstykket, ikke bare over bakken, men langt, langt ned i bakken. Ugress som feks kveke, med lange røtter som ikke kan tas knekken på med sterke plantevernmidler engang, forsvinner fullstendig takket være grisens tryne spesialdesignet for å rote i jorda etter mat.

Når våren kommer igjen er jordet både ferdigryddet og ferdiggjødslet av griser som samtidig har fått leve fritt utendørs og utfolde seg i pakt med sine instinkter og sitt særpreg. Jorda er dermed klar for å dyrke grønnsaker i, helt uten maskinhjelp eller kunstig nærlngstilførsel. Det nye årets griser flyttes samtidig til et nytt jordstykke der de tar fatt på restene av fjorårets grønnsaker.

Et annet eksempel er bruk av frittgående høns, gjess eller kalkun i frukthager, som feks eplehage eller druemarker. Fuglene spiser nedfallsfrukt som kan forårsake soppangrep om de får bli liggende, og insekter som kan skade fruktplantene. Det gir dem variert kost, frukten gir god kvalitet og smak på kjøtt og egg, og bonden unngår sprøyting.

For meg er det så intuitivt riktig at det er sånn landbruket er ment å virke. Det er så selvinnlysende fornuftig! For å drive landbruk på naturens premisser trenger man dyrehold. Et balansert landbruk med dyrking av korn, frukt og grønnsaker henger uløselig sammen med husdyr. Veganisme er like mye i konflikt med dette som industrielt landbruk etter mitt syn.

Alltid lurt på hvordan de skal gjødsle grønnsakene sine uten dyrehold? Skal de ha dyr som skal ete opp maten uten å bidra selv? 

Anonymkode: 76f4a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...