Gå til innhold

Hvorfor er du fortsatt en kjøtteter? Ønsker du ikke å være en del av vekkelsen som har hjemsøkt vårt land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler du en viss sympati med vekkelsespredikantene i veganismen?

Anonymkode: 39f76...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får bare drive på. Så lenge det ikke går ut over andre enn seg selv. F.eks at et helt middagsselskap må spise mat uten kjøtt. Bare fordi at det er en slik vegetar særing med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kjøtt er det eneste som står mellom oss og et fullstendig gjengrodd landskap, det skaper liv og arbeidsplasser utenfor byene og ringvirkningene inn i nasjonalbudsjettet er enorme summer.

Kjøtt er historie, kultur og identitet. Det er sunt, det smaker godt og kroner selv livet med næring og nytelse.

Aktivister er alltid farlige og korttenkte.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kjøtt smaker godt. Derfor spiser jeg kjøtt. Spiser riktignok primært kalkun og storfekjøtt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiste jeg gryterett med deilig saus, masse grønnsaker - og kjøtt. Litt av alt, med andre ord. Nam! Nå er jeg god og mett hele dagen. 😊

Anonymkode: 84410...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalles folk som spiser allsidig for kjøttetere?  Finnes det veldig mange som bare lever på kjøtt?  Man kaller ikke veganere grønnsaks og fruktspisere selv om det er det de er.  Jeg spiser, både grønnsaker, frukt fisk og kjøtt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hvorfor kalles folk som spiser allsidig for kjøttetere?  Finnes det veldig mange som bare lever på kjøtt?  Man kaller ikke veganere grønnsaks og fruktspisere selv om det er det de er.  Jeg spiser, både grønnsaker, frukt fisk og kjøtt. 

Det er bare noen veganere som må blåse det opp til å høres ut som vi er krokodiller på matfronten.  

Anonymkode: 7b88a...151

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer fordi jeg i stedet velger økologisk. Og etter min mening kan ikke veganere gjøre det - økologiske grønnsaker dyrkes nemlig med naturgjødsel, fortrinnsvis husdyrgjødsel.

For meg viser dette hvor galt avsted det bærer med en vegansk tankegang. Veganismen hyller en individualisme som for meg blir problematisk. Naturen handler ikke bare om individer, men også om system og samspill. Dette ser man tydelig i landbruk inspirert av permakultur. Her kan feks frittgående gris gå utendørs på en jordlapp en sesong. Grisene spiser alt som vokser på jordstykket, ikke bare over bakken, men langt, langt ned i bakken. Ugress som feks kveke, med lange røtter som ikke kan tas knekken på med sterke plantevernmidler engang, forsvinner fullstendig takket være grisens tryne spesialdesignet for å rote i jorda etter mat.

Når våren kommer igjen er jordet både ferdigryddet og ferdiggjødslet av griser som samtidig har fått leve fritt utendørs og utfolde seg i pakt med sine instinkter og sitt særpreg. Jorda er dermed klar for å dyrke grønnsaker i, helt uten maskinhjelp eller kunstig nærlngstilførsel. Det nye årets griser flyttes samtidig til et nytt jordstykke der de tar fatt på restene av fjorårets grønnsaker.

Et annet eksempel er bruk av frittgående høns, gjess eller kalkun i frukthager, som feks eplehage eller druemarker. Fuglene spiser nedfallsfrukt som kan forårsake soppangrep om de får bli liggende, og insekter som kan skade fruktplantene. Det gir dem variert kost, frukten gir god kvalitet og smak på kjøtt og egg, og bonden unngår sprøyting.

For meg er det så intuitivt riktig at det er sånn landbruket er ment å virke. Det er så selvinnlysende fornuftig! For å drive landbruk på naturens premisser trenger man dyrehold. Et balansert landbruk med dyrking av korn, frukt og grønnsaker henger uløselig sammen med husdyr. Veganisme er like mye i konflikt med dette som industrielt landbruk etter mitt syn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Morpheus said:

De får bare drive på. Så lenge det ikke går ut over andre enn seg selv. F.eks at et helt middagsselskap må spise mat uten kjøtt. Bare fordi at det er en slik vegetar særing med. 

Å HUFF! Tenk det, spise et helt måltid UTEN kjøtt! Kriiiiise.

Man har det godt om det er noe å syte over.

Anonymkode: b09af...c09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veganisme? Jeg trodde det var plantebasert som var greia.

Anonymkode: f60b7...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veganisme = GALSKAP satt i system! 

Bare å være veganer, vegetarianer eller fleksiterianer så mye du vil! Flott det, bare ikke kommenter og prakk dette på alle andre... 🤢😵

For min egen del holder jeg meg til kjøtt 7 dager i uken, 365 dager i året og trives godt med det 😂😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for et spørsmål?

Jeg er selv vegetarianer...

Det er jo enkelt svar... Før jeg ble vegetarianer spiste jeg kjøtt fordi jeg ikke var like opptatt av dyrevelferd. Itillegg til at jeg var ubevisst på hvor ille dyrene faktisk har det.

Føler dette er en av spørsmålene som bare skaper negativitet og et skille mellom altetere og planteetere.

Folk må slutte å blande seg i hva andre velger å spise. Jeg velger å ikke spise kjøtt, å ønsker og ikke få negative kommentarer på det av altetere. Jeg bryr meg fint lite i om andre rundt spiser kjøtt. 

Spis kjøtt om du vil. Ikke spis kjøtt om du ikke vil.

 

Anonymkode: 81411...c34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler du en viss sympati med vekkelsespredikantene i veganismen?

Anonymkode: 39f76...00d

Jeg spiser ikke kjøtt hjemme, spiser det når jeg får det servert. (Har hatt det slik, med unntak av under graviditeter, siden 1984) men skjønner ikke at en skal predikere.

For min del er det ene og alene fordet jeg blir uggen av kjøtt, men pga lavt jernnivå spiser jeg det under graviditet.

Så regner meg ikke som vegetarianer/veganer selv om jeg i hverdagen spiser mest som en veganer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Morpheus skrev:

De får bare drive på. Så lenge det ikke går ut over andre enn seg selv. F.eks at et helt middagsselskap må spise mat uten kjøtt. Bare fordi at det er en slik vegetar særing med. 

Jeg har hatt mange selskaper hvor jeg har servert vegetar/veganske retter uten at jeg tror folk har lidd noen nød, for da hadde de vel gjerne ikke spurt om oppskrift m.m

For ordens skyld, i respekt for vertskapet så spiser jeg alltid den mat som blir servert når jeg er bedt bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange vegetariske/ veganske retter blant mine favoritter. Fanatikere er jeg der i mot litt allergisk mot ;)  

Anonymkode: 71cf2...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker kjøtt, og kommer fortsatt til å spise kjøtt, i alle varianter. De andre får bare styre på med «gresset» sitt🤪 Gleder meg til juleribba😋

Anonymkode: aa281...118

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...