Gå til innhold

Har hatt et forhold til en annen. Velger kona men vil likevel fortelle henne det. Hva kan jeg forvente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 14.11.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det hele er veldig vanskelig for deg, TS...selv om jeg helt oppriktig synes mer synd på både kona di og den andre kvinnen enn på deg. Noen mener du har tatt riktig valg i å bli hos din kone, mens andre mener du har tatt feil valg. Personlig tror jeg ikke det på noen måte er mulig å vite hva som er "rett" valg her. Har selv sett eksempler på menn/kvinner som forlot sine ektefeller etter et lang ekteskap..for noen gikk det godt, for andre gikk det katastrofalt. Hvilken kategori du selv ville ha havnet i er det ingen av oss som kan vite, og det blir helt feil å spekulere i det. Hva som helst kan skje. Men jeg skal gi deg to eksempler på historier fra min egen slekt/omgangskrets for å gi deg et innblikk i hva som kan være resultatet, uansett valg:

I det ene tilfellet, hadde den ene vært utro, og mente selv at denne elskerinnen var hans store kjærlighet. Han valgte likevel å bli hos kona, på grunn av et langvarig ekteskap, barn og "pakkeløsningen". Mange år senere, etter at kona falt ifra, kom dette fram (han hadde holdt det hemmelig), og innrømte at han hele tiden hadde angret på det valget. Elskerinnen hadde selvsagt gått videre, men han hadde aldri klart å glemme henne. Og selv om han hadde hatt det "godt" hos kona og alt de hadde felles, innrømte han at han stadig vekk tok seg i å drømme om hun andre og lengte etter henne, og mente at han ville angre på dette valget hele livet.

I det andre tilfellet, var det en som gikk ifra kona og ble sammen med elskerinnen (en dame som var mye yngre enn ham). Kona ble naturlig nok sønderknust, og barna tok hennes side, noe som sørget for mye konflikter, men de prøvde allikevel å ha kontakt med sin far og prøve å få det til å fungere etter beste evne. Men i ettertid viste det seg også at den nye damen hans ble veldig sjalu av seg (ironisk nok) og ofte nektet ham å besøke hans "gamle" familie da hun var redd for at barna og andre slektninger skulle prøve å overtale ham til å gå tilbake til sin tidligere kone. Dette skapte enda mer konflikter, og alle helligdager/bursdager/konfirmasjoner/ m.m. ble vanskelige å gjennomføre. I tillegg hadde de veldig forskjellige syn på ting, som hva det skal brukes penger på, hvor ofte venninner/kompiser skal komme på besøk, ferier, matvaner, alkoholvaner og diverse andre hverdagslige ting, som gjorde konfliktnivået ganske høyt (når man treffer noen i skjul ser man jo bare de beste sidene ved denne personen, og det er umulig å vite hvordan hverdagen med dem vil bli). Da hans tidligere kone gikk bort (hun fant seg aldri noen ny, og sørget over skilsmissen helt til den dagen hun døde), gikk det ikke mer enn noen år før hans nye dame gikk ifra ham til fordel for en annen. Når årene gikk begynte han å få diverse aldersrelaterte helseutfordringer (ikke unormalt for alderen), noe hans langt yngre kone tydeligvis hadde problemer med å takle...så da fant hun seg en på sin egen alder. Så han her angrer den dag i dag, og sørger over den smerten han påførte sin kone som han etterhvert mener at han egentlig elsket mer enn denne nye kvinnen som hadde "tatt han med storm" og fått ham til å gjøre sitt livs feiltakelse...så sånn kan det også gå.

Begge disse er eksempler på hvordan begge valg kan bli feil...og det er derfor det er så viktig å gå dypt inn i deg selv og rett og slett ta en "risikovurdering". Ta med alle mulige tenkelige situasjoner, ikke bare de ønskelige, for i slike situasjoner er det ikke alltid de ønskelige situasjonene som er de mest sannsynlige. Prøv å finne ut hva du selv egentlig føler. Synes du det høres grusomt ut å kanskje angre hele livet på at du lot det som kanskje er din store kjærlighet forsvinne ut av livet ditt, og at du heller vil risikere "tap" av det andre (og kanskje at hun evt. forlater seg senere, for det er jo ingen garanti for at dere forblir sammen resten av livet). Er det bedre å ha satset på henne og tapt, enn aldri å ha satset i det hele tatt?

Uansett hva du satser på, så synes jeg du må gi det hele deg. Velger du å skille deg fra kona for å bli sammen med den andre kvinnen, må du gå helt inn for det med alle mulige konsekvenser i bakhodet, slik at du er forberedt på det og evt. bedre rustet til å ta imot de utfordringene som måtte komme. Velger du å bli hos din kone, må du også gi dette alt og la den andre kvinnen gå videre. Ta det opp med din kone at du savner nærhet i forholdet og prøv å få det til å blomstre igjen. Men må være to for å danse tango, og kanskje en slik samtale vil være godt for begge parter, for det er jo ikke sikkert hun føler seg sett og verdsatt av deg heller. Kanskje dere egentlig savner hverandre begge to?

Ellers vil jeg legge til at jeg personlig ikke tror det er noe "rett" eller "galt" valg her, egentlig...etter min mening kan begge valg på sin måte være det gale valget, og kanskje ingen av valgene ville gjort deg helt lykkelig.

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 1e648...717

Tusen takk for at du delte dette. Det får meg til å tenke. Alt er bare så vanskelig. 

På 14.11.2019 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Og det er?

Anonymkode: 79957...87a

Jeg elsker min kone. Kan ikke si noe annet etter så mange år. Om jeg elsker hun andre og? Ja, det gjør jeg, på en helt annen måte. Elsker hele hennes vesen. Kona elsker jeg nok mest pga historie og alt vi har delt, de sterke båndene som tross alt er der etter så lang tid. Jeg har hatt perioder der jeg ikke lenger elsket kona, men så har jeg blitt glad i henne igjen, og så dabber det av igjen. Som nevnt mange ganger, det svinger litt for mye dessverre. 

På 15.11.2019 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert å gjøre noe selv for å få forholdet til kona di ut av "det samme gamle" bildet du har laget av henne?

Hva med å finne på noe nytt og spennende sammen? "Bli kjent på nytt".
Tenk om hun, som deg, faktisk har forandret seg opp gjennom alle disse årene dere har vært gift? Kanskje finner du igjen den personen du faktisk ble forelsket i, bare i en modnere, utviklet versjon?

Jeg tror virkelig at så mye tankevirksomhet som du bruker på "den andre" selv om du har brutt med henne, så merker kona di at du er distansert mentalt. (Men det har du vel nå vært i 2 år.)

Hvis du nå har bestemt deg for å bli hos kona, og tenker å ta en prat med henne, hva med heller å ta en prat om at du savner det dere hadde. Nærhet og intimitet og sex. Kanskje hun savner det samme? Kanskje dere kan gjøre noe med det?

Anonymkode: 10a0e...fdd

Dette har jeg vurdert og jeg har gjort det. Tok det opp med henne for ca et år siden og det ble en fin prat. Og det ble litt bedre etter det. Vi kom nærmere hverandre. Så dabbet det litt av igjen og nå er vi litt nærmere hverandre igjen. Men hun ser ikke ut til å merke at jeg er distansert og fjern. Jeg syns det er rart. Hun ser meg ikke nok. Jeg kan selvsagt ta en ny prat med henne om alt, men jeg tror jeg også bør få fingeren ut og få fortalt henne alt sammen. Vi lever side om side, gode venner. Det er det som er problemet. Det svinger altfor mye med oss. 

På 15.11.2019 den 15.59, Consita skrev:

Ser liksom ikke noe vits i denne tråden. Fyren gjør ingenting annet enn å holde liv i den og gjør absolutt ingen forandringer i livet sitt.

Syns skikkelig synd på kona som lever med en amøbe!.

Ja det er nok synd på henne, men jeg er snill med henne. Om ikke annet. Og det er da vitterlig ikke JEG som holder liv i tråden, det er stadig noen som spør meg hva som skjer! Og da svarer jeg, før eller siden. 

m58

Anonymkode: a0a99...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ruller denne ennå?😂

Anonymkode: a8a72...926

tydeligvis

Anonymkode: a0a99...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet varer lengst. Hadde jeg blitt utsatt for utroskap, så hadde jeg ønsket å få vite sannheten. Jeg blitt veldig takknemlig over å få vite hva som hadde skjedd. Ja, det hadde gjort vondt, men det hadde gjort vondere å ikke vite. Det hadde også vært lettere å tilgi om partneren var ærlig om det og ba om tilgivelse for det som var skjedd. 
La hun få vite det først av deg og ikke noen andre som evt skulle oppdage dere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 15.59, Consita skrev:

Ser liksom ikke noe vits i denne tråden. Fyren gjør ingenting annet enn å holde liv i den og gjør absolutt ingen forandringer i livet sitt.

Syns skikkelig synd på kona som lever med en amøbe!.

Jeg vet. 

Anonymkode: a8a72...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gorilla skrev:

Ærlighet varer lengst. Hadde jeg blitt utsatt for utroskap, så hadde jeg ønsket å få vite sannheten. Jeg blitt veldig takknemlig over å få vite hva som hadde skjedd. Ja, det hadde gjort vondt, men det hadde gjort vondere å ikke vite. Det hadde også vært lettere å tilgi om partneren var ærlig om det og ba om tilgivelse for det som var skjedd. 
La hun få vite det først av deg og ikke noen andre som evt skulle oppdage dere. 

Hva snakker du om? Det skader ikke det du ikke vet.

Anonymkode: daee2...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2019 den 15.12, Lama_Drama skrev:

Patetiske menn som vil fortelle kona om utroskap slik at de kan få det bedre selv. 🙄

Ville du ikke selv satt pris på å få vite om utroskapen? 
Kanskje jeg bare tenker annerledes, men om jeg hadde hatt en kjæreste som var utro mot meg og som kom til meg med en tilståelse, så hadde jeg svart: «Tusen takk for at du tørr å være ærlig med meg. Det er modig gjort og det må ha kostet deg mye. Du skal aldri være redd for å fortelle meg ting - for jeg er trygg. Jeg ønsker at vi skal ha en åpen dialog, ikke at du skal gjemme deg eller skjule ting fordi du er redd for min reaksjon». Hadde selvsagt blitt veldig lei meg og følt meg skyldig selv og mislykket. Hadde nok klandret meg selv mer enn han.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Gorilla skrev:

Tusen takk for at du tørr å være ærlig med meg. Det er modig gjort og det må ha kostet deg mye. Du skal aldri være redd for å fortelle meg ting - for jeg er trygg. Jeg ønsker at vi skal ha en åpen dialog, ikke at du skal gjemme deg eller skjule ting fordi du er redd for min reaksjon»

Dette høres ut som dialogen noen har før de innrømmer sin utroskap også.

...reaksjon. Jeg må fortelle deg noe, jeg var også utro"
 

 

Anonymkode: daee2...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
 
«Takk for at du deler. Mye likt her. Skremmende likt. Syns du jeg burde oppsøke hun andre igjen? Jeg tenker på henne hver dag. Nesten hele tiden :( Men jeg KAN jo ikke gå....! Så hva er hensikten? kommer bare til å såre henne igjen og igjen... :( »
 
Jeg syntes du bør oppsøke henne om du ønsker å dele livet med henne. Du sier du ikke kan gå, men jo du kan det. Du lever ikke i ett tvangsekteskap. Du er en voksen mann med fri vilje. Så du kan velge å snakke med kona de og fortelle det som det er og ønske å fortsette resten av livet med hun andre. Kun da syntes jeg det er rettferdig æ kontakte hun. Kontakter du hun nå, og du fortsatt ikke har tenkt å satse på hun, river du opp i alt det vonde. Kanskje hun har fått deg litt på avstand, det må du godta at hun har. Hun må få gå videre om du ikke vil ha henne.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med henne over. Ikke kontakt henne om du ikke vet. Det er bare vondt for alle. Selvfølgelig går hun og håper på å høre fra deg men det hun håper at du skal si er at du har snakket med kona og nå vil satse på henne. 
Skaff deg en hybel eller lignende, vet ikke din økonomiske situasjon men det står så mye mer respekt for en mann som er handlingskraftig. 

Jeg er godt voksen dame som har vært gift i mange år, 3 store barn. Vanlig A4 liv med båt, hytte, familie alle de greiene der.. et liv med opplevelser gleder og sorger.. masse historie. 

MEN hvis min mann hadde falt så pladask for et annet kvinnemenneske så håper jeg at han hadde kommet til meg og fortalt meg dette. Jeg hadde selvfølgelig blitt helt KNUST og vet ikke hva jeg hadde gjort men jeg hadde uansett ikke gått inn for å ødelegge for noen.. jeg ser du frykter reaksjonen til omgivelsene. 
Mange hadde sikkert blitt sjokkert men det går fort over... alle har som regel nok med sitt. Og familie er familie uansett.. kanskje litt murring i rekkene men ser ikke det som noe problem. Jeg vet våre barn ikke ville at vi skulle holde sammen bare for syns skyld de vil jo at foreldrene skal være lykkelige. 
 

Jeg hadde nok bedt min man være diskret vedr den nye damen sin en stund. For min del og alles egentlig så hadde jeg bedt han om å ikke «vise» hennes frem på en stund hvis du skjønner. Hvis denne damen skal inn i familien så er det ikke lurt at det er hun som har «ødelagt» ekteskapet hvis du skjønner. Da får hun og dere en dårlig start. 
 

DET hadde vært mitt eneste krav til han. 

Anonymkode: 76025...804

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gorilla skrev:

Jeg har ikke vært utro. Har ikke kjæreste engang. 

Men har du hatt aldri en kjæreste? 

Anonymkode: daee2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Jeg vil også si deg en ting til Ts. Sannheten kommer alltid for en dag, alltid. Her trodde vi også at vi kunne klare å skjule det til han evt tok valget, henne eller meg. Valgte han henne ble vi enige om begge to at hun aldri skulle få vite. Jeg er ikke hevngjerrig, så om han hadde fortalt meg at han ble hos konen, på en redelig ordentlig måte, så hadde jeg aldri kontaktet hun for å fortelle at meg og han hadde hatt ett forhold. Men nå ble det jo sånn at hun fant ut. Vi klarte å det skjult i ett helt år. Men så en dag, er katta ute av sekken. Her har han som nevnt valgt å gi ekteskapet en sjanse. Men nå vet veldig mange i deres familie at han har hatt ett ett år langt forhold til ei annen dame. Jeg kan jo tro det blir endel kleine familie sammenkomster der fremover. Og familien til kona hans kan vell umulig være så begeistret for han nå. Så om du er så redd for hva alle andre måtte mene og si, sett deg ned med din kone og fortell. Mye bedre enn at hun en dag skjønner alt også lot du være å si noe. Om du har tenkt å bli i ekteskapet, tenk på hvilken tillitserklæring du gir konen din ved å åpne deg opp og være så sårbar og ærlig. Jeg tror du skaper mer tillit enn dere kanskje allerede har. Finner HUN det ut selv med andre ord... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mann58,

Hvor lenge er for lenge spør du? Det er umulig å si. Kanskje hun våkner opp idag og føler seg lettere.. kjenner at hun skal klare å komme seg videre. At hun virkelig ikke vil ha en mann som river ned selvtilliten hennes (det gjør du jo -du forteller henne jo gang på gang at du ikke vet om hun er bra nok til å innvolveres i livet ditt.. hva tror du det gjør med et menneske)? 
Hun fortjener en mann som ringer på døren hennes med blomster og spør om hun vil være med ut og spise middag.. en mann som er stolt av å vise henne frem til verden, som beskytter hjertet hennes. Det er denne mannen hun venter på. Hvis du ikke er denne mannen så fjern deg fra døråpningen og la henne slippe noen andre inn -noen som virkelig elsker henne. 
 

Jeg tviler ikke et sekund på at hun håper på at du tar kontakt - og med alt du skriver så er det ikke tvil hvor hjertet ditt er.

Og tenk hvor mye dere har å snakke om når hun skal lære å kjenne hele historien om livet ditt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står det til med sexlivet oppi alt det her? Funker det? Kan du ha kjærlighetssorg og samtidig opprettholde et normalt sexliv? Kona di må da merke at «det er noe med deg» og sånne ting gir ofte utslag på soverommet.. eller er du en så god skuespiller?

Anonymkode: 76025...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Du skriver at du elsker din kone. Jeg er veldig usikker på om det er riktig. Jeg tror du elsker AS’et. For om du hadde elsket din kone hadde du ikke vært i stand til å utvikle dype følelser på denne måten for et annet menneske. Du elsker tryggheten og det kjente... ikke din kone. Er min mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke noen vise konen denne tråden... stakkars stakkars dame... du kaster jo bort livet hennes.... !! Det er utrolig slemt. Tenk om dette kommer frem når konemor er 80.... hun har kastet bort årene sine på en mann som drømmer om noen andre... fy søren det er ondskapen selv spør du meg. Skam deg. Skam deg. Fortell kona di . La henne ta avgjørelsen for klarer du ikke selv. 

Anonymkode: 16bd3...04d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
12 timer siden, Gorilla skrev:

Ville du ikke selv satt pris på å få vite om utroskapen? 
Kanskje jeg bare tenker annerledes, men om jeg hadde hatt en kjæreste som var utro mot meg og som kom til meg med en tilståelse, så hadde jeg svart: «Tusen takk for at du tørr å være ærlig med meg. Det er modig gjort og det må ha kostet deg mye. Du skal aldri være redd for å fortelle meg ting - for jeg er trygg. Jeg ønsker at vi skal ha en åpen dialog, ikke at du skal gjemme deg eller skjule ting fordi du er redd for min reaksjon». Hadde selvsagt blitt veldig lei meg og følt meg skyldig selv og mislykket. Hadde nok klandret meg selv mer enn han.

Nei. Ikke når intensjonen er å lette sin egen samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på denne tråden i rykk og napp.. Det som vil skape en ny tidsregning i M58s liv er når hun andre snart blir engasjert i et annet, nytt forhold. Det vil skje før en forventer det vil jeg tro. Det er nok at hun møter en handlekraftig og sterk mann med vilje.  Det vil virke befriende på henne.

Da hjelper det lite alle planer og valg som M58 har gjort.  Da er det dame 1 og 2 som har kontroll og bedre fotfeste.. Enkelte går i sin egen verden , og blir lamslått når de oppdager at folk rundt de gjør sine egne valg .  Sånn er det å sove i timen 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama_Drama skrev (På 17.11.2019 den 10.48):

Nei. Ikke når intensjonen er å lette sin egen samvittighet.

Jeg hadde ikke ønsket å leve i et forhold hvor ting forble gjemt og skjult for meg. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...