Gå til innhold

Hva kostet levis 501 på 80- og 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynt vel å kjøpe dem i 1982'ish å synes å huske de kostet et sted mellom 300 og 400 kroner da, men de steg voldsomt i pris de første årene. På 80-tallet var det jo 501, hockysveis og dunjakker som rådde.

Anonymkode: 702bc...7c2

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

fra 1985 til 2018 har gjennomsnittslønnen økt med en faktor på 4,35. Dvs en levis 501 till 500 kr i 1985 skulle kosta 4,35 * 500 = 2175 for å være like dyr. levis, og klær generelt, er mye billigere i dag

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en som ikke kan regne; betyr svarene over at buksen som i dag koster rundt 1000,- er billigere eller dyrere eller akkurat like mye verdt som tidligere?

Anonymkode: 06f22...4fc

Dersom buksa koster 500,- i 1980, ville samme bukse kostet nesten 1900,- i 2018 dersom prisstigning på klær følgte kroneverdien.

700,- i 1990, gir nesten 1300,- i 2018.

Jeg beregnet dette vha konsumprisindeksen: https://www.ssb.no/kpi?fokus=true

Klær er blitt ganske mye billigere nå i forhold til på 80/90-tallet.

Anonymkode: 70abc...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert over at klær kostet så mye for 20 - 40 år siden! Jeg kjøte en 501 på salg i år til 599. 

Anonymkode: b5c43...726

Mer sjokkert over hvor billig klær faktisk er i dag (i Norge) i forhold til hva vi tjener. Kvalitetsklær kan med fordel bli dyrere, spør du meg.

Anonymkode: 06f22...4fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer sjokkert over hvor billig klær faktisk er i dag (i Norge) i forhold til hva vi tjener. Kvalitetsklær kan med fordel bli dyrere, spør du meg.

Anonymkode: 06f22...4fc

Jeg er enig. Den lave prisen er hovedgrunnen til at folk i dag kjøper så mye mer klær enn før. I tillegg var vel kvaliteten bedre den gangen? Tykkere stoff og ikke noe elastikk, det er vanskelig å få tak i nå, selv om en er villig til å betale mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en som ikke kan regne; betyr svarene over at buksen som i dag koster rundt 1000,- er billigere eller dyrere eller akkurat like mye verdt som tidligere?

Anonymkode: 06f22...4fc

relativt sett en god del billigere idag

Anonymkode: d83f8...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer sjokkert over hvor billig klær faktisk er i dag (i Norge) i forhold til hva vi tjener. Kvalitetsklær kan med fordel bli dyrere, spør du meg.

Anonymkode: 06f22...4fc

enig. Eller - kvalitetsklær kan koste det de koster i dag - men billig fast fashion kunne med fordel fått et kraftig prishopp! Og så burde skredder og skomakertjenester bli fritatt for moms.

Anonymkode: d83f8...580

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at de kuleste og mest populære jentene i klassen brukte Levis 501 på 80-tallet. Vi hadde nok hatt råd til det, men brydde meg ikke, og skjønner forsatt ikke greia. 😂

Anonymkode: 90a79...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13,I 1985 kostet de 349,-...jeg husker det for jeg hadde spart så lenge og fikk ikke kjøpe allikevel når jeg hadde nok penger....det var kjipt altså, for det var det kuleste i verden med litt for korte 501 som var bretta opp og holdt oppe med binders + hvite tennis sokker...😂

Anonymkode: 6e541...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte flesteparten av mine på Grønland i Oslo, for der kostet de 400 kr i outlet butikken. Dette var på 90 tallet. Mener til full pris så lå de mellom 700-800. Dette er da fra midten til slutten av 90 tallet. 

Anonymkode: 3dac0...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det aldri for jeg ville ikke betale et halvt tusen for en bukse. Så 500 midt på 80-tallet tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var dyre, og som nevnt i tråden her så kosta de mellom 500-600 kroner. De gikk opp i pris, husker jeg. Men de var faktisk verdt hvert øre, synes jeg den gangen. Hadde ikke noen andre bukser enn de.

Anonymkode: b1cce...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leo skrev:

Jepp! Jeg klarte av en eller annen grunn å mase meg til en knallrød Millet-jakke som kostet nesten 1.400 kroner hos Ferner Jacobsen i Stortingsgata husker jeg. Tror jeg har den ennå et eller annet sted. 

Om du har den liggende, og ikke har egne barn som vil ha den, så ville jeg lagt den ut på finn.no eller tise. Jeg har sett brukt Millet fra 80-tallet liggende ute til 4.000 kr.

Min 22 årige datter river seg i håret over at jeg ikke har tatt vare på hverken Millet-jakka, Isba-støvlene eller den amerikanske 501'en min.

Anonymkode: fc4d9...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har den liggende, og ikke har egne barn som vil ha den, så ville jeg lagt den ut på finn.no eller tise. Jeg har sett brukt Millet fra 80-tallet liggende ute til 4.000 kr.

Min 22 årige datter river seg i håret over at jeg ikke har tatt vare på hverken Millet-jakka, Isba-støvlene eller den amerikanske 501'en min.

Anonymkode: fc4d9...614

Det var jeg ikke klar over, så det var jo en god idè! Jeg har ikke tenkt på den på mange år så da ville det jo være fint hvis den kunne komme til en eller annen form for nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Leo skrev:

Det var jeg ikke klar overs, så det var jo en god idè! Jeg har ikke tenkt på den på mange år så da ville det jo være fint hvis den kunne komme til en eller annen form for nytte. 

se her - var det sånn du hadde?: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131332207

Anonymkode: d83f8...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ 80 tallet kostet de 500 kr, husker det så godt fordi min mor mente jeg var omtrent gal som ønsket meg en.  Men det VAR mye penger den gangen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert over at klær kostet så mye for 20 - 40 år siden! Jeg kjøte en 501 på salg i år til 599. 

Anonymkode: b5c43...726

Det var egentlig ikke så farlig fordi man trengte ikke hundre merkerting for å være kul, hadde man EN Levisbukse og EN Ball-genser så var man kul. Nå skal de ha så mye mer og moten byttes ut enda oftere. 

Jeg hadde for mye hofter til å kunne bruke 501 og misunte de smale venninnene mine, måtte kjøpe 510. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...