Gå til innhold

Hvorfor blir ikke metoo oppgjøret fulgt opp i media?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg ikke på Trond Giske, men alle de andre oppropene blandt skuespillere, akademikere, sangere, ballettdansere, leger etc. Og hvorfor tør ikke sykepleierne snakke om seksuell trakassering i det hele tatt. Det har de selv uttalt. Rart at ikke journalistene ikke interesserer seg mer for hva som har skjedd av opprydding etterpå og hvorfor ikke sykepleierne tør å snakke om det. Hvor mange måtte slutte på grunn av metoo? Hvem er de, uten å gå ut med navn. Og hvis de var skyldige, hvorfor får vi ikke vite hvem de er? Synes det er merkelig stille etter metoo oppropet fra i forfjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man er seksuelt trakassert, bør man anmelde. Media sin heksejakt, spesielt i Sverige førte til at en uskyldig tok sitt liv. Media har nok forstått at offentlig gapestokk på bakgrunn av påstander, som kvinner ikke ønsker å anmelde, kanskje ikke var så lurt og de har bedre sent enn aldri blitt sitt ansvar bevisst. Andre mister jobb uten anmeldelse og bevisføring. Jeg synes ikke journalister bør gjøre noe som helst. Jeg synes kvinner så vel som menn bør anmelde. Dette er påstander om straffesaker. Det hører hjemme i tingretten. Samfunnsnytten ved at man ikke kan oppføre seg som en idiot, tror jeg de fleste har fått med seg, men du vet, Rikke kjente folk kommer alltid til å utnytte andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmelde? Ja, det kommer man jo langt med som kvinne. De fleste voldtektsmenn blir jo ikke engang dømt, så seksuell trakassering av kvinner blir nok nøye fulgt opp av politiet :ironi:

En av grunnene til at #metoo har vært effektiv, iallefall bedre enn å holde kjeft eller sågar anmelde, er den offentlige gapestokk-mentaliteten det skapte. Drittsekkende ble tatt med buksene nede, og skammen ble plassert der den hører hjemme. Legg merke til at det først og fremst har vært menn, mange menn, som har stilt seg kritiske til #metoo. De tar aldri solidarisk parti med trakasserte kvinner, men istedenfor beklager de seg over menns reduserte muligheter til å vise "handlefrihet" ovenfor kvinner. Det er mange menn, kanskje det store flertall, som ikke lenger føler at de står like fritt til å utøve den makten som de sosialiseres opp til å ha ovenfor jenter/kvinner. Det er ikke lenger fritt fram å objektivisere og seksualisere kvinner på skole, jobb, i det offentlige rom, på internett osv. Du risikerer å bli hengt ut og få din straff gjennom gapestokken. Men på samme måte som i alle andre tilfeller av systematiske og kulturelle overgrep ovenfor kvinner, begått av menn, er det mennenes behov for makt som trumfer kvinnenes behov for å bli hørt og beskyttet. Media snakker ikke lenger om #metoo nettopp fordi det ikke appellerer til de som har mest makt i media: menn. De fleste redaktører er menn, de som snakker høyest i mediahusene er menn. Og menn backer som kjent opp andre menn. It´s still a mans world. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mipsmaster skrev:

Dersom man er seksuelt trakassert, bør man anmelde. Media sin heksejakt, spesielt i Sverige førte til at en uskyldig tok sitt liv. Media har nok forstått at offentlig gapestokk på bakgrunn av påstander, som kvinner ikke ønsker å anmelde, kanskje ikke var så lurt og de har bedre sent enn aldri blitt sitt ansvar bevisst. Andre mister jobb uten anmeldelse og bevisføring. Jeg synes ikke journalister bør gjøre noe som helst. Jeg synes kvinner så vel som menn bør anmelde. Dette er påstander om straffesaker. Det hører hjemme i tingretten. Samfunnsnytten ved at man ikke kan oppføre seg som en idiot, tror jeg de fleste har fått med seg, men du vet, Rikke kjente folk kommer alltid til å utnytte andre. 

Seksuell trakassering og voldtekt har ført til at mange kvinner har tatt sine liv. Andre kvinner klarer ikke lenger å jobbe på grunn av at de er traumatiserte. De kan ha anmeldt og hatt gode bevis, men voldtektsmann eller trakassør blir ikke stilt til ansvar. Dette er straffesaker. Men de blir ikke behandlet som straffesaker. Overgriperen blir sjelden dømt. Hva skal man da gjøre, hvor skal man da gå for å oppnå en slags form for rettferdighet, hvor overgriperen blir stilt til ansvar, hvor trakassøren/voldtektsmannen i det minste kan fornemme en form for straff og skam???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Escalera said:

Seksuell trakassering og voldtekt har ført til at mange kvinner har tatt sine liv. Andre kvinner klarer ikke lenger å jobbe på grunn av at de er traumatiserte. De kan ha anmeldt og hatt gode bevis, men voldtektsmann eller trakassør blir ikke stilt til ansvar. Dette er straffesaker. Men de blir ikke behandlet som straffesaker. Overgriperen blir sjelden dømt. Hva skal man da gjøre, hvor skal man da gå for å oppnå en slags form for rettferdighet, hvor overgriperen blir stilt til ansvar, hvor trakassøren/voldtektsmannen i det minste kan fornemme en form for straff og skam???

Jeg mener at offentlig gapestokk pga påstander ikke er nok. Noen er overgripere andre er det ikke. De som er uskyldige fortjener også rettsikkerhet. Vi kan ikke ha medieoppslag på bakgrunn av enhver kvinne som vil ødelegge livet til en mann. Se på barnefordelingssaker. Det hagler med påstander om vold og incest som aldri har blitt anmeldt. Noe kan være riktig andre saker er bare for å få barna og bidrag. Det burde være krav om at det burde være dom om slikt hvis det skal tas opp i en slik sak. Vi kan ikke bare anklage og forvente å bli trodd. Da vinner man bare man anklager en annen part først. Det blir et dårlig samfunn. Det er en grunn til at to sider får belyse en sak i en rettssal og ikke bare en side. Jeg tilbake til anmeldelse jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AlbertEinstein

Er det for lite fiendskap mellom menn og kvinner synes du, ts? Altså, dette er så hyklersk av kvinner. Jeg husker å ha blitt vasket veldig grundig nedentil av kvinner da jeg var liten, i barnehage og andre steder. Denne pedofilien blir aldri tematisert noe sted. Det skal legges mye godvilje til for tro at dette ikke skjer andre steder også. 

Å hvor mange ganger har ikke jeg blitt sjekket opp av lite attraktive kvinner som er altfor pågående?! Hånden på låret til en mann er liksom greit det... med kvinnehånd på låret får alle menn ereksjon. Når man ber kvinner fjerne hånda og de begynner å sirkulere over låret og penis så er dette like mye overgrep som det dere griner over! 

Hva gjør vi gutta?? Jo, vi takker nei om ikke vi blir forført langt forbi vår evne til å si nei. Uansett så dusjer vi lenge og bruker godt med såpe, deretter går vi videre i livet. Offerrollen er så utrolig patetisk å kle seg i med mindre man faktisk er et offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Jeg mener at offentlig gapestokk pga påstander ikke er nok. Noen er overgripere andre er det ikke. De som er uskyldige fortjener også rettsikkerhet. Vi kan ikke ha medieoppslag på bakgrunn av enhver kvinne som vil ødelegge livet til en mann. Se på barnefordelingssaker. Det hagler med påstander om vold og incest som aldri har blitt anmeldt. Noe kan være riktig andre saker er bare for å få barna og bidrag. Det burde være krav om at det burde være dom om slikt hvis det skal tas opp i en slik sak. Vi kan ikke bare anklage og forvente å bli trodd. Da vinner man bare man anklager en annen part først. Det blir et dårlig samfunn. Det er en grunn til at to sider får belyse en sak i en rettssal og ikke bare en side. Jeg tilbake til anmeldelse jeg. 

Det er allerede et dårlig samfunn. Iallefall for kvinner. De fleste voldtektsmenn kommer ustraffet fra sine kriminelle handlinger. Offeret kan få belyst sin sak, men det er sjelden voldtektssaker ender med dom selv om det foreligger bevis. Årsaken er at det skal være hevet over enhver tvil at det er snakk om voldtekt. Det ligger i ugjerningenes natur at det er nesten umulig å 100% bevise at en voldtekt er en voldtekt. Derfor slipper mange menn unna med hva de har gjort. De færreste reelle voldtekter ender i at voltektsmannen får den straffen han fortjener. Det som i teorien innebærer at begge skal få belyst sin sak, ender som regel i praksis med at vi har et rettsløst samfunn for kvinner som utsettes for voldtekt. Anmeldelser er derfor av liten verdi. 

Det er dette som blir vanskelig med seksuell trakassering og voldtekt. Det vil nesten alltid være menns arena hvor de kan gjøre som de vil, uten å bli stilt til ansvar, fordi det i nesten alle sammenhenger blir ord mot ord. Når media belyser enkeltmenns atferd får flere kvinner sjansen til å komme frem med sine individuelle historier, og det tegner seg et mønster. Man har kanskje vitner til hendelsene, hendelser som rapporteres uavhengig av hverandre hvor atferden til mannen er lik fra situasjon til situasjon. Offentlig gapestokk av menn blir resultatet når vi lever i et samfunn som ikke praktiserer reell rettssikkerhet for kvinner. Du mener tydelig at det er mye bedre at de fleste gjerningsmenn går ustraffet enn at noen få menn blir uskyldig anklaget. Dette har pågått alt for lenge, og det er nødvendig at pendelen snues slik at man kanskje får insentiver for å endre på den elendige rettspraksisen. Men insentivet er gjerne at også menn blir rammet. Først da har ting en tendens til å bli tatt tak i..siden menn er mest opptatt av seg selv og hva som kan gjøre eget liv vanskeligere/bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AlbertEinstein skrev:

Er det for lite fiendskap mellom menn og kvinner synes du, ts? Altså, dette er så hyklersk av kvinner. Jeg husker å ha blitt vasket veldig grundig nedentil av kvinner da jeg var liten, i barnehage og andre steder. Denne pedofilien blir aldri tematisert noe sted. Det skal legges mye godvilje til for tro at dette ikke skjer andre steder også. 

Å hvor mange ganger har ikke jeg blitt sjekket opp av lite attraktive kvinner som er altfor pågående?! Hånden på låret til en mann er liksom greit det... med kvinnehånd på låret får alle menn ereksjon. Når man ber kvinner fjerne hånda og de begynner å sirkulere over låret og penis så er dette like mye overgrep som det dere griner over! 

Hva gjør vi gutta?? Jo, vi takker nei om ikke vi blir forført langt forbi vår evne til å si nei. Uansett så dusjer vi lenge og bruker godt med såpe, deretter går vi videre i livet. Offerrollen er så utrolig patetisk å kle seg i med mindre man faktisk er et offer.

"Vi gutta"? Åja, du mener menn som er i besittelse av mye mer muskelmasse enn kvinner, som gjerne er 10-30 cm høyere enn kvinner. Du hadde kanskje opplevd situasjonen som mer truende dersom du ble befølt av en mann som var 50 kilo tyngre enn deg og 20 cm høyere enn deg, og som tilhørte den kjønnsgruppa som stod for 90% av alle voldtekter og drap her i verden?

Offerrollen er så utrolig lett å latterliggjøre når man selv ikke hører til den kjønnsgruppa som i størst grad blir et offer for den andre kjønnsgruppas mht drap og voldtekter. Det er flere menn som dreper kvinner enn omvendt. Det er flere menn som voldtar kvinner enn omvendt. Bruk hue, Einstein. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et seksuelt overtramp hører hjemme hos politiet - ikke hos media. Vi vil ikke ha en medieverden som fungerer som en offentlig gapestokk. Vi lever i en rettsstat hvor folk er uskyldige frem til det motsatte er bevist. Tenk å mange som hadde løpt til media med anklager dersom de hadde trykket alt? Hvordan skal en journalist kunne bedømme om personen er skyldig eller uskyldig? Det er kjempebra at de er forsiktige i denne saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlbertEinstein
13 minutter siden, Escalera skrev:

"Vi gutta"? Åja, du mener menn som er i besittelse av mye mer muskelmasse enn kvinner, som gjerne er 10-30 cm høyere enn kvinner. Du hadde kanskje opplevd situasjonen som mer truende dersom du ble befølt av en mann som var 50 kilo tyngre enn deg og 20 cm høyere enn deg, og som tilhørte den kjønnsgruppa som stod for 90% av alle voldtekter og drap her i verden?

Offerrollen er så utrolig lett å latterliggjøre når man selv ikke hører til den kjønnsgruppa som i størst grad blir et offer for den andre kjønnsgruppas mht drap og voldtekter. Det er flere menn som dreper kvinner enn omvendt. Det er flere menn som voldtar kvinner enn omvendt. Bruk hue, Einstein. 

Skjønner tegningen. Så lenge noe hender menn er det irrelevant for hylekoret. Takk for at du var så eksplisitt i din forakt for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Escalera said:

Det er allerede et dårlig samfunn. Iallefall for kvinner.

Det er ikke sant. Kvinner gjør det best på skolen, får minst kreft, lever lengst, får mest i stønader, jobber minst, og får barna oftest. Det er bedre å være kvinne enn mann i verdens mest likestilte land, for kvinner, på grunn av formålsparagrafen skal ta særlig sikte på å bedre kvinner og minoriteters stilling. 

3 minutter siden, Escalera said:

De fleste voldtektsmenn kommer ustraffet fra sine kriminelle handlinger. Offeret kan få belyst sin sak, men det er sjelden voldtektssaker ender med dom selv om det foreligger bevis. Årsaken er at det skal være hevet over enhver tvil at det er snakk om voldtekt. Det ligger i ugjerningenes natur at det er nesten umulig å 100% bevise at en voldtekt er en voldtekt. Derfor slipper mange menn unna med hva de har gjort. De færreste reelle voldtekter ender i at voltektsmannen får den straffen han fortjener. Det som i teorien innebærer at begge skal få belyst sin sak, ender som regel i praksis med at vi har et rettsløst samfunn for kvinner som utsettes for voldtekt. Anmeldelser er derfor av liten verdi. 

Voldtekt er forferdelig. Vi er helt enige. For lave straffer, for lav oppklaringsprosent. Vi kan ikke gi frikort til å dømme mennesker offentlige fordi det er vanskelig å bevise voldtekt. Jeg er en lovlydig mann. Ønsker du at JEG skal miste rettigheter i kraft av å være mann og bli sosialt dømt fordi jeg tilhører gruppen menn? Urimelig. jeg er et individ og står kun til ansvar for det jeg gjør. Ingen andre. 

At kvinner er rettsløse er å dra det langt. Jeg ville aldri oppfordret kvinner til å ikke anmelde. Jeg føler det hadde blitt feil. 

3 minutter siden, Escalera said:

Det er dette som blir vanskelig med seksuell trakassering og voldtekt. Det vil nesten alltid være menns arena hvor de kan gjøre som de vil, uten å bli stilt til ansvar, fordi det i nesten alle sammenhenger blir ord mot ord. Når media belyser enkeltmenns atferd får flere kvinner sjansen til å komme frem med sine individuelle historier, og det tegner seg et mønster. Man har kanskje vitner til hendelsene, hendelser som rapporteres uavhengig av hverandre hvor atferden til mannen er lik fra situasjon til situasjon. Offentlig gapestokk av menn blir resultatet når vi lever i et samfunn som ikke praktiserer reell rettssikkerhet for kvinner. Du mener tydelig at det er mye bedre at de fleste gjerningsmenn går ustraffet enn at noen få menn blir uskyldig anklaget. Dette har tt alt for lenge, og det er nødvendig at pendelen snues slik at man kanskje får insentiver for å endre på den elendige rettspraksisen. Men insentivet er gjerne at også menn blir rammet. Først da har ting en tendens til å bli tatt tak i..siden menn er mest opptatt av seg selv og hva som kan gjøre eget liv vanskeligere/bedre. 

Først skriver du lenger oppe at det ligger i ugjernings natur at det er nesten umulig å bevise voldtekt 100% Så følger du opp med at samfunnet ikke praktiserer reell rettsikkerhet for kvinner. Hva mener du? Er det rettsystemet eller ugjerningens natur som gjør det vanskelig? Hva mener du burde være løsningen? Hvordan kan rettspraksisen forbedres? Media gikk for langt, de har roet seg nå. Det finnes uskyldige menn også.. hvilken rettsikkerhet ønsker du for dem? 

Jeg vil gjerne ha høyere straffer for voldtekt og håper det kan være prevantivt. At ikke mange nok blir dømt, bør ikke senke rettsikkerheten til halvparten av norges befolkning. Det er gruppeidentitets tankegang. Jeg har ikke noe ansvar for voldtekt og burde ikke kunne anklages på sosiale medier i kraft av å være født mann. Jeg synes forøvrig også at en falsk anklage om voldtekt burde resultere i at en kvinne får samme straff som mannen hadde fått i antall år fengsel. Mulig det ikke skjer ofte, men det skjer jevnlig og de kvinnene  det gjelder slipper for billig unna. Derfor er det helt feil at menn må bli rammet før det skjer noe. Ingen kvinner blir anklaget for seksuelt missbruk. Psykologene sier at det er en del av det. Ikke vær så sikker på at menn har det så godt. Det er en grunn til at de tar livet sitt så ofte som de gjør. 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlbertEinstein

Denne tråden kan leses inn i et skjema dessverre. Det er jo bare å se på hvor mange kvinner som går til psykolog og gjennomfører selvmordsforsøk. Menn på sin side sutrer ikke hos psykologen, men undertrykker dårlige følelser helt til de ikke makter det lenger. 

3 av 4 selvmord rammer menn. Så hvis alle kvinner er offer og alle menn er hensynsløse predatorer blir denne statistikken veldig pussig. Som sagt, vi tar oss sammen og går på jobb.

Jeg trivialiserer selvsagt ikke voldtekten av kvinner. Voldtektsmenn er samfunnskreft. Det er dette " han tok på meg!" Hysteriet metoo utviklet seg til å bli jeg har avsmak for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.10.2019 den 22.57, Mipsmaster skrev:

Dersom man er seksuelt trakassert, bør man anmelde. 

Det er ikke så enkelt. Det er ikke sikkert ting er straffbare etter loven. De kan like fullt være seksuell trakassering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jabx said:

Det er ikke så enkelt. Det er ikke sikkert ting er straffbare etter loven. De kan like fullt være seksuell trakassering.

Det er helt sikkert riktig. Dersom hendelsen ikke kvalifiserer til en bot en gang skal kvinner selvfølgelig ikke få noe frikort for netthets, kvinnene burde straffes for slikt. Ikke noe ulovlig har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA kommer det nok en ny bølge nå. Ronan Farrow som skrev om Harvey Weinstein kommer nå ut med ny bok om alt som skjedde, hvordan de ble forsøkt hindret i å undersøke, og hvordan Weinstein skal ha ansatt folk til å følge etter han. Han skriver også at Matt Lauer ikke fikk sparken bare på grunn av en klage, men at det skal være snakk om noe mye mer alvorlig. 
Dessuten kommer nettopp filmen The Bombshell ut, som handler om Fox News og hvordan kvinner der har blitt behandlet. Jeg føler at her i Norge har det blitt ganske stille, men vi ser fremdeles at saken blir tatt opp i utlandet. 
Jeg tror Ronan Farrow som journalist blir motivert av at han er sønnen til Woody Allen, og faren hans blir fremdeles i dag ankler for å ha misbrukt søsteren hans seksuelt, men ingen tror på henne. Da det først skjedde sa man at hun var et barn og han hun ble overtalt av moren til å si det, men hun er en voksen dame, og hun har aldri endret på anklagen. Hun mener fremdeles at han misbrukte henne og det fikk aldri konsekvenser for han.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...