Gå til innhold

Vasker du nyinnkjøpte klær før du bruker de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du gal! Det diggeste er jo helt nye klær! 🤩

Anonymkode: 0d02c...9e6

Som andre har prøvd på, og fått svette, sminke, og klissete fingre på. Bukser prøvd av folk med skitne truser, eller ingen truser. Eller som har blitt brukt hjemme hos noen og så returnert igjen 

Helt nye klær er ikke ubrukte klær. 

Anonymkode: bb49f...cce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, miamiamia skrev:

Alle klær sprayes før de forlater fabrikken. Dette er for å unngå bakterier, insekter osv. Denne sprayen er særdeles giftig.

Så JA, jeg vasker absolutt alt av klær før bruk.

Det er faktisk så giftig at ingen noen gang har dødd av det, noen som er maks uheldig har kanskje fått utslett. Aldri opplevd noen ulemper med å ikke vaske klær før førstegangsbruk. Flere plagg må jo anvendes en del ganger før første vask da fasong kan ødelegges etter en runde i maskinen. Jeg vasker kun sengtøy, håndklær og undertøy før det taes i bruk. Har sensitiv hud og har aldri opplevd å få allergiske reaksjoner. Hadde det vært så giftig som du påstår hadde det blitt mer ståhei.

Anonymkode: e86c5...272

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre har prøvd på, og fått svette, sminke, og klissete fingre på. Bukser prøvd av folk med skitne truser, eller ingen truser. Eller som har blitt brukt hjemme hos noen og så returnert igjen 

Helt nye klær er ikke ubrukte klær. 

Anonymkode: bb49f...cce

Skal du tenke slik så kan du vel ikke bruke offentlig transport, oppholde deg på offentlige områder, spise ute eller ta på noen ting. Tenk å sitte på en stol som noen har brukt og kanskje vedkommende har svettet og bare hatt på et tynt skjørt eller tynn bukse, tenk å ta på ting som andre har tatt på? Nei, blir for ekstremt å tenke slik. Da må en nesten flytte til skogen hvis en skal tenke sånn. 

Anonymkode: e86c5...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du tenke slik så kan du vel ikke bruke offentlig transport, oppholde deg på offentlige områder, spise ute eller ta på noen ting. Tenk å sitte på en stol som noen har brukt og kanskje vedkommende har svettet og bare hatt på et tynt skjørt eller tynn bukse, tenk å ta på ting som andre har tatt på? Nei, blir for ekstremt å tenke slik. Da må en nesten flytte til skogen hvis en skal tenke sånn. 

Anonymkode: e86c5...272

Det var et svar til hun som mener nye klær er diggere enn nyvaska klær. Så da lurte jeg på hvorfor hun syns skitne klær er diggere enn rene klær. 

Anonymkode: bb49f...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, miamiamia skrev:

Alle klær sprayes før de forlater fabrikken. Dette er for å unngå bakterier, insekter osv. Denne sprayen er særdeles giftig.

Så JA, jeg vasker absolutt alt av klær før bruk.

Da er det utrolig at jeg fremdels er i live.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør man vaske nyinnkjøpte klær før man bruker dem? Eller er det litt hysterisk?

Anonymkode: b4661...2c3

Det kommer an på hva det er. Vasker som regel ikke gensere eller bukser før første gangs bruk, men truser vasker jeg først.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet på vaskeri og ja, man burde vaske klærne før bruk da det sitter igjen mye kjemikalier i de. Det er ikke alltid at man blir syk av å gå med de, men man kan utvikle type hyperallergi som vi ser mange flere mennesker har idag enn før. 

På samme måte som man ikke blir syk av å røyke i 1 år, selv om det er skadelig. 

Anonymkode: 28b4a...ab0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy og undertøy - ja

Generelt klær - nei

:) 

Hvorfor: truser - man skal ikke prøve på truser naken i butikken, men ... 😬 man vet aldri hva folk gjør, så greit å vaske dem først. Sengetøy - For å få bort ... industri (?) lukta, den kjemiske lukta... ja, bedre med nyvaska sengetøy i senga 😄

Anonymkode: 72950...a5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SupaWoman skrev:

Nope, utenom sengetøy.  Det lukter ekkelt og er stivt så det vasker jeg. Håndklær også, de trekker jo ikke til seg fukt når de er helt nye og uvaskede.  Klær til kroppen vasker aldri, selv om jeg vet man bør. 

Håndklær ja!

Nye håndklær har jeg ikke en gang i tørketrommelen for å prøve å få dem til å faktisk fungere 🙌🏻

Anonymkode: 72950...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 13.04, Aragorn ll Elessar skrev:

Da er det utrolig at jeg fremdels er i live.

FLere som skriver dette. Hadde du testet deg hadde du blitt overrasket over giftstoffer og tungmetaller du har i kroppen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker kun sengetøy før jeg tar det i bruk, men kjenner flere som vasker alt før bruk (utenom sokker og ytterjakker)

Anonymkode: 1b237...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miamiamia skrev:

FLere som skriver dette. Hadde du testet deg hadde du blitt overrasket over giftstoffer og tungmetaller du har i kroppen ;)

Og alle de kommer fra klærne, mener du? 

Anonymkode: f2054...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga. har jobbet i klesbutikk og sett hvor dårlig mange kunder behandler klærne. I prøverommene kastes klærne på gulvet + kan være mange personer med forskjellig grad av hygiene som har prøvd klærne før man kjøper dem. I tillegg kommer jo dette med overskuddslagre + hygiene hos fabrikkene som klærne er laget på. 

Anonymkode: b2002...776

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har på meg en kliss ny puma langermet i dag under en kliss ny Adidas tshirt. Jeg vasker ikke helt nye klær, er det et problem? Har faktisk helt nye Adidas sokker på også, selv om de er utenpå et par brukte Nike. 

Anonymkode: 2ffa2...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alltid alt. Har opplevd elveblest, allergisk reaksjon og mye kløe om jeg ikke vasker. Jeg har atopisk eksem av og på, så huden tåler svært lite før den reagerer. Og med de kjemikaliene fra fabrikkene rett på huden er det vel ikke så rart om huden reagerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy, håndduker og t-skjorter til barna blir vasket før bruk. Bukser blir ikke. Egne nye klær vaskes kun dersom de kommer i posten og lukter ekkelt. Sokker unngår jeg å vaske, fordi de er så herlige å ta på når de er helt nye😊 Jo, jeg vasker truser også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...