Gå til innhold

Fikse gammel bil eller kjøpe annen bruktbil eller lease??? Dilemma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i den triste situasjonen at jeg har en gammel bil som nå i nærmeste fremtid trenger noen utbedringer om jeg skal fortsette å kjøre den.

Det er en Peugeot 307 2004-modell, har gått ca. 215 000km. Kjøpte den brukt for tre år siden. Den skal til EU-kontroll i januar, og vet allerede at jeg da må få satt på ny fjær på ene siden foran (har fått beskjed om at det vil koste ca 4500 kr.

I tillegg så må jeg nok kjøpe nye vinterdekk innen 1.november. Har en bror som kan sette på de nye dekkene, men uansett så vil jo selve dekkene koste 3-4000 kr. Og så vil EU-kontrollen være på rundt 1000 kr i januar.

Så, om jeg beholder denne bilen har jeg da utgifter fremover på nesten 10 000 kr.....I vår hadde jeg også utgifter på bilen, som jeg skrev om her, ved at bytte ut dynamoen etter at bilen bare stoppet. Det kostet rundt 6000 kr.

Jeg er enslig forsørger og er avhengig av bilen til både jobb, henting og levering av barn til ulike aktiviteter etc. Har ikke mulighet til å ta opp lån for å kjøpe ny bil.

Hva vil være det smarteste fremover? 1) Fortsette å eie denne bilen, til tross for utgiftene jeg vet kommer (men kan også hende det er flere feil på EU-kontrollen så det blir dyrere for meg)

2) Prøve å selge denne bilen og evt kjøpe en annen bruktbil?

3) Prøve å få brukt min nåværende bil som deler av innskudd i en leasing-bil? Leasing kan jo være dumt, men da kan jeg vel kjøre en bil som forhåpentligvis ikke trenger dyre reparasjoner hvert år? Har funnet leasingbil som koster rundt 900 per måned, men med innskudd på 60 000 - og det har jeg jo dessverre ikke råd til. Tviler på at bilen jeg har nå er verdt mer enn 15-20 000 maks i innbytte.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå, er ganske fortvilende situasjon.

Anonymkode: 5ddad...03b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid vanskelig, sånne dillemma.
Du vet hva du har, men vet likevel ikke om alle skjulte feil og mangler - ting som vil dukke opp.
Det vet du heller ikke om en ny bruktbil.
Dessuten er det ikke gratis å bytte bil.
Om man selv ikke er tilstrekkelig teknisk kyndig, er det gull verdt å ha noen som gir billige og pålitelige råd, men det må være en som må under og kikke. Typisk en mekaniker som ikke BARE tenker fortjeneste.

Og moderne biler har alt for mye elektronisk dilldall som er tidsinnstilte små bomber hva mer-utgifter angår.
Elbiler er trolig enda større feller, pga stor andel dyr elektronikk som krever annen kompetanse enn typiske  mekanikere har. Elektronikk gir større grad av bruk-og-kast.
"Denne svindyre modulen har en eller annen feil....vi må kaste den".

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye reglene for PKK (EU kontroll) trådde i kraft i år så du kan ta kontrollen når du ønsker før fristen så det lønner seg å ta kontrollen nå før du koster på nye dekk. 

Hvis du tar kontrollen nå så finner du ut om det er noe annet som er galt med bilen bortsett fra fjæra, hvis det ikke dukker opp noen andre dyre feil på kontrollen så tror jeg det lønner seg å beholde bilen.

En annen ting er at det er anbefalt og bytte begge fjærene på samme aksling hvis en er gåen.

Anonymkode: 4db5f...19a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De nye reglene for PKK (EU kontroll) trådde i kraft i år så du kan ta kontrollen når du ønsker før fristen så det lønner seg å ta kontrollen nå før du koster på nye dekk. 

Hvis du tar kontrollen nå så finner du ut om det er noe annet som er galt med bilen bortsett fra fjæra, hvis det ikke dukker opp noen andre dyre feil på kontrollen så tror jeg det lønner seg å beholde bilen.

En annen ting er at det er anbefalt og bytte begge fjærene på samme aksling hvis en er gåen.

Anonymkode: 4db5f...19a

Takk for tips.

Ja, har hørt det med å bytte begge fjærene, men det vil bli for dyrt.

Anonymkode: 5ddad...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...