Gå til innhold

Hvem har skylden? Bil eller sykelisten?

Cecilie82

Anbefalte innlegg

Jeg sykler til og fra jobb. Kjører ut av et sykkelfelt og inn i en rundkjøring overholder vikeplikten selv som syklist. Hvis det hadde blitt kollisjon i rundkjøringen hvem har skylden? En på jobb meinte det var meg som syklist. Er en undergang et lite stykke bortenfor sykkelstien

Endret av Cecilie82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer selvfølgelig helt an på hvem som opptrer uaktsomt. Opptrer du uaktsomt er det din skyld, opptrer bilen uaktsomt er det bilførerens skyld. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 12a98...216

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor veksler du mellom sykkelsti og kjørebane, når du kan ta undergangen? 

Jeg skjønner at svaret er at det går fortere, men fryktelig irriterende med syklister som veksler etter hva som passer seg selv best.

Anonymkode: bfa7a...631

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor veksler du mellom sykkelsti og kjørebane, når du kan ta undergangen? 

Jeg skjønner at svaret er at det går fortere, men fryktelig irriterende med syklister som veksler etter hva som passer seg selv best.

Anonymkode: bfa7a...631

For å spare tid. Siden undergangen ligger et lite stykke bortenfor sykkelstien. Men følger regler for trafikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Cecilie82 skrev:

Jeg sykler til og fra jobb. Kjører ut av et sykkelfelt og inn i en rundkjøring overholder vikeplikten selv som syklist. Hvis det hadde blitt kollisjon i rundkjøringen hvem har skylden? En på jobb meinte det var meg som syklist. Er en undergang et lite stykke bortenfor sykkelstien

Når du bytter felt har du vikeplikt. 

Jeg ville kjørt ut i kjørebanen i god tid før rundkjøringen. Da gjelder vanlige regler, en sykkel følger samme regler som biler eller mopeder på veien.

Som syklist kan du sykle på sykkelfelt, på gang og sykkelsti, på fortau og i veien avhengig av farten du ønsker å bruke.

Hvis noen kjører på deg og du ikke har brutt vikeplikten kan jeg ikke helt se hvordan det skal være din feil? Men som syklist, spiller det noen rolle? Jeg vil mye heller betale småpenger enn å bli drept eller hardt skadet i trafikken. Så vær forsiktig og unngå konflikter.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cecilie82 skrev:

Det avhenger jo av hva som er årsaken til kollisjonen. Dersom du bytter felt, din skyld. Dersom den andre bytter felt, den andre sin skyld. Sånn i korte trekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2019 at 11:55 PM, Cecilie82 said:

Om det er tillatt å sykle i den veien, og det er det på de alle fleste veier (unntatt motorveier eller der det er skiltet mot det), kan du såklart sykle der. Da er du å regne som en kjørende med de regler som gjelder med forkjørsrett osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du skal alltid vise tegn hvor du skal med armene.

Skal du krysse vei med fotgjengerfelt skal du GÅ av sykkelen og føre den over veien.

Anonymkode: a26d4...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil vel bilisten få støyten, på samme måte som bilisten får støyten om noen hiver seg foran bilen i mørket uten refleks

Anonymkode: bea2a...841

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du krysse vei med fotgjengerfelt skal du GÅ av sykkelen og føre den over veien.

Anonymkode: a26d4...507

Det trenger man ikke å gjøre. Men hvis man krysser fotgjengerfelt mens man sitter på sykkelen har ikke biler vikeplikt for syklisten.

Anonymkode: 4269a...a74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Uansett vil vel bilisten få støyten, på samme måte som bilisten får støyten om noen hiver seg foran bilen i mørket uten refleks

Anonymkode: bea2a...841

Dette er jo ikke sant. Har syklisten brutt vikeplikten man har ved filskift vil syklisten også få skylden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Hvis du sykler inn i en rundkjøring, har du vikeplikt for trafikken som er i rundkjøringen. Hvis du skal skifte felt inne i rundkjøringen, har du vikeplikt for kjøretøy som ligger i andre felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 5.44, skrue skrev:

Om det er tillatt å sykle i den veien, og det er det på de alle fleste veier (unntatt motorveier eller der det er skiltet mot det), kan du såklart sykle der. Da er du å regne som en kjørende med de regler som gjelder med forkjørsrett osv. 

Det finnes ikke noe som heter forskjørsrett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvem som har skylden når man sitter der kvestet for livet eller død? Det vil neppe være noen trøst at man hadde retten på sin side da. Finnes det tryggere alternativer, så hadde jeg definitivt valgt disse. 

Anonymkode: 8d152...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det finnes ikke noe som heter forskjørsrett da.

Blir det ikke som regel skyldelese i en rundkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Cecilie82 said:

Blir det ikke som regel skyldelese i en rundkjøring?

Det kommer helt an på. Alle rundkjøringer er å anse som vei med forkjørsrett så situasjonen avgjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...