Gå til innhold

Influensere og manglende merking av reklame.


Gjest lillesnøfnugg

Anbefalte innlegg

Gjest lillesnøfnugg

Her kan man diskutere bloggere som ikke klarer å merke reklame eller driver med snikreklame for egne produkter. Dette er et stor problem og kan og bør rapporteres til Forbrukerombudet eller @bloggpatruljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skuffet over FT`s manglende oppfølging av problemet. Det virker som de jevnlig kun sender ut et brev til "værstingene" for å minne om reglene.  Konsekvenser for gjentatte regelbrudd uteblir.

Så lenge influenserne vet at de kommer unna med det, så kommer de til å fortsette. Litt "kjeft" i et brev en gang i året tror jeg ikke skremmer noen. 

Den eneste blogg-boten så langt er vel denne: https://www.nettavisen.no/okonomi/anna-rasmussen-ma-betale-100000-kroner-i-bot/3423545990.html - og der gjaldt det vel mer konkurranser enn manglende reklamemerking. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
På 10.10.2019 den 8.17, Isild skrev:

Jeg er skuffet over FT`s manglende oppfølging av problemet. Det virker som de jevnlig kun sender ut et brev til "værstingene" for å minne om reglene.  Konsekvenser for gjentatte regelbrudd uteblir.

Så lenge influenserne vet at de kommer unna med det, så kommer de til å fortsette. Litt "kjeft" i et brev en gang i året tror jeg ikke skremmer noen. 

Den eneste blogg-boten så langt er vel denne: https://www.nettavisen.no/okonomi/anna-rasmussen-ma-betale-100000-kroner-i-bot/3423545990.html - og der gjaldt det vel mer konkurranser enn manglende reklamemerking. 

Jeg er enig med deg. Men jeg tenker at FT er et organ som får betalt for å følge opp, og at de er plikter til å gjøre jobben sin. Hvis man dokumenterer at bloggerne fortsetter med feilmerking og diverse og ingenting skjer. Ja da får man belyst at FT har et problem med å gjøre jobben sin. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Slik det ser ut nå er Anna Rasmussen og CBE to verstinger i forhold til merking. De bruker også barna sine i umerket reklame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2019 den 8.17, Isild skrev:

Jeg er skuffet over FT`s manglende oppfølging av problemet. Det virker som de jevnlig kun sender ut et brev til "værstingene" for å minne om reglene.  Konsekvenser for gjentatte regelbrudd uteblir.

Så lenge influenserne vet at de kommer unna med det, så kommer de til å fortsette. Litt "kjeft" i et brev en gang i året tror jeg ikke skremmer noen. 

Den eneste blogg-boten så langt er vel denne: https://www.nettavisen.no/okonomi/anna-rasmussen-ma-betale-100000-kroner-i-bot/3423545990.html - og der gjaldt det vel mer konkurranser enn manglende reklamemerking. 

Jeg mener også at media burde vært litt mer "på" når det gjelder denne utingen hvor bloggere store deler av tiden ser ut til å være både hjernedøde og sveiseblinde i henhold til det å forstå og se hva disse reglene faktisk er, men men, finnes nok en egen diagnose for dette :P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg lurer på om influenserne syns det er pinlig å drive reklame... Ta f.eks Komikerfrue og Hedda Skoug. De merker (stort sett), men merket er så lite og så langt ut i et hjørne at en må fryse / screenshot’e bildet for å lete etter det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...