Gå til innhold

Sykepleier på sykehjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, La Divan skrev:

Mulig det er slik du opplever det mange plasser, selv har jeg etter bred erfaring som både pårørende og ansatt sett det med egne øyne. Jobber ikke på sykehjem lenger, men for min del var det en del av den daglige opplevelsen, og tilbakemeldingen fra både brukere og pårørende. Dårlige vilkår for ansette vil nok også ha mye å si, og være med på å skape dårlige holdninger hos ansatte. Men det skal man vel helst ikke snakke så høyt om. 

Det er ingen tvil om at det er en dårlig kultur på enkelte sykehjemsavdelinger. Utfordringen er de trange rammene, og at det på samme tid skal være et godt sted å bo for beboerne og en god arbeidsplass. 
Det må hele tiden jobbes med kultur og arbeidsmiljø, hvis de ansatte har det bra på jobb går ikke bare sykefraværet ned, men det blir også et godt sted å være beboer. 

Ledelsen har mye å si her. Jeg jobber alene som sykepleier på min post, og kjempetrives. Mye fordi jeg har ansvar og ser at jeg kan gjøre en forskjell ift miljøet. 
Det skal sies at jeg har mye erfaring, sykehjem kan være en tøff plass når du er nyutdannet. Det å takle forskjellige typer pårørende var en utfordring tidligere; nå syns jeg det er spennende og givende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt mye ansvar da det for de fleste ledelser ved sykehjem anser det som stuerent å nesten kun ansette ufaglærte...

som sykepleier føler man seg stort sett i skvis fordi man ønsker å være en god kollega ( stort sett kun ufaglærte..) ved å hjelpe til med pleieoppgaver og faktisk få gjort de spl-oppgavene som skal gjøres( palliasjon, medisinering, administrere og observere rundt  behandling , følge opp pårørende, journalføring ..)

vil desverre ikke anbefale deg å søke. De fleste jobber blir bedre når man faktisk har et fagmiljø med andre sykepleier  ( noe de færreste sykehjem har d.. mest ufaglærte..)

 

Anonymkode: 83d05...07d

Signerer denne. Gikk fra å jobbe i psykiatrien på sykehus til jobb i kommunehelsetjenesten. Det var mye verre med tanke på få sykepleiere og ditto mer ansvar, mange ufaglærte og masse ansvar. Underbemanning og fokus på sparing er viktigere for kommunene jeg har jobbet for enn kvalitet i helsetjenestene. Har skrevet avvik så bokstavelig talt blekket sprutet når jeg begynte å jobbe i kommunehelsetjenesten. Mye å ta tak i der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viser at du ikke skjønner hva faget går ut på. 

Hva gjør du når en pasient er i ferd med å utvikle lungeødem? Hvordan observerer du dette? Hvor er du når pårørende ønsker svar og diskusjon rundt pleie og behandling rundt den siste tiden? Hvordan kartlegge og formidle videre pas. Opplevelse av smerte? Og ellers alt av etiske utfordringer , kriser/ problemer som oppstår når avd-leder ikke er til stede;) det er det sykepleier som må ta ansvar for. I tillegg er det veiledning og vurdering av spl-studenter, prosedyrer som spl må gjøre; kateter, intravenøs behandling , injeksjoner , palliasjons medikasjon ; herunder som oftest a-preparater som kreves ekstra observasjon av pasient, kontroll på medisinrom. Og så videre og så videre og så videre.  

 

Ja , sykepleiere slipper ikke unna stell, og det skulle jeg hvertfall personlig ikke vært foruten heller når min jobb faktisk er å være sykepleier. Men det er som flere over her poengterer at sykepleiere gjør det meste av det en helsefaglig gjør PLUSS ekstremt mange andre ansvarsområder.

Anonymkode: 83d05...07d

Jeg har 20år i helsevesenet og 17år på sykehjem og har jobbet hånd i hånd med sykepleierne i alle disse årene. Er selv helsefagarbeider med videreutdannelse i demensomsorg og legemiddelhåndteringskurs.
Det er særdeles lite av slik problematikk som lungeødem på sykehjem.
I forbindelse med opplæring av studenter så har helsefagarbeiderene flere studenter enn sykepleierene har.
Sykepleierstudenter kommer det svært sjeldent men helsefagarbeiderlærlinger som kommer for 12mnd av gangen er det flust av. Det er ikke så mye kateter bruk på sykehjem og de som har har som regel permanent kateter og ikke engangskaterisering. Intravenøs behandling er ikke så store iQ testen. K
lexane o.l er det noen få av og det går til fast tid rundt og rundt i samme sirkelen hele året.
Ikke er det så mye av palliasjons medikasjon heller av preterminale og terminale. Når det er så er det legen som tar alle avgjørelsene av morfin behandling osv og det er som regel helsefagarbeideren som blir satt til å passe på den terminale pasienten. Doseringen er bare litt lett matematikk med mg/ml. Men selvfølgelig veldig alvorlig å gjøre feil så det er viktig å ha hodet med seg.
Kontroll av medisinrom er også svært lite av nå som alle får ferdig istandgjorte multidoser fra apotekene.
Tidligere år har det vært dosering på sykehjemmet og da har jeg vært person nr.2 på denne oppgaven, kontroll av narkotiaskap osv har jeg også deltatt i som person nr2. Observasjon av bivirkninger og reaksjoner på medikamenter gjør også helsefagarbeideren som har legemiddelhåndteringskurs.
Det er ikke så mye kriser og problemstillinger som oppstår når ikke avdelingsleder er der, noen ganger kan det være behov for innleie av en ekstra person for fastvakt på terminale pasienter eller gjerne innleie av personale ved sykdom på helg.
Oftest så bor en pasient kanskje opp i 10år på sykehjemmet før det blir snakk om å falle fra. 
Eneste som er en utfordring vil jeg si er stell av liggesår, hjertelunge redning ved behov, stell av smitterom (sjeldent -og her er helsefagarbeideren like aktiv), vurdering av når man trenger å tilkalle legen og selvfølgelig pårørendekontakt.

Så JO jeg vet hva det vil si å være sykepleier på sykehjem.

På sykehus derimot der er det stadig nye problemstillinger og pasienter og utfordrende på en helt annen måte. Det er visst mange som glemmer alt som faller på helsefagarbeideren likesåvel som sykepleieren. Det er bare snakk om sykepleiere hele tiden og jeg er så trøtt av det for omverden forstår visst ikke at helsefagarbeideren gjør gjerne 75% av de samme oppgavene og at uten helsefagarbeideren hadde ikke ting gått rundt. Nettopp fordi de ikke forstår dette så leies det inn en haug med ufaglærte og helsefagarbeideren og den ufaglærte blir stilt likt når det avgjøres hvem som skal gjøre faglige oppgaver og hvem som skal stå i oppvasken.. Hvor er harmonien i den du?

Anonymkode: 85a9a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.10.2019 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt sinnsykt med tanke på alle de ekstra oppgavene en sykepleier har på et sykehjem, skjønner godt at nesten ingen sykepleier holder ut på sykehjem. 

Anonymkode: d878f...ed2

Du tuller nå? Du mener altså at sykepleiere skal slippe å stelle pasienter? Vet du i det hele tatt hva jobben til en sykepleier er? 

Mange sykepleiere holder ut på sykehjem. De er dyktige og flinke de som er der. Har aldri hørt en sykepleier klage over arbeidsoppgavene sine. Klaging om underbemanning derimot (og der klager vi alle). 

Anonymkode: 9b4a4...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Jeg har 20år i helsevesenet og 17år på sykehjem og har jobbet hånd i hånd med sykepleierne i alle disse årene. Er selv helsefagarbeider med videreutdannelse i demensomsorg og legemiddelhåndteringskurs.
Det er særdeles lite av slik problematikk som lungeødem på sykehjem.
I forbindelse med opplæring av studenter så har helsefagarbeiderene flere studenter enn sykepleierene har.
Sykepleierstudenter kommer det svært sjeldent men helsefagarbeiderlærlinger som kommer for 12mnd av gangen er det flust av. Det er ikke så mye kateter bruk på sykehjem og de som har har som regel permanent kateter og ikke engangskaterisering. Intravenøs behandling er ikke så store iQ testen. K
lexane o.l er det noen få av og det går til fast tid rundt og rundt i samme sirkelen hele året.
Ikke er det så mye av palliasjons medikasjon heller av preterminale og terminale. Når det er så er det legen som tar alle avgjørelsene av morfin behandling osv og det er som regel helsefagarbeideren som blir satt til å passe på den terminale pasienten. Doseringen er bare litt lett matematikk med mg/ml. Men selvfølgelig veldig alvorlig å gjøre feil så det er viktig å ha hodet med seg.
Kontroll av medisinrom er også svært lite av nå som alle får ferdig istandgjorte multidoser fra apotekene.
Tidligere år har det vært dosering på sykehjemmet og da har jeg vært person nr.2 på denne oppgaven, kontroll av narkotiaskap osv har jeg også deltatt i som person nr2. Observasjon av bivirkninger og reaksjoner på medikamenter gjør også helsefagarbeideren som har legemiddelhåndteringskurs.
Det er ikke så mye kriser og problemstillinger som oppstår når ikke avdelingsleder er der, noen ganger kan det være behov for innleie av en ekstra person for fastvakt på terminale pasienter eller gjerne innleie av personale ved sykdom på helg.
Oftest så bor en pasient kanskje opp i 10år på sykehjemmet før det blir snakk om å falle fra. 
Eneste som er en utfordring vil jeg si er stell av liggesår, hjertelunge redning ved behov, stell av smitterom (sjeldent -og her er helsefagarbeideren like aktiv), vurdering av når man trenger å tilkalle legen og selvfølgelig pårørendekontakt.

Så JO jeg vet hva det vil si å være sykepleier på sykehjem.

På sykehus derimot der er det stadig nye problemstillinger og pasienter og utfordrende på en helt annen måte. Det er visst mange som glemmer alt som faller på helsefagarbeideren likesåvel som sykepleieren. Det er bare snakk om sykepleiere hele tiden og jeg er så trøtt av det for omverden forstår visst ikke at helsefagarbeideren gjør gjerne 75% av de samme oppgavene og at uten helsefagarbeideren hadde ikke ting gått rundt. Nettopp fordi de ikke forstår dette så leies det inn en haug med ufaglærte og helsefagarbeideren og den ufaglærte blir stilt likt når det avgjøres hvem som skal gjøre faglige oppgaver og hvem som skal stå i oppvasken.. Hvor er harmonien i den du?

Anonymkode: 85a9a...bb3

Oi. Her var det mye som ikke stemmer med virkeligheten. Mulig det er slik du påstår der du jobber. Men nei, det er ikke tilfelle. Har du hørt om kortidsavdelinger på sykehjem? Og i større byer er det ofte det motsatte av det du beskriver på vanlige avdelinger. Veldig vanlig med smitterom i dag. Gjerne flere i en avdeling. 

Sykepleiestudenter er det hvert år på sykehjem, og de må følges opp av sykepleier. 

Det er en del kateterisering. Ikke bare permanent kateter i tillegg til stell av stomi. I tillegg til legevisitt.i tillegg til palliasjonsbehandling. Så sykepleieroppgavene er ikke så enkle som du skal ha det til. 

 

Anonymkode: 4be93...5b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? Du mener altså at sykepleiere skal slippe å stelle pasienter? Vet du i det hele tatt hva jobben til en sykepleier er? 

Mange sykepleiere holder ut på sykehjem. De er dyktige og flinke de som er der. Har aldri hørt en sykepleier klage over arbeidsoppgavene sine. Klaging om underbemanning derimot (og der klager vi alle). 

Anonymkode: 9b4a4...1f9

Det er vel ikke snakk om at sykepleiere skal slippe å stelle pasienter, men at de skal stelle like mange pasienter som en hjelpepleier/helsefagarbeider når de har mange andre oppgaver i tillegg. 

Jeg jobbet på en avdeling der hjelpepleierne mente stell skulle fordeles likt, dvs at jeg som sykepleier måtte stelle like mange som en hjelpepleier på morgen, ettermiddag og kveld. Tanken høres sikkert grei ut den, men jeg skulle i tillegg lage til, kontrollere og dele ut medisiner til opptil 16 pasienter, administrere intravenøst, gi ekstra smertelinding sc/im, legge kanyler, legge sonde når noen rev den ut, kateterisere menn (hjelpepleierne hos oss gjorde det kun på kvinner), ta sårstell, gå legevisitt, sjekke blodprøver, koordinere undersøkelser og behandling med røntgen, fysio, ergoterapeut og logoped, snakke med pårørende, skrive søknader om hj.spl, sykehjem eller hjelpemidler osv. Det sier seg selv at en sånn tanke om oppgavefordeling er helt urealistisk. Det førte for øvrig til at hjelpepleierne hadde både frokost og lunsjpause på dagvakt og minste en halvtimes pause på seinvakt, men sykepleierne spise ved kontorpulten på dagtid og ikke spiste i det hele tatt på seinvakt. Gjennomtrekket på avdelingen ble veldig stort, og arbeidsmiljøet deretter. Jeg holdt ut i to år, da var jeg lei hevdelsesbehovet til hjelpepleierne og en leder som ikke turte sette ned foten. I dag er dette mange år siden, men avdelingen sliter fremdeles med dårlig arbeidsmiljø, gjennomtrekk av sykepleiere og *tada* de samme hjelpepleierne som da jeg var der for 15 år siden. Andre avdelinger har heldigvis en bedre forståelse av hverandre arbeid, men å tro at man skal dele alt arbeid likt mellom to yrkesgrupper skaper ulikhet. 

Anonymkode: 41f7e...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...