Jump to content
AnonymBruker

Dagsøvn baby 5 mnd

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei,

Vil bare forhøre meg om flere har/har hatt det likt. Min gutt på 5 mnd har egentlig aldri sovet særlig godt på dagtid etter han bikket 6 uker. Han har derimot sovet godt på natta. Nå sover han fra ca 19-07(evt 😎 med to amminger. På dagtid sover han ca hver 2. time men da bare 30-40 min. Noen ganger slår han til med en time eller halvannen. Han våkner som regel blid og fornøyd og virker ikke overtrøtt. Blir 3-4 lurer på en dag, samlet ca 2-2,5 time. Helsesøster mente dette var for lite dagsøvn.. men uansett hva vi gjør (bysse, vugge, vogn, bæresele, white noise osv) sover han ikke lenger av gangen. Har også prøvd både kortere og lengre våkentid mellom uten effekt.. mye eller lite stimuli spiller ingen rolle.. sover nøyaktig likt om det har skjedd mye eller lite en dag.

Er dette unormalt for en på 5 mnd? Når jeg leser om søvn står det liksom overalt at de skal sove 4ish timer på dagen i den alderen.. og mye lengre av gangen?

Han går fint opp i vekt, virker blid og fornøyd, begynt så smått med smaksprøver uten at det har medført noen forandringer.

Anonymkode: 687f6...03a

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han får jo mer enn nok søvn totalt, så det virker som han bare har funnet en døgnrytme litt tidligere enn andre babyer. Han sover mer om natten, mens andre babyer sover mer om dagen. Jeg ville ikke stresset med det!

Anonymkode: bbe5e...e63

BangersBeans&Mash

Mi er lik, men sover i tillegg dårligere på natt. Fra 20-5 med oppvåkninger. 4 dupper på 30-45 min hver. Sovner kun på puppen i senga, og hater vogn🙄🙈

AnonymBruker

Små babyer har ikke melatonin som vi voksne har. Så de sover etter behov. Alt er normalt, ingenting er rart. Du er heldig som har en liten som sover mest på natten. Men det kan snu, så nyt det!

Anonymkode: 575c3...366

AnonymBruker

Det kan være tegn på at han trenger færre dagdupper. Overgangen til færre kan gå lett eller være litt strevsomt. 

Noen reduksjoner gikk fint her, mens andre ganger måtte vi trille rundt til baby hadde "sovet" lenge nok. Etter noen dager sov baby igjen 2-4 timers dupper i vogna.

Hos oss var det at dagduppene ble 30-40minutter korte tegn på at baby trenger færre dupper ila dagen. Stemmer for flere jeg kjenner, så kanskje også for din. 

Anonymkode: 69cd3...a6a

AnonymBruker

5 mnd her også og sover 20 min x 3 ca.. 

Anonymkode: abc69...884

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være tegn på at han trenger færre dagdupper. Overgangen til færre kan gå lett eller være litt strevsomt. 

Noen reduksjoner gikk fint her, mens andre ganger måtte vi trille rundt til baby hadde "sovet" lenge nok. Etter noen dager sov baby igjen 2-4 timers dupper i vogna.

Hos oss var det at dagduppene ble 30-40minutter korte tegn på at baby trenger færre dupper ila dagen. Stemmer for flere jeg kjenner, så kanskje også for din. 

Anonymkode: 69cd3...a6a

Ja har tenkt tanken.. så vi testet å la det gå litt lengre mellom over tid.. men endte bare med at det ble få korte dupper og en overtrøtt baby som bare skrek og var misfornøyd. Men er en stund siden vi testet dette nå så mulig vi bør prøve dette igjen. Takk for tips :)

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Små babyer har ikke melatonin som vi voksne har. Så de sover etter behov. Alt er normalt, ingenting er rart. Du er heldig som har en liten som sover mest på natten. Men det kan snu, så nyt det!

Ja dette er jeg veldig klar over så jeg nyter hver natt mens jeg kan 🙈

Men godt å høre at dette mest sannsynlig ikke er noe å ta fullstendig på vei over. Føler jo at så lenge baby virker fornøyd så er det nok greit.. men som førstegangsmor blir man så usikker..

mangolassie
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Vil bare forhøre meg om flere har/har hatt det likt. Min gutt på 5 mnd har egentlig aldri sovet særlig godt på dagtid etter han bikket 6 uker. Han har derimot sovet godt på natta. Nå sover han fra ca 19-07(evt 😎 med to amminger. På dagtid sover han ca hver 2. time men da bare 30-40 min. Noen ganger slår han til med en time eller halvannen. Han våkner som regel blid og fornøyd og virker ikke overtrøtt. Blir 3-4 lurer på en dag, samlet ca 2-2,5 time. Helsesøster mente dette var for lite dagsøvn.. men uansett hva vi gjør (bysse, vugge, vogn, bæresele, white noise osv) sover han ikke lenger av gangen. Har også prøvd både kortere og lengre våkentid mellom uten effekt.. mye eller lite stimuli spiller ingen rolle.. sover nøyaktig likt om det har skjedd mye eller lite en dag.

Er dette unormalt for en på 5 mnd? Når jeg leser om søvn står det liksom overalt at de skal sove 4ish timer på dagen i den alderen.. og mye lengre av gangen?

Han går fint opp i vekt, virker blid og fornøyd, begynt så smått med smaksprøver uten at det har medført noen forandringer.

Vår baby er kliss lik mtp søvn. Vår helsesøster sier det går heeelt fint. At noen babyer bare sover mindre på dagen og sånn er det. Så åpenbart er det ulike meninger ute og går. Ville ikke stressa med det. Vi har også prøvd alt, men han sover bare ikke lenger om gangen samme hva vi gjør. Og da er det jo ikke så mye å gjøre med 🤷🏼‍♀️ Blid og fornøyd, legger på seg og alt det der.

AnonymBruker
39 minutter siden, mangolassie skrev:

Vår baby er kliss lik mtp søvn. Vår helsesøster sier det går heeelt fint. At noen babyer bare sover mindre på dagen og sånn er det. Så åpenbart er det ulike meninger ute og går. Ville ikke stressa med det. Vi har også prøvd alt, men han sover bare ikke lenger om gangen samme hva vi gjør. Og da er det jo ikke så mye å gjøre med 🤷🏼‍♀️ Blid og fornøyd, legger på seg og alt det der.

Helt enig. Og TS risikerer å bruke hele permisjonstiden på å prøve å få babyen til å sove på dagen, og det er det ikke verdt. ❤️ 

mangolassie
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Og TS risikerer å bruke hele permisjonstiden på å prøve å få babyen til å sove på dagen, og det er det ikke verdt. ❤️ 

Nettopp! Det meste går lettere om man heller bruker energien på å bare godta at det er sånn det er (nå), mener jeg i hvert fall :) 

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja dette er jeg veldig klar over så jeg nyter hver natt mens jeg kan 🙈

Men godt å høre at dette mest sannsynlig ikke er noe å ta fullstendig på vei over. Føler jo at så lenge baby virker fornøyd så er det nok greit.. men som førstegangsmor blir man så usikker..

Virker som du er en reflektert og fantastisk førstegangsmor ❤️ Nyt babytiden 

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! ❤ har senket skuldrene litt nå og kommet frem til at slik er det bare.. hvert fall så lenge han er blod og fornøyd 😊

Annonse

AnonymBruker

I min første perm leste jeg et sted at dupper på mindre enn en time «ikke telte», for babyen fikk ikke hvilt seg nok ut. Og da stressa jeg sykt med å få duppene lenger, gikk turer, stappet i puppen osv. Nå skjønner jeg at det var idiotisk. Din baby høres helt normal ut, ville gitt blaffen helsesøster her og så lenge baby er blid og virker uthvilt er det jo ingen grunn til å endre på noe. Nå har jeg en baby på 4 mnd som stort sett sover 45-50 min tre ganger om dagen, men våkner med et smil. Så da stresser jeg null med ta duppene skulle vært lenger. Rekker jo å dusje hvertfall😝

Anonymkode: 781fa...f5b