Gå til innhold

Frp vil nekte flyktninger på sosialhjelp å sende penger til utlandet


BrukerErHeltAnonym

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, Paramount skrev:

Kan være litt enig med det første, de spekulerer nok i det, som alle andre politiske partier som skyver "gamle og syke" foran seg til stadighet, uten at de egentlig bryr seg. Men så kommer det siste: "Siv Jensen bryr seg nada om deg". Som vanlig, et patetisk forsøk på hersketeknikk, typisk for Frp-hatere som deg og dine likesinnede: usympatiske personangrep. Ynkelig og minst like ille som de verste Fpr'ere. 
Du har jo ingen fornuftige argumenter. Det eneste du forteller er at alt som kommer fra Frp, er for deg, uansett, åpent eller fordekt rasehat og dritt. Uten å lese eller forsøke å forstå. Tror du virkelig verden kommer nå videre med en slik innstilling?

Når Frp er lite fornuftige så gidder jeg ikke å være den fornuftige. Frp kjører sin propaganda og folk biter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paramount
2 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Når Frp er lite fornuftige så gidder jeg ikke å være den fornuftige. Frp kjører sin propaganda og folk biter på.

Et lite tips, lær deg å feie for egen dør. Det er smartere å komme med egne forslag som er bedre, enn å ha fokus på å fortelle hvorfor alle andre tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint.  Norge skal ikke være en melkeku der pengene blir sendt ut av landet.

Endret av Stina234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 007_008_007 skrev:

Frp jakter desperat etter nye stemmer.

Nåja, for meg er det i grunnen helt likegyldig hvem som sa hva, jeg har aldri, og kommer aldri - ALDRI, til å stemme FrP. Men, det er fullt mulig å være enig i at pengene i landet ikke alltid brukes fornuftig allikevel. Det forsvinner svimlende summer ut av landet hvert eneste år - på tross av at vi har altfor mange som lever under fattigdomsgrensen i vårt eget land..det blir riv ruskende galt i hodet mitt. Selvsagt skal vi hjelpe, og selvsagt skal vi ta i mot mennesker i nød..men det er ganske mye naivitet ute å går blant politikerne. Som jeg i et tidligere innlegg sa - jeg syns det er riv ruskende galt at vi sender feks kontantstøtte og barnetrygd ut av landet..vi kaster jo penger etter folk. Samtidig som vi spinker og sparer innen helsesektoren, og ikke har råd til å ta skikkelig vare på dem som bor i landet vårt. Helt feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 16.08, BrukerErHeltAnonym skrev:

Tall Nettavisen har fått fra Skatteetaten viser at privatpersoner fra blant annet Somalia, Pakistan og Filippinene i første halvdel av 2019 sendte ut henholdsvis 280, 219 og 86 millioner kroner.

42 prosent av innvandrere fra Somalia mottar sosialhjelp, ifølge Nettavisen, men gruppen er også den som sender mest penger ut av landet.

Finansministeren vil at sosialhjelpsmottakere skal skrive under på en avtale og at NAV-kontroll tar stikkprøver.

Lurer på hvordan dette skal kontrolleres da mesteparten av pengene sendes via Forex, Western Union og MoneyGram.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/QoKjXV/Frp-vil-nekte-flyktninger-pa-sosialhjelp-a-sende-penger-til-utlandet

For det første synes jeg det er et fornuftig forslag. Tjener man egne penger er det åpenbart at man må gjøre med dem som man vil. Mottar man støtte for livsopphold til seg og gjerne barn, er det viktig at de går til nettopp dette.

Gjennomføringen kan gjøres ganske enkelt; Reguler pengeoverføringsbransjen. Typisk at alle som foretar transaksjoner må legitimere seg, man skal registrere overførslene i et register (tilsvarende gjeldsregister) og at mistenkelig oppførsel skal rapporteres finanstilsynet. Nav kan da få tilgang til overførselsregisteret på lik linje med annen offentlig tilgjengelig informajson. Dette vil kunne avhjelpe både hvitvasking av penger og utnytting av våre velferdstjenester. Win-win.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

For det første synes jeg det er et fornuftig forslag. Tjener man egne penger er det åpenbart at man må gjøre med dem som man vil. Mottar man støtte for livsopphold til seg og gjerne barn, er det viktig at de går til nettopp dette.

Gjennomføringen kan gjøres ganske enkelt; Reguler pengeoverføringsbransjen. Typisk at alle som foretar transaksjoner må legitimere seg, man skal registrere overførslene i et register (tilsvarende gjeldsregister) og at mistenkelig oppførsel skal rapporteres finanstilsynet. Nav kan da få tilgang til overførselsregisteret på lik linje med annen offentlig tilgjengelig informajson. Dette vil kunne avhjelpe både hvitvasking av penger og utnytting av våre velferdstjenester. Win-win.

Dette gjøres allerede. Dette er grunnen til at finansministeren kan trekke fram tall på denne måten.

Utfordringer ligger på at dette derfor kun kan brukes til legale transaksjoner, og siden det er nok av illegale transaksjoner som må skje, finnes det alternativer. Så da er spørsmålet om vi ønsker flytte de transaksjonene her over i det illegale systemet.

(Er det virkelig noen som tror at selskaper som tilbyr pengeoverføringer fra filialer, er uregulert og anonyme.)

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Druid skrev:

Dette gjøres allerede. Dette er grunnen til at finansministeren kan trekke fram tall på denne måten.

Utfordringer ligger på at dette derfor kun kan brukes til legale transaksjoner, og siden det er nok av illegale transaksjoner som må skje, finnes det alternativer. Så da er spørsmålet om vi ønsker flytte de transaksjonene her over i det illegale systemet.

(Er det virkelig noen som tror at selskaper som tilbyr pengeoverføringer fra filialer, er uregulert og anonyme.)

Personlig visste jeg om legitimering, men ikke at alle overføringer ble samlet i et register ala gjeldsregister mv. Ikke visste jeg at Nav har tilgang til de også, så der lærte jeg noe nytt. Jeg antok de var under samme regime banker / eiendomsbransjen er: altså at man rapporterer ved mistenkelig adferd, men at ulike aktører/fillialer gjør det umulig å få en oversikt så lenge den enkelte transaksjon ikke skiller seg ut.

Mitt poeng er at det ikke trenger å være vanskelig å gjennomføre en kontroll av dette. Det kan være heldigitalt å ha lite byråkrati knyttet til seg. 

Om det får noen til å ty til illegale metoder får så være. Man kan ikke la være å gjøre fornuftige tiltak fordi noen velger å omgå dem. Det er min mening.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er særlig mange av disse ambisiøse rikspolitikerne som bryr seg særlig mye om oss vanlige borgere utover at vi stemmer på dem. Tror nok ikke at Siv Jensen har verken mer eller mindre omsorg for oss enn noen av de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
20 timer siden, Paramount skrev:

Et lite tips, lær deg å feie for egen dør. Det er smartere å komme med egne forslag som er bedre, enn å ha fokus på å fortelle hvorfor alle andre tar feil.

Feie for min egen dør? Politikere kommer med forslag og JEG har retten til å mene det jeg vil fordi vi lever i et demokrati. Jeg har også retten til å stille spørsmål om forslagene. Frp vet vi hvor vi har hen. Og jeg kommer aldri til å godta noe fra det partiet som skaper oppstandelse og uro i samfunnet.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
6 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Feie for min egen dør? Politikere kommer med forslag og JEG har retten til å mene det jeg vil fordi vi lever i et demokrati. Jeg har også retten til å stille spørsmål om forslagene. Frp vet vi hvor vi har hen. Og jeg kommer aldri til å godta noe fra det partiet som skaper oppstandelse og uro i samfunnet.

Det tror jeg på, at du aldri kommer til å godta noe som helst som ikke passer inn i din verden, likevel snakker du om demokrati!?

Og, hvilke partier er det som skaper oppstandelse og uro? Er det samlende for nasjonen at vi plutselig har arbeidsplasser, butikker og skoler overfylt av mennesker som ikke kan snakke norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, 007_008_007 said:

 Frp vet vi hvor vi har hen. Og jeg kommer aldri til å godta noe fra det partiet som skaper oppstandelse og uro i samfunnet.

Man vi skal godta masseinnvandringen som venstresiden står bak som skaper oppstandelse og uro og problemer i samfunnet. Moststanderne av dette er rasister. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
14 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Man vi skal godta masseinnvandringen som venstresiden står bak som skaper oppstandelse og uro og problemer i samfunnet. Moststanderne av dette er rasister. Lykke til.

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, ikke sant? Det største hinderet for integrering er og blir Frp. Hvorfor? De taler med to tunger og sender dobbelte budskap. Hvordan kan en innvandrer ta dette partiet seriøst når de på den ene siden krever integrering og på den andre siden snakker om at norsk kultur er under trussel? Når har Frp faktisk snakket til den innvandrerne som faktisk er integrerte? Alle rasister er ikke fra Frp, men Frp tiltrekker seg rasistene og lar dem få talerør. At noen blir ekskluderte fordi de "går over streken" er bare et spill for galleriet. Pling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, 007_008_007 said:

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, ikke sant? Det største hinderet for integrering er og blir Frp. 

Nei, det støre hinderet for integrering er grupper som ikke ønsker å bli integrert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
7 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Nei, det støre hinderet for integrering er grupper som ikke ønsker å bli integrert.

Nei, det er dobbeltkommunikasjonen til Frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Druid said:

(Er det virkelig noen som tror at selskaper som tilbyr pengeoverføringer fra filialer, er uregulert og anonyme.)

Har du hørt om hawala-systemet?

Quote

(...)a popular and informal value transfer system based not on the movement of cash, or on telegraph or computer network wire transfers between banks, but instead on the performance and honour of a huge network of money brokers (known as hawaladars). While hawaladars are spread throughout the world, they are primarily located in the Middle East, North Africa, the Horn of Africa, and the Indian subcontinent, operating outside of, or parallel to, traditional banking, financial channels, and remittance systems. Hawala follows Islamic traditions but its use is not limited to Muslims.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Hawala

Quote

Systemet brukes oftest hvor betalingsmottakerne bor i land som ikke har et normalt fungerende bankvesen eller hvor innførsel av valuta av andre grunner er forbundet med problemer, som for eksempel i Somalia. Hawalasystemet har i stor utstrekning vært brukt av emigranter fra slike land (typisk fremmedarbeidere, flyktninger, asylsøkere o.l.) for å overføre penger til familiemedlemmer i hjemlandet.

(...)

I Norge er virksomheten ikke i prinsippet kriminell, men vil i praksis bare være tillatt dersom den er basert på konsesjon i henhold til lov om finansieringsvirksomhet. Det kreves i utgangspunktet en grunnkapital på minimum € 5 000 000 for å få slik konsesjon, og virksomheten vil bl.a. være regulert av hvitvaskingsloven. I flere tilfeller er personer som har drevet hawalavirksomhet i Norge blitt straffedømt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hawala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, BrukerErHeltAnonym said:

Nei, det støre hinderet for integrering er grupper som ikke ønsker å bli integrert.

Og snedig nok er det blant de nasjonalitetene som sender ut mest penger(Somalia og Pakistan på topp, hvorav førstnevnte har økt summene kraftige de siste få år), at vi også finner de som sender barna sine til foreldrenes hjemland for at de skal gå skole der, fremfor å gå på norsk skole der de f.eks. blir "for norske" etter foreldrenes syn.

Quote

Foreldre jeg har snakket med har fortalt at de synes det er vanskelig å kontrollere barna i Norge.

(...) Og når jeg har spurt hva de legger i «for norske» så får jeg som regel til svar at det handler om klær, kjønnsroller og seksualmoral.

https://www.dagbladet.no/kultur/hvorfor-i-helvete-sendte-du-dattera-di-til-pakistan/63363982

Quote

Somaliere i Norge er den innvandrergruppen som oftest sender barna til skoler i utlandet, viser ny forskning. NRK har tidligere avslørt at ungdom risikerer å bli låst inne og utsatt for overgrep på koranskoler i Somalia og Kenya.

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-fire-av-ti-norsksomaliske-ungdommer-sendt-pa-skole-i-utlandet-1.14386419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, 007_008_007 said:

Nei, det er dobbeltkommunikasjonen til Frp.

Sånn går det når hatet til Frp skygger for all rasjonell tenkning. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ichiko skrev:

Jeg tror du må lese hva bl.a. @Druidskriver i denne tråden for det han påpeker er nettopp at det finnes fungerende illegale pengeoverføringssystemer som vil overta dersom norske myndigheter går inn for å overvåke og kontrollere pengeoverføringene som eventuelt skjer fra sosialklienter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo said:

Jeg tror du må lese hva bl.a. @Druidskriver i denne tråden for det han påpeker er nettopp at det finnes fungerende illegale pengeoverføringssystemer som vil overta dersom norske myndigheter går inn for å overvåke og kontrollere pengeoverføringene som eventuelt skjer fra sosialklienter. 

 

Ja, og jeg ga eksempel på et slikt fungerende system, som etter det jeg kan forstå opererer både registrert og uregistrert - og når det er uregistrert, er det da illegale pengeoverføringer som finner sted, jfr. at folk har blitt straffedømt for dette.

Det virker uansett ikke som det er særlig vanskelig å sende penger ut av landet, enten det gjøres lovlig eller ei. I verste fall sendes det store summer illegalt og uregistrert i tillegg til det legale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...