Gå til innhold

Frp vil nekte flyktninger på sosialhjelp å sende penger til utlandet


BrukerErHeltAnonym

Anbefalte innlegg

Tall Nettavisen har fått fra Skatteetaten viser at privatpersoner fra blant annet Somalia, Pakistan og Filippinene i første halvdel av 2019 sendte ut henholdsvis 280, 219 og 86 millioner kroner.

42 prosent av innvandrere fra Somalia mottar sosialhjelp, ifølge Nettavisen, men gruppen er også den som sender mest penger ut av landet.

Finansministeren vil at sosialhjelpsmottakere skal skrive under på en avtale og at NAV-kontroll tar stikkprøver.

Lurer på hvordan dette skal kontrolleres da mesteparten av pengene sendes via Forex, Western Union og MoneyGram.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/QoKjXV/Frp-vil-nekte-flyktninger-pa-sosialhjelp-a-sende-penger-til-utlandet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vel ikke si at jeg egentlig er uenig i forslaget, men jeg vil tro det kan bli en utfordring å kontrollere dette, ja. Disse overføringene foregår jo ved hjelp av kontanter i begge ender så det er ikke akkurat slik at man kan se dette på den enkeltes kontoutskrift som er det NAV kan få tilgang til. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner egentlig å lure litt på om dette med å snakke om planer og intensjoner og idealer, helt uten å presentere solide, gjennomtenkte, debatterte og testede systemer som faktisk kan implementeres, er et slags syndrom politikere lider av. Enten det er momsgrenser, toll, sukkeravgift eller AAP, virker det som om de blir fullstendig tatt på senga dagen etter at opplegget er vedtatt. Er det bare ja-mennesker i departementene?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir sånn at nav kontoret spør etter regninger eller loggen på nettbanken før de får mer. Er faktisk veldig enig i forslaget til siv selvom jeg ikke stemmer FrP. Ja politikere spyr ut ting de skal gjøre uten noe som helst plan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Okapi skrev:

Begynner egentlig å lure litt på om dette med å snakke om planer og intensjoner og idealer, helt uten å presentere solide, gjennomtenkte, debatterte og testede systemer som faktisk kan implementeres, er et slags syndrom politikere lider av. Enten det er momsgrenser, toll, sukkeravgift eller AAP, virker det som om de blir fullstendig tatt på senga dagen etter at opplegget er vedtatt. Er det bare ja-mennesker i departementene?

Jeg er dessverre enig med deg. Og det kan virke som om det er bare ja-menneskene de velger å lytte til. Systemer og ordninger kan gjerne endres, men da må man ha en helhetlig plan og ha kartlagt hvilke andre ting som påvirkes og hva det medfører. 

Akkurat nå, antiislamist skrev:

Kanskje det blir sånn at nav kontoret spør etter regninger eller loggen på nettbanken før de får mer. Er faktisk veldig enig i forslaget til siv selvom jeg ikke stemmer FrP. Ja politikere spyr ut ting de skal gjøre uten noe som helst plan.

Det er jo ikke så vanskelig å omgå. For den enkelte er det jo snakk om små summer så det er ikke noe problem å for eksempel betale i matvarebutikken for en venn og så få tilbake disse pengene i kontanter av ham eller henne. Vips så har det gått 493 kroner ut av konto på Rimi og man kan dessuten fremvise kvittering på innkjøp av mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Jeg er dessverre enig med deg. Og det kan virke som om det er bare ja-menneskene de velger å lytte til. Systemer og ordninger kan gjerne endres, men da må man ha en helhetlig plan og ha kartlagt hvilke andre ting som påvirkes og hva det medfører. 

Det er jo ikke så vanskelig å omgå. For den enkelte er det jo snakk om små summer så det er ikke noe problem å for eksempel betale i matvarebutikken for en venn og så få tilbake disse pengene i kontanter av ham eller henne. Vips så har det gått 493 kroner ut av konto på Rimi og man kan dessuten fremvise kvittering på innkjøp av mat. 

Sant det. Blir nok at de ikke får mere penger den måneden. Åssen de greier og sende penger med den lille summen er helt utrolig i seg selv

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt forslag er at hvis Siv Jensen ser en sammenheng mellom hvem som mottar sosialhjelp og hvem som sender denne ut av landet, at hun heller kommer med konkrete, gode, fornuftige, tiltak og virkemidler for å få denne gruppen ut i jobb. For det er jo det det er spørsmål om her. Stadig større grupper som havner utenfor arbeidslivet, og som har nedsatt arbeidsevne, uten å ha andre rettigheter enn sosialhjelp - fordi det er av årsaker som ikke fanges opp av ytelser fra folketrygden. Det er hovedsaken, det er utrolig alarmerende, og så er det faktisk underordna dette, om noen av pengene tar veien ut av landet. Og få meg ikke til å starte om hvordan dette skulle reguleres, og ikke minst sanksjoneres. 

Dette ser jeg på som et lite gjennomtenkt, og i all hovedsak retorisk, og langt fra realistisk utsagn, fra den kanten. Som vanlig. 

Det er ikke slik at de sender pengene ut av landet FORDI de mottar sosialhjelp. Sammenheng og sammenfall, er to ulike ting. Om noen ønsker tilstander hvor vi ikke gir folk penger til et minimum av livsopphold, så ønsker jeg de lykke til innen lovverket vi har. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Jeg er enig i forslaget. Hvordan det skal håndheves er jo en helt annen sak. Sosialpenger skal jo ikke være så mye at man har noe til overs. Det skal være til akkurat det man trenger og ikke noe mer. Jeg håper i så fall NAV gjennomgår kontoutskrifter og forlanger kvitteringer på kontantuttak og kan sjekke dette på noe vis før de gir ut mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg er enig i forslaget. Hvordan det skal håndheves er jo en helt annen sak. Sosialpenger skal jo ikke være så mye at man har noe til overs. Det skal være til akkurat det man trenger og ikke noe mer. Jeg håper i så fall NAV gjennomgår kontoutskrifter og forlanger kvitteringer på kontantuttak og kan sjekke dette på noe vis før de gir ut mer penger.

Det er jo nettopp det som er problemet så hvilket "vis" ser du for deg at det skulle være? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Søgni skrev:

Mitt forslag er at hvis Siv Jensen ser en sammenheng mellom hvem som mottar sosialhjelp og hvem som sender denne ut av landet, at hun heller kommer med konkrete, gode, fornuftige, tiltak og virkemidler for å få denne gruppen ut i jobb. For det er jo det det er spørsmål om her. Stadig større grupper som havner utenfor arbeidslivet, og som har nedsatt arbeidsevne, uten å ha andre rettigheter enn sosialhjelp - fordi det er av årsaker som ikke fanges opp av ytelser fra folketrygden. Det er hovedsaken, det er utrolig alarmerende, og så er det faktisk underordna dette, om noen av pengene tar veien ut av landet. Og få meg ikke til å starte om hvordan dette skulle reguleres, og ikke minst sanksjoneres. 

Dette ser jeg på som et lite gjennomtenkt, og i all hovedsak retorisk, og langt fra realistisk utsagn, fra den kanten. Som vanlig. 

Det er ikke slik at de sender pengene ut av landet FORDI de mottar sosialhjelp. Sammenheng og sammenfall, er to ulike ting. Om noen ønsker tilstander hvor vi ikke gir folk penger til et minimum av livsopphold, så ønsker jeg de lykke til innen lovverket vi har. 

:klappe:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, Leo skrev:

Det er jo nettopp det som er problemet så hvilket "vis" ser du for deg at det skulle være? 

Nei, det er det jeg ikke vet da. Har aldri vært borti sosialhjelp før så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg tror man må vise kontoutskrifter, og hvis det da er mange kontantuttak så er jo det mistenkelig. Hvis man tar ut penger mens man handler så vises det vel ikke på kontoutskrift, så man kan vel kanskje unngå det på den måten også. Som sagt, jeg vet ikke.

For øvrig så vet vel NAV hva man har av faste utgifter dersom man får sosialpenger? Dersom man da trenger unormalt mye til variable utgifter, som feks mat, så er jo det også mistenkelig. Kanskje man må levere inn kvitteringer på alle kjøp da? Men det igjen blir vel unødvendig dyrt i administrative kostnader for å gå igjennom det. Ikke godt å si.

Det jeg mente med den siste der var for øvrig at hvis det vises mange, eller få, kontantuttak så kan man be om kvitteringer på hva som ble kjøpt for de kontantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ, er å la en prosentdel av dette regnes inn i statsbudsjettet som u-hjelp, og på den måten frigi penger fra andre poster.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialhjelp blir beregnet slik:

Husleige + strøm + 6150 (livsopphold, dvs mat, klær ol.). Du kan også i visse tilfeller få til medisin og helseutgifter.

Livsoppholdssatsen vil variere om du er gift eller ugift og for hvert barn. Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-218-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2019/id2622819/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_medium=epost&utm_campaign=nyhetsvarsel 

Et eksempel kan vere:

5500 + 1200 + 6150 + 500 (helse) = 13 350.

Alt du får utenom livsopphold skal vere dokumentert. I tillegg kreves det kontoutskrift. Dersom en har unødvendig høy husleige kan en bli bedt om å flytte.

Dersom utenlandske skal kunne sende penger ut av landet må de ta det fra livsoppholdet sitt eller barna sitt. Det er gjerne det de gjør. Når de har mange barn kan stønaden bli høy.

Endret av Anonym27
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at barnefattigdommen er så akutt blant enkelte grupper.

Mitt forslag er å redusere utbetaling av kontanter ned til et absolutt minimum. Sosialhjelpsmottakere kan heller komme med regningene sine som betales av NAV. Betalingskort som kan brukes i butikker, men ikke til å ta ut kontanter. Må vel være teknisk mulig i 2019.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosetelys skrev:

Nei, det er det jeg ikke vet da. Har aldri vært borti sosialhjelp før så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg tror man må vise kontoutskrifter, og hvis det da er mange kontantuttak så er jo det mistenkelig. Hvis man tar ut penger mens man handler så vises det vel ikke på kontoutskrift, så man kan vel kanskje unngå det på den måten også. Som sagt, jeg vet ikke.

For øvrig så vet vel NAV hva man har av faste utgifter dersom man får sosialpenger? Dersom man da trenger unormalt mye til variable utgifter, som feks mat, så er jo det også mistenkelig. Kanskje man må levere inn kvitteringer på alle kjøp da? Men det igjen blir vel unødvendig dyrt i administrative kostnader for å gå igjennom det. Ikke godt å si.

Det jeg mente med den siste der var for øvrig at hvis det vises mange, eller få, kontantuttak så kan man be om kvitteringer på hva som ble kjøpt for de kontantene.

Hvorfor er det mistenkelig? Det er jo heller ikke slik at man får sosialhjelp ut fra hvor mye man selv mener at man trenger. Og hvis alle sosialhjelpsmottakere skal levere inn kvitteringer på absolutt alt de kjøper så nærmer vi oss vel tilstander som ikke er noe å trakte etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym27 skrev:

Sosialhjelp blir beregnet slik:

Husleige + strøm + 6150 (livsopphold, dvs mat, klær ol.). Du kan også i visse tilfeller få til medisin og helseutgifter.

Et eksempel kan vere:

5500 + 1200 + 6150 + 500 (helse) = 13 350.

Alt du får utenom livsopphold skal vere dokumentert. I tillegg kreves det kontoutskrift. Dersom en har unødvendig høy husleige kan en bli bedt om å flytte.

Dersom utenlandske skal kunne sende penger ut av landet må de ta det fra livsoppholdet sitt eller barna sitt. Det er gjerne det de gjør. Når de har mange barn kan stønaden bli høy.

Du ser helt bort fra at disse pengene som blir sendt ut av landet, det er penger de har fordi de jobber svart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at barnefattigdommen er så akutt blant enkelte grupper.

Mitt forslag er å redusere utbetaling av kontanter ned til et absolutt minimum. Sosialhjelpsmottakere kan heller komme med regningene sine som betales av NAV. Betalingskort som kan brukes i butikker, men ikke til å ta ut kontanter. Må vel være teknisk mulig i 2019.

Teknisk mulig er det, men hvis man ønsker så er det da altså ikke noe problem å gjøre slik jeg skisserte i et annet innlegg i denne tråden. Man bruker betalingskortet i for eksempel en matbutikk til å betale for en annen persons mat og får kontanter igjen av denne personen. Et slikt system vil med andre ord bare gjøre det ekstremt mye vanskeligere for alle uten at man oppnår det som i utgangspunktet var hensikten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pillarguri skrev:

Du ser helt bort fra at disse pengene som blir sendt ut av landet, det er penger de har fordi de jobber svart.

Det er også en mulighet. Man vet aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Druid skrev:

Ett alternativ, er å la en prosentdel av dette regnes inn i statsbudsjettet som u-hjelp, og på den måten frigi penger fra andre poster.
 

Ja, hvis finansministeren reelle bekymring er at det går for mye penger ut av landet så ville jo det ha kunnet være en løsning. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke at det er der hunden ligger begravet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Ja, hvis finansministeren reelle bekymring er at det går for mye penger ut av landet så ville jo det ha kunnet være en løsning. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke at det er der hunden ligger begravet. 

Vel, utfordringen hennes BURDE ligge på verdiskapningstapet, ikke på hvor lavt økonomisk innvandrere kan, og vil, leve. Spesielt når man kan gå ut i fra at dette er signifikant høyere enn det man kan forvente er potensielt misbruk. (Av 280 mill, kan du regne med at det er småpenger som går fra sosialklienter, og det er ca 180 mill i tapt innlands verdiskaping.

Jeg ser utfordringen med misbruk, men NAV har allerede hjemler og prosesser for dette; det virker tåpelig å lage eget regelverk med egen forpliktelse knyttet til dette, spesielt tatt i betrakning partiet hennes generelle politiske syn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...