Gå til innhold

Dette med -a og -en endelser på stedsnavn i Oslo (og kanskje andre steder, det vet jeg ikke så mye om) det er litt rart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På østkanten brukder de -a endelser, som Vålerenga, Majorstua, Tøya, og Røa. På vestkanten bruker de -en endelser, som Vålerengen, Majorstuen og Tøyen, men de sier Røa også der, ikke Røen. Det er litt ukonsekvent og rart.

Anonymkode: c53d0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde noen sagt tøya hadde jeg ikke skjønt hva det var snakk om. 

Anonymkode: e870d...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det har noe med at det faktisk heter Majorstuen og Vålerengen, men det heter jo opprinnelig ikke Røen så vidt jeg vet. Også har østkanten lagd sin egen vri på Majorstua og Vålerenga pga dialekt osv. 

Anonymkode: e870d...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, folk sier Røa og Tøyen. Det er heller ikke så mange som sier Holmenkolla på østkanten😀

Anonymkode: 9593e...115

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språket lever sitt eget liv og følger ikke alltid regler.

Anonymkode: 9593e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På østkanten brukder de -a endelser, som Vålerenga, Majorstua, Tøya, og Røa. På vestkanten bruker de -en endelser, som Vålerengen, Majorstuen og Tøyen, men de sier Røa også der, ikke Røen. Det er litt ukonsekvent og rart.

Anonymkode: c53d0...47d

Du har virkelig misforstått. Født og oppvokst på østkanten,og har aldri hørt noen sin Tøya. Det her Tøyen. Og nei det er ikke u konsekvent å si Røa,fordi det heter Røa. Det er ikke sånn at alle på øst bruker a endinger på alt og alle på vest her en ending

Anonymkode: e346f...d9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok det har noe med at det faktisk heter Majorstuen og Vålerengen, men det heter jo opprinnelig ikke Røen så vidt jeg vet. Også har østkanten lagd sin egen vri på Majorstua og Vålerenga pga dialekt osv. 

Anonymkode: e870d...dc5

Det heter faktisk Majorstua. Ei stue - stua. Vålerenga det samme. Ei eng- enga. Ei blomstereng - blomsterenga. Da er det i så fall de på vestkanten som vil fine seg til å bruke hannkjønnsformen og dermed bøyingen av ordet også, i stedet for hunnkjønnsformen, som det faktisk er.

Anonymkode: 7982e...7dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har virkelig misforstått. Født og oppvokst på østkanten,og har aldri hørt noen sin Tøya. Det her Tøyen. Og nei det er ikke u konsekvent å si Røa,fordi det heter Røa. Det er ikke sånn at alle på øst bruker a endinger på alt og alle på vest her en ending

Anonymkode: e346f...d9b

Dronningen sier jo Belgien.

Anonymkode: c53d0...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I aften skal jeg reise med trikken til Majorstuen deretter ta toget til Sandviken. 

 

Noen ganger det riktig med enendelse andre ganger ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det heter faktisk Majorstua. Ei stue - stua. Vålerenga det samme. Ei eng- enga. Ei blomstereng - blomsterenga. Da er det i så fall de på vestkanten som vil fine seg til å bruke hannkjønnsformen og dermed bøyingen av ordet også, i stedet for hunnkjønnsformen, som det faktisk er.

Anonymkode: 7982e...7dc

Mener du at innbyggerne på Majorstuen ikke har rett til å mene noe om hva stedet de bor på heter? For en del år siden vedtok bydelutvalget at korrekt stedsnavn er Majorstuen. Det måtte veivesenet og Oslo Sporveier rette seg etter, og skiltene måtte endres. Historisk heter det Majorstuen, og din argumentasjon endrer ikke på det.

Mener du at Sandviken i Bergen også må endre navn? Eller at Bergen må skifte navn til Berget? Skal Ekeberg skifte navn til Eikeberg? Bør Birkelunden bytte til Bjørklunden? Skal Stensparken hete Steinsparken, og Tøyen hete Tøyet? Bør Røa bytte navn til Rydningen?

Du kan ikke bruke grammatikalske argumenter for å endre stedsnavn med lang historikk. I så fall må vi omdøpe Makrellbekken til Markskillebekken, og Frogner må bytte navn til Jordet. Rustadsaga må bytte, ikke bare til Rustadsagen, men faktisk til Rydningssagen. Abildsø må skifte navn til Eplehjem.

Synes du vi skal sette i gang med å få alle geografiske navn i norge oppdatert til moderne grammatikk?

Anonymkode: 5735b...712

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Sandviken i Bergen også må endre navn? Eller at Bergen må skifte navn til Berget? Skal Ekeberg skifte navn til Eikeberg? Bør Birkelunden bytte til Bjørklunden? Skal Stensparken hete Steinsparken, og Tøyen hete Tøyet? Bør Røa bytte navn til Rydningen?

Nei, for i Bergen så har de ikke hunnkjønn, de opererer bare med hannkjønn.
Ekeberg og Eikeberg er ikke sammenlignbart og heller ikke Birkelunden og Bjørkelunden. Man kan også så sten eller stein, så lenge man er konsekvent. Og hvordan ble Tøyen til tøyet? Ikke alle navn må ha noen annen betydning enn at de er et navn, men noen ord er hunnkjønnsord og noen ord er hannkjønnsord. Hva som er historisk bakover vet ikke jeg noe særlig om. 

Anonymkode: 7982e...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøya? Hvem sier det?

Anonymkode: ee87b...d64

I hvert fall ikke vi som bor på Tøyen 😄

Anonymkode: cdc40...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at innbyggerne på Majorstuen ikke har rett til å mene noe om hva stedet de bor på heter? For en del år siden vedtok bydelutvalget at korrekt stedsnavn er Majorstuen. Det måtte veivesenet og Oslo Sporveier rette seg etter, og skiltene måtte endres. Historisk heter det Majorstuen, og din argumentasjon endrer ikke på det.

Mener du at Sandviken i Bergen også må endre navn? Eller at Bergen må skifte navn til Berget? Skal Ekeberg skifte navn til Eikeberg? Bør Birkelunden bytte til Bjørklunden? Skal Stensparken hete Steinsparken, og Tøyen hete Tøyet? Bør Røa bytte navn til Rydningen?

Du kan ikke bruke grammatikalske argumenter for å endre stedsnavn med lang historikk. I så fall må vi omdøpe Makrellbekken til Markskillebekken, og Frogner må bytte navn til Jordet. Rustadsaga må bytte, ikke bare til Rustadsagen, men faktisk til Rydningssagen. Abildsø må skifte navn til Eplehjem.

Synes du vi skal sette i gang med å få alle geografiske navn i norge oppdatert til moderne grammatikk?

Anonymkode: 5735b...712

Det er vel fordi Majorstua som jeg ville sagt, selv om jeg er fra Bærum som er Oslo mest vest...har fått navn etter rn major, nærmere bestemt major Stuen. Så her er jeg tilbøyelig til å si at stuen er rett! De andre er jo bare sosiolekt fenomener så det blir jo mulig der stedsnavnet slutter på ord man vanligvis a eller en ender ganske tilfeldig og rotete🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, pautina skrev:

Det er vel fordi Majorstua som jeg ville sagt, selv om jeg er fra Bærum som er Oslo mest vest...har fått navn etter rn major, nærmere bestemt major Stuen. Så her er jeg tilbøyelig til å si at stuen er rett! De andre er jo bare sosiolekt fenomener så det blir jo mulig der stedsnavnet slutter på ord man vanligvis a eller en ender ganske tilfeldig og rotete🙂

Hvis dette stemmer så er det helt i orden at det heter Majorstuen og jeg trekker tilbake om bøyninger for akkurat denne :) 

Anonymkode: 7982e...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på Tøyen sier vel helst Tojen rett frem. 😂

Anonymkode: f814c...a29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at de i vest heller ikke sier Majorstuen, de sier bare Maja 

Anonymkode: ee87b...d64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, for i Bergen så har de ikke hunnkjønn, de opererer bare med hannkjønn.
Ekeberg og Eikeberg er ikke sammenlignbart og heller ikke Birkelunden og Bjørkelunden. Man kan også så sten eller stein, så lenge man er konsekvent. Og hvordan ble Tøyen til tøyet? Ikke alle navn må ha noen annen betydning enn at de er et navn, men noen ord er hunnkjønnsord og noen ord er hannkjønnsord. Hva som er historisk bakover vet ikke jeg noe særlig om. 

Anonymkode: 7982e...7dc

Så du vil ikke være konsekvent, altså. Skal du bruke grammatikk som argument, må du bestemme deg for om det er et gyldig argument eller ikke. Du kan ikke bruke det bare der det passer deg. Det er ingen som sier "ek" eller "birk" i dag. Derimot er det mange som sier "stuen."

Det du skriver nå, er at du bruker dette som et argument for dine egne preferanser der det passer deg. Når du blir presentert for konsekvensene av argumentasjonen din, trekker du deg. Det holder ikke!

Anonymkode: 5735b...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...