AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Dette er sikkert et dumt spørsmål, men: Jeg er student, og har en deltidsjobb hvor jeg jobber hver tredje helg fast, og ellers som tilkallingsvikar. På lønnslippen min står det at jeg har 25 f.d tilgode, vil det si at jeg har 25 feriedager jeg kan ta ut når jeg vil? Jeg jobber der hele sommeren, men jeg pleier jo å ha et par uker fri, så er dette det jeg har til overs? Skjønner meg ikke helt på dette. Kan jeg f.eks avtale med sjefen å ta ut to feriedager hvis den faste helgen min krasjer med noe annet, istedenfor å styre med å bytte vakter med noen andre? 🤔 Hilsen noob Anonymkode: c3371...12c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er sikkert et dumt spørsmål, men: Jeg er student, og har en deltidsjobb hvor jeg jobber hver tredje helg fast, og ellers som tilkallingsvikar. På lønnslippen min står det at jeg har 25 f.d tilgode, vil det si at jeg har 25 feriedager jeg kan ta ut når jeg vil? Jeg jobber der hele sommeren, men jeg pleier jo å ha et par uker fri, så er dette det jeg har til overs? Skjønner meg ikke helt på dette. Kan jeg f.eks avtale med sjefen å ta ut to feriedager hvis den faste helgen min krasjer med noe annet, istedenfor å styre med å bytte vakter med noen andre? 🤔 Hilsen noob Anonymkode: c3371...12c Da må du ta ut en hel uke. Tar du ut ferien den uken du har helg, så går 6 dager av ferien. Alle har krav på ferie, dog ikke 25 arbeidsdager. Jobber man i redusert stilling, kan dagene gjennomsnittsberegnes, du vil da få antall arbeidsdager du kan ta ut i ferie. Jobber du helg, så er det i mitt yrke ( omsorg) max 3 helger pr år vinkan ta ut ferie. Anonymkode: f494b...bc3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 Man har rett til 25 dager ferie hvert år, men når det skal skje er innenfor arbeidsgivers styringsrett, så du kan ikke bare ta ferie uten videre uten godkjenning. Det sagt, hvis du ikke har hatt ferie i det hele tatt for eksempel, så har arbeidsgiver et problem når årets slutt nærmer seg, han har nemlig plikt å påse at ferie er gjennomført. Og bare for å ta det med en gang: Feriepenger beregnes på grunnlag av det du tjente i fjor, så hvis du hadde deltidsjobb også i fjor, så har du ikke fullt feriepengegrunnlag, så deler av ferien er da ulønnet. Anonymkode: ed8df...a0d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er sikkert et dumt spørsmål, men: Jeg er student, og har en deltidsjobb hvor jeg jobber hver tredje helg fast, og ellers som tilkallingsvikar. På lønnslippen min står det at jeg har 25 f.d tilgode, vil det si at jeg har 25 feriedager jeg kan ta ut når jeg vil? Jeg jobber der hele sommeren, men jeg pleier jo å ha et par uker fri, så er dette det jeg har til overs? Skjønner meg ikke helt på dette. Kan jeg f.eks avtale med sjefen å ta ut to feriedager hvis den faste helgen min krasjer med noe annet, istedenfor å styre med å bytte vakter med noen andre? 🤔 Hilsen noob Anonymkode: c3371...12c Du har 25 dager, så kommer det jo ann på om du er trukket for disse dagene i juni som de fleste gjør, eller om du trekkes når du tar ut ferie fortløpende. Du kan som regel ikke ta ut en helg der og en helg her, ofte forlanger arbeidsgivere at du skla ta 3 uker sammenhengende, gjerne i perioden mai-sep, slik er det hos oss. Men hadde du ikke noe ferie i sommer ? Anonymkode: 4c854...730
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå