Gå til innhold

Forlovet i påvente av bryllup? (Har vært gift før)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange interessante innspill -takk for det😊

Hovedgrunnen for at vi vil vente med å flytte sammen er for at barna skal få god tid til å venne seg til situasjonen med ny partner og å knytte gode relasjoner til fremtidige stesøsken. 

Selv om jeg ikke vil følge generelle anbefalinger slavisk så leser jeg at noen fagfolk mener at barn trenger 2-3 år på å venne seg til slike nye situasjoner... 

Ts

Anonymkode: 47942...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har helt rett. Men det er tydeligvis en greie at folk bare omformulerer kjente begreper og bruker dem i hytt og gevær. 

Man forlover seg ikke. Man er forlovet når man har satt en dato, eller har fridd/blitt fridd til. 

Forlovelse er ikke en separat greie, det går hånd i hånd med et forestående bryllup! 

😡

Anonymkode: ad957...b4b

Hvorfor så sint? 

Anonymkode: 43f79...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forlovelse er ikke en separat greie, det går hånd i hånd med et forestående bryllup! 

Jeg er enig i dette. Forlovelse kommer jo fra det som før het trolovet - at man var lovet bort til noen og det ble gjerne satt en dato vir vielse.

Videre tenker jeg at forlovelse i dag handler om det samme, nemlig at man på en måte binder seg til hverandre og planlegger giftemål. Det er ikke dermed sagt at man må sette en en dato for selve vielsen. Det handler mer om at man allerede har lovet hverandre troskap og planlegger bryllup en gang i fremtiden. Derfor tenker jeg at en forlovelse sier litt mer enn at man bare er sammen. Jeg er også enig i at man kan være forlovet både med og uten ringer. Velger man ringer, så blir det mer synlig for omverdenen og dermed en mer offentlig handling.

Her er hva som står om forlovelse på Wikipedia:

En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid. Et forlovelsesløfte var tidligere ansett for bindende nok til at det ved brudd i enkelte tilfeller kunne utløse erstatningsplikt. I mange land tar paret på seg ringer, eller hun mottar en forlovelsesring som gjerne er utsmykket med en diamant eller flere. I Norge har ofte paret brukt de samme ringene som senere blir kalt gifteringer allerede fra forlovelsen av.

I Forvaltningsloven fra 1967 paragraf 6 nevnes forlovelse som en inhabilitetsgrunn i forvaltningssaker.[1]

Under gitte forutsetninger kan det kreves gaver som er gitt til det forlovede paret tilbake. Gavene må da være gitt med tanke på et livslangt samliv. Og gavene må være av en viss verdi. Blir forlovelsen brutt 20 år etter at man ga gaven, blir den neppe returnert. Ved et brudd etter bare 3-4 måneder, kan det være muligheter.

Det vi i dag regner for ikke-formalisert samboerskap, ble ofte på folkemunne kalt «bukseforlovelse».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...