Gå til innhold

Forlovet i påvente av bryllup? (Har vært gift før)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er veldig klar på at han ønsker at vi skal gifte oss etterhvert, muligens i forbindelse med at vi flytter sammen i fremtiden.

Vi er begge skilt og pga hensyn til barn på begge sider vil det ikke være aktuelt å flytte sammen før om minst 1,5 år tenker jeg.

Er det vanlig/rart/underlig dersom vi blir forlovet? Vi er begge rundt 40år, og selvfølgelig lar vi ikke hva «folk syntes» avgjøre de viktige ting i livet vårt, men jeg begynte plutselig å tenke på dette da dette er en ny problemstilling for meg....

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 47942...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det rart?? Er jo vanlig det...få ny kjæreste, starte på nytt likso...

Anonymkode: 7d3ae...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt vitsen med forlovelse.

Anonymkode: 48cc6...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt rart å være forlovet når man ikke har forsøkt å bo sammen, se hvordan ting fungerer med mine-dine barn før man tar det skrittet.

Anonymkode: 1c513...4bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelse er en romantisk greie som hører ungdommen til. 

Jeg forlovet meg som ung, men vi giftet oss aldri. Når jeg så møtte mannen jeg er gift med, var det aldri et tema. Vi var for voksne :) 

Anonymkode: 15b81...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg er i samme situasjon. Det er betydelig lengre til vi kan flytte sammen. Vi snakker om å forlove oss og bli gifte særboere før vi flytter sammen.

Forlovelse er en romantisk greie som passer romantikere i alle aldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint! Det er jo en fin måte å fortelle hverandre og omverdenen at man har valgt hverandre og mener alvor. At det kun hører ungdommen til, synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av at folk tror at forlovelse er en egen greie, en slags mer seriøs enn bare kjærester-ting! 

Forlovet er du når en av to ting har skjedd:

1. Du eller kjæresten har fridd og dere har konkrete planer om å gifte dere innen få år

2. Dere har satt en dato for bryllupet. 

Man er ikke forlovet som en separat greie. 

Og ihvertfall ikke når man er 40 og ikke har bodd sammen engang! 

Anonymkode: ad957...b4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 42, har vært gift før, har barn, og kan si at om jeg skal gifte meg igjen i fremtiden så har jeg ikke behov for å være forlovet nei. Selv om det hadde vært hyggelig å bli fridd til da. Men det er ikke aktuelt med stort bryllup heller. Bryllup ville nok blitt type stikke innom rådhuset en ettermiddag og invitere de aller nærmeste på middag etterpå. Eller at vi gjør det i utlandet. Har ikke behov for noe giftemål utover at det er hyggelig å vite at han ønsker å dele resten av livet med meg da. Skjønt det der vet vi jo kan snu fort uansett.😉 Det er en god intensjon i det, men det betyr i bunn og grunn absolutt ingen ting, utover at det har litt praktisk og økonomisk konsekvens, bl.a. for dine barn, om en av dere skulle falle i fra. Så pass på at du setter deg inn i hva det betyr for dere alle, utover det romantiske.

Hvis han kommer med ring og frir så blir dere jo på en måte forlovet da. Hvis det er mer sånn praktisk "vi gifter oss" så hadde jeg ikke giddet nei. Om jeg hadde blitt fridd til nå så hadde det ikke vært noe jeg hadde anonsert så veldig akkurat. Hadde nevnt til de nærmeste at vi tenker å gifte oss, og så ferdig med det. Men ville nok helst bare sneket oss avgårde og giftet oss uten å annonsere det. Bryllup nr 2 er ikke noe jeg ønsker å annonsere for gud og hvermann. Noe helt annet enn når man gifter seg for 1. gang.

Anonymkode: 1ad77...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelse er jo bare å bli enige om å gifte seg. Dersom dere har snakket om bryllupet og satt en dato, er dere forlovet. 

Anonymkode: 8e317...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forlovelse er en romantisk greie som hører ungdommen til. 

Jeg forlovet meg som ung, men vi giftet oss aldri. Når jeg så møtte mannen jeg er gift med, var det aldri et tema. Vi var for voksne :) 

Anonymkode: 15b81...766

Det der er vel opp til hver enkelt syns du ikke? 

Anonymkode: 43f79...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passert midten av 40-årene, og har ny partner. 

Vi forlovet oss, fordi det var det som passet oss. Hvorvidt vi kommer til å gifte oss vet vi fortsatt ikke, og ikke haster det heller. 

Ikke tenk på hva andre mener er greit, kjenn på det dere ønsker. Hvis dere føler for å forlove dere så gjør dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det går vel ikke an å bli fridd til/avtale at man skal gifte seg da og da uten å være forlovet i etterkant? Det å være forlovet er jo bare perioden fra man avtaler at man vil dele livet sammen til den dagen man sier ja til hverandre eller har jeg gått glipp av noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mintgrønn skrev:

Men det går vel ikke an å bli fridd til/avtale at man skal gifte seg da og da uten å være forlovet i etterkant? Det å være forlovet er jo bare perioden fra man avtaler at man vil dele livet sammen til den dagen man sier ja til hverandre eller har jeg gått glipp av noe?

Nei, du har helt rett. Men det er tydeligvis en greie at folk bare omformulerer kjente begreper og bruker dem i hytt og gevær. 

Man forlover seg ikke. Man er forlovet når man har satt en dato, eller har fridd/blitt fridd til. 

Forlovelse er ikke en separat greie, det går hånd i hånd med et forestående bryllup! 

😡

Anonymkode: ad957...b4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har helt rett. Men det er tydeligvis en greie at folk bare omformulerer kjente begreper og bruker dem i hytt og gevær. 

Man forlover seg ikke. Man er forlovet når man har satt en dato, eller har fridd/blitt fridd til. 

Forlovelse er ikke en separat greie, det går hånd i hånd med et forestående bryllup! 

😡

Anonymkode: ad957...b4b

Ikke nødvendigvis. Evt at man planlegger å gifte seg, men man MÅ ikke sette en dato samtidig. I min verden har jeg aldri hørt om andre enn de kongelige som har datoen for vielsen klar når forlovelsen offentliggjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, smilo skrev:

Jeg har passert midten av 40-årene, og har ny partner. 

Vi forlovet oss, fordi det var det som passet oss. Hvorvidt vi kommer til å gifte oss vet vi fortsatt ikke, og ikke haster det heller. 

Ikke tenk på hva andre mener er greit, kjenn på det dere ønsker. Hvis dere føler for å forlove dere så gjør dere det.

Hva legger dere i forlovelse da? Forlovelse er jo steget før giftermål. 

Anonymkode: bbbf6...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger dere i forlovelse da? Forlovelse er jo steget før giftermål. 

Anonymkode: bbbf6...f04

Vil tro de fleste forbinder Forlovelse med en ring på fingeren og relativt konkrete planer om å gifte seg innenfor nær tid. Man kan altså fint avtale "vi gifter oss om 2 mnd" uten noen ring eller offentlig annonsering av at man er forlovet. Kanskje er man da i prinsipp forlovet, men jeg tenker at dette handler mer om man annonserer det for omverdenen eller ikke.

Jeg syns man skal gjøre det man føler er riktig for seg selv, men når man har vært gift før, og spesielt om man har hatt hele pakka med stort bryllup og alt, så vil nok fort både en selv og omverdenen vær litt mindre entusiastisk rundt en forlovelse, tenker jeg da.

På den andre siden så er det litt hyggelig når man kanskje er i den situasjonen at man ikke kan bli samboere (feks pga barn) å ha en form for "bevis" på at man er noe mer enn "bare" kjærester, at man ser for seg et liv sammen selv om det akkurat nå ikke er helt praktisk gjennomførbart. Altså jeg ser symbolverdien med en forlovelse.

En annen ting TS, jeg vet ikke hvor lenge dere har vært sammen, og om det at dere venter med å flytte sammen er fordi barna da flytter ut, men det er jo absolutt å anbefale å prøve å bo sammen før man gifter seg da. Spesielt om det inbefatter barn som skal flytte under samme tak. Det er bare å følge med litt her inne så kan man se hvor mye utfordringer som dukker opp i en slik situasjon, samme hvor godt alt har fungert i forkant.

Anonymkode: 1ad77...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro de fleste forbinder Forlovelse med en ring på fingeren og relativt konkrete planer om å gifte seg innenfor nær tid. Man kan altså fint avtale "vi gifter oss om 2 mnd" uten noen ring eller offentlig annonsering av at man er forlovet. Kanskje er man da i prinsipp forlovet, men jeg tenker at dette handler mer om man annonserer det for omverdenen eller ikke.

Jeg syns man skal gjøre det man føler er riktig for seg selv, men når man har vært gift før, og spesielt om man har hatt hele pakka med stort bryllup og alt, så vil nok fort både en selv og omverdenen vær litt mindre entusiastisk rundt en forlovelse, tenker jeg da.

På den andre siden så er det litt hyggelig når man kanskje er i den situasjonen at man ikke kan bli samboere (feks pga barn) å ha en form for "bevis" på at man er noe mer enn "bare" kjærester, at man ser for seg et liv sammen selv om det akkurat nå ikke er helt praktisk gjennomførbart. Altså jeg ser symbolverdien med en forlovelse.

En annen ting TS, jeg vet ikke hvor lenge dere har vært sammen, og om det at dere venter med å flytte sammen er fordi barna da flytter ut, men det er jo absolutt å anbefale å prøve å bo sammen før man gifter seg da. Spesielt om det inbefatter barn som skal flytte under samme tak. Det er bare å følge med litt her inne så kan man se hvor mye utfordringer som dukker opp i en slik situasjon, samme hvor godt alt har fungert i forkant.

Anonymkode: 1ad77...3ad

Men det er ikke sånn verden fungerer! Man kan ikke bare ta etablerte konsepter og lage sin egen tolkning fordi det er "koselig".. Dåp, konfirmasjon, forlovelse, ekteskap osv er ferdig definerte konsepter i Norge. Man kan ikke omdefinere disse som det passer en selv. 

Det blir jo som å holde dåp uten å være i nærheten av en prest eller en kirke. Da kan man ha navnefest eller velkommen til verden fest. 

Vi har kjærester og samboere som mulige alternativer for de som ikke ønsker å gifte seg. Og ringer kan man kjøpe når som helst hvis man ønsker det. Men forlovet er man ikke dersom det ikke foreligger konkrete planer om ekteskap i rimelig fremtid. (noen år) 

Anonymkode: ad957...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ring for å være forlovet btw. Ringen har ingenting å si. 

Anonymkode: ad957...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...