Gå til innhold

Rar og paranoid oppførsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har datet/vært sammen med en mann nå i snart 6 mnd. De første månedene vsr fantastiske. Alt var lyserosa, sommerfugler i magen, og vi hadde det utrolig bra sammen. 

Men nå begynner ting å skurre. Har vært endel episoder som jeg ikke skal gå for mye innpå her, men som jeg har vært totalt uforskyldt i, som heller han burde lagt seg helt flat for. Men istedenfor å beklage legger han all skyld over på meg. Bedyrer at jeg står bak alt sammen, selvom jeg kan legge frem bevis etter bevis på at jeg ikke har noenting med saken å gjøre overhodet. Dette er han som har gjort feil. 

Nå har det gått én uke. Han beskylder meg fortsatt for dette, og klarer ikke å stole på meg i det hele tatt (jeg har heller aldri gjort noe som gjør at han trenger å være mistenksom mot meg) 

Til slutt sa jeg at jeg vil ikke ha noenting med dette å gjøre, og jeg ønsker heller ikke snakke om dette mer. Jeg sa også at jeg er villig til å gi han en sjanse til dersom han fremdeles ønsker det. Da blir det brukt i mot meg. "jeg liker ikke at du sier det slik, bare gå ifra meg da!" osv. Han ba meg også blokkere han på Facebook, noe jeg gjorde, og 2 minutter etter ringte telefonen "Du blokkerte meg virkelig!! Åssen kan du gjøre det?? Dette trodde jeg aldri om deg" 

Og slik skurer og går det. Alt jeg sier blir brukt i mot meg. Sa også på et tidspunkt at hele oppførselen virker bare paranoid. Og nå er jeg jo verdens verste person som kan finne på å si noe slik. Jeg er bare så oppgitt over hele greia. 

Jeg har jo fremdeles følelser for mannen, men vet ikke om det kanskje bare er lurt å avslutte dette forholdet?

Anonymkode: c8aa9...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jo ikke vi hva dette dreier seg om, men dersom det er slik at han prøver å gi deg dårlig samvittighet når du prøver å sette grenser eller beskytter deg selv, så er jo dette en form for manipulasjon eller hersketeknikk som han bruker (enten bevisst eller ubevisst) for å få makt over deg i forholdet.

Hvis du bestemmer deg for å gi det en sjanse og se om dere kan komme dere forbi problemet, så vær ihvertfall litt obs på om det er en gjentakende ting. Hvis det stadig er slike problemer, han tar offerrolle og stadig bebreider deg så ville jeg kommet meg bort.

Og ikke for å krisemaksimere, men jeg kan bare nevne at hvis det er "feil person", kan ting nemlig gå veldig langt der de gradvis fratar deg hele identiteten din og det du står for ved at de gjør det vanskeligere for deg å si i mot, stå opp for deg selv, og ytre/ivareta dine egne behov i forholdet. Det kan være at de blir sint om du sier i mot, nekter deg å ta kontakt med venner, drive med egne interesser, blir sjalu og kontrollerende, og gjerne låser deg fast med å gjøre deg avhengig av dem. Etterhvert gir du fra deg veldig mye, finner deg i veldig mye, men stadig spiser de mer og mer av deg helt til du er "ingenting". Jeg sier ikke at han er en av disse, men det kan være et lite hint om hvilken retning ting kan gå.

Anonymkode: 246d3...602

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ikke helt bra ut.. dette er ikke normal oppførsel. Jeg ville vært særdeles skeptisk til å ta det forholdet videre – tror det beste vil være å beholde den blokkeringen og gå videre. Kjipt, men bedre enn å drukne i dritten senere ;). (Igjen: han høres virkelig ikke helt god ut..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Dere har nok mye rett i det dere sier, dessverre er det jo alltid slik at man tenker på de gode sidene og hvorfor man ble sammen i utgangspunktet, og prøver å holde fast ved de varme og gode følelsene. 

Men magefølelsen min her sier at noe ikke stemmer. Enten tror han virkelig selv på at jeg har gjort noe i denne situasjonen, eller så spiller han offer for å få meg til å "glemme" hva han har gjort galt. Og ingenting er riktig gjort. Jeg føler han roter i hodet mitt, i mangel av bedre forklaring. Og hele tiden sier han at "vi kan få det så bra sammen igjen om du bare forteller sannheten", men det har jeg jo gjort hele tiden.. 

Og dette er ikke første gang, dog denne gangen er det hakket mer seriøst, første gangen sa han iallfall unnskyld for oppførselen sin relativt kjapt.. 

Ts

Anonymkode: c8aa9...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han generelt har litt problemer med tillit og sjalusi som ikke har vist seg før nå.
Det ene er som du sier at man kanskje bare ser det positive i begynnelsen når alt er rosa og svever på en fluffy sky. Det andre er at mange som sliter litt kanskje ikke helt klarer å være seg selv i starten, og prøver å gi et godt inntrykk ved å vise sine gode egenskaper, men holde tilbake de mer negative egenskapene. Men etterhvert som månedene går så kommer deres "sanne jeg" frem.

Forskjeller vil det alltid være, og uenigheter og krangler vil jo oppstå. Det i seg selv er ikke nødvendigvis en uting og kan være sunt i seg selv. Det blir først et problem når det er saker man ikke kommer seg videre fra og samme type tema eller problematikk kommer opp gang på gang. At man ikke får snakket ut, får tilliten tilbake, blir enige om å legge det bak, inngå et kompromiss som begge er fornøyd med eller hva som skal til for å forenes og komme seg videre

Anonymkode: 246d3...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løp. Denne fyren er rene kinderegget med klassiske manipulasjonsteknikker som gaslighting, skyldfordeling og god cop/bad/cop. Dette vil bryte deg på sikt, vær heller glad for at han viste deg sitt sanne jeg, før han har rukket å bryte deg ned så mye at du ikke skjønner hva som skjer, ,

Anonymkode: 89fb0...c83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...