Gå til innhold

Vil vi miste uføretrygden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser stadig om hvor sprengt budsjettet er og at vi ikke kommer til å klare eldrebølgen osv. Vil vi som er uføre ende opp "under ei bru i ei pappeske" eller hva kan skje? Dette bekymrer meg veldig. Noen har kanskje restarbeidsevne og kan klare seg, men for oss som ikke har noen muligheter? Vil staten evt åpne for eutanasi for sånne som oss?

Anonymkode: f061b...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg kommer an på hvorfor du er ufør. Noen vil nok kunne hjelpes på andre måter enn i dag slik at de vil kunne gjøre noe nytte for seg. Men jeg tror det er flere generasjoner til Norge ikke lenger er et rikt land.

Anonymkode: ae66b...271

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser til f.eks. USA, klarer de fleste mennesker som er uføre i Norge å forsørge seg, selv om det er beintøft. Unntaket er de som er uføre pga. psykiske problemer. De som er "uteliggere under en bro i USA" sliter ofte med rus og/eller psykiske problemer.

Det er derfor grunn til å tro at mange uføre i Norge ville klart å jobbe og forsørge seg, dersom de virkelig måtte.

Enn så lenge har vi råd til å la folk gå utføre, og jeg mener også at det er riktig at det er slik. Men med eldrebølge, klimaendringer, finanskriser osv. er det veldig nærliggende å tenke at det må strammes inn.

Jo lavere uføretrygden blir, jo flere uføre vil klare å ta seg arbeid. De som står igjen, er de som virkelig burde få beholde trygden.

Det er nok lurt å begynne å spare nå.

Anonymkode: 334f0...617

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at "angst og depresjon" ikke er grunn nok til å bli ufør i fremtiden. Jeg har i alle fall hørt at vi som er i jobb ikke kan regne med at staten gir oss særlig med pensjon når vi er gamle, så man må spare til pensjon selv. Derfor tror jeg at det kommer til å kuttes kraftig i uføretrygd etterhvert også. 

Anonymkode: ccbd3...b3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil aldri røre de som allerede er uføre. Det er nyrekrutteringen som vil berøres.

Anonymkode: 6a60a...281

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser til f.eks. USA, klarer de fleste mennesker som er uføre i Norge å forsørge seg, selv om det er beintøft. Unntaket er de som er uføre pga. psykiske problemer. De som er "uteliggere under en bro i USA" sliter ofte med rus og/eller psykiske problemer.

Det er derfor grunn til å tro at mange uføre i Norge ville klart å jobbe og forsørge seg, dersom de virkelig måtte.

Enn så lenge har vi råd til å la folk gå utføre, og jeg mener også at det er riktig at det er slik. Men med eldrebølge, klimaendringer, finanskriser osv. er det veldig nærliggende å tenke at det må strammes inn.

Jo lavere uføretrygden blir, jo flere uføre vil klare å ta seg arbeid. De som står igjen, er de som virkelig burde få beholde trygden.

Det er nok lurt å begynne å spare nå.

Anonymkode: 334f0...617

Hvor finnes jobbene for uføre som av og til har restarbeidsevne? De eksisterer ikke. Og nå har jo denne regjeringen også gjort det tilnærmet umulig å jobbe frivillig og være samfunnsnyttig. 

 

Anonymkode: 18935...e99

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nok tro at "angst og depresjon" ikke er grunn nok til å bli ufør i fremtiden. Jeg har i alle fall hørt at vi som er i jobb ikke kan regne med at staten gir oss særlig med pensjon når vi er gamle, så man må spare til pensjon selv. Derfor tror jeg at det kommer til å kuttes kraftig i uføretrygd etterhvert også. 

Anonymkode: ccbd3...b3a

Det er 2 mulige forklaringer på dette.

Enten så ser staten hvilken vei det bærer og gjør ingenting nå, for så å kunne kutte senere ved å skriftlig dokumentere at det ikke går lengre pga for mange på trygd. Det er ikke nok penger.

Eller så strammes det skikkelig inn på nye på ytelser etterhvert og dermed tvinger folk i jobb. Dette er mest sannsynlig med dagens regjering. Slipper AP til vil kassen tømmes mye fortere og det første scenarioet er mer reellt.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finnes jobbene for uføre som av og til har restarbeidsevne? De eksisterer ikke. Og nå har jo denne regjeringen også gjort det tilnærmet umulig å jobbe frivillig og være samfunnsnyttig. 

 

Anonymkode: 18935...e99

Noen sykdommer sier seg jo selv man aldri kan jobbe med.Men veldig mange kan man jobbe med. Får man en 60% jobb hvor man jobber man, ons og fre, har man 1 dag å komme segmpå igjen. Ja man må "lide" litt å slite litt. Men det gjør veldig mange. Har selv leddgikt og sliter virkelig nå fremover med å motivere meg for jobb pga smertene. Men jeg vet også at psyken har godt av å jobbe. Så får jeg heller spare ferier og ta meg 14 dager i varmen i den verste perioden.

Anonymkode: c07b6...ddf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk fortsetter å stemme på MDG og andre som nærmest vil avvikle oljeindustrien vår, så forsvinner garantert velferdsgodene. Fastlands Norge går allerede i milliard underskudd.

Anonymkode: d3972...e22

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen sykdommer sier seg jo selv man aldri kan jobbe med.Men veldig mange kan man jobbe med. Får man en 60% jobb hvor man jobber man, ons og fre, har man 1 dag å komme segmpå igjen. Ja man må "lide" litt å slite litt. Men det gjør veldig mange. Har selv leddgikt og sliter virkelig nå fremover med å motivere meg for jobb pga smertene. Men jeg vet også at psyken har godt av å jobbe. Så får jeg heller spare ferier og ta meg 14 dager i varmen i den verste perioden.

Anonymkode: c07b6...ddf

Hvor er disse jobbene? Du svarer jo ikke på spørsmålet. 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser til f.eks. USA, klarer de fleste mennesker som er uføre i Norge å forsørge seg, selv om det er beintøft. Unntaket er de som er uføre pga. psykiske problemer. De som er "uteliggere under en bro i USA" sliter ofte med rus og/eller psykiske problemer.

Det er derfor grunn til å tro at mange uføre i Norge ville klart å jobbe og forsørge seg, dersom de virkelig måtte.

Enn så lenge har vi råd til å la folk gå utføre, og jeg mener også at det er riktig at det er slik. Men med eldrebølge, klimaendringer, finanskriser osv. er det veldig nærliggende å tenke at det må strammes inn.

Jo lavere uføretrygden blir, jo flere uføre vil klare å ta seg arbeid. De som står igjen, er de som virkelig burde få beholde trygden.

Det er nok lurt å begynne å spare nå.

Anonymkode: 334f0...617

Hvorfor er psykiske problemer unntak? 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De vil aldri røre de som allerede er uføre. Det er nyrekrutteringen som vil berøres.

Anonymkode: 6a60a...281

Jeg vet nå ikke. Er det ikke nok penger så er det ikke nok. Jeg håper bare staten finner en løsning for de som "blir igjen". 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser til f.eks. USA, klarer de fleste mennesker som er uføre i Norge å forsørge seg, selv om det er beintøft. Unntaket er de som er uføre pga. psykiske problemer. De som er "uteliggere under en bro i USA" sliter ofte med rus og/eller psykiske problemer.

Det er derfor grunn til å tro at mange uføre i Norge ville klart å jobbe og forsørge seg, dersom de virkelig måtte.

Enn så lenge har vi råd til å la folk gå utføre, og jeg mener også at det er riktig at det er slik. Men med eldrebølge, klimaendringer, finanskriser osv. er det veldig nærliggende å tenke at det må strammes inn.

Jo lavere uføretrygden blir, jo flere uføre vil klare å ta seg arbeid. De som står igjen, er de som virkelig burde få beholde trygden.

Det er nok lurt å begynne å spare nå.

Anonymkode: 334f0...617

Ja, jeg sparer alt jeg kan og lever nøkternt. En av fordelene med å være ufør(minus ekstra utgifter til helserelaterte ting) er at jeg sparer inn på det mange andre bruker penger på. Frisør, kino, vil osv. Er fortsatt veldig redd for å ende opp i en situasjon hvor jeg ikke vet om jeg har råd til mat, eller må selge det lille huset jeg har arvet og ut på leiemarkedet med masse flytting kroppen min ikke tåler. 

Anonymkode: f061b...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er disse jobbene? Du svarer jo ikke på spørsmålet. 

Anonymkode: c4c81...d60

Folk må i større grad ta ansvaret for seg selv når det gjelder å skaffe seg inntekt når ufør. Det gir ingen mening at en får innvilget 100%-ute-av-stand-til-å-jobbe og deretter henvender seg til arbeidslivet for å be dem om hjelp til akkurat nettopp det de har fått vedtak på at de ikke kan.

Folk må tenke alternativt og mer i regi av seg selv her. Arbeidsmarkedet har mer enn nok med seg selv.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nok tro at "angst og depresjon" ikke er grunn nok til å bli ufør i fremtiden. Jeg har i alle fall hørt at vi som er i jobb ikke kan regne med at staten gir oss særlig med pensjon når vi er gamle, så man må spare til pensjon selv. Derfor tror jeg at det kommer til å kuttes kraftig i uføretrygd etterhvert også. 

Anonymkode: ccbd3...b3a

Selvsagt er ikke det god nok grunn! Mange som har det som jobber 100%

Anonymkode: 2990d...d89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ung og uføretrygdet og blir ordentlig stresset over alt snakket om slik situasjonen er nå. Er veldig redd for at de skal måtte fjerne den i fremtiden, ikke bare for min egen del men også fordi jeg vet hvor tøft det er å være syk og fortvilet og jeg ønsker ikke at situasjonen skal bli verre for syke mennesker. Bare det å senke aap summen for unge syke mennesker synes jeg er en fortvilet situasjon. Blir veldig takknemlig for at jeg har fått innvilget uføretrygden nå og ikke går på AAP nå som de tenker å stramme inn,og tenker med skrekk og gru på de dette kommer til å ramme.

Anonymkode: 2c915...162

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på venner og kollegaer med ulike kroniske sykdommer, og det er ingen sammenheng mellom alvorlighetsgrad og arbeidsvilje- og evne. Enkelte er uføre av tilstander som ikke blir regnet som sykdommer en gang, mens jeg har kollegaer som jobber 100% med alvorlige sykdommer. 

Det vil bli innstramninger i fremtiden, men det må også legges bedre til rette for at uføre kan jobbe litt.

Anonymkode: af642...1f9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på venner og kollegaer med ulike kroniske sykdommer, og det er ingen sammenheng mellom alvorlighetsgrad og arbeidsvilje- og evne. Enkelte er uføre av tilstander som ikke blir regnet som sykdommer en gang, mens jeg har kollegaer som jobber 100% med alvorlige sykdommer. 

Det vil bli innstramninger i fremtiden, men det må også legges bedre til rette for at uføre kan jobbe litt.

Anonymkode: af642...1f9

Enig. Noen gir seg for lett. Selv har jeg flere diagnoser som kunne gitt uføretrygd om jeg ønsker. Men jeg kan ta meg sammen og jobbe fullt, heller hente meg inn igjen etter arbeidstid. Det meste går om folk gidder anstrenge seg litt og har arbeidsmoral.

Anonymkode: 2990d...d89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet nå ikke. Er det ikke nok penger så er det ikke nok. Jeg håper bare staten finner en løsning for de som "blir igjen". 

Ja, jeg sparer alt jeg kan og lever nøkternt. En av fordelene med å være ufør(minus ekstra utgifter til helserelaterte ting) er at jeg sparer inn på det mange andre bruker penger på. Frisør, kino, vil osv. Er fortsatt veldig redd for å ende opp i en situasjon hvor jeg ikke vet om jeg har råd til mat, eller må selge det lille huset jeg har arvet og ut på leiemarkedet med masse flytting kroppen min ikke tåler. 

Anonymkode: f061b...ab8

I hvilket tilfelle kan det være bedre å selge noe man har arvet og deretter gå for å leie?

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Noen gir seg for lett. Selv har jeg flere diagnoser som kunne gitt uføretrygd om jeg ønsker. Men jeg kan ta meg sammen og jobbe fullt, heller hente meg inn igjen etter arbeidstid. Det meste går om folk gidder anstrenge seg litt og har arbeidsmoral.

Anonymkode: 2990d...d89

Den dagen noen på tinget for alvor setter søkelys på det tillitsbaserte systemet vi har i dag, er svært mange ute å kjøre.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bedrifter hadde blitt flinkere til å tilrettelegge for dem som har psykiske og fysiske vanskeligheter, så hadde ikke dette blitt et kjempestort problem.
De fleste uføre VIL jobbe, men får ikke til. Det er ikke dem det er noe galt med, men hele samfunnet.

Husker da min gamle sjef ansatte ei jente med Aspberger i butikken vår. Flittig, stilte alltid opp, pålitelig, organisert.
Hun fikk ganske mange sure miner fra kundene... fordi hun var ikke alltid så flink på det sosiale. Sjefen min gav henne en sjangse og hun ble jo mye bedre etterhvert.
Dessverre gikk kontrakten hennes ut og hun måtte ut på arbeidsmarkedet. Men... ingen ville ha henne. Tok ikke lang tid før hun ble ufør hun også.

Folk tenker alt for mye profitt og er alt for lite medmenneskelige. De foretrekker å sitte på sin høye hest og rakke ned på uføre for at de ikke jobber, men vil ikke ansette dem selv.

Anonymkode: b34ea...b70

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...