Gå til innhold

Hva er din mest politisk ukorrekte eller upopulære mening?  


Gjest Familytree

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Chiyo skrev:

 Nei. Jeg feirer ikke at Jesus ble født. Men jeg feirer jul. Nordmenn har feirer på den tiden av året siden før vi ble kristne. 

Jeg burde ha visst bedre når jeg utga meg på et sitat jeg ikke har grunnlag nok til å uttale meg om. Jeg legger meg flat. 

Men jeg tok utgangspunkt i følgende: Julaften. I julen feirer vi at Jesus blir født. Du kan lese om Jesu fødsel i Juleevangeliet som står i Lukasevangeliet kapittel 2,1-14.

Derav konkluderte jeg med at julen er en høytid hvor man feirer Jesu fødsel. En forståelse som forsåvidt har vært julens bakgrunn siden jeg tok mitt første åndedrag. Kanskje jeg er vranglært, også da får du ha meg unnskyldt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At osteopati, kiropraktikk, akupunktur og naprapati bare er tøv og ikke har noe hold i vitenskapen overhodet. Jeg tenker at folk som betaler for denne typen behandling er naive og mindre intelligente.

Anonymkode: b2dd8...650

Jeg har fått hjelp av kiropraktor. Hun fikset ryggen min. Jeg har ikke tro på at kiropraktkki er løsningen på alt, og jeg tror ikke det er en varig løsning for alle som har problemer, men for meg hjalp det når jeg trengte det.  

Har du noen gang vært hos kiropraktor selv siden du kan så mye om det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi burde brukt mindre pedagogiske ressurser på de dypt psykisk utviklingshemmede, og heller fordelt dem på de med lettere problemer som faktisk kan få et verdig liv utav hjelpen de mottar. 

Anonymkode: 971e6...2c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vi burde brukt mindre pedagogiske ressurser på de dypt psykisk utviklingshemmede, og heller fordelt dem på de med lettere problemer som faktisk kan få et verdig liv utav hjelpen de mottar. 

Anonymkode: 971e6...2c8

Enig!!!

Heller full barnehagedekning, enn 1:1 på barn som aldri vil bli selvstendige.

Anonymkode: 6c811...bca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig!!!

Heller full barnehagedekning, enn 1:1 på barn som aldri vil bli selvstendige.

Anonymkode: 6c811...bca

Mente selvfølgelig bemanning, ikke dekning. At antall ansatte skal være tilfredsstillende hele åpningstiden til barnehagen, ikke bare i 2-3 timer midt på dagen.

Anonymkode: 6c811...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ateister er noen av de mest fordømmende og hatefulle mennesker jeg møter. 

Anonymkode: 82540...eaa

I motsetning til hva dere religiøse tror så er det ikke fordømmende og hatefullt å si at Gud ikke finnes,

Anonymkode: 78620...d8d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at et demokrati der alle kan stemme på bakgrunn av at de bare er en del av landet er idiotisk. Du burde være utdannet for å i det hele tatt være relativt tilregnelig for å stemme det som skal burde være best for landet. Videre burde denne stemmen heves til minst 25 år da hjernen er nærmere kognitivt utviklet og å betale skatt burde være en forutsetning for hvor stor prosentandel av stemmen din som skal telle. la oss tenke at uten å betale skatt har du f.eks 50% innflytelse i forhold til et individ som betaler skatt å driver landet aktivt fremover. 

Så mener jeg religion burde forbys i det offentlige med ulike gudshus fordi dette ikke er rotet i virkeligheten. Om du vil være religiøs eller spirituell, så kan du være det innenfor ditt hjems 4 vegger. Religion burde i hvertfall ikke være endel av politikken og KRF som parti burde fjernes. 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chiyo skrev:

Tradisjon og kultur har jo spor av vår religiøse kulturarv, så jeg ser ikke et problem i at nordmenn forsetter med tradisjonene sine. Vi gjør de tingene vi alltid har gjort. Min familie har aldri vært religiøs, vi dro aldri i kirken eller noe, men for meg er julen familietid. Jeg spiser med familien min, vi gir hverandre gaver og setter pris på hverandre, og det har vi gjort hele livet mitt. Skal jeg bare plutselig slutte å feire jul, fordi jeg ikke tror på gud? Jeg har aldri trodd på gud, men jeg er veldig glad for at jeg en gang i året har denne tradisjonen hvor vi alle tilbringer tid sammen uansett hvor i landet vi vanligvis befinner oss. Hvorfor er det være patetisk?

Fordi jeg har hørt utrolig mye drittsnakk om religion, særlig på videregående i en gjeng der det nærmest gikk ekstremsport i å være mest ateist. Da synes jeg det er tåpelig å feire det jeg ser på som kristelige feiringer, siden jeg selv har lært både hjemme og på skolen at julen feirer vi på grunn av jesus. Det passer ikke sammen med det religionshånet som de andre spydde rundt seg.

Nå når jeg ikke har noe forhold til kristendommen kjenner jeg ikke på noe behov for å feire jul heller, jeg er dritt lei. Spesielt siden det ikke er noe alternativ å la være. Derfor er det ikke først og fremst julen jeg ser på som hyklersk å feire, man kommer jo ikke unna den. Å konfirmere seg borgerlig derimot, det anser jeg som en direkte kopi av et kristelig ritual, som nå bare handler om penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, megda skrev:

Jeg synes at et demokrati der alle kan stemme på bakgrunn av at de bare er en del av landet er idiotisk. Du burde være utdannet for å i det hele tatt være relativt tilregnelig for å stemme det som skal burde være best for landet. Videre burde denne stemmen heves til minst 25 år da hjernen er nærmere kognitivt utviklet og å betale skatt burde være en forutsetning for hvor stor prosentandel av stemmen din som skal telle. la oss tenke at uten å betale skatt har du f.eks 50% innflytelse i forhold til et individ som betaler skatt å driver landet aktivt fremover. 

Så mener jeg religion burde forbys i det offentlige med ulike gudshus fordi dette ikke er rotet i virkeligheten. Om du vil være religiøs eller spirituell, så kan du være det innenfor ditt hjems 4 vegger. Religion burde i hvertfall ikke være endel av politikken og KRF som parti burde fjernes. 



 

Det du egentlig sier er, Alle som er uenige med meg burde ikke få stemme.

Anonymkode: 78620...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ha en kommunistisk revolusjon i dette landet.

Nordmenn er akkurat som sauer og tillater at politikere gjør akkurat som de vil. Vi har gjøre mer opprør og gjør politikerne redde for OSS, ikke motsatt. 

Høyresiden i Norge er landsforrædere og vil selge alt av norsk og statseid virksomhet til utenlandsferier. De vil rive ned samfunnet vårt.

Anonymkode: 85bed...0c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det du egentlig sier er, Alle som er uenige med meg burde ikke få stemme.

Anonymkode: 78620...d8d

nei, det jeg egentlig sier er det som står skrevet i innlegget. Hva du velger å tolke at jeg mener er din egen form for mentalisering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi bør ha en kommunistisk revolusjon i dette landet.

Nordmenn er akkurat som sauer og tillater at politikere gjør akkurat som de vil. Vi har gjøre mer opprør og gjør politikerne redde for OSS, ikke motsatt. 

Høyresiden i Norge er landsforrædere og vil selge alt av norsk og statseid virksomhet til utenlandsferier. De vil rive ned samfunnet vårt.

Anonymkode: 85bed...0c0

kommunistisk revolusjon? hva tenker du på da? drepe politikere og foreta et statskupp? noe ala den franske revolusjonen?

det beste for samfunnet er jo dels regulering fra staten og et delvis fritt marked.Uten et fritt marked vil økonomien falle i grus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Tamsi skrev:

Fordi jeg har hørt utrolig mye drittsnakk om religion, særlig på videregående i en gjeng der det nærmest gikk ekstremsport i å være mest ateist. Da synes jeg det er tåpelig å feire det jeg ser på som kristelige feiringer, siden jeg selv har lært både hjemme og på skolen at julen feirer vi på grunn av jesus. Det passer ikke sammen med det religionshånet som de andre spydde rundt seg.

Nå når jeg ikke har noe forhold til kristendommen kjenner jeg ikke på noe behov for å feire jul heller, jeg er dritt lei. Spesielt siden det ikke er noe alternativ å la være. Derfor er det ikke først og fremst julen jeg ser på som hyklersk å feire, man kommer jo ikke unna den. Å konfirmere seg borgerlig derimot, det anser jeg som en direkte kopi av et kristelig ritual, som nå bare handler om penger. 

Men å feire på denne tiden av året og gi gaver er ikke en tradisjon som kommer fra kristendommen, det er noe kristne har tatt til seg fra andre tradisjoner. 
Når det kommer til konfirmasjon er det helt normalt for en kultur å ha et rituale eller en feiring for ungdommer som tar sine første steg inn i det voksne livet. Vi bare kaller det konfirmasjon i Norge, men vi kunne jo kalt det noe annet. Hvis du har vært i en borgerlig konfirmasjon, så vet du at det ikke er en kopi av den kristne konfirmasjonen i det hele tatt. Forberedelsene før seremonien fokuserer mer på å tenke selv, livet og døden, etikk osv. De får også ganske bra seksualundervisning. Barna som konfirmere seg borgerlig får en mye bedre forberedelse på det voksne livet enn jeg fikk gjennom kirken. Selve seremonien er også helt annerledes. 
Vi kaller det for konfirmasjon fordi det er det ordet vi bruker i Norge. Ordet kommer fra latin og betyr  å styrke og støtte, det må ikke være religiøst.

Endret av Chiyo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmisbrukere og psykisk syke bør tvangssteriliseres. Folk som er trygda bør gå på prevensjon og kun få stønad når de har fått sin mnd sprøyte med prevensjonmiddel. Ingen trygda bør få barn

Anonymkode: 5031f...597

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chiyo skrev:

Men å feire på denne tiden av året og gi gaver er ikke en tradisjon som kommer fra kristendommen, det er noe kristne har tatt til seg fra andre tradisjoner. 
Når det kommer til konfirmasjon er det helt normalt for en kultur å ha et rituale eller en feiring for ungdommer som tar sine første steg inn i det voksne livet. Vi bare kaller det konfirmasjon i Norge, men vi kunne jo kalt det noe annet. Hvis du har vært i en borgerlig konfirmasjon, så vet du at det ikke er en kopi av den kristne konfirmasjonen i det hele tatt. Forberedelsene før seremonien fokuserer mer på å tenke selv, livet og døden, etikk osv. De får også ganske bra seksualundervisning. Barna som konfirmere seg borgerlig får en mye bedre forberedelse på det voksne livet enn jeg fikk gjennom kirken. Selve seremonien er også helt annerledes. 
Vi kaller det for konfirmasjon fordi det er det ordet vi bruker i Norge. Ordet kommer fra latin og betyr  å styrke og støtte, det må ikke være religiøst.

Jeg klarer ikke se på det som annet enn en kopi, bare uten det religiøse aspektet. Samme tid på året, samme aldersgruppe, samme type feiring med gaver, bunad, press fra familie. Jeg har vært i ca like mange feiringer av begge deler og den eneste forskjellen er seremonien.

Jeg skjønner at selve undervisningen i forkant er annerledes, men i mine øyne brukes det som en unnskyldning til å få ha den samme feiringen. Man er på ingen måte voksen når man er 14, så det klassiske argumentet om å "tre inn i de voksnes rekker" synes jeg bare er feil. Man betaler ikke voksenbillett på bussen engang. Det de lærer er i tillegg bare sunn fornuft som alle burde få servert gjennom skolen. Jeg har hørt at undervisningen er god, trist å begrense den til en frivillig gruppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Chiyo skrev:

 Nei. Jeg feirer ikke at Jesus ble født. Men jeg feirer jul. Nordmenn har feirer på den tiden av året siden før vi ble kristne. 

Nei, den hedenske julefeiringa ble feira 12. januar. Den ble flytta til 25. desember med kristendommen. https://snl.no/jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting å ofte spørre om noen har en diagnose fordi de oppfører seg dårlig/stygt. Det er jo ikke sånn at det er et kjennetegn på en diagnose! Vi må innse at noen mennesker bare er bedritne. Og at de med diagnoser ikke er det i mer utsrakt omfang enn de uten. Merkelig tankegang syns jeg. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, megda skrev:

Jeg synes at et demokrati der alle kan stemme på bakgrunn av at de bare er en del av landet er idiotisk. Du burde være utdannet for å i det hele tatt være relativt tilregnelig for å stemme det som skal burde være best for landet. Videre burde denne stemmen heves til minst 25 år da hjernen er nærmere kognitivt utviklet og å betale skatt burde være en forutsetning for hvor stor prosentandel av stemmen din som skal telle. la oss tenke at uten å betale skatt har du f.eks 50% innflytelse i forhold til et individ som betaler skatt å driver landet aktivt fremover. 

Så mener jeg religion burde forbys i det offentlige med ulike gudshus fordi dette ikke er rotet i virkeligheten. Om du vil være religiøs eller spirituell, så kan du være det innenfor ditt hjems 4 vegger. Religion burde i hvertfall ikke være endel av politikken og KRF som parti burde fjernes. 



 

Veldig gammeldags tankegang, det er slik man tenkte fra grunnloven ble skrevet og til begynnelsen av 1900-tallet. I Norge var stemmerettsalderen 25 år helt frem til 1920. Først i 1979 ble stemmerettsalderen 18 år. I 1814 måtte man være jordeier og/eller ha en viss formue og betale skatt for å stemme. Da allmenn stemmerett ble innført (menn 1899, kvinner 1913) var det fortsatt slik at man ble fratatt stemmeretten dersom man mottok noen form for sosialstønad, eller hvis man gikk konkurs. De fremste argumentene mot stemmerett for alle var at kun de som bidro økonomisk, skulle være med å bestemme. Kanskje ta deg en tur 150 års tid tilbake i tid? :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg synes det er utrolig teit å kopiere religiøse tradisjoner når man ikke er religiøs, bare fordi man vil ha gaver og feiring. Først og fremst såkalt navnefest og borgerlig konfirmasjon, men også å feire jul. Jeg vokste opp med julekrybber og gamle testamentet i barnehagen og på skolen, det er vel ikke lov engang nå. Men jul skal man likevel ha. Jeg har ikke troen nå mer, og hater å få jula trykket i trynet hvert år. Så er det alltid noen som sier at "pøh, vi feirer jo jooool, og jula er egentlig ikke kristen" etc. Som en patetisk unnskyldning for å feire likevel. 

Jeg feirer ikke jul som en kristen høytid. Har ingen kristne elementer i vår julefeiring. Vår jul har røtter og tradisjoner fra den gamle jòl. I dette klippet kan du se opprinnelsen til alt som ikke har med den kristne jula å gjøre.

 

Anonymkode: f08b0...01c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...