Gå til innhold

BV-kritikere


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Hva med tilfellene av grov omsorgssvikt, alvorlig psykisk sykdom med pågående vrangforestillinger, mishandling, rus og/eller overgrep? 

Hva med tilfellene hvor barna selv ønsker å flytte i fosterhjem? 

Hva med tilfellene hvor barna nekter samvær med biologisk familie? 

Hva med barn som hyler, skriker, hyperventilerer, gråter og opplever funksjonssvikt før og etter samvær? 

Hva med barn som hater biologisk familie for det som har blitt gjort og helst ønsker dem døde? 

Hva med barn som føler dødsangst i møte med biologiske foreldre og opplever det å være i nærheten som et sjokk og et traume? 

Hva med barn som fortsatt sliter med kompleks traumatisering 20 år etter ?

- - - - - 

Det finnes så ekstremt mange tilfeller hvor det er best for barnet å skjermes fullstendig fra biologisk familie. Og det finnes tilsvarende mange tilfeller hvor barna selv setter ned foten og nekter samvær. Eller barn som er redd for å gå på gata, ta telefonen eller ta buss i frykt for å møte på biologisk familie. 

Skal man tvinge disse menneskene til å bli boende i traumatiske og direkte skadelige omgivelser fordi det biologiske prinsipp skal stå høyest? Det er en grunn til at vi har et barnevern, og ikke et foreldrevern. Barnets behov er faktisk viktigst. Barn skal ikke bli boende i utrygge omgivelser. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg gjette...Du jobber i bvtj? Eller i en jobb "nært tilknyttet" dem? 

Anonymkode: 5c3ac...14f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal vokse opp med trygge voksne. Det er kjempe skadelig for barns utvikling å vokse opp i hjem der de opplever ulike former for omsorgssvikt. Problemet er ofte at foreldrene ser ikke problemet selv. De aller fleste foreldre er glad i barna sine, men enkelte evner ikke foreldrerollen, har manglende kunnskap om barns utvikling og selvinnsikt samt å ha en god omsorgsevne.

barn skal ikke vokse opp under skadelige forhold.  

Anonymkode: 004ae...3d9

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

La meg gjette...Du jobber i bvtj? Eller i en jobb "nært tilknyttet" dem? 

Anonymkode: 5c3ac...14f

Nei.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hubbie skrev:

Hva med tilfellene av grov omsorgssvikt, alvorlig psykisk sykdom med pågående vrangforestillinger, mishandling, rus og/eller overgrep? 

Hva med tilfellene hvor barna selv ønsker å flytte i fosterhjem? 

Hva med tilfellene hvor barna nekter samvær med biologisk familie? 

Hva med barn som hyler, skriker, hyperventilerer, gråter og opplever funksjonssvikt før og etter samvær? 

Hva med barn som hater biologisk familie for det som har blitt gjort og helst ønsker dem døde? 

Hva med barn som føler dødsangst i møte med biologiske foreldre og opplever det å være i nærheten som et sjokk og et traume? 

Hva med barn som fortsatt sliter med kompleks traumatisering 20 år etter ?

- - - - - 

Det finnes så ekstremt mange tilfeller hvor det er best for barnet å skjermes fullstendig fra biologisk familie. Og det finnes tilsvarende mange tilfeller hvor barna selv setter ned foten og nekter samvær. Eller barn som er redd for å gå på gata, ta telefonen eller ta buss i frykt for å møte på biologisk familie. 

Skal man tvinge disse menneskene til å bli boende i traumatiske og direkte skadelige omgivelser fordi det biologiske prinsipp skal stå høyest? Det er en grunn til at vi har et barnevern, og ikke et foreldrevern. Barnets behov er faktisk viktigst. Barn skal ikke bli boende i utrygge omgivelser. 

Jeg tviler på at det er så mange som mener at barn bør bo hjemme til enhver pris, til tross for grove omsorgsvikt, ja selvom man er kritisk til barnevernet. Det folk reagerer mest på er barn som blir tatt på syltynt grunnlag.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem mener dette?

Anonymkode: e361c...488

Det samme lurer jeg på, tror ts har misforstått.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hubbie skrev:

Det finnes så ekstremt mange tilfeller hvor det er best for barnet å skjermes fullstendig fra biologisk familie.

Så ekstremt mange? Som i flertallet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem mener dette?

Anonymkode: e361c...488

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det samme lurer jeg på, tror ts har misforstått.

Anonymkode: d85b6...a64

I en tidligere tråd (der forsvant tråden om BV igjen, elns) skrev bl.a en bruker at de som er for barnevernet støtter tortur og mishandling av barn og at barn alltid bør bli boende hos evt øvrig biologisk slekt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tilfellene du beskriver er vel nesten alle (?) enige i at barnet ikke skal bo hos biologiske foreldre. 

At det i mange tilfeller, selv i omsorgssviktsituasjoner, er gunstig å ha samarbeid og terapi med alle involverte parter, er noe annet. 

Anonymkode: 1db4a...8f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, A-hunter skrev:

Så ekstremt mange? Som i flertallet? 

I saker med rus, vold, mishandling, overgrep, neglekt og annen omsorgssvikt, ja. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hubbie skrev:

 

I en tidligere tråd (der forsvant tråden om BV igjen, elns) skrev bl.a en bruker at de som er for barnevernet støtter tortur og mishandling av barn og at barn alltid bør bli boende hos evt øvrig biologisk slekt. 

Da tror jeg du misforstod. Et barn bør bli boende hjemme så lenge det er mulig, det biologiske prinsippet er viktig, men ikke til enhver pris der det forekommer overgrep, vold, alvorlig forsømmelse o.l Det sier jo seg selv.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hubbie skrev:

 

I en tidligere tråd (der forsvant tråden om BV igjen, elns) skrev bl.a en bruker at de som er for barnevernet støtter tortur og mishandling av barn og at barn alltid bør bli boende hos evt øvrig biologisk slekt. 

Jeg reagerer mer på pro-bv folk som synes det er helt greit at bvtj isolerer barn. Ingen hadde akseptert det hvis hennes foreldre gjorde det, men når bv isolerte henne så var det plutselig greit.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer mer på pro-bv folk som synes det er helt greit at bvtj isolerer barn. Ingen hadde akseptert det hvis hennes foreldre gjorde det, men når bv isolerte henne så var det plutselig greit.

Anonymkode: d85b6...a64

Jeg er for et fungerende barnevern, men mener selvsagt ikke at det er greit at BVtj isolerer barn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hubbie skrev:

Jeg er for et fungerende barnevern, men mener selvsagt ikke at det er greit at BVtj isolerer barn. 

Jeg har heller ikke hevdet at du synes det er greit :) Men jeg reagerte på de andre som ga inntrykk av at det ikke gjorde noe. Jeg er også for et velfungerende barnevern, men det vi har pr. i dag er absolutt ikke optimalt. Og når det er snakk om barneliv som blir ødelagt pga feil så skal det heller ikke være rom for at de gjør feil.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke hevdet at du synes det er greit :) Men jeg reagerte på de andre som ga inntrykk av at det ikke gjorde noe. Jeg er også for et velfungerende barnevern, men det vi har pr. i dag er absolutt ikke optimalt. Og når det er snakk om barneliv som blir ødelagt pga feil så skal det heller ikke være rom for at de gjør feil.

Anonymkode: d85b6...a64

Da er vi enige 😊 Barnevernssaker er sårbare, så det er en tragedie hver gang det blir gjort en feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Hubbie skrev:

Da er vi enige 😊 Barnevernssaker er sårbare, så det er en tragedie hver gang det blir gjort en feil.

Ja det er fryktelig, og jeg får vondt av både de som blir tatt for syltynt grunnlag og for de som blir tatt altfor sent. Her må det virkelig en reform til hva gjeldet bvtj.

Jeg tror at det er tragediene som skremmer folk, selv de som ikke har noe å bli redde for, fordi barn er det kjæreste man har, og ingen ønsker å bli en del av statistikken over feil som bv gjør, selvom feilene er få.

Anonymkode: d85b6...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fryktelig, og jeg får vondt av både de som blir tatt for syltynt grunnlag og for de som blir tatt altfor sent. Her må det virkelig en reform til hva gjeldet bvtj.

Jeg tror at det er tragediene som skremmer folk, selv de som ikke har noe å bli redde for, fordi barn er det kjæreste man har, og ingen ønsker å bli en del av statistikken over feil som bv gjør, selvom feilene er få.

Anonymkode: d85b6...a64

 

Endret av Hubbie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hubbie skrev:

 

Det er trist at du måtte gjennom det der, og jeg forstår deg så inderlig godt❤️ 

Jeg har også vært ett barnevernsbarn, i mitt tilfelle var det små problemer hjemme som gjorde at jeg måtte bo midlertidig hjemmefra i en periode før jeg flyttet hjem igjen og alt ble mye bedre. Jeg kan ikke få understreket nok at barnevernet skal kunne hente ut barn som lider av grov omsorgssvikt. Det som jeg derimot reagerer på er hvordan enkelte saksbehandlere leter med lupe etter feil som ikke finnes, og finner på å misbruke makten sin, det er det jeg synes er veldig trist og det virker som om man ikke får lov til å kritisere hvordan bv håndterer enkelte saker uten å få bv-hater stemplet på seg dessverre. Så misforstå meg rett, bvtj gjør MYE bra, men også mange fryktelige feil.

Anonymkode: d85b6...a64

Innhold i sitering er fjernet. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal vokse opp med trygge voksne. Det er kjempe skadelig for barns utvikling å vokse opp i hjem der de opplever ulike former for omsorgssvikt. Problemet er ofte at foreldrene ser ikke problemet selv. De aller fleste foreldre er glad i barna sine, men enkelte evner ikke foreldrerollen, har manglende kunnskap om barns utvikling og selvinnsikt samt å ha en god omsorgsevne.

barn skal ikke vokse opp under skadelige forhold.  

Anonymkode: 004ae...3d9

Nå ser som regel i bv den feilen de gjør heller. Holder barn borte fra all familie, splitter søsken. Tar med barn langt ut i skogen og isolerer dem. Fratar de tid på skolen, venner og kontakt med andre fordi bv mener det er best.  Alle veit at isolasjon er skadelig. Behandler barn kun ut i fra omsorgsvikt, men ikke deg faktum at de sliter med selve situasjonen og at det kan ligge annen psykisk diagnose bak.

Barnevernet svikter for ofte i sin omsorg,  men ta tar de ikke selvkritikk og skylder på alle andre 

Anonymkode: 43bec...1ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...