Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg har nettopp (4 uker siden) endret livet mitt, spiser Sunt og trener 2-4 ganger i uken. 

Men jeg går ikke ned ! Synes heller ikke jeg ser varige forandringer, ene dagen føler jeg meg kjempe fin andre dagen er jeg bare ekkel 😅 

jeg merker jo selvfølgelig at kroppen er i bedre form og sterkere. Og rompa har blitt rund og stram. Og jeg er mye mer utholden og har masse ekstra energi 😄

men ang vekt, er det normalt ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Å spise sunt" er så vagt at det ikke er sikkert at du vil oppleve resultater mtp vekt før du faktisk logger alt du spiser. Men det viktigste er uansett treningen, og at form og styrke forbedres. Oppretthold de gode rutinene der 🙂 

Anonymkode: d8d58...4ae

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det høres ut som om du gjør fremskritt og det er VELDIG bra. 😄

Hvis trening var nytt for deg for 4 uker siden er det veldig vanlig at musklene holder på mer vann nå enn før treningen. Så intramuskulært vann kan ha økt i tillegg foregår det en reparasjonsprosess av musklene mellom treningsøktene som holder på vann (som når et sår leges så får den en liten "hevelse") og fett prosenten kan ha gått ned. I tillegg har du fettcellene som ikke er overbevist om at fettet er forsvunnet for godt. Illustrert i tegningen under. Ofte beskrevet som en "whoos"

Og det er ikke til å stikke under en stol at selvrapportert matinntak aldri er helt nøyaktig. Men hvordan det er for deg vet du best selv. 

De opp og nedturene fra hver dag må vi bare leve med tror jeg. Skal ned de siste 18kg selv og kjenner på akkurat det samme. :)

Bilderesultat for fat cells water

Endret av LetLoose
  • Liker 3
Skrevet
På 9.10.2019 den 7.49, LetLoose skrev:

Hvis trening var nytt for deg for 4 uker siden er det veldig vanlig at musklene holder på mer vann nå enn før treningen. Så intramuskulært vann kan ha økt i tillegg foregår det en reparasjonsprosess av musklene mellom treningsøktene som holder på vann (som når et sår leges så får den en liten "hevelse") og fett prosenten kan ha gått ned. I tillegg har du fettcellene som ikke er overbevist om at fettet er forsvunnet for godt. Illustrert i tegningen under. Ofte beskrevet som en "whoos"

Og det er ikke til å stikke under en stol at selvrapportert matinntak aldri er helt nøyaktig. Men hvordan det er for deg vet du best selv. 

De opp og nedturene fra hver dag må vi bare leve med tror jeg. Skal ned de siste 18kg selv og kjenner på akkurat det samme. :)

Masse lykke til med ditt ! 😄 takk for svar 😄

Skrevet
På 9.10.2019 den 7.49, LetLoose skrev:

Du har ikke noen tips til mat, siden du selv er i gamet? ✌🏻 Hehe er så lei lompe wrap og søtpotet 😅

Skrevet
3 minutter siden, Smileforjoy skrev:

Du har ikke noen tips til mat, siden du selv er i gamet? ✌🏻 Hehe er så lei lompe wrap og søtpotet 😅

Pannekaker med cottage cheese!

Anonymkode: 574ca...069

Skrevet

Ryddet for diskusjon om matinntak under 1500kcal. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Dette er det jeg stort sett spiser:

Til frokost: 

1/3 boks kesam eller gresk yoghurt

2 ruter 86% sjokolade

En liten håndfull nøtter

en frukt ved siden av. 

Lunsj

1 liten boks makrell i tomat

1/2 pose frosne grønnsaker (Som jeg har tint og bare varmer i mikroen

Muligens en brødskive eller kidneybønner ved siden av

Middag 

Denne uka har det vært denne middagen (lager gjerne mat for alle arbeidsadagene på søndag eller mandag) og jeg tilsette quinoa rett i gyta med hermetiske tomater og litt vann)

Jeg byttet ut fløte med helmelk og creme fraiche med mager kesam ( Mager kesam kan du ikke koke, så når gryta er ferdig og tatt av plate, har jeg i kesamen) Så har jeg grønnsaker ved siden av.

https://meny.no/oppskrifter/Kylling/Kylling--og-karrigryte/

Veldig fan av disse pannekakene: 100gr cottage cheese, 40gr havregrynn og 4 egg. Og en god dæsj kanel dette er for å søte, kan ha mer søtt i hvis du vil. Bland sammen og la gjerne svele i noen timer. Stavmiks røra eller la være begge deler fungerer. Stek små pannekaker. Veldig godt med banan og pekannøtter på eller bær/syltetøy. 

Vet ikke om dette hjalp noe. :P Har evt noen få bilder av mat jeg spiser på instagram (letloose.no)

• Liker 2
Skrevet
På 11.10.2019 den 7.54, LetLoose skrev:

Dette er det jeg stort sett spiser:

Til frokost: 

1/3 boks kesam eller gresk yoghurt

2 ruter 86% sjokolade

En liten håndfull nøtter

en frukt ved siden av. 

Lunsj

1 liten boks makrell i tomat

1/2 pose frosne grønnsaker (Som jeg har tint og bare varmer i mikroen

Muligens en brødskive eller kidneybønner ved siden av

Middag 

Denne uka har det vært denne middagen (lager gjerne mat for alle arbeidsadagene på søndag eller mandag) og jeg tilsette quinoa rett i gyta med hermetiske tomater og litt vann)

Jeg byttet ut fløte med helmelk og creme fraiche med mager kesam ( Mager kesam kan du ikke koke, så når gryta er ferdig og tatt av plate, har jeg i kesamen) Så har jeg grønnsaker ved siden av.

https://meny.no/oppskrifter/Kylling/Kylling--og-karrigryte/

Veldig fan av disse pannekakene: 100gr cottage cheese, 40gr havregrynn og 4 egg. Og en god dæsj kanel dette er for å søte, kan ha mer søtt i hvis du vil. Bland sammen og la gjerne svele i noen timer. Stavmiks røra eller la være begge deler fungerer. Stek små pannekaker. Veldig godt med banan og pekannøtter på eller bær/syltetøy. 

Vet ikke om dette hjalp noe. :P Har evt noen få bilder av mat jeg spiser på instagram (letloose.no)

Takk! Ja det valp veldig 😄 hvor mange pannekaker spiser du av denne røren da ?

Skrevet

Det at du ikke har gått ned i vekt enda kan enkelt og greit være fordi du har begynt å trene.

Muskler veier mer enn fett, så det er helt vanlig, hvertfall hvis du har begynt med styrketrening.

Og at du føler deg litt dårligere enkelte dager er helt vanlig, sånn er det for de aller fleste!

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Smileforjoy skrev:

Takk! Ja det valp veldig 😄 hvor mange pannekaker spiser du av denne røren da ?

Så bra. 🙂 Altså jeg spiser hele den røra i ett måltid.😂 Men det kan jo bli litt mye mat. Så ikke alltid jeg orker alt, men oftest gjør jeg det.

• Liker 1
Skrevet

Trening er veldig bra for kropp og sinn, men tynn blir du ikke av det. Nei, sannheten er at vekt og midjemål utelukkende avgjøres av kaloriregnskapet ditt. Går du i overskudd, altså inntar mer enn du forbrenner går du opp i vekt  går du i underskudd dvs inntar mindre enn du forbrenner går du ned i vekt. 

Man forbrenner lite ved fysisk aktivitet kontra hva man inntar ved et litt godt måltid. Alt avgjøres av kaloriinntaket ditt. Beklager, men dette er hard facts 

Anonymkode: e045e...2ba

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening er veldig bra for kropp og sinn, men tynn blir du ikke av det. Nei, sannheten er at vekt og midjemål utelukkende avgjøres av kaloriregnskapet ditt. Går du i overskudd, altså inntar mer enn du forbrenner går du opp i vekt  går du i underskudd dvs inntar mindre enn du forbrenner går du ned i vekt. 

Man forbrenner lite ved fysisk aktivitet kontra hva man inntar ved et litt godt måltid. Alt avgjøres av kaloriinntaket ditt. Beklager, men dette er hard facts 

Anonymkode: e045e...2ba

Nei, alt avgjøres ikke av kaloriinntaket ditt.

Å si at trening ikke hjelper blir feil. Det er kosthold som er den avgjørende faktoren, men det er fortsatt mulig å bidra vektnedgangen med trening.

Å gå en time kan forbrenne ca. 350 kalorier om dagen. Det blir 2500 kalorier i uken.

Trening er også viktig for å sørge for at du mister fett, og ikke muskler.

Anonymkode: 1dad5...f85

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned fra 72 kilo til 64 og har rett og slett bare regnet på kaloriene og trent da. Men nå har det stagnert litt for jeg tror 64 er den vekten kroppen min trives best med. Er den vekten jeg har hatt mesteparten av livet mitt siden jeg var ferdig utvokst, men jeg selv er mest fornøyd når jeg ligger på 60 kilo, så nå har jeg kjøpt meg en shake som heter Protein Slim, det er ca 130 kalorier i 1 posjon, metter bra, man holder seg en stund på det. Er ment til å bytte ut 1-2 måltider om dagen, f.eks frokost og kvelds. Den inneholder alle vitaminer, omega 3 og 6 og 20 gram protein pr posjon. Jeg har troa! For den er drit god så holder lett ut med den istede for et måltid. Ganske sikker på at denne hjelper meg med de siste 4 kiloene. Bare en anbefalig! :)

Anonymkode: 741ff...b6e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, jiianglui skrev:

Nice disscution...

Regner med at du mener discussion

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, alt avgjøres ikke av kaloriinntaket ditt.

Å si at trening ikke hjelper blir feil. Det er kosthold som er den avgjørende faktoren, men det er fortsatt mulig å bidra vektnedgangen med trening.

Å gå en time kan forbrenne ca. 350 kalorier om dagen. Det blir 2500 kalorier i uken.

Trening er også viktig for å sørge for at du mister fett, og ikke muskler.

Anonymkode: 1dad5...f85

Det at du mister muskler så fort du er i kaloriunderskudd er en seiglivet myte. Kroppen kvitter seg med fett først, og så lenge du spiser proteiner og holder deg i samme aktivitetsnivå som før vektnedgangen vil du ikke miste muskler i det hele tatt.

Anonymkode: c9d0e...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...