Gå til innhold

Jul med en muslimsk familie


Gjest camill

Anbefalte innlegg

Jeg ser alltid på kvelden før kvelden på NRK, uansett hvor kjedelig jeg synes det er 👍 

Anonymkode: d63a3...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke fra en kristen familie, men derimot er vi julegale hele gjengen! Vi har lagd mange egne tradisjoner, som å se en fast julefilm lillejulaften (og spise taco av alle ting!). Når dere har et såpass lite barn vil jeg også tro å at å sette sammen og pynte pepperkakehus må være midt i blinken! Vi pleier å knuse det på nyttårsaften, men det er jo opp til dere. Fast takst å pynte og ta bilde med kunstverket, og det er ganske gøy å se gjennom årevis med nesten identiske bilder hvor barna blir eldre og husene finere 😉

 

Anonymkode: f812c...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som spiser risengrynsgrøt og går i kirka på lille julaften. Her jeg bor er det en koselig julekonsert i kirka hvert år på lille julaften, så det blir litt "mindre kristent" enn vanlige gudstjenester. Vi pleier også å pynte juletreet sammen lille julaften. På julaften har vi egentlig ingen spesielle tradisjoner på morgen/formiddag, men vi går f.eks rundt juletreet før vi åpner pakker. De påfølgende dagene er det diverse familieselskaper som vi bytter på å holde

Anonymkode: d7f6d...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de tradisjonene jeg satte mest pris på som liten var de små og nære tingene. Når jeg tenker meg om er det jul hjemme i huset vårt som sitter i meg som de beste minnene, ikke store juleselskaper eller arrangementer. Men det er meg!

- Jula hos oss starter lillejulaften, på kvelden. Før det er det bare advent. Denne kvelden setter vi frem julegodteri, nøtter som skal knekkes, julekaker og divere julesnacks.

En fin tradisjon var at vi som barn ENDELIG fikk lov til å lese i juleheftene som foreldrene mine hadde kjøpt inn. De lå gjerne klar i aviskurven i noen dager, og vi kikket på fremsidene, planla hvilket vi ville lese først osv 😉  Men av en eller annen grunn respekterte vi at de ikke skulle leses før lillejulaften. Det bygde opp stor forventning og glede. Kanskje dere kan ta med barna for å kjøpe julehefter, så får de velge et eller to hver som de kan glede seg til?
Mange bokhandlere har godt utvalg. Julehefter er en koselig tradisjon, som jeg håper ikke dør ut! 

- En liten tur ut av huset på julaften. Vi bor like ved en skog, så vi pleier å gå ut og plukke kristtorn som vi skal pynte middagsbordet med. Det går an å bare gå ut en liten tur på morgenkvisten, tenne ute-lykter/ tenne lys på grav/ legge julekort i naboens postkasse. Et eller annet koselig som gjør at man får i seg litt frisk luft.

- Lov til å sitte i pysjamasen å se så mye tv de vil helt til kirke/ julemiddag. Det kan være kjempestas for barn, særlig hvis de sjelden får lov til å drive dank i pysjamasen ellers. (Familier er forskjellige). 

- Jeg holdt på å glemme: Sette risgrøt/ julekaker og melk ut til julenissen natten før julaften. Veldig spennende for små barn og våkne julaften og se at kakene/ grøten er blir spist av. 😉 

- Vi hadde også julestrømpe. Den hang klar når vi våknet 1. juledag. Vi fikk litt godteri + lesestoff/ underholdning til romjula.
 

Anonymkode: 99c6e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventskalender. Vi har alltid hatt pakkekalender. Vi har alltid en større gave som de får ulike deler av i hver pakke, f.eks. et puslespill slik at de får noen brikker hver dag, eller et legosett hvor de får noen klosser hver dag. Funker med alle type leker med mange biter/deler, og det blir veldig spennende å skulle finne ut av hva det de får blir til slutt.

Tenne lys hver søndag i advent + ekstra god middag og dessert.

Juleverksted hvor vi lager julepynt sammen, gjerne invitere noen av barnas venner også, eller bare som familie. Typisk kurver til juletreet, julestjerner, snøkrystaller - enkle ting som alle klarer å lage uten særlig mye mer utstyr enn saks og lim. (Men ikke dorullnisser, det har jeg aldri likt, huff).

Pepperkakebaking hele familien, med laging av pepperkakehus, som vi knuser på nyttårsaften.

Dra på julemarked. I Oslo  hvor vi bor er det flere sånne, vi pleier å dra til Folkemuseet, men det finnes sikkert de fleste steder, vil jeg tro.

Tre dager før jul: dra ut og kjøpe juletre. Veldig gøy for barna å velge ut tre selv.

Så pynter vi det sammen dagen etter.

Lille julaften: risgrøt med mandel, grevinnen og hovmestern på tv.

Julaften. Familiemiddag, gaveåpning. Vi drar aldri i kirken, så for meg har ikke det noe med jula å gjøre i det hele tatt.

Romjula. Familiemiddager hos ulike slektinger.

 

Håper dette gir deg litt inspirasjon :)

Anonymkode: 224be...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med de tradisjonene jeg likte som barn. Julestrømpe!!!! Den han over eller ved senga og var full av godteri. Føltes hvertfall sånn 😂 av og til tegnesaker eller et blad også. Spenningen med å åpne øynene, hadde nissen vært her i natt? Klemme på strømpe, hva er oppi?!  Så var det dyne og pysj på sofaen i flere timer forran tv.

Noe vi har startet selv er å gå en tur i skoen, gjerne med bål og pølser om været tillater. Deilig med luft og tur mens maten står i ovnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Sokk» når vi står opp 😄

Vi har «mandel i grøten» rett etter at Tre nøtter til askepot er ferdig 😄

Sitte å se på tv - Snekker andersen, Donald, Askepott... alt som man ønsker hele dagen. 

Middag på kvelden. Da skal alle ha noe de liker. Jeg MÅ ha den røkte julepølsa mi, søstera mi får bernaise saus og ris til, om vi har ribbe 😄 alle koser seg med akkurat det de vil spise :) 

Dessert; ikke bare riskrem, men også sjokolademouse 😄 mandel kan man ha i begge, hvit uten skall i riskrem og brun med skall i mousen :) 

Pakker 🙌🏻🙌🏻 Vi har kanskje noen småpauser inni pakkene med litt julekaker ol. 😄

Anonymkode: 678b0...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirken på julaften, er det mange julesanger, presten leser juleevangeliet og har en preken. Det er veldig stemningsfullt synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tradisjon som jeg antar er en nærmest utdødd tradisjon i norske familier? Å gå rundt juletreet, holde hverandre i hendene mens man gjør det (ja, menn holder damene i hendene og også motsatt) , mens man synger julesanger. Dette er en tradisjon som fremdeles holdes i hevd i noen kristne bedehus, eventuelt ved at Vel-foreninger og lignende foreninger arrangerer dette for "hvermansen" ute på et torv. Jeg tror de færreste familier gjør dette inne hos seg i dag, har jeg inntrykk av, men det er jo en gammel skikk..

 

Har dere piano, eller noen som kan spille et instrument i familien deres? I så fall kan den eller de personene spille noe julemusikk, mens dere andre synger. :) 

Anonymkode: c7c4d...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak: Avhengig av hvordan man er som personer med tanke på gjestfrihet, så går det an å alltid dekke bordet med en ekstra tallerken enn det antallet personer som er der, som en fast på minnelse på at man må huske på gjestfrihet. Huske på at ikke alle har det så bra som en selv, og at hvis noen skule banke på døra di, og trenge hjelp, så skal de også få et måltid hos dere.

Anonymkode: c7c4d...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe inn og gi gaver/ matkurv til gaveinnsamlinger. Det er veldig fint for barn å være med på. Få velge ut selv hvilke leker de vil gi, pakke inn, levere osv. At de er med på hele prosessen. Også kan dere samtale om dette på selve julaften. Giverglede er fint.

Anonymkode: 99c6e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kommer fra en tradisjonsbundne familie, men ikke jeg. Vi har laget våre egne tradisjoner. 
Julemarked er jo så koselig. Vi har pleid å få med et hvert år. Nå har de jo i Bergen, Oslo og Egersund vet jeg. Bare for å få frem den gode stemninga. 

Julekonsert av et eller annet slag. De alle minste liker jo veldig godt Putti, Plutti, Pott (Mine elsket det når de var små).

Bakekveld hvor man lager diverse småkaker og pynter sammen og hører på julemusikk ㋛ 

Reise til en hytte i romjula hvor man kanskje får oppleve litt snø :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2019 at 7:49 PM, AnonymBruker said:

Men jul er ikke norsk?

Anonymkode: a1989...404

Ordet "jul" er i hvertfall norsk/nordisk og stammer fra eldgammel tid, det samme gjør mange av tradisjonene og skikkene som fortsatt brukes. Bruken av lys betyr opprinnelg at sol, lys og liv vil vende tilbake etter den mørke vinteren, og i kristen tradisjon er dette symboler på Guds lys og kjærlighet til mennesker, uttrykt i Jesu fødsel.

TS, du spurte om hva som skjer ved en julegudstjeneste, og det er som noen nevnte ganske "lavterskel", dvs. barnevennlig. Fokuset er på at julen er høytid for feiring og glede. Kirken er pyntet med masse lys, gjerne juletre og annen pynt også. Det er både vakkert og stemningsfullt. Folk har gjerne på seg finklærne, smiler og er glade.

Presten leser fra juleevangeliet(som er historien i Bibelen om Jesu fødsel), menigheten synger julesanger som gjerne er de mest kjente og gamle norske, flere kirker har også sangkor og musikere i tillegg til det vanlige kirkeorgelet. Så det blir mye sang og musikk. Det er også bønn, som kan være presten som leser en bønn for noen man bør tenke ekstra på i juletiden. Generelt handler bønnen om et ønske om fred for alle mennesker. Presten avslutter gudstjenesten med å velsigne menigheten og ønske alle god jul.

For den som ikke kan sangene eller de vanlige bønnene, så er det likevel helt greit å være med. Du blir ikke akkurat kastet ut, alle er velkommen. Hvis du føler deg usikker på hvordan man gjør ting som kirkegjenger,hva man gjør når man ber f.eks., når man skal reise seg opp og når man skal sitte ned, så går det an å sette seg litt bak i forsamlingen sånn at du kan se de andre og hva de gjør underveis. Det pleier jeg å gjøre om det er lenge siden sist jeg var i kirkegudstjeneste, for da har jeg kanskje kommet litt ut av rutinen.

Det er vanlig at de som har familemedlemmer og andre nære gravlagt på kirkegården, pynter gravene med vintergrønt og lyngblomster, og lys som får stå og brenne gjennom julenatten.

Ønsker deg og dine en riktig god julefeiring, TS.

Anonymkode: 8113c...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...