Gå til innhold

Jul med en muslimsk familie


Gjest camill

Anbefalte innlegg

Yes, dere leser riktig.

Jeg og mannen er opprinnelig fra Iran, men begge er født og oppvokst i Norge. Vi er født muslimer som resten av familien, men praktiserer ikke islam (igjen som resten av familien). Vi begge er vokst opp med å feire jul med både ribbe, pinnekjøtt, juletre og julegaver. Familiene får på seg finstasen og vi samles hos oss eller de andre i familien.

Nå er det slik at vi har en sønn som snart fyller 3 år og vi ønsker gjerne noen «faste» juletradisjoner utenom de som er nevnt ovenfor. Er det noen som har no tips? Vet om flere som går innom kirka rundt juletider, men hva gjør de? Er det for å be eller har de et eget opplegg der i forbindelse med juletider? Vi praktiserer som sagt ikke islam på noe som helst måte, men tror på Gud. 

Setter pris på noen gode tips ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke dere ha deres egne tradisjoner? Det er jo det som er koselig. Det kan være så mye. Jeg er muslim og feirer jul, vi pleier å ha pakkelek lille julaften, på selveste dagen spiser vi, deler ut gaver og hygger oss resten av kvelden. Maten er ikke pinnekjøtt eller ribbe, men festmat fra hjemlandet. 

Anonymkode: 77e0d...527

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke dere ha deres egne tradisjoner? Det er jo det som er koselig. Det kan være så mye. Jeg er muslim og feirer jul, vi pleier å ha pakkelek lille julaften, på selveste dagen spiser vi, deler ut gaver og hygger oss resten av kvelden. Maten er ikke pinnekjøtt eller ribbe, men festmat fra hjemlandet. 

Anonymkode: 77e0d...527

Takk for svar. Det er akkurat det vi ønsker, så derfor spurte jeg om tips til fine juletradisjoner i tillegg til de vi har:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette helt opp til dere. Jeg er norsk og har tradisjoner fra mine foreldre og min manns familie. 

Hadde jeg vært i dine sko og hatt en fremmed bakgrunn og kultur, men feiret jul som en familiehøytid med samvær, god mat og hygge i fokus (som jeg har inntrykk av) så ville jeg brukt anledningen til å ta med noe som er deres. En iransk skikk knyttet til nyttår som kan flettes inn i romjul? Iransk mat på lillejulaften? 

Julekalender med sanger eller leker og eb blabding av julesanger, barnesanger fra Norge or Iran eller Eidfeiring? 

Alt er lov, men jeg ville forsøkt å trekke frem ting jeg likte og savnet fra min barndom og kultur for å gi det videre til mine. 

Anonymkode: bb488...955

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften spiser vi risgrøt med mandel i til lunsj og ser på tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen. Før julemiddagen pleier vi å tenne lys på gravene til de i familien som ikke er med oss lenger. 

Anonymkode: 1753f...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo dette helt opp til dere. Jeg er norsk og har tradisjoner fra mine foreldre og min manns familie. 

Hadde jeg vært i dine sko og hatt en fremmed bakgrunn og kultur, men feiret jul som en familiehøytid med samvær, god mat og hygge i fokus (som jeg har inntrykk av) så ville jeg brukt anledningen til å ta med noe som er deres. En iransk skikk knyttet til nyttår som kan flettes inn i romjul? Iransk mat på lillejulaften? 

Julekalender med sanger eller leker og eb blabding av julesanger, barnesanger fra Norge or Iran eller Eidfeiring? 

Alt er lov, men jeg ville forsøkt å trekke frem ting jeg likte og savnet fra min barndom og kultur for å gi det videre til mine. 

Anonymkode: bb488...955

Takker for mange gode tips. Vi pleier å feire iransk nyttår hvert år forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På julaften spiser vi risgrøt med mandel i til lunsj og ser på tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen. Før julemiddagen pleier vi å tenne lys på gravene til de i familien som ikke er med oss lenger. 

Anonymkode: 1753f...a54

Så koselig:) Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen pynter juletre, har julestrømpe og julefilm(er) om morgenen, lager god mat, julegaver etc. 
Og om du tenker hva som foregår i vanlig kirke, så er det julegudstjeneste. Ingenting i veien å delta på det. 

Anonymkode: db571...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er fra Iran. Selv er jeg og mine søsken født og oppvokst her. Mine foreldre er ikke troende, men vi har bestandig feiret jul - som en fin tradisjon. Tradisjonene blir mer og mer til med årene. Juletre og gaver har det bestandig vært. Vi spiser risgrøt til frokost, og ribbe med tilbehør + riskrem til middag. 

Selv går jeg på julegudstjeneste sammen med mine to nærmeste venninner. En av venninnenes far er prest, og familien hennes er som min andre. På julegudstjenesten er det preken fra presten og masse julesanger som synges høyt. Det gir i alle fall meg masse julestemning☺️. Det er helt i orden for foreldrene mine, selv om de ikke pleier å gå i kirken denne dagen. De styrer med maten hjemme😂

Vi har ofte besøk av øvrig familie, og det er veldig hyggelig! 

Anonymkode: e6ce8...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg satte pris på som liten var hjemmelaget adventskalender med pakker, kan gjøres billig. Julestrømpe julaftens morgen, denne hadde julehefte, godteri, klementiner, og ble gjemt et sted i huset. Tre nøtter til Askepott. Hente juletre og pynte på kvelden lille julaften. Gå med julegaver til naboene, dette var gjerne håndtverk eller bakst, bare symbolske greier for å styrke godt naboskap. 

Julegudstjenesten er som regel kort, barnetilpasset og lavterskel. Fokuset ligger på Jesusbarnet og juleevangeliet. Min familie var velsig sekulær, men vi pleide å gå i kirka på julaften, frem til barna var konfirmert. Tenne lys på graven til slektninger som er gått bort, men dere har kanskje ikke lokale gravsteder? Et alternativ kan være å lage et lite alter i huset eller hagen, hvor man legger ting som symboliserer de døde, og/eller setter noen bilder. Dette er også en god anledning til å fortelle barnet alderstilpassede historier om disse slektningene, så de kjenner familien sin. Kanskje spesielt nyttig for dere, dersom dere har mange slektninger i et annet land, så får dere formidlet litt familiehistorie .

Anonymkode: f207d...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par infoopplysninger:

Ingen blir født muslimske, kristne, hinduistiske eller med noe annet trossett, det er noe man blir oppdratt til.

Omtrent 10-15% av nordmenn går i kirka i jula, ikke "de fleste".

God feiring! :)

Anonymkode: 8092a...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpe! Med julehefte, mandarin, glassflaske med julebrus, flaxlodd, julemarsipan, julegodis osv..vi pleier å henge disse opp på dørhåndtaket eller trappen natten til 1.juledag..vet også at mange gjør dette på julaften. Jeg syns det er kjekkest 1.juledag for da varer kilingen i magen og julemagien enda en liten stund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iranere er så rare. Gjør alt for å bli norske. Hva er galt med de iranske verdiene? Dere er iranere og vil aldri bli norske. Se på Mazyar K, Amir Mirmotahari, Sharok Ezazi. Iraner er iraner. 

Anonymkode: 0f25d...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Iranere er så rare. Gjør alt for å bli norske. Hva er galt med de iranske verdiene? Dere er iranere og vil aldri bli norske. Se på Mazyar K, Amir Mirmotahari, Sharok Ezazi. Iraner er iraner. 

Anonymkode: 0f25d...c4d

For noe forbanna tull! Mennesker som er født og oppvokst i Norge er på alle måter norske.

Anonymkode: 4ed16...75e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Iranere er så rare. Gjør alt for å bli norske. Hva er galt med de iranske verdiene? Dere er iranere og vil aldri bli norske. Se på Mazyar K, Amir Mirmotahari, Sharok Ezazi. Iraner er iraner. 

Anonymkode: 0f25d...c4d

Men jul er ikke norsk?

Anonymkode: a1989...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare et par infoopplysninger:

Ingen blir født muslimske, kristne, hinduistiske eller med noe annet trossett, det er noe man blir oppdratt til.

Omtrent 10-15% av nordmenn går i kirka i jula, ikke "de fleste".

God feiring! :)

Anonymkode: 8092a...0db

Du har helt rett i det du skriver, men når du har iranske foreldre så kan du ha dobbelt statsborgerskap. Du blir automatisk «født» muslim i Iran. Du står som muslim i det iranske passet, med mindre du «er» kristen eller har en annen tro. Dette er heller ingenting man kan endre på dessverre. Men jeg formulerte meg feil ser jeg..😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe forbanna tull! Mennesker som er født og oppvokst i Norge er på alle måter norske.

Anonymkode: 4ed16...75e

nei, det er jo helt tilfeldig. Vi som er norske er etnisk norske 

Anonymkode: f5354...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Adventskalender. Gjerne med aktiviteter, ikke alltid ting. 

*Julemarked. Finn ut hvor det er julemarkedet i nærområdet, eventuelt ta en tur inn til en større by, for eksempel Oslo. 

*Adventslys. Ha en ekstra hyggestund hver søndag der dere tenner lysene. 

*Juleverksted. Det finnes mange "ferdigpakker" på for eksempel Panduro. 

*Julekalender på TV. Sett dere ned sammen hver dag for å se på. Første desember har vi ekstra markering, og spiser boller og drikker kakao til. 

*Hogge eget juletre. Det finnes flere steder som tilbyr dette. 

*Julekaker/julegodt. Bake de syv slagene, trille marsipan osv. mens dere hører på julemusikk. 

*Show/teater. Blir det satt opp noe juleshow rundt dere? Puttipluttipott for eksempel? Lydboka ligger forresten på Spotify. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Iranere er så rare. Gjør alt for å bli norske. Hva er galt med de iranske verdiene? Dere er iranere og vil aldri bli norske. Se på Mazyar K, Amir Mirmotahari, Sharok Ezazi. Iraner er iraner. 

Anonymkode: 0f25d...c4d

Ts her..

Hvor har jeg skrevet at det er noe i veien med de iranske verdiene og hvor står det at vi ikke ønsker å være iranere?😊 Du virker så aggressiv. Til din informasjon  så er ikke jula noe som tilhører nordmenn. Dessuten tror jeg ikke vi mennesker mister våre verdier eller identitet av å feire en hyggelig høytid som flertallet i det landet man lever i feirer. Og til sist, men ikke minst, jeg ønsker ikke å praktisere en religion jeg ikke har tro på. Dette har ingenting med å «fornorske» seg selv å gjøre. Familien min i Iran praktiserer heller ikke islam. 

Endret av camill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, La Luna skrev:

*Adventskalender. Gjerne med aktiviteter, ikke alltid ting. 

*Julemarked. Finn ut hvor det er julemarkedet i nærområdet, eventuelt ta en tur inn til en større by, for eksempel Oslo. 

*Adventslys. Ha en ekstra hyggestund hver søndag der dere tenner lysene. 

*Juleverksted. Det finnes mange "ferdigpakker" på for eksempel Panduro. 

*Julekalender på TV. Sett dere ned sammen hver dag for å se på. Første desember har vi ekstra markering, og spiser boller og drikker kakao til. 

*Hogge eget juletre. Det finnes flere steder som tilbyr dette. 

*Julekaker/julegodt. Bake de syv slagene, trille marsipan osv. mens dere hører på julemusikk. 

*Show/teater. Blir det satt opp noe juleshow rundt dere? Puttipluttipott for eksempel? Lydboka ligger forresten på Spotify. 

Tusen takk!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...