Gå til innhold

Vegansk julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nøttestek er vel en vanlig vegansk rett til jula. Jeg har ikke smakt det så vet ikke om det er godt. 

Du kan lage rå sjokolade kuler. Mandler eller annen type nøtt, kakao, dadler, litt salt (litt vanilje sukker men ikke nødvendig). Knus alt i en food prossor og rull. De er ekstremt gode. 

Ellers vet jeg ikke. Er ikke veganer. 

Har du gått inn å sett på veganmisjonen? Der er det veldig mye godt. 

Gløgg er vel vegansk tror jeg da :) om en liker det. Drikker er vel som regel vegansk. 

Anonymkode: 1b528...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akevitt, julebrus og juleøl? 

Er alle inviterte veganere? Hvis ikke er det svært viktig at du i informerer gjestene på forhånd. Jeg hadde blitt ganske skuffa om jeg kom på julemiddag og ikke var klar over i forkant at det ikke ble tradisjonell julemat. Hadde jeg vært forberedt, kunne jeg vurdert om jeg ville komme eller ei 😊 jeg hadde nok kommet. Ikke fordi det er noe galt med vegan mat. Jeg hadde blitt like skuffa om jeg fikk kjøttkaker

Med det sagt, så er nøttestek fin festmat

Endret av altflyter
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Akevitt, julebrus og juleøl? 

Er alle inviterte veganere? Hvis ikke er det svært viktig at du i informerer gjestene på forhånd. Jeg hadde blitt ganske skuffa om jeg kom på julemiddag og ikke var klar over i forkant at det ikke ble tradisjonell julemat. Hadde jeg vært forberedt, kunne jeg vurdert om jeg ville komme eller ei 😊 jeg hadde nok kommet

Med det sagt, så er nøttestek fin festmat

Alle er veganere.

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Akevitt, julebrus og juleøl? 

Er alle inviterte veganere? Hvis ikke er det svært viktig at du i informerer gjestene på forhånd. Jeg hadde blitt ganske skuffa om jeg kom på julemiddag og ikke var klar over i forkant at det ikke ble tradisjonell julemat. Hadde jeg vært forberedt, kunne jeg vurdert om jeg ville komme eller ei 😊 jeg hadde nok kommet

Med det sagt, så er nøttestek fin festmat

så jeg spør kun om forslag til mat/drikke :) Nøttestekk er en klassiker, men trenger vel mer enn det?

middag drikke dessert.

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle er veganere.

Anonymkode: 2ef7e...896

Da er det jo null problem! Nøttestek med god rødvinsaus, Rosenkål, surkål, stekte poteter? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegisterkaker med peppersaus (bruker oppskrift fra Veganmisjonen). Vanlig tilbehør som poteter, kålrabistappe etc. Lager vegansk riskrem til dessert, og multekrem. 

I jula spiser jeg også mye risgrøt (bruker både kokosmelk og soyamelk), kakao (Coop sin mørke kokesjokolade + plantemelk og pisker Gryr-fløte til krem). Rundstykker med godt pålegg, eks. Patifu gourmet eller lager hjemmelaget bønnepostei

Anonymkode: e3d20...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Da er det jo null problem! Nøttestek med god rødvinsaus, Rosenkål, surkål, stekte poteter? 

takk :) Tar gjerne mer råd/tips :)

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

så jeg spør kun om forslag til mat/drikke :) Nøttestekk er en klassiker, men trenger vel mer enn det?

middag drikke dessert.

Anonymkode: 2ef7e...896

Hvis du vil kjøre litt tradisjon kan du jo lage vegansk riskrem med rødsaus. Er mange gode substitutter for kremfløte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vegisterkaker med peppersaus (bruker oppskrift fra Veganmisjonen). Vanlig tilbehør som poteter, kålrabistappe etc. Lager vegansk riskrem til dessert, og multekrem. 

I jula spiser jeg også mye risgrøt (bruker både kokosmelk og soyamelk), kakao (Coop sin mørke kokesjokolade + plantemelk og pisker Gryr-fløte til krem). Rundstykker med godt pålegg, eks. Patifu gourmet eller lager hjemmelaget bønnepostei

Anonymkode: e3d20...08d

Takk for en utfyllende tips :) første jul som veganer :)

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Hvis du vil kjøre litt tradisjon kan du jo lage vegansk riskrem med rødsaus. Er mange gode substitutter for kremfløte! 

takk, ja tenker tradisjonelt som mulig :)

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo legge til at til frokost/lunsj er kikertomelett veldig godt. Og så er jo det meste av marsipan uten sjokoladetrekk vegansk, eks. marsipangris uten sjokolade. De selger sjokolade med marsipan (minner om Gullbrød) på Normal og Nille.

I år har jeg tenkt å prøve meg på denne linsesteken: https://www.nrk.no/mat/vegansk-linsestek-1.14330046 

Men anbefaler virkelig vegisterkaker og Veganmisjonens peppersaus som nevnt i forrige innlegg. :) Og bruke veganske grupper på Facebook for det de er verdt, mye inspirasjon å hente der.

Anonymkode: e3d20...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk, ja tenker tradisjonelt som mulig :)

Anonymkode: 2ef7e...896

Bare husk at hvis du går for nøttestek :lag mer Saus enn du normalt sett ville laget. Er du litt uheldig, så kan den bli pittelitt tørr, men det redder seg fint inn igjen om det er rikelig med saus 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøttestek er vel en vanlig vegansk rett til jula. Jeg har ikke smakt det så vet ikke om det er godt. 

Du kan lage rå sjokolade kuler. Mandler eller annen type nøtt, kakao, dadler, litt salt (litt vanilje sukker men ikke nødvendig). Knus alt i en food prossor og rull. De er ekstremt gode. 

Ellers vet jeg ikke. Er ikke veganer. 

Har du gått inn å sett på veganmisjonen? Der er det veldig mye godt. 

Gløgg er vel vegansk tror jeg da :) om en liker det. Drikker er vel som regel vegansk. 

Anonymkode: 1b528...4c2

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo legge til at til frokost/lunsj er kikertomelett veldig godt. Og så er jo det meste av marsipan uten sjokoladetrekk vegansk, eks. marsipangris uten sjokolade. De selger sjokolade med marsipan (minner om Gullbrød) på Normal og Nille.

I år har jeg tenkt å prøve meg på denne linsesteken: https://www.nrk.no/mat/vegansk-linsestek-1.14330046 

Men anbefaler virkelig vegisterkaker og Veganmisjonens peppersaus som nevnt i forrige innlegg. :) Og bruke veganske grupper på Facebook for det de er verdt, mye inspirasjon å hente der.

Anonymkode: e3d20...08d

Takk :)

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Det finnes en vegansk karamellpudding, tror de selges på meny 😊

Jeg skal ha 😄

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Bare husk at hvis du går for nøttestek :lag mer Saus enn du normalt sett ville laget. Er du litt uheldig, så kan den bli pittelitt tørr, men det redder seg fint inn igjen om det er rikelig med saus 😊

Okay, good to know 😊

Anonymkode: 2ef7e...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...