Gå til innhold

Mattilsynet, ny galskap, intervju med Merete Støvring


slask

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, slask skrev:

Problemene hennes henger høyst sannsynlig sammen med at hun anmeldte Mattilsynet, da Mattilsynet/Staten satt i gang den store nedslaktingen av villreinflokken på 1400 dyr.
Mattilsynets arrogante makt likte nok ikke å få en gransking-sak mot seg, spesielt ikke fra en tidligere kunnskapsrik ansatt som attpå til er rådgiver i Miljøvernforbundet.

Det er åpenbart at visse i MT har gjort hva de kunne for å skape trøbbel for Merete.
Det står mye om forholdet her i linken som jeg vel postet tidligere i tråden.
Om du ikke forstår at MT har misbrukt makt i stor stil, så er det nok fordi du ikke har satt deg nok inn i saken. Dette er jo på ingen måte første gang de misbruker sin makt.

Dette er en bloggside hvor saken Merete - Mattilsynet beskrives med så langt 42 omfattende punkter.
https://sisselgrana.no/mobbesaken-pa-ler-hun-trenger-hjelp/


(Mattilsynet slakted ned en kjempestor villreinflokk, med flere måneders snøscooter-kjøring og plaging av dyrene.
Hos Merete slaktet de utryddingstruede kuer, som attpå til var solgt, men eieren rakk ikke hente, fordi MT hadde sagt det var greit at de gikk på beitet så lenge.
Og dette MT er noe vi skal ha tillitt til....???)

Jeg har satt meg en god del inn i saken. Jeg er borti denne saken omtrent daglig nå for tiden. Jeg ser det linkes til denne bloggen over en lav sko. Greit nok det, men kildekritikk er viktig. Her er det masse synsing og subjektiv og ensidig fremstilling av saken. Og når en topper med denne Ola-personen så synes jeg nesten synd på henne. Dette gagner henne virkelig ikke. Mennesker som tydeligvis har massevis av tid til å sitte og vri og vende på helt åpenbare fakta. Minner meg om logikken til de som er motstandere av barnevernet. Og de går ikke av veien for å lage alternative virkeligheter for å si det sånn. Du argumenterer ganske saklig synes jeg, og det er bra. Skal ikke sette deg i bås med disse supergærningene. Angående den villreinsaken så gi meg gjerne annen info enn bloggen til hun Sissel. På hvilken måte likte ikke MT MS sin angivelige innblanding i denne saken? Var MT ute etter å slakte ned stor villreinstamme på pur f? For kos og gøy? Eller var det en grunn? Tar gjerne imot saklig info 👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, rebella81 said:

Hvis noen har hele navnet til han Ola Nordmann, så pm meg gjerne....

Hehe, du kan sikkert snakke med ham via FB eller YT-profilene, men du er kanskje ute etter å skrive en negativ artikkel som du tror han ikke vil delta i selv?  :)

https://www.youtube.com/channel/UC9l6Cb-VWcjvDGo8n3_Xotw/videos
https://www.facebook.com/mr.hillclimb

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, slask skrev:

Hehe, du kan sikkert snakke med ham via FB eller YT-profilene, men du er kanskje ute etter å skrive en negativ artikkel som du tror han ikke vil delta i selv?  :)

https://www.youtube.com/channel/UC9l6Cb-VWcjvDGo8n3_Xotw/videos
https://www.facebook.com/mr.hillclimb

Vil du ikke svare på spørsmålet er du velkommen til å bare la det være 🙂 Du slipper å synse om hva mine intensjoner er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rebella81 skrev:

Dette er så vilt fascinerende. Observerer at dette gjelder store deler av tilhengerskaren til Støvring. Immune mot fakta, men gjentar seg selv i det uendelige, mattilsynet er korrupte og slemme, de samarbeider med BYGDEDYRET 🤓 for å ødelegge for Merete. Hører du ikke galskapen selv? Er jo riiiimelig knallharde fakta her, som man ikke kan se bort ifra. Eller, det kan man jo, hvis man velger den alternative virkeligheten da. 🙄 Og Merete selv håver inn penger på spleis og vipps, men eier selv en stor eiendom på Ila i Trondheim og flere eiendommer på Ler. Hvorfor ikke selge en av disse og bruke pengene på å utbedre gården? Men for all del, fortsett og gi penger dere, og for all del, fortsett å hevde at rettssikkerheten ikke er ivaretatt (saken er prøvd i domstolene, Høyesterett har bestemt at avviklingen skal skje), fortsett å hevde at MT er korrupte og ute etter hevn. Det faller virkelig tilbake på sin egen dårskap. 

Hva er fakta, friske, sunne og tillitsfulle dyr? En forvaltning som er eget klageorgan, med de utfordringene det har for rettsikkerheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Apis skrev:

Hva er fakta, friske, sunne og tillitsfulle dyr? En forvaltning som er eget klageorgan, med de utfordringene det har for rettsikkerheten.

Og at dyra er friske og sunne vet du fordi....? Gårdeier skriver det selv kanskje? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, rebella81 skrev:

Og at dyra er friske og sunne vet du fordi....? Gårdeier skriver det selv kanskje? 

Bla, fordi Mattilsynet selv sier det i rettsaken som var nå i sommer, 

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, rebella81 skrev:

Jeg har satt meg en god del inn i saken. Jeg er borti denne saken omtrent daglig nå for tiden. Jeg ser det linkes til denne bloggen over en lav sko. Greit nok det, men kildekritikk er viktig. Her er det masse synsing og subjektiv og ensidig fremstilling av saken. Og når en topper med denne Ola-personen så synes jeg nesten synd på henne. Dette gagner henne virkelig ikke. Mennesker som tydeligvis har massevis av tid til å sitte og vri og vende på helt åpenbare fakta. Minner meg om logikken til de som er motstandere av barnevernet. Og de går ikke av veien for å lage alternative virkeligheter for å si det sånn. Du argumenterer ganske saklig synes jeg, og det er bra. Skal ikke sette deg i bås med disse supergærningene. Angående den villreinsaken så gi meg gjerne annen info enn bloggen til hun Sissel. På hvilken måte likte ikke MT MS sin angivelige innblanding i denne saken? Var MT ute etter å slakte ned stor villreinstamme på pur f? For kos og gøy? Eller var det en grunn? Tar gjerne imot saklig info 👍

På FB brukes også Sissel Grana og Magnus som gjerne vil kalles Ola som personer som Støvrings menighet trekker frem som personer alle skal lytte til å stole på. Det er så vilt ubegripelig. 🙈🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trøndere1 skrev:

På FB brukes også Sissel Grana og Magnus som gjerne vil kalles Ola som personer som Støvrings menighet trekker frem som personer alle skal lytte til å stole på. Det er så vilt ubegripelig. 🙈🙈

Forvaltningen består ikke av annet en mennesker de heller, på samme måte som de som setter spørsmål ved kvaliteten på jobben de gjør. Har du fått med deg siste nytt om NAV? Forvaltningen kan tydelig vis gjøre feil de også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Bla, fordi Mattilsynet selv sier det i rettsaken som var nå i sommer, 

Men la oss stoppe litt der da. Hva sier MT videre? Hva legges til grunn som årssak til avviklinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Apis skrev:

Forvaltningen består ikke av annet en mennesker de heller, på samme måte som de som setter spørsmål ved kvaliteten på jobben de gjør. Har du fått med deg siste nytt om NAV? Forvaltningen kan tydelig vis gjøre feil de også.

Ikke meg du tagger, men husk at en urett ikke betyr at alt et annet et statlig organ utfører også er urett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, rebella81 skrev:

Ikke meg du tagger, men husk at en urett ikke betyr at alt et annet et statlig organ utfører også er urett. 

Neida, på samme måte som at de kan gjøre feil, men noen tror at forvaltningen er en slags gud, men de består av folk som skal tolke kanskje på en subjektiv måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rebella81 skrev:

Men la oss stoppe litt der da. Hva sier MT videre? Hva legges til grunn som årssak til avviklinga?

Opplys meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, rebella81 said:

Jeg har satt meg en god del inn i saken. Jeg er borti denne saken omtrent daglig nå for tiden. Jeg ser det linkes til denne bloggen over en lav sko. Greit nok det, men kildekritikk er viktig. Her er det masse synsing og subjektiv og ensidig fremstilling av saken. Og når en topper med denne Ola-personen så synes jeg nesten synd på henne. Dette gagner henne virkelig ikke. Mennesker som tydeligvis har massevis av tid til å sitte og vri og vende på helt åpenbare fakta. Minner meg om logikken til de som er motstandere av barnevernet. Og de går ikke av veien for å lage alternative virkeligheter for å si det sånn. Du argumenterer ganske saklig synes jeg, og det er bra. Skal ikke sette deg i bås med disse supergærningene. Angående den villreinsaken så gi meg gjerne annen info enn bloggen til hun Sissel. På hvilken måte likte ikke MT MS sin angivelige innblanding i denne saken? Var MT ute etter å slakte ned stor villreinstamme på pur f? For kos og gøy? Eller var det en grunn? Tar gjerne imot saklig info 👍

Ingen vits å henge seg opp i Ola. Han er frilans stuntreporter (blant mye annet), så han stiller spørsmål for åpent kamera og Merete svarer. Siden Merete er veldig talefør så er hun mye selvgående i intervju-videoene. At Ola er et fargerikt levende menneske betyr ikke noe til eller fra her.

Villreinflokken ble slaktet pga skrantesyke, men Merete har klaget på måten det ble gjort på - jaging med helikopter og snøscooter i månedsvis. I artikkelen jeg leste om dette, hvor også Kurt Oddekalv uttaler seg, klages det på at Mattilsynet var flere år for sent ute med å kartlegge dette, og så slår til med å drepe hele flokken.
Skal se om jeg finner igjen artikkel.

Det var ikke denne, men her er en betal-artikkel som smakebit.
https://www.hallingdolen.no/nyheiter/gar-hardt-ut-i-brev-til-mattilsynet-1.2641819


Her er Nationen-artikkelen:

Miljøvernforbundet krever full granskning av Mattilsynet etter uttak av tusenvis av villrein på Hardangervidda og nye vedtak om felling av 6000 bukker. Mattilsynet avviser kritikken.
.-.-.-
– Mattilsynet feilinformerer i mediene for å berettige sine egne planer. Hastetiltak kan ikke berettiges flere år for sent som følge av at Mattilsynet ikke har gjort jobben sin med kartlegging.
.-.-.-
https://www.nationen.no/nyhet/miljovernforbundet-krever-gransking-av-mattilsynet-etter-masseuttak-av-villrein/

Endret av slask
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Apis skrev:

Opplys meg.

Vet du ikke? For det første så har hun ikke innlagt vann til dyrene. Hun bærer vann i bøtter, og de dyra som går ute i lang tid etter at snøen og kulda har kommet står og sparker på en fryst bekk. Dette har hun fått pålegg x flere om å gjøre noe med. Det har hun valgt å ikke gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, slask skrev:

Ingen vits å henge seg opp i Ola. Han er frilans stuntreporter (blant mye annet), så han stiller spørsmål for åpent kamera og Merete svarer. Siden Merete er veldig talefør så er hun mye selvgående i intervju-videoene. At Ola er et fargerikt levende menneske betyr ikke noe til eller fra her.

Villreinflokken ble slaktet pga skrantesyke, men Merete har klaget på måten det ble gjort på - jaging med helikopter og snøscooter i månedsvis. I artikkelen jeg leste om dette, hvor også Kurt Oddekalv uttaler seg, klages det på at Mattilsynet var flere år for sent ute med å kartlegge dette, og så slår til med å drepe hele flokken.
Skal se om jeg finner igjen artikkel.

Det var ikke denne, men her er en betal-artikkel som smakebit.
https://www.hallingdolen.no/nyheiter/gar-hardt-ut-i-brev-til-mattilsynet-1.2641819


Her er Nationen-artikkelen:

Miljøvernforbundet krever full granskning av Mattilsynet etter uttak av tusenvis av villrein på Hardangervidda og nye vedtak om felling av 6000 bukker. Mattilsynet avviser kritikken.
.-.-.-
– Mattilsynet feilinformerer i mediene for å berettige sine egne planer. Hastetiltak kan ikke berettiges flere år for sent som følge av at Mattilsynet ikke har gjort jobben sin med kartlegging.
.-.-.-
https://www.nationen.no/nyhet/miljovernforbundet-krever-gransking-av-mattilsynet-etter-masseuttak-av-villrein/

Takk for saklig info. Det kan godt hende at Oddekalv og MS har rett i at planlegging og gjennomføring her har vært for dårlig, og at kartlegginga av denne sykdommen skulle vært bedre før MT gikk til aksjon. Nå svarer jo og fagansvarlig i MT godt fir seg og, rimelig tungt vitenskapelig begrunnet. Det har altså ikke vært noe synsing eller feilaktige avgjørelser her, men gjennomføringa står KO og MS fritt til å kritisere. Dog når det er sagt, MT har lovverket tungt i ryggen når de nå går til aksjon på MS sin gård. Jeg gjentar gjerne igjen, her har Høyesterett avgjort at avviklinga skal skje. Hjemlet i Dyrevelferdsloven. Dermed kan man ikke trekke inn at MT angivelig skal være fornærma på Støvring for kritikken i villreinsaken. Det er irrelevant når det kommer til lovverket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, rebella81 skrev:

Vet du ikke? For det første så har hun ikke innlagt vann til dyrene. Hun bærer vann i bøtter, og de dyra som går ute i lang tid etter at snøen og kulda har kommet står og sparker på en fryst bekk. Dette har hun fått pålegg x flere om å gjøre noe med. Det har hun valgt å ikke gjøre. 

Hva har dette med dyrevelferd å gjøre? MT sier at dyrene får tilstrekkelig med både vann og for og er i godt hold, både storfe, hestene hennes og sauen er tøffe dyr laget for å være utendørs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, rebella81 skrev:

Takk for saklig info. Det kan godt hende at Oddekalv og MS har rett i at planlegging og gjennomføring her har vært for dårlig, og at kartlegginga av denne sykdommen skulle vært bedre før MT gikk til aksjon. Nå svarer jo og fagansvarlig i MT godt fir seg og, rimelig tungt vitenskapelig begrunnet. Det har altså ikke vært noe synsing eller feilaktige avgjørelser her, men gjennomføringa står KO og MS fritt til å kritisere. Dog når det er sagt, MT har lovverket tungt i ryggen når de nå går til aksjon på MS sin gård. Jeg gjentar gjerne igjen, her har Høyesterett avgjort at avviklinga skal skje. Hjemlet i Dyrevelferdsloven. Dermed kan man ikke trekke inn at MT angivelig skal være fornærma på Støvring for kritikken i villreinsaken. Det er irrelevant når det kommer til lovverket.

 

Nå kan det se ut som om domstolene har litt for lett for å legge forvaltningens konklusjon til grunn for domsavsigelsen i forvaltningssaker, bare se på NAV saken nå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Apis said:

Hva har dette med dyrevelferd å gjøre? MT sier at dyrene får tilstrekkelig med både vann og for og er i godt hold, både storfe, hestene hennes og sauen er tøffe dyr laget for å være utendørs

Dette er ikke kasjmirgeiter, men vanlige sauer som trenger solid ly vinterstid de fleste steder i Norge. Minimumstemperaturen der gården til Støvring ligger, var på 17 blå sist vinter. Ville du overnattet om vinteren i skuret vist på det siste bildet i NRKs artikkel, med bare et par ulltepper til beskyttelse? Tenk at det blåser kuling og er minus 17.

https://www.nrk.no/trondelag/veterinaer-mister-retten-til-a-drive-med-dyrehold-1.14634470

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Apis skrev:

Hva har dette med dyrevelferd å gjøre? MT sier at dyrene får tilstrekkelig med både vann og for og er i godt hold, både storfe, hestene hennes og sauen er tøffe dyr laget for å være utendørs

Nå er jo utilstrekkelig vannforsyning et sentralt punkt i denne saken, og nevnes av MT selv som et av vedtakene. Jeg har ikke sett at MT sier ar dyrene får nok vann. Jeg har sett at de sier at dette ikke er en dyretragedie med dyr som sulter ihjel på båsen. At dyrene har nok vann har jeg ikke sett, og isåfall er jeg enig i at det er rart at de skal påpeke ikke-tilstrekkelig vannforsyning som et viktig vedtak. Hun HAR virkelig ikke innlagt vann, og strofe og hest krever mye av det. I min verden er tilstrekkelig vannforsyning synonymt med god dyrevelferd. Videre har oppfølginga av syke og skadde dyr vært mangelfull. Uteområdene er gjørmete og liggeområdene er ikke bra nok. Hun har ikke brannvarslingsanlegg. Hvorfor i himmelens navn hun ikke bare har utbedret dette er meg virkelig en gåte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...