Jump to content
Guest Annonym

Strøk på oppkjøringen, hvordan kan jeg forbedre meg på best mulig måte?

Recommended Posts

Guest Annonym
 
 
 
 
14 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis sensor må gripe inn to ganger er nivået for lav. De har relativt høy terskel for å gripe inn. Jeg som trafikklærer må gripe inn mye tidligere enn de må.

Klarer du å kjøre en oppkjøringsrute med læreren din uten at vedkomne kommenterer kjøringen eller må gripe inn? Hvis ikke må du absolutt øve mer.

Alle er veldig nervøs på oppkjøring. Jeg har elever som gråter, svetter så det renner av dem, som skjelver så de så vidt klarer å clutche, som går på toalettet fire ganger på ti minutter før prøven, eller som røyker 10 sigaretter mens vi venter på sensor. Folk er skitnervøse, men de består fortsatt. Sensor tar hensyn til at man er nervøs. Når man kjører opp skal man klare å kjøre nogenlunde i følge regelverket, og uten å være livsfarlig i 30-40 minutter, til tross for nervøsitet. 

Når oppkjøringen er ferdig er sensors oppgave å gi de viktigste grunnene til at resultatet ble slik det er. De gir dessverre ikke en grundig rapport om kjøringen, de forteller deg ikke alt de har observert. Slik er regelverket. Hvis du består får du ikke høre hva du gjorde feil, hvis du stryker får du ikke vite hva du gjorde riktig (sånn ca). 

Kjør mer og kjør selvstendig. Be læreren din om å kun fortelle hvor du skal kjøre mens bilen er i bevegelse, diskuter hvordan det går når bilen står i ro. Hvis lærer sitter å korrigerer lærer du aldri.

Husk at når sensor spør: "Hvordan synes du det gikk?" Kan du snakke ned alvorlighetsgraden av feil. 

Hvordan klarte du å ende opp i en situasjon der du nesten kjører inn på enveiskjørt vei når sensor forteller deg hvor du skal kjøre?

Jeg liker rådet ditt om å ikke tenke hva sensor synes. Kjør slik du vil når du kjører alene. Ikke tenk på hva sensor tenker eller synes. Argumenter for valgene på slutten.

Bor du på en liten plass? I såfall kan det hende sensor var sur fordi læreren din er ubrukelig. Jeg vet det er et par lærere i byen som sensor ikke kan fordra fordi de leverer ubrukelige kandidater.

Noen sensorer snakker mye, noen snakker lite, noen er forkjølet og harker. Noen smiler, noen har nøytralt uttrykk. Det har egentlig ikke så mye å si. Ignorer dem, kjør slik du føler er riktig. 

Jeg vil anbefale å sette radioen på en stasjon du liker, og unngå å snakke. Svar på det du blir spurt men unngå overdreven snakking. Hvis dere snakker, husk at sensor holder kjeft når det skjer interessante ting slik at du kan konsentrere deg, det betyr ikke at du gjør feil eller at de er sint. Det er også litt for deres egen del, de må jo arbeide.

Husk at tasting på nettbrettet stort sett er en av tre ting: ubetydelige feil, stedsanvisninger, og for å sjekke hva neste tilsigelse er/ruten.

Vurder å ta med trafikklæreren din. Det kan hjelpe.

Å snakke med fastlegen kan være en god ide, men jeg mistenker at det ikke er mulig å få beroligende for å kjøre en tur. Men jeg er ikke en lege, kanskje vedkomne har noen gode ideer.

Husk at man kan trene seg til å handle riktig uavhengig av angst og frykt. I militæret lærer man å handle riktig selv mens/etter at man er skutt. Oppkjøringer er dritskumle, men de er nok hakket mindre skremmende enn å bli skutt ned i et fremmed land. 

1. 
Altså i etterkant tenkte jeg nok at jeg ikke var klar og prøver å trøste
meg selv ved å fortelle meg selv at det er bedre at jeg strøk en at jeg 
drepte noen i trafikken. Altså jeg tror jo selfølgelig at det hadde skjedd, men hvis sensor bestemte å stryke meg, kanskje det er for det beste

2. 

Sitat

Hvordan klarte du å ende opp i en situasjon der du nesten kjører inn på enveiskjørt vei når sensor forteller deg hvor du skal kjøre?

Altså det er nok akkurat det som er det som knuste meg mest. Vi kjørte midt i sentrum der jeg bor og jeg kjente alle rundkjøringene og veien tilbake til statens vegvesen (jeg sjekka klokken, og antok hvor lang tid det ville ta å kjøre tilbake før timen hadde blitt ferdig). Veien inn mot rundkjøringen hadde flere stedsnavn, og han et annet navn en det jeg er vandt til så jeg måtte tenke meg om, og ble usikker så jeg kjørte inn mot motorveien. Jeg skjønte etterhvert at jeg fucka opp og begynte å stresse.Jeg spurte sensor om jeg skulle snu og svingte inn mot en butikk og skulle svinge tilbake og ble kjempe forvirret hvilken vei jeg skulle siden jeg ikke så påbudt kjøreretning skiltet (noe sensor visste om fordi han er jo mye mer kjent). Som sagt, nå er jeg altså jævlig stressa og får nesten panikk fordi jeg kjørte feil OG ikke vet hva jeg skal gjøre. Endte med at jeg da kjøre i feil retning - altså MOT filen der vi kom fra først og der alle bilene var på vei ut på motorveien (man måtte krysse denne filen for å kjøre tilbake). Sensor måtte gripe inn og stoppe. Blir jo selfølgelig enda mer stressa da. Ikke nok med det kommer han med kommentareren "hallo, hva driver du på med nå?". Etter det skjønte jeg hvor jeg skal, men er for stressa til å tenke så jeg kjører uten å se meg for og sensor griper inn igjen og sier "Men hva faen du må jo se deg for!" Han holder på bremsen og sier "slipp rattet". Etter at det blir klart sier jeg "beklager, jeg er bare veldig nervøs" og blir svart med "ja men det er ikke godt nok, kjør nå ut på motorveien og fortsett mot X" Jeg skjønner allerede at jeg har fucka opp helt siden han driver å endrer ruten helt på nettbrettet og tar AV seg det lille "hylsteret" som man har nettbrettet på og bare tar opp telefonen. Han sier etterhvert hvor vi skal, men jeg skjønte hvor vi skulle, men bare for å klarere at sensor ga liksom ikke helt opp, han sa fortsatt hvor jeg skulle kjøre, men han bestemte seg bare for der og da at jeg strøk. 

3. 

Når det gjelder fastlege og beroligene så tror jeg også at det blir vanskelig, og jeg tror faktisk tvert imot at man ikke skal kjøre bil når man har tatt slike medisiner (det er derfor det er en rød trekant på slike medisiner"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Oppkjøringer blir ikke lettere etter en stryk. Nervene blir ikke bedre av å oppleve å stryke. 

Å kjøre masse er stort sett det som fungerer. Optimalt sett skal alt gå på autopilot. 

Jeg tror alle sensorer utøver skjønn, og forstår at elever kan være nervøs. For å bli sensor må man sitte på med en drøss førerprøver, og nesten alle kandidatene er skitnervøse. Nye sensorere bedømmer føreprøvene litt skjematisk, og det er helt klart forskjeller mellom vurderingene, der noen sensorer vektlegger andre ting. 

Jeg tror mange kandidater kunnne hatt fordeler av å fortelle om nervøsiteten, og av å foreslå hva sensor kan gjøre for å hjelpe. Sensor vil det samme som trafikklærererne, at vi skaper trygge sjåfører. Til tider føler jeg at en gråtende elev er en fordel, for da blir nervøsitet et tema med en gang. Men å være nervøs er ikke en unnskyldning for å være livsfarlig.  Av alle føreprøvene jeg har vært med på, er det kun en der jeg virkelig kan si jeg er uenig med sensor. Ellers var kjøringen for dårlig. 

Det er viktig å poengtere at ikke alle sensorer er villige til å snakke med trafikklærer under føreprøver. Jeg har blitt roset av de lokale sensorene fordi jeg holder kjeft under føreprøver. Min policy er at på en føreprøve snakker jeg kun hvis sensor snakker til meg. Noen liker å skravle med meg, mens andre later som jeg ikke eksisterer. 

Sensorene vil gå utrolig langt for å tilrettelegge. De har gitt kandidater hele ruten på forhånd, de har stilt i sivil hvis kandidaten har problemer med uniform (vanlig blandt innvandrere) og de gjør stort sett en fantastisk jobb med å roe ned kandidaten. Men man må fortelle hva man trenger eller ønsker. De er ikke tankelesere.

 

Nei, ikke alle sensorer utviser skjønn. To av fire sensorer jeg har hatt har ikke vært særlig forståelsesfull eller villig til å tilrettelegge, og JA jeg har sagt fra om at jeg var veldig nervøs. En elev kan ikke vite hva sensorer kan tilby av tilrettelegging, det må sensor være behjelpelig med og det kan ikke bare komme fra elevens side. 

Det kommer sikkert an på hvor man har oppkjøring også. Det var ekstremt stor forskjell på sensoren ved min oppkjøring nr 3 og sensor ved oppkjøring nr 4. Det var som natt og dag!!

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
abrasiveRefraction
8 minutter siden, Gjest Annonym skrev:

1. 
Altså i etterkant tenkte jeg nok at jeg ikke var klar og prøver å trøste
meg selv ved å fortelle meg selv at det er bedre at jeg strøk en at jeg 
drepte noen i trafikken. Altså jeg tror jo selfølgelig at det hadde skjedd, men hvis sensor bestemte å stryke meg, kanskje det er for det beste

2. 

Altså det er nok akkurat det som er det som knuste meg mest. Vi kjørte midt i sentrum der jeg bor og jeg kjente alle rundkjøringene og veien tilbake til statens vegvesen (jeg sjekka klokken, og antok hvor lang tid det ville ta å kjøre tilbake før timen hadde blitt ferdig). Veien inn mot rundkjøringen hadde flere stedsnavn, og han et annet navn en det jeg er vandt til så jeg måtte tenke meg om, og ble usikker så jeg kjørte inn mot motorveien. Jeg skjønte etterhvert at jeg fucka opp og begynte å stresse.Jeg spurte sensor om jeg skulle snu og svingte inn mot en butikk og skulle svinge tilbake og ble kjempe forvirret hvilken vei jeg skulle siden jeg ikke så påbudt kjøreretning skiltet (noe sensor visste om fordi han er jo mye mer kjent). Som sagt, nå er jeg altså jævlig stressa og får nesten panikk fordi jeg kjørte feil OG ikke vet hva jeg skal gjøre. Endte med at jeg da kjøre i feil retning - altså MOT filen der vi kom fra først og der alle bilene var på vei ut på motorveien (man måtte krysse denne filen for å kjøre tilbake). Sensor måtte gripe inn og stoppe. Blir jo selfølgelig enda mer stressa da. Ikke nok med det kommer han med kommentareren "hallo, hva driver du på med nå?". Etter det skjønte jeg hvor jeg skal, men er for stressa til å tenke så jeg kjører uten å se meg for og sensor griper inn igjen og sier "Men hva faen du må jo se deg for!" Han holder på bremsen og sier "slipp rattet". Etter at det blir klart sier jeg "beklager, jeg er bare veldig nervøs" og blir svart med "ja men det er ikke godt nok, kjør nå ut på motorveien og fortsett mot X" Jeg skjønner allerede at jeg har fucka opp helt siden han driver å endrer ruten helt på nettbrettet og tar AV seg det lille "hylsteret" som man har nettbrettet på og bare tar opp telefonen. Han sier etterhvert hvor vi skal, men jeg skjønte hvor vi skulle, men bare for å klarere at sensor ga liksom ikke helt opp, han sa fortsatt hvor jeg skulle kjøre, men han bestemte seg bare for der og da at jeg strøk. 

3. 

Når det gjelder fastlege og beroligene så tror jeg også at det blir vanskelig, og jeg tror faktisk tvert imot at man ikke skal kjøre bil når man har tatt slike medisiner (det er derfor det er en rød trekant på slike medisiner"

1. Å stryke på oppkjøring er ikke verdens undergang. Du er en opplevelse rikere og dette var en del av din reise for å få førekortet. Jeg liker å sammenligne det med en fjelltur, noen ganger får man gnagsår, noen ganger blir det dårlig vær så man må snu, og noen ganger kommer man seg ikke helt til toppen. Uansett er man en erfaring rikere. Opplevelsene og erfaringene tar man med seg vidre og så forbereder man seg til å prøve på nytt. Det er en del av spillet.

2. Dette svaret er faktisk nyttig for meg. For det første: Drit i klokka, drit i hvor lenge som er igjen eller ruten. Du må fokusere på kjøringen her og NÅ. Hvis du sitter å planlegger veien framover blir det mye mye vanskeligere. Det er litt som å løpe en marathon, hvis man tenker at nå er det 40 kilometer igjen virker det uoverkommelig og det blir lett å gi opp. Fokuserer man på å løpe med jevn fart og riktig teknikk til neste tre, neste søppelkasse eller lyktestolpe blir det mye lettere. Når du har oppkjøring bør fokuset ditt være å kjøre så bra du kan fram til neste kryss, ikke å gjette ruten du skal ta.

At du ikke leser skilt er et problem. Det er utrolig vanlig når man er godt kjent, men det er en uvane. Les ALLE skilt, ALLTID. Jeg anstrenger meg for å bruke forskjellige stedsnavn som er skiltet, og å uttale stedsnavnene på forskjellige måter (av en eller annen grunn uttaler sensor enkelte stedsnavn helt feil). Det å kunne følge skilt er en viktig del av føreprøven. En måte å øve på det er å lese skilt høyt (les alle, stedsskilt, fareskilt, fartsskilt) eller inni seg. 

Å kjøre feil på en føreprøve er ikke et problem, så lenge man kjører lovlig. Hvis du oppdager at du har kjørt feil, bør du følge veien du er på dit den går naturlig og spørre sensor om hvor du skal kjøre. De skal da lede deg tilbake til ruten, eller modifisere ruten slik at du kan fortsette. Sensor trenger ikke å være kjent i distriktet føreprøven skjer, de kan lese skilt. At du kjørte mot kjøreretningen, viser igjen at du ikke følger godt nok med på skiltene. 

Når sensor måtte gripe inn med å bremse har du sannsynligvis fått en 3er-feil. Da stryker man stort sett. Kommentaren da kan ha kommet av at sensor selv er redd. Hvis det stemmer at sensor bannet til deg ville jeg vurdert å klage, det er ikke riktig måte å behandle kandidatene på. Kjørte du opp på automatgir? 

Jeg tror ikke sensor kan endre ruten på nettbrettet. At han fjerner nettbrettet har egentlig ikke noe å si, etter to 3er-feil vil du stryke uansett hva som skjer vidre. Normalt sett får man kjøre ruten ferdig. Og sensor må uansett guide deg tilbake til trafkkstasjonen. Husk at du kan har gjort andre, mindre feil, som også bidro til at resultatet var helt åpenbart. Jeg ville prøvd å sendt en GDPR-innsynsbegjæring der du ber om annmerkningene sensor la inn under føreprøven. Mest sannsynlig vil de avvise begjæringen med henvisning til personversonopplysningsloven paragrad 16 e. Men det er verdt et forsøk.

Kan du klippe ut og lime inn hva som står i vedtaket? Var det Ikke bestått eller ble føreprøven avbrytt?

3. Det kan hende legen har forslag til medisiner som ikke påvirker evnen til å kjøre. Uansett skader det ikke å spørre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
abrasiveRefraction
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, ikke alle sensorer utviser skjønn. To av fire sensorer jeg har hatt har ikke vært særlig forståelsesfull eller villig til å tilrettelegge, og JA jeg har sagt fra om at jeg var veldig nervøs. En elev kan ikke vite hva sensorer kan tilby av tilrettelegging, det må sensor være behjelpelig med og det kan ikke bare komme fra elevens side. 

Det kommer sikkert an på hvor man har oppkjøring også. Det var ekstremt stor forskjell på sensoren ved min oppkjøring nr 3 og sensor ved oppkjøring nr 4. Det var som natt og dag!!

Anonymkode: 583f0...fca

Hvis du trenger særlig tilrettelegging skal man gi skriftlig om behov til regionvegkontoret ved bestilling av førprøve (jamfør trafikkopplæringsforskriften paragraf 29-4 andre ledd). 

Det er begrenset hva sensor kan gjøre, føreprøven er ganske skjematisk og den skal være (tilnærmet) lik for alle kandidater. Alle kandidater er nervøse. Sensor trenger å vite hva som kan hjelpe DEG. I klargjøringen åpner sensor for spørsmål TO ganger (i min region). Først før sikkerhetskontrollen, og så før kjøringen. Da kan du spørre om hva du måtte ønske.

Som alle mennesker er sensorer forskjellige. Til enkelte elever ønsker jeg enkelte sensorer. Det har litt med personlighet og også litt med hvilken mål de fokuserer mest på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du trenger særlig tilrettelegging skal man gi skriftlig om behov til regionvegkontoret ved bestilling av førprøve (jamfør trafikkopplæringsforskriften paragraf 29-4 andre ledd). 

Det er begrenset hva sensor kan gjøre, føreprøven er ganske skjematisk og den skal være (tilnærmet) lik for alle kandidater. Alle kandidater er nervøse. Sensor trenger å vite hva som kan hjelpe DEG. I klargjøringen åpner sensor for spørsmål TO ganger (i min region). Først før sikkerhetskontrollen, og så før kjøringen. Da kan du spørre om hva du måtte ønske.

Som alle mennesker er sensorer forskjellige. Til enkelte elever ønsker jeg enkelte sensorer. Det har litt med personlighet og også litt med hvilken mål de fokuserer mest på.

Det er ikke særlig tilrettelegging jeg tenker på, men slik tilrettelegging som jeg fikk i min 4. oppkjøring. Jeg er ikke synsk og kunne ikke vite at jeg faktisk kunne få den tilretteleggingen, det var sensor som tok initiativet til. Og resultatet ble at en sjåfør som er 100% trygg i trafikken fikk lappen. Byråkrati som at det skal være likt for alle blir ren idioti da, akkurat slik vi ofte ser i skolesystemet: det kan ikke alltid være likt for alle, noen ganger må man tilpasse litt, selv om vurderingen ikke blir annerledes! 

Jeg fikk beskjed om at kjørelærer ikke kunne ønske en bestemt sensor. Det høres rart ut, om det skal være likt for alle som du sier så skal det vel ihvertfall ikke gå an å håndplukke sensorer. Men om det faktisk er slik så er det jo flott. 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
abrasiveRefraction
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke særlig tilrettelegging jeg tenker på, men slik tilrettelegging som jeg fikk i min 4. oppkjøring. Jeg er ikke synsk og kunne ikke vite at jeg faktisk kunne få den tilretteleggingen, det var sensor som tok initiativet til. Og resultatet ble at en sjåfør som er 100% trygg i trafikken fikk lappen. Byråkrati som at det skal være likt for alle blir ren idioti da, akkurat slik vi ofte ser i skolesystemet: det kan ikke alltid være likt for alle, noen ganger må man tilpasse litt, selv om vurderingen ikke blir annerledes! 

Jeg fikk beskjed om at kjørelærer ikke kunne ønske en bestemt sensor. Det høres rart ut, om det skal være likt for alle som du sier så skal det vel ihvertfall ikke gå an å håndplukke sensorer. Men om det faktisk er slik så er det jo flott. 

Anonymkode: 583f0...fca

Hvilken tilrettelegging fikk du på din fjerde oppkjøring? Trafikklæreren burde informere om dine muligheter.

Jeg kan være enig i at den praktiske delen av føreprøven har forbedringspotensiale. Men det er en vanskelig balansegang.

Trafikklærere kan ønske hva de vil. Men jeg har liten eller ingen inflytelse over hvilken sensor eleven får (men jeg har noen triks, feks å bestille engelsk føreprøve for å unngå noen som ikke tar dem, bestille hengerprøve først og så avbestille for å bestille B, velge datoer jeg vet spesifikke sensorer er borte). Hvis eleven stryker en gang kan de be om en annen sensor, og hvis forholdene ligger til rette for det får man noen andre. Hvis man stryker to ganger, kan man be om føreprøve med to sensorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvilken tilrettelegging fikk du på din fjerde oppkjøring? Trafikklæreren burde informere om dine muligheter.

Jeg kan være enig i at den praktiske delen av føreprøven har forbedringspotensiale. Men det er en vanskelig balansegang.

Trafikklærere kan ønske hva de vil. Men jeg har liten eller ingen inflytelse over hvilken sensor eleven får (men jeg har noen triks, feks å bestille engelsk føreprøve for å unngå noen som ikke tar dem, bestille hengerprøve først og så avbestille for å bestille B, velge datoer jeg vet spesifikke sensorer er borte). Hvis eleven stryker en gang kan de be om en annen sensor, og hvis forholdene ligger til rette for det får man noen andre. Hvis man stryker to ganger, kan man be om føreprøve med to sensorer.

 

Slik tilrettelegging som jeg skrev: sensor hadde en behagelig tilnærming, møtte meg 5 min før oppkjøringen, fortalte hvor vi skulle kjøre i forkant, og så mest sannsynlig vekk fra feil som i den store helheten blir ubetydelig fordi han skjønte at jeg gjorde de feilene pga stress. Småpratet med kjørelærer under oppkjøringen fordi jeg ba om det (det fant jeg ut at jeg ville kun fordi dette hadde skjedd på min søsters oppkjøring uten at hun var om det, og hun opplevde det som beroligende). Ingenting av det jeg nevnte tidligere var noe jeg selv tok initiativ til, kjørelæreren min sa at sensor kunne møte meg litt i forkant og jeg takket ja til det, men det var sensor som gjorde tilretteleggingen. 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Når jeg skriver "pga stress" mener jeg jo den ekstreme nervøsiteten som jeg hadde. 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Pusla

Jeg også strøk på første oppkjøring og hadde en marerittopplevelse som ligner på din. I ettertid ble jeg nok sendt til oppkjøring litt for tidlig, særlig fordi jeg opplevde skikkelig vinterføre den dagen og det hadde jeg lite erfaring med. Jeg hadde syv uker til neste oppkjøring, og på de ukene bare kjørte jeg masse. Øvde spesielt på overblikk og se meg godt rundt, være spesielt obs på fotgjengerfelt osv (jeg gjorde feil der på oppkjøring). Jeg tok også noen få kjøretimer til når det nærmet seg.

All denne ekstra treningen hjalp og når jeg fikk samme dårlig føre på neste oppkjøring så hadde jeg lært fra sist. Jeg hadde også en sur sensor som gjorde meg kjempenervøs første gang, samtidig skal man jo takle alle situasjoner så man kan ikke skylde for mye på sensor heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

fortalte hvor vi skulle kjøre i forkant,

Er det lov da? En del av oppkjøringen er jo at du skal vise at du kan ta instruksjoner underveis!

Anonymkode: 6c202...294

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Annonym
2 timer siden, Gjest Pusla skrev:

Jeg også strøk på første oppkjøring og hadde en marerittopplevelse som ligner på din. I ettertid ble jeg nok sendt til oppkjøring litt for tidlig, særlig fordi jeg opplevde skikkelig vinterføre den dagen og det hadde jeg lite erfaring med. Jeg hadde syv uker til neste oppkjøring, og på de ukene bare kjørte jeg masse. Øvde spesielt på overblikk og se meg godt rundt, være spesielt obs på fotgjengerfelt osv (jeg gjorde feil der på oppkjøring). Jeg tok også noen få kjøretimer til når det nærmet seg.

All denne ekstra treningen hjalp og når jeg fikk samme dårlig føre på neste oppkjøring så hadde jeg lært fra sist. Jeg hadde også en sur sensor som gjorde meg kjempenervøs første gang, samtidig skal man jo takle alle situasjoner så man kan ikke skylde for mye på sensor heller.

Gode poeng, men altså hvis man er sjåføren til Erna Solberg så blir man jo litt stressa, selv om man er erfaren sjåfør. Føler litt det samme når jeg kjørte opp. Med sensor i bilen føles det som man frakter VIP eller noe. 

Det er en forskjell å skylde på sensor og at sensor gjorde ting værre. En sensor som man kan ha en hyggelig samtale med og som f.eks sier før man kjører "Dette går bra du, pust med magen" har stor forskjell en en sensor som man merker er dritsur. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov da? En del av oppkjøringen er jo at du skal vise at du kan ta instruksjoner underveis!

Anonymkode: 6c202...294

Hvorfor skal man kunne det?🤔

Anonymkode: f0970...cb7

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov da? En del av oppkjøringen er jo at du skal vise at du kan ta instruksjoner underveis!

Anonymkode: 6c202...294

Nei, det er faktisk ikke et kriterie. Det er jo blant annet ikke noe strykgrunnlag at du kjører feil i forhold til hvor sensor sier at du skal kjøre, det går helt greit. Finnes sikkert rigide sensorer som aldri forteller hvor man skal, men det er egentlig ganske idiotisk. Det er ikke om du kan følge ruta de er opptatt av, men at kjøremåten din er trafikksikker, gir god samhandling, fører til god trafikkavvikling, tar hensyn til helse, miljø og andres behov og er i samsvar med gjeldende regelverk. 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Da løy min sensor. Jeg spurte om å få vite ruta på forhånd...

Anonymkode: 6c202...294

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da løy min sensor. Jeg spurte om å få vite ruta på forhånd...

Anonymkode: 6c202...294

Hva løy sensor om? 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man kunne det?🤔

Anonymkode: f0970...cb7

Nja, det kan jo handle om stressmestring?

Anonymkode: b1879...7fe

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det kan jo handle om stressmestring?

Anonymkode: b1879...7fe

Stressnivået du er i under en oppkjøring er ikke representativt for hverdagsstresset i trafikken, så det gjør det nok ikke. Du skal vise at du kan takle normalt stress i trafikkbildet, men du blir ikke bedømt ut fra hvor stresset du er på en oppkjøring. Da hadde jeg isåfall strøket uansett hvor mange ganger jeg tok oppkjøring. De har som sagt noen hovedmål de ser etter når de vurderer oppkjøringen, og stressmestring er ikke blant de. 

Anonymkode: 583f0...fca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...