Gå til innhold

Strøk på oppkjøringen, hvordan kan jeg forbedre meg på best mulig måte?


Gjest Annonym

Anbefalte innlegg

Gjest Annonym

Strøk i dag på oppkjøringen, og jeg har aldri følt meg så skuffet i hele mitt liv før. Sensor måtte gripe inn 2 ganger tror jeg. Brudd på vikeplikt inn på motorvei. En gang fordi jeg kjørte i feil retning, og andre gang fordi jeg ikke så meg for. Virker kanskje som at jeg er helt amatør, men jeg var veldig nervøs, og sensor var i sikkelig dårlig humør. Han avbrutte kjøringen og basically bare sa alt jeg gjorde dårlig og gikk ut av bilen, ingenting at hva jeg fikk til. 

Jeg lurer altså på hvordan skal jeg øve meg til neste gang. Er det bare å "kjøre mer" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kjørte feil retning på motorvei? Samt ikke så deg for? Da er det rimelig mye du må øve på til neste gang. Det er veldig forståelig at sensor avbrøt. 

Anonymkode: a2bc5...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjørte feil retning på motorvei? Samt ikke så deg for? Da er det rimelig mye du må øve på til neste gang. Det er veldig forståelig at sensor avbrøt. 

Anonymkode: a2bc5...fe1

Altså ikke feil retning, men holdt på å kjøre inn på enveiskjørt vei. Uansett HVA som skjedde, hvordan skal jeg øve meg til neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre, kjøre, kjøre. Se etter skilt, les deg opp på ting du er usikker på. Kanskje gjøre deg godt kjent i byen du kjører opp i? Det hjalp meg veldig at jeg er kjent i byen jeg bor i, kjenner til gatene, hvor det er enveiskjøring, hvor det kan være farlige og uoversiktlige kryss. Mer enn det kan jeg ikke si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjest Annonym skrev:

Altså ikke feil retning, men holdt på å kjøre inn på enveiskjørt vei. Uansett HVA som skjedde, hvordan skal jeg øve meg til neste gang

Du må øve mer og lære deg å slappe av. Om du sitter og fokuserer på hva sensoren tenker istedetfor det som skjer rundt bilen så går det i dass. Jeg er en ganske erfaren sjåfør, og det viktigste fremfor noe er å ha situasjonsoversikt. Det å bryte vikeplikten og det å kjøre i feil retning kan fort ende opp i dødsulykker. Det er mye verre enn å ikke huske et sjeldent skilt eller å kjøre litt for fort når det er lite trafikk. Du bør sørge for at det kjøretekniske som å gire, bremse i tide, bruke blinklys osv. går av seg selv slik at fokuset er ut av vinduet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske grove feil da... sikker på at du ikke trenger mer øving? Surt å stryke enda en gang. Kanskje bli litt tryggere før du går videre. 

Anonymkode: f6635...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt skjønne sensor ble sur. At han ikke endte livet sitt på en motorvei på en tirsdag..

Anonymkode: d1097...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 4.45, Gjest Annonym skrev:

Strøk i dag på oppkjøringen, og jeg har aldri følt meg så skuffet i hele mitt liv før. Sensor måtte gripe inn 2 ganger tror jeg. Brudd på vikeplikt inn på motorvei. En gang fordi jeg kjørte i feil retning, og andre gang fordi jeg ikke så meg for. Virker kanskje som at jeg er helt amatør, men jeg var veldig nervøs, og sensor var i sikkelig dårlig humør. Han avbrutte kjøringen og basically bare sa alt jeg gjorde dårlig og gikk ut av bilen, ingenting at hva jeg fikk til. 

Jeg lurer altså på hvordan skal jeg øve meg til neste gang. Er det bare å "kjøre mer" eller?

Du høres ut som en av de som har blitt sent til oppkjøring altfor tidlig av kjørelæreren din...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym
På 8.10.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Kan godt skjønne sensor ble sur. At han ikke endte livet sitt på en motorvei på en tirsdag..

Anonymkode: d1097...4f2

Han var sur fra starten han satte seg i bilen, og harket hvert andre minutt. Altså sånn gammel manns harking, jeg ble helt gal, men kunne jo vel ikke stanse og si "unnskyld kan du stoppe å harke" han var allerede sur, og jeg har skjønt at man bør komme godt overens med sensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym
På 8.10.2019 den 22.06, Missbehave skrev:

Kjøre, kjøre, kjøre. Se etter skilt, les deg opp på ting du er usikker på. Kanskje gjøre deg godt kjent i byen du kjører opp i? Det hjalp meg veldig at jeg er kjent i byen jeg bor i, kjenner til gatene, hvor det er enveiskjøring, hvor det kan være farlige og uoversiktlige kryss. Mer enn det kan jeg ikke si. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym
10 timer siden, WCKD skrev:

Du høres ut som en av de som har blitt sent til oppkjøring altfor tidlig av kjørelæreren din...

Kan sikkert hende det, men når jeg vanligvis øvelskjører er jeg aldri nervøs og det går helt greit. Når jeg kjørte opp ble jeg bare altfor stressa. Ikke bare med det så har jeg sosial angst og agorafobi. Kanskje jeg burde ta en prat med fastlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig nervøs og anspent de gangene jeg har kjørt med andre enn de jeg pleier (kjørelæreren min og faren min) kanskje du kan prøve å øve med noen andre enn du pleier å kjøre med? Enten det er en annen kjørelærer eller noen andre.. så blir du mer vandt til det. 

Anonymkode: 371ec...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 4.45, Gjest Annonym skrev:

Strøk i dag på oppkjøringen, og jeg har aldri følt meg så skuffet i hele mitt liv før. Sensor måtte gripe inn 2 ganger tror jeg. Brudd på vikeplikt inn på motorvei. En gang fordi jeg kjørte i feil retning, og andre gang fordi jeg ikke så meg for. Virker kanskje som at jeg er helt amatør, men jeg var veldig nervøs, og sensor var i sikkelig dårlig humør. Han avbrutte kjøringen og basically bare sa alt jeg gjorde dårlig og gikk ut av bilen, ingenting at hva jeg fikk til. 

Jeg lurer altså på hvordan skal jeg øve meg til neste gang. Er det bare å "kjøre mer" eller?

Uansett hva alle andre sier her. Jeg hadde oppkjøring 4 ganger og skuffelsen ble større for hver gang fordi jeg fikk en psykisk knekk hver gang. Kjørte MASSE, men det som ødela var NERVENE. Mitt beste tips er å bare øvelseskjøre masse, det er igrunn det eneste du kan gjøre. Og så kan jeg glede deg med at, ja, sensorene skal kun gi deg lappen hvis du faktisk er klar. MEN det finnes faktisk sensorer som utviser skjønn og som forstår at man kan være nervøs. Siste oppkjøring jeg hadde gjorde jeg like mye feil som gangen før, men den store forskjellen var sensor. Denne siste sensoren fikk meg til å slappe av og hadde et behagelig vesen, det var ikke et like stort stress å ha en sensor ved siden av seg da. I tillegg opplevde jeg at han klarte å sette seg inn i min situasjon slik at han tilrettela for min nervøsitet. Jeg trodde det var gjort når jeg gråt før oppkjøringen startet, at jeg skulle stryke igjen, men nei. Kjørelærer var også med i bilen siste gangen, og det hjalp enormt fordi jeg ba de om å småprate litt seg i mellom, det fikk meg til å slappe av. 

Jeg sier ikke at de ikke skal gi lappen til folk som ikke er klar! Trafikksikkerhet er viktig. Men at sensor utviser skjønn og klarer å tilrettelegge for nervøsitet kan være alfa og omega for om en person står eller ikke. SAMME HVA enkelte her sikkert kommer til å svare meg. Jeg vet det, for jeg har vært igjennom alt dette. Masse lykke til TS! :)

Anonymkode: 583f0...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte dobbel timer to ganger i timen i nesten ett år. Jeg er super-nøye. Leste alle notater fra kjørelærer, tok dette så seriøst. Jeg har to små barn jeg skal ha bak i bilen, kjente innmari mye ansvar. Mulig alder spiller inn. Jeg er 40 år snart. 

Anonymkode: 6ad9c...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 4.45, Gjest Annonym skrev:

Strøk i dag på oppkjøringen, og jeg har aldri følt meg så skuffet i hele mitt liv før. Sensor måtte gripe inn 2 ganger tror jeg. Brudd på vikeplikt inn på motorvei. En gang fordi jeg kjørte i feil retning, og andre gang fordi jeg ikke så meg for. Virker kanskje som at jeg er helt amatør, men jeg var veldig nervøs, og sensor var i sikkelig dårlig humør. Han avbrutte kjøringen og basically bare sa alt jeg gjorde dårlig og gikk ut av bilen, ingenting at hva jeg fikk til. 

Jeg lurer altså på hvordan skal jeg øve meg til neste gang. Er det bare å "kjøre mer" eller?

Hvis sensor må gripe inn to ganger er nivået for lav. De har relativt høy terskel for å gripe inn. Jeg som trafikklærer må gripe inn mye tidligere enn de må.

Klarer du å kjøre en oppkjøringsrute med læreren din uten at vedkomne kommenterer kjøringen eller må gripe inn? Hvis ikke må du absolutt øve mer.

Alle er veldig nervøs på oppkjøring. Jeg har elever som gråter, svetter så det renner av dem, som skjelver så de så vidt klarer å clutche, som går på toalettet fire ganger på ti minutter før prøven, eller som røyker 10 sigaretter mens vi venter på sensor. Folk er skitnervøse, men de består fortsatt. Sensor tar hensyn til at man er nervøs. Når man kjører opp skal man klare å kjøre nogenlunde i følge regelverket, og uten å være livsfarlig i 30-40 minutter, til tross for nervøsitet. 

Når oppkjøringen er ferdig er sensors oppgave å gi de viktigste grunnene til at resultatet ble slik det er. De gir dessverre ikke en grundig rapport om kjøringen, de forteller deg ikke alt de har observert. Slik er regelverket. Hvis du består får du ikke høre hva du gjorde feil, hvis du stryker får du ikke vite hva du gjorde riktig (sånn ca). 

På 8.10.2019 den 19.06, Gjest Annonym skrev:

Altså ikke feil retning, men holdt på å kjøre inn på enveiskjørt vei. Uansett HVA som skjedde, hvordan skal jeg øve meg til neste gang

Kjør mer og kjør selvstendig. Be læreren din om å kun fortelle hvor du skal kjøre mens bilen er i bevegelse, diskuter hvordan det går når bilen står i ro. Hvis lærer sitter å korrigerer lærer du aldri.

Husk at når sensor spør: "Hvordan synes du det gikk?" Kan du snakke ned alvorlighetsgraden av feil. 

Hvordan klarte du å ende opp i en situasjon der du nesten kjører inn på enveiskjørt vei når sensor forteller deg hvor du skal kjøre?

På 8.10.2019 den 22.15, dr_zhivago skrev:

Du må øve mer og lære deg å slappe av. Om du sitter og fokuserer på hva sensoren tenker istedetfor det som skjer rundt bilen så går det i dass. Jeg er en ganske erfaren sjåfør, og det viktigste fremfor noe er å ha situasjonsoversikt. Det å bryte vikeplikten og det å kjøre i feil retning kan fort ende opp i dødsulykker. Det er mye verre enn å ikke huske et sjeldent skilt eller å kjøre litt for fort når det er lite trafikk. Du bør sørge for at det kjøretekniske som å gire, bremse i tide, bruke blinklys osv. går av seg selv slik at fokuset er ut av vinduet.

Jeg liker rådet ditt om å ikke tenke hva sensor synes. Kjør slik du vil når du kjører alene. Ikke tenk på hva sensor tenker eller synes. Argumenter for valgene på slutten.

39 minutter siden, Gjest Annonym skrev:

Han var sur fra starten han satte seg i bilen, og harket hvert andre minutt. Altså sånn gammel manns harking, jeg ble helt gal, men kunne jo vel ikke stanse og si "unnskyld kan du stoppe å harke" han var allerede sur, og jeg har skjønt at man bør komme godt overens med sensor

Bor du på en liten plass? I såfall kan det hende sensor var sur fordi læreren din er ubrukelig. Jeg vet det er et par lærere i byen som sensor ikke kan fordra fordi de leverer ubrukelige kandidater.

Noen sensorer snakker mye, noen snakker lite, noen er forkjølet og harker. Noen smiler, noen har nøytralt uttrykk. Det har egentlig ikke så mye å si. Ignorer dem, kjør slik du føler er riktig. 

Jeg vil anbefale å sette radioen på en stasjon du liker, og unngå å snakke. Svar på det du blir spurt men unngå overdreven snakking. Hvis dere snakker, husk at sensor holder kjeft når det skjer interessante ting slik at du kan konsentrere deg, det betyr ikke at du gjør feil eller at de er sint. Det er også litt for deres egen del, de må jo arbeide.

Husk at tasting på nettbrettet stort sett er en av tre ting: ubetydelige feil, stedsanvisninger, og for å sjekke hva neste tilsigelse er/ruten.

45 minutter siden, Gjest Annonym skrev:

Kan sikkert hende det, men når jeg vanligvis øvelskjører er jeg aldri nervøs og det går helt greit. Når jeg kjørte opp ble jeg bare altfor stressa. Ikke bare med det så har jeg sosial angst og agorafobi. Kanskje jeg burde ta en prat med fastlege

Vurder å ta med trafikklæreren din. Det kan hjelpe.

Å snakke med fastlegen kan være en god ide, men jeg mistenker at det ikke er mulig å få beroligende for å kjøre en tur. Men jeg er ikke en lege, kanskje vedkomne har noen gode ideer.

Husk at man kan trene seg til å handle riktig uavhengig av angst og frykt. I militæret lærer man å handle riktig selv mens/etter at man er skutt. Oppkjøringer er dritskumle, men de er nok hakket mindre skremmende enn å bli skutt ned i et fremmed land. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Annonym
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt veldig nervøs og anspent de gangene jeg har kjørt med andre enn de jeg pleier (kjørelæreren min og faren min) kanskje du kan prøve å øve med noen andre enn du pleier å kjøre med? Enten det er en annen kjørelærer eller noen andre.. så blir du mer vandt til det. 

Anonymkode: 371ec...a9b

Veldig godt råd! Det skal jeg absolutt prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva alle andre sier her. Jeg hadde oppkjøring 4 ganger og skuffelsen ble større for hver gang fordi jeg fikk en psykisk knekk hver gang. Kjørte MASSE, men det som ødela var NERVENE. Mitt beste tips er å bare øvelseskjøre masse, det er igrunn det eneste du kan gjøre. Og så kan jeg glede deg med at, ja, sensorene skal kun gi deg lappen hvis du faktisk er klar. MEN det finnes faktisk sensorer som utviser skjønn og som forstår at man kan være nervøs. Siste oppkjøring jeg hadde gjorde jeg like mye feil som gangen før, men den store forskjellen var sensor. Denne siste sensoren fikk meg til å slappe av og hadde et behagelig vesen, det var ikke et like stort stress å ha en sensor ved siden av seg da. I tillegg opplevde jeg at han klarte å sette seg inn i min situasjon slik at han tilrettela for min nervøsitet. Jeg trodde det var gjort når jeg gråt før oppkjøringen startet, at jeg skulle stryke igjen, men nei. Kjørelærer var også med i bilen siste gangen, og det hjalp enormt fordi jeg ba de om å småprate litt seg i mellom, det fikk meg til å slappe av. 

Jeg sier ikke at de ikke skal gi lappen til folk som ikke er klar! Trafikksikkerhet er viktig. Men at sensor utviser skjønn og klarer å tilrettelegge for nervøsitet kan være alfa og omega for om en person står eller ikke. SAMME HVA enkelte her sikkert kommer til å svare meg. Jeg vet det, for jeg har vært igjennom alt dette. Masse lykke til TS! :)

Anonymkode: 583f0...fca

Tusen takk for gode råd og din side av saken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva alle andre sier her. Jeg hadde oppkjøring 4 ganger og skuffelsen ble større for hver gang fordi jeg fikk en psykisk knekk hver gang. Kjørte MASSE, men det som ødela var NERVENE. Mitt beste tips er å bare øvelseskjøre masse, det er igrunn det eneste du kan gjøre. Og så kan jeg glede deg med at, ja, sensorene skal kun gi deg lappen hvis du faktisk er klar. MEN det finnes faktisk sensorer som utviser skjønn og som forstår at man kan være nervøs. Siste oppkjøring jeg hadde gjorde jeg like mye feil som gangen før, men den store forskjellen var sensor. Denne siste sensoren fikk meg til å slappe av og hadde et behagelig vesen, det var ikke et like stort stress å ha en sensor ved siden av seg da. I tillegg opplevde jeg at han klarte å sette seg inn i min situasjon slik at han tilrettela for min nervøsitet. Jeg trodde det var gjort når jeg gråt før oppkjøringen startet, at jeg skulle stryke igjen, men nei. Kjørelærer var også med i bilen siste gangen, og det hjalp enormt fordi jeg ba de om å småprate litt seg i mellom, det fikk meg til å slappe av. 

Jeg sier ikke at de ikke skal gi lappen til folk som ikke er klar! Trafikksikkerhet er viktig. Men at sensor utviser skjønn og klarer å tilrettelegge for nervøsitet kan være alfa og omega for om en person står eller ikke. SAMME HVA enkelte her sikkert kommer til å svare meg. Jeg vet det, for jeg har vært igjennom alt dette. Masse lykke til TS! :)

Anonymkode: 583f0...fca

Oppkjøringer blir ikke lettere etter en stryk. Nervene blir ikke bedre av å oppleve å stryke. 

Å kjøre masse er stort sett det som fungerer. Optimalt sett skal alt gå på autopilot. 

Jeg tror alle sensorer utøver skjønn, og forstår at elever kan være nervøs. For å bli sensor må man sitte på med en drøss førerprøver, og nesten alle kandidatene er skitnervøse. Nye sensorere bedømmer føreprøvene litt skjematisk, og det er helt klart forskjeller mellom vurderingene, der noen sensorer vektlegger andre ting. 

Jeg tror mange kandidater kunnne hatt fordeler av å fortelle om nervøsiteten, og av å foreslå hva sensor kan gjøre for å hjelpe. Sensor vil det samme som trafikklærererne, at vi skaper trygge sjåfører. Til tider føler jeg at en gråtende elev er en fordel, for da blir nervøsitet et tema med en gang. Men å være nervøs er ikke en unnskyldning for å være livsfarlig.  Av alle føreprøvene jeg har vært med på, er det kun en der jeg virkelig kan si jeg er uenig med sensor. Ellers var kjøringen for dårlig. 

Det er viktig å poengtere at ikke alle sensorer er villige til å snakke med trafikklærer under føreprøver. Jeg har blitt roset av de lokale sensorene fordi jeg holder kjeft under føreprøver. Min policy er at på en føreprøve snakker jeg kun hvis sensor snakker til meg. Noen liker å skravle med meg, mens andre later som jeg ikke eksisterer. 

Sensorene vil gå utrolig langt for å tilrettelegge. De har gitt kandidater hele ruten på forhånd, de har stilt i sivil hvis kandidaten har problemer med uniform (vanlig blandt innvandrere) og de gjør stort sett en fantastisk jobb med å roe ned kandidaten. Men man må fortelle hva man trenger eller ønsker. De er ikke tankelesere.

Endret av abrasiveRefraction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gjest Annonym skrev:

Veldig godt råd! Det skal jeg absolutt prøve

Hva sto det i vedtaket de sendte deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...