Jump to content
AnonymBruker

Hvorfor har jeg mer is på ruta enn andre biler?

Recommended Posts

SpringYard
9 timer siden, WCKD skrev:

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

Jeg har bildilla. Bytter ut bilen min hele tiden. Jeg har aldri hatt en bil som er eldre enn 1-2 år. (Veldig miljøvennlig og økonomisk, jeg vet)

Har allikevel opplevd at det har vært is på innsiden av frontruta til tider. Normalt parkerer jeg i garasje, så jeg slipper problemet, men jeg ville bare påpeke at det kan skje i nye biler også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

slask
4 hours ago, Lutetium 71 said:

Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut.

Er fukten i bilen kun i lufta (inne) så kan AC fjerne fukten raskt, men blaute golv tar timer å tørke, hvis mulig i det hele tatt (våte tepper under mattene er nærmest umulig å tørke vinterstid. Har man våte gulvtepper kan man fjerne mattene på lange kjøreturer for bedre tørk).

Share this post


Link to post
Share on other sites
tdm900
7 timer siden, slask skrev:

AC fungerer fint om vinteren, men bilen/motoren må bli varm først, så varmlufta/fukten kan sirkulere gjennom A/C og kondensere/avrenne inni der.

A/C er jo bare en kjøler for innelufta.
Rim på innsida bilvinduene er pga fuktighet inne, intet annet
(men har naturligvis sammenheng med temp.forskjell ute/inne)

Rim er jo kondensert fukt - frossen.

Du har litt å lære om dette emnet skjønner jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
4 hours ago, tdm900 said:

Du har litt å lære om dette emnet skjønner jeg.

Hehe, nå er du morsom.
Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap.

Fortjener en lattersmiley:   😄

PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter.

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
tdm900
5 minutter siden, slask skrev:

Hehe, nå er du morsom.
Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap.

Fortjener en lattersmiley:   😄

PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter.

Jada, det har jeg også, og jeg har kjørt med AC på med varm motor, uten at det har hjulpet en dritt om vinteren! Du har fortsatt noe å lære i dette😂😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
loveli

Jeg merket forskjell på om jeg pustet med nesen eller munnen siste biltur før jeg låste bilen for natta i den gamle bilen min. Små forskjeller fikk store utslag. Pustet jeg med munnen og blåste varm røyk på ruta før jeg gikk, var det mye mer rim på innsiden av ruta dagen etter. 

For å slippe å tenke på hvordan jeg pustet i bilen så la jeg meg til vanen om å kjøre med alle vinduene oppe det siste minuttet av kjøreturen. Det hjalp.

Men det fungerte bra å kjøpe et frontrute-dekke på Clas Ohlson til 50,-, men da flyttet rimet seg bare mer til de andre rutene...

Aller best har det fungert å kjøpe helt ny bil og få garasje. 🤣 Nå varmer jeg bilen opp via app 15 minutter før jeg går ut døra. Sweet life!

Edited by loveli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

tdm900
4 timer siden, slask skrev:

Hehe, nå er du morsom.
Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap.

Fortjener en lattersmiley:   😄

PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter.

Les denne artikkelen, smarting!

https://www.tv2.no/a/7978831/

Det er ikke bare på automatiske klimaanlegg AC kutter ut under en viss temperatur, den gjør det på manuelle anlegg også! Les og lær! Så kan du selv finne ut hvem som er den dummeste!

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
2 hours ago, tdm900 said:

Les denne artikkelen, smarting!

https://www.tv2.no/a/7978831/

Det er ikke bare på automatiske klimaanlegg AC kutter ut under en viss temperatur, den gjør det på manuelle anlegg også! Les og lær! Så kan du selv finne ut hvem som er den dummeste!


Hvorden de forskjellige AC-anleggene fungerer er vanskelig å oppsummere, pga forskjellige tekniske specs.
Men årsaken til rim på innsida ruta har en årsak - fuktig luft/damp inne i bilen og temp.forskjell inne/ute. Punktum.

Hvor lett det er å fjerne kommer an på flere forhold.

Din spesialitet er å kommenter flere momenter i en og samme korte setning, gjerne spydig formulert. Det er grunnen til at du får svar med samme mynt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tdm900
44 minutter siden, slask skrev:


Hvorden de forskjellige AC-anleggene fungerer er vanskelig å oppsummere, pga forskjellige tekniske specs.
Men årsaken til rim på innsida ruta har en årsak - fuktig luft/damp inne i bilen og temp.forskjell inne/ute. Punktum.

Hvor lett det er å fjerne kommer an på flere forhold.

Din spesialitet er å kommenter flere momenter i en og samme korte setning, gjerne spydig formulert. Det er grunnen til at du får svar med samme mynt.

 

Skjønte du nå at AC ikke fungere om vinteren? Det var det jeg påpekte, noe som ikke gikk inn hos deg! 

Snakk om å være idiot når en tar så grundig feil! :) 

Edited by tdm900

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
10 minutter siden, tdm900 said:

Skjønte du nå at AC ikke fungere om vinteren? Det var det jeg påpekte, noe som ikke gikk inn hos deg! 

Forholder meg til egen erfaring hvor fuktfjerning funger bra selv vinterstid, ved å aktivere AC manuelt.
Knappe 15 år gammel solid svensk stasjonsvogn...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lutetium 71
På 9.10.2019 den 21.52, slask skrev:

Er fukten i bilen kun i lufta (inne) så kan AC fjerne fukten raskt, men blaute golv tar timer å tørke, hvis mulig i det hele tatt (våte tepper under mattene er nærmest umulig å tørke vinterstid. Har man våte gulvtepper kan man fjerne mattene på lange kjøreturer for bedre tørk).

Har man en bil med innebygd bluetooth handsfree, eller enda bedre, wifi, vil strålingen hjelpe til med å tørke ut fukta. Er nærmest som en microbølgeovn inni der.

Vinn - vinn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ninab82

Ryddet for brukerdebatt. 

Ninab82, mod

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
17 hours ago, Lutetium 71 said:

Har man en bil med innebygd bluetooth handsfree, eller enda bedre, wifi, vil strålingen hjelpe til med å tørke ut fukta. Er nærmest som en microbølgeovn inni der.

Vinn - vinn.

Ja, alle monner drar sa musa og pissa i havet.
Det er nok forskjell på 1000W mikrobølgeovn og noen hundre milliwatt (mW) Bluetooth eller Wifi.
Bra for helsa er det ikke, men tørke vann med teknologien er for de tålmodige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
På 9.10.2019 den 12.26, WCKD skrev:

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

Du har ikke hatt bilen full av nedsnødde unger, skjønner jeg 🤣

Anonymkode: 6925f...d21

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 7.10.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at min frontrute alltid har mye mer is enn andre biler på parkeringsplassen. Også biler ved siden av min. 
 

Hva kommer dette av? Og bør jeg være bekymret? Det er for øvrig ingen is på innsiden. Bare utsiden.

Anonymkode: cf452...0ee

Når vasket du ruta sist? Vask den skikkelig på innsiden hver mnd, og utsiden.

Anonymkode: 9cc68...e3a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...