Gå til innhold

Hvorfor har jeg mer is på ruta enn andre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at min frontrute alltid har mye mer is enn andre biler på parkeringsplassen. Også biler ved siden av min. 
 

Hva kommer dette av? Og bør jeg være bekymret? Det er for øvrig ingen is på innsiden. Bare utsiden.

Anonymkode: cf452...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mer is enn andre biler pga jeg kjører med glovarm bil med aircondition på varme, da samler det seg mye kondens og fukt på utsiden som senere fryser til. Det jeg gjør er å jevne ut temperaturen i bilen litt med den ute før jeg setter fra meg så ikke bilen stoppes veldig varm. På milde dager så renner det små elver av bilen min pga dugg om natta.

Anonymkode: 888d4...b7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mer is på utsiden kan det tyde på at ruta er slitt, millioner av mikroskopiske riper sørger for at iskrystaller dannes lettere på rutens overflate, dette fører til mer isskraping som igjen fører til økt slitasje på ruta.

er det mer is på innsiden kan det tyde på høy fuktighet inne i bilen. 

Anonymkode: 824ef...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

er det mer is på innsiden kan det tyde på høy fuktighet inne i bilen. 

Is skal det ikke være på innsiden.

Anonymkode: e20d2...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Is skal det ikke være på innsiden.

Anonymkode: e20d2...002

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen på frontruta har mye å si for hvor mye is du får på utsida. Jo flatere jo mer is. En varebil med loddrett frontrute får lite is på frontruta for eksempel. Dette gjelder når det er lite eller ingen skyer. 

Anonymkode: 8a963...544

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

Nope, det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

Det skjer bare hvis det er fukt inne i bilen,.ved at det samler seg vann enten ved at man drar det inn eller det kommer inn på andre måter. Min gamle kjerre måtte skrapes på utsiden og innsiden, eventuelt sitte klar med handkle når isen på innsiden smeltet pga varmen, men normalt er det IKKE. 

Anonymkode: 888d4...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Forumhei skrev:

Jo

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, WCKD skrev:

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Så hvis det er mye vanndamp inne i en ny bil som avkjøles i løpet av natta så vil ikke dette kondenseres og fryse hvis bilen er tett eller ny?

Anonymkode: 0199f...148

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det er mye vanndamp inne i en ny bil som avkjøles i løpet av natta så vil ikke dette kondenseres og fryse hvis bilen er tett eller ny?

Anonymkode: 0199f...148

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, WCKD skrev:

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

Da vet du neimen ikke stort om hvordan det kan bli fuktig inn en bil!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Da vet du neimen ikke stort om hvordan det kan bli fuktig inn en bil!

Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut.

Med AC går det veldig fort, så sant det er utetemperatur slik at den jobber. På vinteren derimot, hjelper ikke den i det hele tatt. Da jobber den ikke lengre, selv om du setter den på aldri så mye. 
Har selv opplevd at det er rim på innsiden av særlig frontruta, etter å stått på jobben hele dagen. Det er ikke fordi det er fukt inni bilen, men været og luftfuktigheten som har sørget for det. Det skjer et par ganger på høsten, så er det over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, WCKD said:

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Jo. Jeg har skrapet is på innsiden av 2016 modeller.

Anonymkode: 69176...9c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2019 at 3:11 PM, WCKD said:

Nope, det gjør det ikke.

Har du dratt med 1 gram snø inn i bilen og det er varmegrader ut på dagen så damper "snøen" opp og kondenserer på innsida ruta, fordi det er kaldere utenfor.
Aircondition-anlegget kan ta bort dette ganske raskt, men det er der.

Har man blaute gulvtepper pga vannlekkasje f.eks. så har man et jævelsk problem deler av vinteren.

Parkerer man kun innendørs er problemet lik null.
Har man sånne problemer er det lurt å lufte ut varmluft et halvminutt (døra åpen) før man låser og går.

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tdm900 said:

Med AC går det veldig fort, så sant det er utetemperatur slik at den jobber. På vinteren derimot, hjelper ikke den i det hele tatt. Da jobber den ikke lengre, selv om du setter den på aldri så mye. 
Har selv opplevd at det er rim på innsiden av særlig frontruta, etter å stått på jobben hele dagen. Det er ikke fordi det er fukt inni bilen, men været og luftfuktigheten som har sørget for det. Det skjer et par ganger på høsten, så er det over.

AC fungerer fint om vinteren, men bilen/motoren må bli varm først, så varmlufta/fukten kan sirkulere gjennom A/C og kondensere/avrenne inni der.

A/C er jo bare en kjøler for innelufta.
Rim på innsida bilvinduene er pga fuktighet inne, intet annet
(men har naturligvis sammenheng med temp.forskjell ute/inne)

Rim er jo kondensert fukt - frossen.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...