Gå til innhold

Dystopisk roman à la det som foregår i Xinjiang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale en dystopisk roman som handler om den type ekstrem kontroll som bedrives overfor uighurene i Xinjiang? Tenker at det som foregår der er langt forbi 1984. 

(Dersom du ikke har kjennskap til dette anbefaler jeg deg å se dokumentaren fra torsdagens Urix.)

Anonymkode: c353e...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke fiksjon når virkeligheten overgår fantasien. 

Anbefaler Torbjørn Færøyvik og bøkene hans. Han skriver mye om Kina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stan skrev:

Trenger ikke fiksjon når virkeligheten overgår fantasien. 

Anbefaler Torbjørn Færøyvik og bøkene hans. Han skriver mye om Kina. 

Tiltredelse. Har skaffet meg alle bøkene hans og gleder meg til å bli klokere. 

Anonymkode: 1e073...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiltredelse. Har skaffet meg alle bøkene hans og gleder meg til å bli klokere. 

Anonymkode: 1e073...88d

Etter å ha lest bøkene til Torbjørn Færøyvik kan jeg ofte mer om moderne kinesisk historie enn kinesere. De er ofte skeptiske til at Mao og kommunistpartiet virkelig er så ille. De har jo vokst opp med en helt annen "historie". 

Ferøyvik er grundig og har kilder på det meste han skriver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Etter å ha lest bøkene til Torbjørn Færøyvik kan jeg ofte mer om moderne kinesisk historie enn kinesere. De er ofte skeptiske til at Mao og kommunistpartiet virkelig er så ille. De har jo vokst opp med en helt annen "historie". 

Ferøyvik er grundig og har kilder på det meste han skriver. 

 

Det var da voldomst arrogant. "kan mer om moderne kinesisk historie enn kinesere selv". Alt dette etter å ha lest Torbjørn Færøyvik altså.

Ser for meg kineseren som glatt hevder han kan mer om norsk moderne historie enn nordmenn fordi han har lest bøkene til Yiu Yan Chen.

Anonymkode: 6a849...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, stan skrev:

Etter å ha lest bøkene til Torbjørn Færøyvik kan jeg ofte mer om moderne kinesisk historie enn kinesere. De er ofte skeptiske til at Mao og kommunistpartiet virkelig er så ille. De har jo vokst opp med en helt annen "historie". 

Ferøyvik er grundig og har kilder på det meste han skriver. 

 

Med det mener du at de lærer en tilpasset versjon? Jeg visste ikke at unge kinesere i dag ikke vet hva som skjedde under studentopprøret i 1989. 

Anonymkode: 1e073...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med det mener du at de lærer en tilpasset versjon? Jeg visste ikke at unge kinesere i dag ikke vet hva som skjedde under studentopprøret i 1989. 

Anonymkode: 1e073...88d

Særlig dette er ukjent for mange. 

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

da voldomst arrogant. "kan mer om moderne kinesisk historie enn kinesere selv".

Jeg vet ikke mer enn alle kinesere. Men jeg møter kinesere som knapt har hørt noe negativt om Mao, det store spranget eller kulturrevolusjonen. Kommunistpartiet sørger for en tilpasset versjon som passer på at kommunistpartiet framstår som redningen for Kina. 

Sannheten at det ikke er noen som har så mange liv på samvittigheten som det kinesiske kommunistpartiet. De forsvarer gjerne sin rett til å regjere med å påstå at de har løftet kineserne ut av fattigdom. Den jobben har jo kineserne gjort selv. Enda utgjør den kinesiske økonomien en mindre andel av verdensøkonomien enn før kommunistene tok makten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineserne kan det de blir fortalt. Det samme gjelder oss i Vesten. For eksempel i USA er det få som vet noe om hvilke menneskerettighetsbrudd og statskupp deres egen regjering har utført i land etter land gjennom hundre år. Utlendingers kunnskap om disse forbrytelsene kommer som et sjokk på amerikanerne. Og mange av de nekter til og med for det, selv om de er godt dokumentert.

Anonymkode: c99b4...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kineserne kan det de blir fortalt. Det samme gjelder oss i Vesten. For eksempel i USA er det få som vet noe om hvilke menneskerettighetsbrudd og statskupp deres egen regjering har utført i land etter land gjennom hundre år. Utlendingers kunnskap om disse forbrytelsene kommer som et sjokk på amerikanerne. Og mange av de nekter til og med for det, selv om de er godt dokumentert.

Anonymkode: c99b4...8f6

Mange amerikanere vet ikke om grusomme ting i eget land heller. Som dette

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internment_of_Japanese_Americans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om Færøyviks bøker. Jeg hadde satt pris på anbefalinger om skjønnlitteratur. Jeg er med i en bokklubb, og jeg hadde håpet å foreslå at vi leser og diskuterer en bok som tar opp slik ekstrem kontroll. Dessverre er jeg ikke så kjent med den dystopiske litteraturen, så jeg hadde satt pris på anbefalinger. 

Anonymkode: c353e...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om Færøyviks bøker. Jeg hadde satt pris på anbefalinger om skjønnlitteratur. Jeg er med i en bokklubb, og jeg hadde håpet å foreslå at vi leser og diskuterer en bok som tar opp slik ekstrem kontroll. Dessverre er jeg ikke så kjent med den dystopiske litteraturen, så jeg hadde satt pris på anbefalinger. 

Anonymkode: c353e...c8b

Beklager avsporingen. 🙂 

Anonymkode: 1e073...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kineserne kan det de blir fortalt. Det samme gjelder oss i Vesten. For eksempel i USA er det få som vet noe om hvilke menneskerettighetsbrudd og statskupp deres egen regjering har utført i land etter land gjennom hundre år. Utlendingers kunnskap om disse forbrytelsene kommer som et sjokk på amerikanerne. Og mange av de nekter til og med for det, selv om de er godt dokumentert.

Anonymkode: c99b4...8f6

Jepp. Jeg har også lest om dette og kan dermed mer amerikansk historie enn amerikanerne selv.

Anonymkode: 6a849...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Så raskt verden forandrer seg! Jeg regner med at om et par år vil det være flust av bøker om dette, fra europeiske eller til og med skandinaviske forfattere. 

Anonymkode: c353e...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...