Gjest Vinglepetra Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg har alltid lyst på fastfood og junk, jeg er gravid i andre trimester. Har allerede gått opp 6-7 kg og er kun 13 uker på vei. Jeg har vært hos legen denne uken og tatt masse blodprøver, alle prøvene er helt fine. Mangler ikke noe av vitaminer, mineraler, blodprosent og alt annet er helt topp. Men er bekymret for den store vektoppgangen. Jeg er førstegangsfødende og det skal sies at jeg ikke veide så mye før jeg ble gravid, ca . 54 kg, bmi var rundt 21. Skjønner ikke hvordan dette skal gå, jeg veier 61 kg allerede. Har hørt at mesteparten av vektoppgangen skjer i siste trimester, så er bekymret for at det skal ta helt av da.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #2 Skrevet 5. oktober 2019 Nå høres jeg ufin ut, men du må rett og slett bare ta deg sammen på matfronten. Det gagner verken deg eller ungen at du går opp masse i vekt. En ting er å gå opp i vekt på grunn av ødem, en annen ting er fett. Du må bli flinkere. Ja, du har lyst på junk. Men man kan ikke alltid få det man har lyst på. Anonymkode: 9aad2...b28 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 Hvis du hadde en BMI på 21 da du var 54 kg, så må du jo være veldig lav? 160 cm ca? Da er det enda verre at du legger på deg fort, for 1 kg på en lav kropp både synes og kjennes mye tyngre enn på en høy kropp. Du må rett og slett finne noe annet du liker å spise, som ikke er så kaloririkt. Hva annnet liker du skikkelig godt? Anonymkode: 453bf...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #4 Skrevet 5. oktober 2019 Med en så lav bmi så skal du gå opp mye. Skjønner virkelig ikke de andre som svarer her. Det er kroppen din som craver større fettlager til amming. Du skal ha overskuddsfett til etter svangerskapet, nettopp fordi det vil tære på. En person som har bmi 21 etter fødsel, vil jo bli undervektig av amming! 12 kg er jo barnet + bare 3 kg fettreserver ca, 3 kg er veldig lite i fettreserver på noen som er så slank som deg. Så spis og kos deg sier jeg. Å gå opp 20-30 kg er ikke unormalt når man har veid så lite som du har gjort. Og nei, mesteparten av vektoppgangen skjer IKKE i siste trimester, de fleste står faktisk ganske i ro da. Det meste skjer i 2.trimester, men noen, som feks. meg, går opp mest i 1.trimester. Ps. Spør lege og jordmor om de er bekymret for vektoppgang, IKKE folk på forum, for de svarene du har fått her er helt vanvittige. 6 kg er ikke mye i uke 13! Anonymkode: 133c6...cfd 10
mangolassie Skrevet 5. oktober 2019 #5 Skrevet 5. oktober 2019 Syns ikke det høres så mye ut altså. Jeg var 65 kg i uke 9 og 85 kg ved fødsel. Er bare drøyt 160 cm. 10-12 kg var vekk før vi dro fra sykehuset, resten forsvant i løpet av 4-5 mnd med amming og trilleturer. Med mindre jordmor uttrykker bekymring, så ville jeg bare slappet heeelt av 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #6 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg gikk opp mest i første trimester. Er nå akkurat i tredje trimester og i andre gikk jeg opp veldig lite. Har til nå gått opp 15kg men går gravid med tvillinger, så 7kg per barn på en måte om man kan si det slik 🙈 så samme som deg Gikk opp kanskje 2-3 kg i andre trimester. Så ja jeg la mest på meg i første. Vi er alle forskjellige. Noen legger mye på seg i starten og andre ikke. Er 170 og veide 55-57kg før graviditet, så hadde en litt lav BMI så ikke unormalt at man da legger på seg litt ekstra når man er tynn fra før. Jeg spiser ikke noe junk men vi har gått opp det samme nesten. Ikke stress så mye med det. Men du bør absolutt vurdere sunnere mat med tanke på deg å den lille men vekten hadde jeg ikke bekymret meg over. Anonymkode: 302c4...f42
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #7 Skrevet 5. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med en så lav bmi så skal du gå opp mye. Skjønner virkelig ikke de andre som svarer her. Det er kroppen din som craver større fettlager til amming. Du skal ha overskuddsfett til etter svangerskapet, nettopp fordi det vil tære på. En person som har bmi 21 etter fødsel, vil jo bli undervektig av amming! 12 kg er jo barnet + bare 3 kg fettreserver ca, 3 kg er veldig lite i fettreserver på noen som er så slank som deg. Så spis og kos deg sier jeg. Å gå opp 20-30 kg er ikke unormalt når man har veid så lite som du har gjort. Og nei, mesteparten av vektoppgangen skjer IKKE i siste trimester, de fleste står faktisk ganske i ro da. Det meste skjer i 2.trimester, men noen, som feks. meg, går opp mest i 1.trimester. Ps. Spør lege og jordmor om de er bekymret for vektoppgang, IKKE folk på forum, for de svarene du har fått her er helt vanvittige. 6 kg er ikke mye i uke 13! Anonymkode: 133c6...cfd 3 kg i fettreserver er helt normalt. Ts er normalvektig, og bør ikke legge på seg mer enn 12 kg til sammen. 6 kg er over en kg i uka, så jo det er mye. Merker at du ikke er helsepersonell.. Ellers så er helsesøstre i dag såtafatte og folk så for "mammakropp" at hs ikke vil si noe på at ts legger på seg 20 kg en gang, selv om det er unødvendig og ikke ønskelig. Se bare hvor mange som blir overvektige etter svangerskap.. Det er IKKE nødvendigvis lett å gå ned etter fødsel heller. Anonymkode: 9aad2...b28 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #8 Skrevet 5. oktober 2019 Du var veldig slank før du ble gravid, så kroppen din forsøker å si ifra at du må øke fettreservene dine. Jeg ville ikke stresset med det. Vektøkningen din så langt er helt ok. Du kan selvfølgelig forsøke å spise sunnere (ikke junk), men ikke stress for mye. Snakk med fastlegen eller jordmor dersom du er usikker! Anonymkode: 8dda1...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 Vekta i seg selv høres ikke problematisk ut. Men det er jo ikke bra å spise mye junk. Prøv så godt du kan å velge sunne alternativer (og unn deg litt usunt i blant). Og så er det ganske vanlig å bli fryktelig sulten og spise masse i perioder av svangerskapet. Jeg har det sånn nå i 2. trimester etter kvalme de første månedene. Og hvor mye man skal gå opp og når det kommer varierer veldig. Jeg tenker at man til en viss grad skal lytte til sulten, men altså prøve å spise noenlunde sunt og næringsrikt. Anonymkode: 08cf4...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 3 kg i fettreserver er helt normalt. Ts er normalvektig, og bør ikke legge på seg mer enn 12 kg til sammen. 6 kg er over en kg i uka, så jo det er mye. Merker at du ikke er helsepersonell.. Ellers så er helsesøstre i dag såtafatte og folk så for "mammakropp" at hs ikke vil si noe på at ts legger på seg 20 kg en gang, selv om det er unødvendig og ikke ønskelig. Se bare hvor mange som blir overvektige etter svangerskap.. Det er IKKE nødvendigvis lett å gå ned etter fødsel heller. Anonymkode: 9aad2...b28 NHI anbefaler 11–16 kg for normalvektige: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/ TS ligger i nedre sjikt blant normalvektige, og bør nok gå opp ca. 16 kg totalt. Uansett trenger ikke TS å stresse med dette – hun hadde BMI på 21 og var veldig slank før hun ble gravid. Tviler på at hun blir overvektig etter svangerskapet. Anonymkode: 8dda1...e5a 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #11 Skrevet 5. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: NHI anbefaler 11–16 kg for normalvektige: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/ TS ligger i nedre sjikt blant normalvektige, og bør nok gå opp ca. 16 kg totalt. Uansett trenger ikke TS å stresse med dette – hun hadde BMI på 21 og var veldig slank før hun ble gravid. Tviler på at hun blir overvektig etter svangerskapet. Anonymkode: 8dda1...e5a Når det hun fokuserer på er junk og fastfood er det godt mulig det blir en uvane. En ting er å legge på seg med et normalt kosthold med god næringsverdi, en helt annen er å måtte kjempe mot junken som lett kan bli en avhengighet i ettertid. Anonymkode: 9aad2...b28 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #12 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg veide 55 ca når jeg ble gravid med første. Gikk opp 30 kg. Kanskje litt i overkant, men legen var tydelig på at jeg måtte opp i mer enn "normalen" fordi jeg var så slank. For meg kom meste av vekta i starten. Mye var vann, og mesteparten av vekta var borte en uke etter fødsel. Ikke bekymre det for vekta, når du er så slank fra før, men det er en fordel å spise sunt. Jeg spiste masse junk i første trimester pga kvalmen, og sunt resten, men kiloene kom akke som Anonymkode: 41445...59d 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det hun fokuserer på er junk og fastfood er det godt mulig det blir en uvane. En ting er å legge på seg med et normalt kosthold med god næringsverdi, en helt annen er å måtte kjempe mot junken som lett kan bli en avhengighet i ettertid. Anonymkode: 9aad2...b28 Hun er bare 13 uker på vei, det er ganske vanlig å ha cravings da. Jeg hater vanligvis McDonald's, men plutselig fikk jeg lyst på det i første/andre trimester. Det går antakeligvis over. Ellers er jeg enig, det er selvfølgelig best å spise sunn mat. Jeg bare tenker at en person med BMI på 21 antakeligvis ikke spiser så mye junk til vanlig. Anonymkode: 8dda1...e5a 3
mangolassie Skrevet 5. oktober 2019 #14 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 kg i fettreserver er helt normalt. Ts er normalvektig, og bør ikke legge på seg mer enn 12 kg til sammen. 6 kg er over en kg i uka, så jo det er mye. Merker at du ikke er helsepersonell.. Ellers så er helsesøstre i dag såtafatte og folk så for "mammakropp" at hs ikke vil si noe på at ts legger på seg 20 kg en gang, selv om det er unødvendig og ikke ønskelig. Se bare hvor mange som blir overvektige etter svangerskap.. Det er IKKE nødvendigvis lett å gå ned etter fødsel heller. Anonymkode: 9aad2...b28 Ikke nødvendigvis vanskelig heller 🤷🏼♀️ Både jeg og de fleste jeg kjenner som ammer har blitt kvitt så godt som all gravidkiloene, kun med turer og amming, evt litt trening og sunn mat. Kroppen har kanskje litt annen fasong for noen, ja, men vekten er tilbake der den var. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #15 Skrevet 5. oktober 2019 3 minutter siden, mangolassie skrev: Ikke nødvendigvis vanskelig heller 🤷🏼♀️ Både jeg og de fleste jeg kjenner som ammer har blitt kvitt så godt som all gravidkiloene, kun med turer og amming, evt litt trening og sunn mat. Kroppen har kanskje litt annen fasong for noen, ja, men vekten er tilbake der den var. Så fint for dere. Men det endrer ikke på det faktum at det for mange er vanskelig å gå ned, så det lønner seg å ikke legge på seg mer enn nødvendig. Anonymkode: 9aad2...b28 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #16 Skrevet 5. oktober 2019 Vektoppgangen er vel ikke så ille, men kostholdet da? Vil du bygge babyen din på sånn drittmat? Det du spiser er byggesteiner for barnet ditt. Foreslår du endrer kurs til mer solid kost basert på grønnsaker, fisk, egg, frukt, kjøtt. Kutt sukker, brus, fastfood, dritt. Anonymkode: 6089e...77e 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #17 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er bare 13 uker på vei, det er ganske vanlig å ha cravings da. Jeg hater vanligvis McDonald's, men plutselig fikk jeg lyst på det i første/andre trimester. Det går antakeligvis over. Ellers er jeg enig, det er selvfølgelig best å spise sunn mat. Jeg bare tenker at en person med BMI på 21 antakeligvis ikke spiser så mye junk til vanlig. Anonymkode: 8dda1...e5a Junk er som godteri og sukker - man blir lett avhengig. Fett og salt er gjerne som rus, du må avvennes når du først er blitt vant med det Anonymkode: 9aad2...b28 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #18 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Junk er som godteri og sukker - man blir lett avhengig. Fett og salt er gjerne som rus, du må avvennes når du først er blitt vant med det Anonymkode: 9aad2...b28 For meg ble det med den ene McDonald's-en i hvert fall – den smakte godt, men jeg husket hvorfor jeg egentlig ikke liker det. 😄 Anonymkode: 8dda1...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #19 Skrevet 5. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Med en så lav bmi så skal du gå opp mye. Anonymkode: 133c6...cfd 21 i BMI er ikke lav BMI. Det er omtrent i midten av normal BMI. Jeg hadde BMI på 20 da jeg ble gravid, og ble anbefalt en vektoppgang på 10-15 kg. Jeg har gått ned fire kg i første trimester (er like langt på vei som TS, og basert på vekta og BMIen hun oppga, tipper jeg at jeg er ca like høy og tung som henne også) og det var ikke helsesøster noe bekymret for. Når man er i uke 13 veier fosteret omtrent det samme som et kvart eple, og det er ikke noe særlig vekt å snakke om for morkake, livmor eller fostervann heller. Når man da har gått opp 7 kg, vil det si at man har lagt på seg minst 6,5 kg fettvekt. Ved fødsel veier baby, fostervann, morkake og livmor ca 10 kg til sammen. Det betyr at en som har gått opp 7 kg i uke 13 har gått opp alt som er anbefalt av fettvekt og ikke egentlig bør gå opp noe mer enn det baby + det andre veier på resten av svangerskapet. Et svangerskap varer i 40 uker. 36 om man trekker fra de første fire ukene før man egentlig er gravid. Da sier det seg selv at man ikke kan fortsette en vektøkning på 1 kg i uka. Anonymkode: 178ff...401 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #20 Skrevet 5. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: 21 i BMI er ikke lav BMI. Det er omtrent i midten av normal BMI. Jeg hadde BMI på 20 da jeg ble gravid, og ble anbefalt en vektoppgang på 10-15 kg. Jeg har gått ned fire kg i første trimester (er like langt på vei som TS, og basert på vekta og BMIen hun oppga, tipper jeg at jeg er ca like høy og tung som henne også) og det var ikke helsesøster noe bekymret for. Når man er i uke 13 veier fosteret omtrent det samme som et kvart eple, og det er ikke noe særlig vekt å snakke om for morkake, livmor eller fostervann heller. Når man da har gått opp 7 kg, vil det si at man har lagt på seg minst 6,5 kg fettvekt. Ved fødsel veier baby, fostervann, morkake og livmor ca 10 kg til sammen. Det betyr at en som har gått opp 7 kg i uke 13 har gått opp alt som er anbefalt av fettvekt og ikke egentlig bør gå opp noe mer enn det baby + det andre veier på resten av svangerskapet. Et svangerskap varer i 40 uker. 36 om man trekker fra de første fire ukene før man egentlig er gravid. Da sier det seg selv at man ikke kan fortsette en vektøkning på 1 kg i uka. Anonymkode: 178ff...401 "I Norge hadde voksne kvinner i 2016 en gjennomsnittlig BMI på 26,6." Kilde: https://forskning.no/helse-mat-og-helse-overvekt/her-er-landene-som-rammes-av-fedmeepidemien/273207 TS har med andre ord lav BMI. Det er ikke slik at man i uke 13 kun har et foster i magen og ikke noe annet, altså. Da har du misforstått. Man har allerede større livmor, man har morkaken, man har fostervann, man har allerede mye mer blod osv. Jeg sier ikke at TS skal fortsette å gå opp 1 kg i uka, men det er det heller ikke sannsynlig at hun vil gjøre. De fleste går opp i rykk og napp. Uansett bør TS snakke med fastlege eller jordmor om dette, dersom hun er bekymret. Anonymkode: 8dda1...e5a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå