Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ny vikar i barnehage med ei utfordrende gruppe, og er helt utmatta hver eneste dag av bråket og maset. Føler mye av ansvaret kastes over til meg, utrolig mye sykefravær i barnehagen. Ser etter ideer til pedagogiske aktiviteter jeg kan få nytte av i hverdagen for å få landa gruppa litt... før jeg blir helt utkjørt.  

Anonymkode: 9015f...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du pedleder? For åpenbart bør det være pedleder som må inn på banen her og få inn litt rutine og struktur. Barn med atferd og utfordringer tåler svært dårlig å ikke ha en fast dagsrytme og rutine, og de trenger stor grad av forutsigbarhet. Og så må man sile ut de ungene som har behov for særskilte tiltak som f.eks. lekegrupper der de kan lære de sosiale kodene og få utviklet seg, men i mindre grupper som er satt sammen mer nøye. Da mener jeg ikke å klumpe alle de med samme utfordringer sammen og kjøre lekegruppe for disse, men sette sammen en nøye utvalg gruppe der den sosiale kompetansen kan øke ved f.eks. modellering.

Men igjen; stor grad av sykefravær er jo negativt for barna også, det betyr jo at det er nye folk inne på avdelingen relativt ofte (regner jeg med), og det er kanskje litt opp og ned med hva som skjer på avdelingen? Det kan være greit å skape en veldig synbar målsetning for avdelingen da, gjerne sammen med barna, der barna selv kan være med på å skape et mer "rolig" avslappende miljø rundt seg. Før man kan starte med det må jo det mest grunnleggende være på plass: Barna må vite at det forventes at de kan sitte rolig i samlinger og følge med på det som blir sagt, at de ikke skriker og bråker og hoier inne, at de ikke griser med maten og lager uro ved spisetider. Og i tillegg er det superviktig at barna selv har kjennskap til ulike følelser, måter å reagere på. Les deg gjerne opp på røde og grønne tanker. 

- Dette jeg har skrevet over gjelder avdeling for store barn, da det i utgangspunktet er her man må på banen med konkrete tiltak. På småbarnsavdeling er det bare dagsrytmen som er gjeldende, og å sette i gang mosjonslek slik at barna får ut litt energi.

Anonymkode: 95d05...6d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...