Gå til innhold

God fisk som ikke er laks/torsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å spise mer sjømat. Spiser en del skalldyr, men ønsker tips til fisk som ikke er laks/torsk/sei. 

Hvilke typer er greie til hverdags? Altså raske? Og hvilke er bedre til «fest»? Hvilke er lett å få til? Og hvilken type fisk er billigst må for tiden? 

Anonymkode: fe9bb...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner de fiskene vi spiser mest. Men du kan jo prøve hyse også. Jeg tror det er den man lager best fish and chips med.

Til fest er breiflabb og kveite nydelig. I tillegg er klippfisk og lutefisk spennende mat. Ps: tror ikke det svømmer rundt klippfisk og lutefisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell!  :opplyser:  Lettrukket, eller stekt med salt, pepper og hvetemel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Makrell!  :opplyser:  Lettrukket, eller stekt med salt, pepper og hvetemel. 

👍   Signerer den (hel)stekte. Med nypoteter og agurksalat.    :spise:

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seibiff med løk og råkostsalat er raskt og enkelt. Pleier være en hverdagsslager hos mange.

Anonymkode: eef53...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ørret 🥰 finnes ikke bedre fisk! Gjerne bruk restene av fisken til fiskeboller! Det gir en utrolig god smak:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåklokka*

En rett som jeg fikk servert som lita, og som fremdeles er en slager hos oss, er gammeldags plukkfisk laget på klippfisk. Jeg pleier å kjøpe klippfisk i biter, desse skal bare trekke en liten stund siden de er så små. Koker poteter og lager potetmos, tilsetter fiskebitene og rører rundt. Når du har forskynt deg på tallerken, så drysser du finhakket rå løk på toppen, og legger et smørøye i midten. Godt med rå gulrot skåret i staver til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brosme er veldig godt, har fast fiskekjøtt. Rødspette er også godt.

Anonymkode: 521a8...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uer er digg, og fylt rødspette fra frysedisken.

Anonymkode: 60778...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller ikke så mye mellom fisk til hverdags eller fisk til helgemiddag, dvs det går mer på tilbehøret og hvor innfløkt rett jeg lager. Det er også praktisk med fersk ryggfilet til hverdagsmiddager - da har man null arbeid med å preppe fisken før man begynner å lage mat. 

Det viktige er å finne et bra sted å kjøpe fisk, der den fileteres, skrapes etc slik man ønsker, og der varene selvsagt er ferske og gode.

Noen av mine favoritter:

- Lysing. Flott hverdagsfisk med tykke filetstykker som burde være mer kjent. Også super til fiskekaker.
- Brosme og lange (nokså like, kjøp ryggfilet)
- Sei, selvsagt. Prøv å ovnsbake om du får tak i stor fisk.
- Lyr kan også være ok, men er litt voksaktig og tørr i konsistensen, synes jeg. Prøv å kombinere med sei i fiskekaker.
- Smørflyndre, lomre og rødspette. Filet med skinn kan bakes i ovn, større filet kan stekes skinnfri, hel fisk på 400 g kan helstekes i ovnen, 1 pr pers.
- Makrell i sesong
- Skatevinge. Stekes skinnfri, utrolig god.
- Ishavsrøye og Hardangerørret, dvs oppdrettsfiskvariant av hhv røye og fjellørret
- Slettvar. Litt som piggvar, men litt mindre fast kjøtt og billigere. Fisk på 1-1,5 kan helstekes og blir kjempegod.

Mest til fest:
- Kveite. Viktig p varmebehandle bare akkurat nok.
- Breiflabb
- Sanktpetersfisk. Denne fås fersk og lokalfanget nå langs vestlandskysten, selv om det opprinnelig er en middelhavsfisk. Fast kjøtt, prøv å ovnsbake filet.
- Piggvar, selve kongen av fisker rent smaksmessig. Fast kjøtt, litt vanskelig å varmebehandle, men forsøk å ovnsbake på 170 g til den akkurat flaker seg.

Vil også minne om at blåskjell kan være super hverdagsmiddag - raskt, billig og veldig godt.

Anonymkode: ba406...ebb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fisk på tilbud, da får man alltid fersk og god fisk.

Vi bruker en del ishavsrøye og fjellørret. Steker filetene på skinnsiden. Ikke stek for mye. 

Kveite er en veldig god fisk, og som alle andre flat-fisker er den enkel å filetere. Kveite er ofte på tilbud. Piggvar er favoritten, men det er festmat. Er også en del andre flat-fisker som er gode. Rødspette er ikke så fast i kjøttet som kveite m.m., men også en god fisk.

tunfisk og sverdfisk er supre på grillen. NB. Skal ikke varmebehandles for mye. Kun stekeskorpe på begge sider og rå i midten.

Torsk er en fantastisk god fisk. Kjøper hofte ryggstykket.

Laks kjøper vi ofte Salma eller tilsvarende kvalitet. Relativt ofte på tilbud, så da blir prisen helt OK. Null svinn. Skulle gjerne vist kiloprisen uten skinn og bein for annen laks som selges.

Tror det viktigste tipset når det gjelder fisk er at man ikke skal varmebehandle for mye.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.10.2019 den 8.46, Summ skrev:

ørret 🥰 finnes ikke bedre fisk! Gjerne bruk restene av fisken til fiskeboller! Det gir en utrolig god smak:) 

Enig. Ørret. Men den må være fersk.

Ellers så er det mange som er fan av kveite og sei og uer.. 

Anonymkode: 29570...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2019 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg skiller ikke så mye mellom fisk til hverdags eller fisk til helgemiddag, dvs det går mer på tilbehøret og hvor innfløkt rett jeg lager. Det er også praktisk med fersk ryggfilet til hverdagsmiddager - da har man null arbeid med å preppe fisken før man begynner å lage mat. 

Det viktige er å finne et bra sted å kjøpe fisk, der den fileteres, skrapes etc slik man ønsker, og der varene selvsagt er ferske og gode.

Noen av mine favoritter:

- Lysing. Flott hverdagsfisk med tykke filetstykker som burde være mer kjent. Også super til fiskekaker.
- Brosme og lange (nokså like, kjøp ryggfilet)
- Sei, selvsagt. Prøv å ovnsbake om du får tak i stor fisk.
- Lyr kan også være ok, men er litt voksaktig og tørr i konsistensen, synes jeg. Prøv å kombinere med sei i fiskekaker.
- Smørflyndre, lomre og rødspette. Filet med skinn kan bakes i ovn, større filet kan stekes skinnfri, hel fisk på 400 g kan helstekes i ovnen, 1 pr pers.
- Makrell i sesong
- Skatevinge. Stekes skinnfri, utrolig god.
- Ishavsrøye og Hardangerørret, dvs oppdrettsfiskvariant av hhv røye og fjellørret
- Slettvar. Litt som piggvar, men litt mindre fast kjøtt og billigere. Fisk på 1-1,5 kan helstekes og blir kjempegod.

Mest til fest:
- Kveite. Viktig p varmebehandle bare akkurat nok.
- Breiflabb
- Sanktpetersfisk. Denne fås fersk og lokalfanget nå langs vestlandskysten, selv om det opprinnelig er en middelhavsfisk. Fast kjøtt, prøv å ovnsbake filet.
- Piggvar, selve kongen av fisker rent smaksmessig. Fast kjøtt, litt vanskelig å varmebehandle, men forsøk å ovnsbake på 170 g til den akkurat flaker seg.

Vil også minne om at blåskjell kan være super hverdagsmiddag - raskt, billig og veldig godt.

Anonymkode: ba406...ebb

Hva serverer du piggvaren med?

Takk ellers for inspirerende liste 👍

Anonymkode: b0545...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva serverer du piggvaren med?

Takk ellers for inspirerende liste 👍

Anonymkode: b0545...95b

Jeg er en fan av enkelt tilbehør, så til piggvar synes jeg asparges i sesong (altså om våren) og en smørsaus (hollandaise, sandefjordsmør, beurre blanc... ) er aller best. :)

 

Anonymkode: ba406...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lettsaltet uer, servert med hjemmelaget potetstappe og bacon.

 

Anonymkode: 5b56c...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...