Gå til innhold

Hvorfor er det ikke grense på 25 år for førerkort for menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unge menn bak rattet er noe av det farligste som finnes. For seg selv, andre trafikanter og passasjerer. Unge menn har ikke en ferdig utviklet hjerne som gjør at de trygt kan føre motorvogn.

Alt dette er bevist i forskningen.

Så hvorfor er det ikke en aldersgrense på 25 år for førerkort for menn?

https://www.tv2.no/nyheter/10888840/

Anonymkode: 6d0c0...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er likestilling/likebehandling i Norge.

Anonymkode: 78d06...d9d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge menn bak rattet er noe av det farligste som finnes. For seg selv, andre trafikanter og passasjerer. Unge menn har ikke en ferdig utviklet hjerne som gjør at de trygt kan føre motorvogn.

Er det forskjell på kjønnene når det gjelder utvikling av hjernen?.

Hvis du gidder så kan du jo vise oss bevisene og resultatet av denne forskningen, eller er det bare tomme påstander du kommer med?.

Jeg var selv en ung mann med ferskt førerkort en gang, men da jeg begynte med øvelseskjøring som sekstenåring så hadde jeg allerede seks års erfaring med traktor. (sikkert en sak for barnevernet). Men i løpet av de 29 årene jeg har kjørt bil og traktor så har jeg enda ikke vært innblandet i en ulykke.

Når sant skal sies så har jeg aldri vært interessert i fart selv om jeg skaffet meg en relativt kjapp BMW før jeg fikk førerkortet. Min interesse ligger i fysikken og objekter i bevegelse men jeg skjønner at det blir litt for tungt stoff for dette publikumet.

Anonymkode: ff03a...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har desidert mest småskader på p-plasser, i oppkjørseler og garasjer i Norges land. Bør ikke kvinnelige sjåfører forbys der?

/s

Tåpelig tilnærming, TS!

Anonymkode: 53fd8...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette virker som en kjempe ide. Oppfordrer deg til å snakke med alle på jobben om dette, hele tiden, gjerne med ukjente på bussen hjem og. 

Kan du vise til forskningen du nevner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.10.2019 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Spør rødstrømpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Menn utgjør større andel av trafikkbildet. De som skaper flest ulykker og nesten ulykker er feige, dårlige damer som stopper når de har forkjørsrett, plasserer seg midt mellom to felt i kryss, kjører konsekvent 5-10 km under fartsgrensen, klarer aldri kjøre ut i rundkjøring når de har tid. Kvinner er stort sett mye dårligere sjåfører. Dattera mi får ikke låne bilen grunnet dette. Guttene er kanskje ivrige på pedalen, men stoler mer på at bilen kommer helberget hjem med de bak rattet enn om hun skal kjøre. Å øvelseskjøre med henne var et prakk uten like sammenlignet med når begge guttene kjørte opp.

Anonymkode: 4849b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at da måtte vi heve den til 30 år for kvinner.

Anonymkode: d844b...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Fordi det er likestilling/likebehandling i Norge.

Anonymkode: 78d06...d9d

Bare noen ganger... litt av og på likestilling.

Anonymkode: 26013...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner sladrer og baksnakker mest, likevel har dere lov til å prate... burte være total forbud for kvinner å uttrykke seg, da undersøkelser viser at dere baksnakker mest.

Anonymkode: 26013...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange følsomme menn i denne tråden.

Du har helt rett i at menn forårsaker flest ulykker og da spesielt de under 25 år. Du har også rett i at hjernene til menn utvikles saktere enn kvinner og at forsking har pekt på dette som en årsak til at menn under 25 forårsaker trafikkulykker. 

Men det er skummelt å begynne å gjøre ting ulovlig basert på kjønn (eller rase, religion, politikk osv). Istedet burde man gjøre tiltak for å informere og hjelpe unge menn som skal bak rattet for å unngå ulykker. 

Anonymkode: bf73b...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke gjøre det ulovlig. Men straffene burde absolutt heves. For alle under 25.

Blir du tatt for brudd på regler før du har fylt 25 så mister du retten til å ha førerkort for resten av livet. Bokstavelig talt resten av livet. Det er ingen menneskrett å få kjøre bil og være til fare for andre mennesker.

Og unge jenter bør bør få banket i inn i hodet at de risikerer livet ved å sitte på en ung mann. Og at det er hun som mest sannsynlig dør ved en ulykke, og ikke sjåføren.

Menn under 25 som forårsaker andres død bør automatisk få 21 års fengsel i tillegg.

I tillegg bør alle som tar førerkort bli vist bilder og videoer av maltrakterte lik fra bilulykker fra hele verden. De bør fores med bilder og videoer på et meget høyt intensitetsnivå. Langt mer enn skrekkbildene på røykpakker.

Når unge menn får innprentet hvilke konsekvenser det får å bryte trafikkreglene vil forhåpentligvis minst halvparten av de ikke synes det er så viktig med høy fart. Den andre halvparten får tilbringe de neste 21 årene i fengsel og aldri mer få kjøre motorvogn.

Anonymkode: 22b89...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.10.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke gjøre det ulovlig. Men straffene burde absolutt heves. For alle under 25.

Blir du tatt for brudd på regler før du har fylt 25 så mister du retten til å ha førerkort for resten av livet. Bokstavelig talt resten av livet. Det er ingen menneskrett å få kjøre bil og være til fare for andre mennesker.

Og unge jenter bør bør få banket i inn i hodet at de risikerer livet ved å sitte på en ung mann. Og at det er hun som mest sannsynlig dør ved en ulykke, og ikke sjåføren.

Menn under 25 som forårsaker andres død bør automatisk få 21 års fengsel i tillegg.

I tillegg bør alle som tar førerkort bli vist bilder og videoer av maltrakterte lik fra bilulykker fra hele verden. De bør fores med bilder og videoer på et meget høyt intensitetsnivå. Langt mer enn skrekkbildene på røykpakker.

Når unge menn får innprentet hvilke konsekvenser det får å bryte trafikkreglene vil forhåpentligvis minst halvparten av de ikke synes det er så viktig med høy fart. Den andre halvparten får tilbringe de neste 21 årene i fengsel og aldri mer få kjøre motorvogn.

Anonymkode: 22b89...24e

1800-tallet ringte og ville ha tankegangen sin tilbake.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på kjønnene når det gjelder utvikling av hjernen?.

Hvis du gidder så kan du jo vise oss bevisene og resultatet av denne forskningen, eller er det bare tomme påstander du kommer med?.

Jeg var selv en ung mann med ferskt førerkort en gang, men da jeg begynte med øvelseskjøring som sekstenåring så hadde jeg allerede seks års erfaring med traktor. (sikkert en sak for barnevernet). Men i løpet av de 29 årene jeg har kjørt bil og traktor så har jeg enda ikke vært innblandet i en ulykke.

Når sant skal sies så har jeg aldri vært interessert i fart selv om jeg skaffet meg en relativt kjapp BMW før jeg fikk førerkortet. Min interesse ligger i fysikken og objekter i bevegelse men jeg skjønner at det blir litt for tungt stoff for dette publikumet.

Anonymkode: ff03a...253

Hvordan fikk du råd til en slik bil før du var ferdig på VGS?

Anonymkode: b239b...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...