Gå til innhold

«Nynorsken» på det norske teatret. Hva synes du om den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke best når det er skuespillere med vestlandsdialekt som bare snakker sin vanlige dialekt fremfor østlendinger som snakker et språk som ingen egentlig snakker?

Anonymkode: ccd86...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som vestlending "vrir eg meg i vånde" når østlendinger snakkar nynorsk. Blir så jækla rart og oppkonstruert.😜

Anonymkode: c7b50...e28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant et sted uten Kristoffer Joner og det taklet du dårlig?

Anonymkode: d1606...7f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fant et sted uten Kristoffer Joner og det taklet du dårlig?

Anonymkode: d1606...7f6

?

Anonymkode: ccd86...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig irriterende. Prøver å unngå det norske teateret på grunn av det. Går heller andre plasser, men noen ganger så har jeg ikke noe valg. Som for eksempel da de hadde book of mormon. 

Nynorsk burde fjernes først som sist! Slutt med det forbaskede tullet og move on sier nå jeg. Det gjelder også for NRK. Til og med skolebøkene våre er på nynorsk, selv når man ikke har nynorsk som fag. Er vist et krav om at det skal være x antall prosent nynorsk på en eller annen måte i undervisninga eller noe. Bare tull og tøys. 

Anonymkode: 5af67...9ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen. Her har vi pinadø fått et nynorsk teater. Det unngår jeg som pesten. Er mye mer flittig besøkende på DNS.

Anonymkode: 10032...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tykkjast meg at det er noko kunstig å høyre bokmålsfolka tale eit oppkonstruert talemål.

Anonymkode: 30f89...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tykkjast meg at det er noko kunstig å høyre bokmålsfolka tale eit oppkonstruert talemål.

På hvilken måte er ikke nynorsk like oppkonstruert som bokmål? Jeg boikotter alt av nynorskarrangementer og nekter å kjøpe noe nynorsklitteratur pga forskjellsbehandlingen nynorskforkjemperne krever.  Språket får lide pga sine forkjempere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av kulturer og tradisjoner. Behold nynorsken i teateret, sier jeg. Det er noe av Norges historie og jeg er stolt av landet vårt. Dessuten er det fint med variasjon på scenen.

Er det de som ikke får til nynorsk som stemmer det ned?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuespiller her: den nynorsken vi bruker i teateret, kalles normert nynorsk. Jeg er ikke østlendingen, men bruker samme uttale.

Normert nynorsk er en måte å snakke på, som følger den grammatiske rettskrivingen av skriftspråket. F.eks. i stedet for at jeg sier «æj», som jeg ville brukt for «jeg», bruker jeg «eg».

Det finnes også normert bokmål, men denme er ikke like påfallende, da bokmålsdialekter ikke skiller seg markant fra skriftspråket.

Anonymkode: 64b10...aea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

På hvilken måte er ikke nynorsk like oppkonstruert som bokmål? Jeg boikotter alt av nynorskarrangementer og nekter å kjøpe noe nynorsklitteratur pga forskjellsbehandlingen nynorskforkjemperne krever.  Språket får lide pga sine forkjempere.

Jeg mente på teateret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Supernova17 skrev:

Jeg er opptatt av kulturer og tradisjoner. Behold nynorsken i teateret, sier jeg. Det er noe av Norges historie og jeg er stolt av landet vårt. Dessuten er det fint med variasjon på scenen.

Er det de som ikke får til nynorsk som stemmer det ned?

Mitt fyrste språk var nynorsken. Det var ikkje mitt valg, men basert på kor eg budde. Når eg blei introdusert til bokmål så følte eg meg mykje meir til rette og siden da har jeg 100 prosent gått over til bokmål.  Mitt problem med nynorsk er ikke språket, det er kravene til forkjemperne som sørger for at jeg har fått det så til de grader opp i vrangstrupen. Nei.. sidemål er overhodet ikke nødvendig for folk å kunne. For setningen jeg skrev over? Første til fyrste, ikke til ikkje, hvor til kor, budde til bodde.. Skal noen her innbille meg at det ikke går an å forstå med bare et snev av språkforståelse?
Jeg er derimot farget av at jeg bor på vestlandet som sliter skikkelig med disse forkjemperne. Fylket skal jo selvsagt informere alt på nynorsk til tross for at det er et solid flertall av bokmålsskrivende. Bergen som har vel nær 90 prosent bokmålsskrivende skal være nynorskhovedstaden. På nasjonalt nivå ønsker jo de 25 prosent nynorsk både her og der til tross for at de utgjør ca 10-12 prosent av Norge. All min motstand ligger i å bli dyttet på et språk jeg aktivt har valgt bort av en gjeng forkjempere som til stadighet kommer med urimelige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint om flere bruker nynorsk. Bokmål er jo egentlig en skriftlig versjon av det danske språket. De to skriftspråkene er like gamle, men bokmål «vant» fordi de fine folka i byen mente at dansk hadde høyere status enn norsk. Nynorsk er nærmere det norske språket. 

Jeg er ikke så god i nynorsk, da. Hadde jeg fått bedre undervisning i det, kunne jeg nok brukt det. 

Anonymkode: ceb57...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1. oktober 2019 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Som vestlending "vrir eg meg i vånde" når østlendinger snakkar nynorsk. Blir så jækla rart og oppkonstruert.😜

Anonymkode: c7b50...e28

Det er da kommuner på østlandet hvor de snakker og skriver nynorsk, og har det som offisiell målform. Det gjelder bl.a. I Buskerud og Telemark.

Anonymkode: 00317...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da kommuner på østlandet hvor de snakker og skriver nynorsk, og har det som offisiell målform. Det gjelder bl.a. I Buskerud og Telemark.

Anonymkode: 00317...269

Stemmer det.. de utgjør ca 5 prosent av innbyggerne i det nye fylket, men de krevde likeså 100 prosent nynorskadministrasjon i det nye fylket. Nok et heelt rimelig krav fra den gjengen. https://www.nrk.no/vestfold/nynorsk-kan-bli-det-offisielle-skriftspraket-til-den-nye-fylkesmannen-1.14369471

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...