Gå til innhold

Første gir elendigt, livsfarligt.


Darkrobin27

Anbefalte innlegg

Bilen min er n mitsubishi space star 2003 model..

Problemet er at BARE første giret er nesten helt umuligt og få inn, må nesten bruke makt, ender opp med og ødelegge arma mi snart.

Alle andre girene er helt i orden, men bare første giret og noen ganger reverse. Holder clutch helt inne.

er livsfarlig i kryss der jeg ikke kan se biler, for jeg må fort ut, og ender opp med at jeg plutselig kjører inn med tredje giret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står du helt stille når du skyver girstanga mot 1ste giret da? Om ikke, er det ikke noe rart det ikke går. Prøv å dytte den i 1ste gir like etter at du har tråkka inn clutchen, da snurrer tannhjulene i girkassa rundt enda, og den smetter lett på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du elendigt og umuligt? Hvor kommer de t-ene fra? 

Da jeg var russ hadde vi en gammel folkevognbuss hvor giret var rart. De hadde jo som kjent H-en på skrå, men i tillegg hadde det blitt en liten bue inn til 2.giret som måtte lirkes inn, et lite hakk liksom. Vi var bare jenter, og det hadde vært jentebil før, så vi lirket forsiktig, brukte ikke makt. Det funka når vi ble kjent med giret, man måtte føle seg fram.

ellers har jeg kjørt en den gamle biler hvor man rett og slett må starte i 2/3-gir, var ikke uvanlig på 89-90-tallet. Går fint hvis man er god på clutch og gass :) 

hilsen kvinne49

 

Anonymkode: 3ebed...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis så er det overføringene til girkassen som er dårlige, kan også være dårlige motorfester. Men et triks som nesten alltid funker er å sette den i andre gir før du legger inn første, hvis du girer ned fra andre så hjelper det også å treffe riktig på turtallet.

Anonymkode: 9624e...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med et verksted hva de tenker? Jeg har en litt yngre bil med slitte synkroniseringsringer. Der er det hardt å få den i 1. gir så lenge bilen er i bevegelse. Men det går helt fint så lenge bilen står i ro. Verkstedet har tilbudt seg å finne en brukt girkasse som de kan sette inn. De mente det ble billigere å skifte hele girkassen enn å reparere den siden arbeidstimene er så dyre. Men foreløpig synes jeg det fungerer greit nok med den slitte girkassen. Jeg behandler den veldig pent, presser den aldri inn i gir, og unngår så langt jeg kan å sette den i 1. gir mens bilen triller. Det har også hjulpet veldig å få ny olje på girkassen. 

Anonymkode: 92d44...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitsubishi har girkasser som ryker mellom 130-150000 km. Slik var det fra midten av 90-tallet til ca 2010. Er du der nå? Kanskje på tide å bytte bil, den kan ikke være verdt mye mer enn 5000 kr nå uansett. 

Den "ekstra t-en" kommer sannsynligvis fra et sted mellom Haugesund og Stavanger. 🤪😘

Anonymkode: 97fee...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...