Gå til innhold

Er pedofili en legning eller en psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke en legning. De tenner på noe, i dette tilfellet barn, som ikke sender noe som helst seksuelt til omverdenen. Samme med de som tenner på dyr. Psykisk lidelse er vel det retteste å si.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Det er bare avvik, akkurat som at noen blir massemorder uten at det heller er en legning eller psykisk lidelse. 

Anonymkode: 29ab7...844

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det en legning. Naturen har ikke samme moralkompass som oss. Den har eksistert i milliarder av år. Og utviklet metoder for å få raser til å vokse. Noen ganger feilet men ofte truffet.

Det er så utrolig rart å lese at voksne mennesker tror det er en lidelse. Jeg hadde klart meg veldig fint uten denne legningen. Men den finnes. Naturen er nøytral og fordømmer ikke dette annerledes enn hetro- eller homofili. 

Men vi mennesker er nødt til å ta ansvar. For disse menneskene skal ikke la sine fantasier bli virkelige. Derfor er kjemisk kastrasjon en mulighet som bør diskuteres. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en psykisk lidelse men at man unnskyldes pga det: nei. Man kan velge om man ønsker å følge det likevel. Men om det så skulle være en legning så er det ikke noe vi skal ta inn i varmen heller. For det innebærer barn som ikke samtykker, eller som ihvertfall ikke er modne nok til å samtykke. 

Så det er og blir kriminelt, og ikke noe vi skal ha noe forståelse for. Om de faktisk sitter helt alene og fantaserer uten bilder osv, og uten å gjøre noe med det så kan de jo egentlig bare holde på. Da vil vi jo aldri finne ut av det uansett. Og de vil ikke plage barn direkte eller indirekte. Men det å f eks se på bilder opprettholder jo industrien. Som skader barn for livet. 

Det er kriminelt, om det så er en lidelse så bør man likevel straffes og samfunnet bør beskyttes  mot disse uhyrene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igjen å se tilfeller av kjente pedofile som ikke har blitt misbrukt på en eller annen måte selv. Så jeg tror ikke dette er en legning. 

Anonymkode: 3ccfe...b99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Det er så utrolig rart å lese at voksne mennesker tror det er en lidelse.

Nå har det blitt definert som en psykisk lidelse av blant annet Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder.

Og det er i tillegg en seksuell preferanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en legning. Hvis man kaller det en lidelse, ligger det ikke da underforstått at man kan bli kvitt den? At man kan slutte å være pedofil hvis man bare får riktig behandling? Det trodde man jo lenge om homofili, men nå vet vi jo bedre.

Det tror jeg nemlig ikke man kan. En gang pedofil, alltid pedofil. Men det er viktig å skille mellom tanker og handlinger her. Man er ikke nødvendigvis overgriper selv om man er pedofil. Det finnes nok mange "ikke-praktiserende pedofile".

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg tror det er en psykisk lidelse men at man unnskyldes pga det: nei. Man kan velge om man ønsker å følge det likevel. Men om det så skulle være en legning så er det ikke noe vi skal ta inn i varmen heller. For det innebærer barn som ikke samtykker, eller som ihvertfall ikke er modne nok til å samtykke. 

Så det er og blir kriminelt, og ikke noe vi skal ha noe forståelse for. Om de faktisk sitter helt alene og fantaserer uten bilder osv, og uten å gjøre noe med det så kan de jo egentlig bare holde på. Da vil vi jo aldri finne ut av det uansett. Og de vil ikke plage barn direkte eller indirekte. Men det å f eks se på bilder opprettholder jo industrien. Som skader barn for livet. 

Det er kriminelt, om det så er en lidelse så bør man likevel straffes og samfunnet bør beskyttes  mot disse uhyrene 

Pedofili er ikke kriminelt.  

Anonymkode: 99a12...0b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det andre forklaringer? Hva tror folket? 

Anonymkode: 358cc...bea

Dette er faktisk veldig interessant område.
 

Så la oss begynne med streng avgrensing: pedofili handler om seksuell interesse i prepubertale barn. Dette er nødvendig, siden vår definisjon av barn er strengt politisk og ikke handler om noe målbart; seksuell lavalder og myndighetsalder spriker mellom 12 og 21. 

Og fokus på prepubertale, betyr at vi legger grensen på hva som er biologisk funksjonelt: vår samfunnsmessige forståelse av sex er 100% fokusert på formering.

Ser vi i naturen rundt oss, ser vi pedofili som naturlig. Dyr generelt jokker instinktivt; de gir generelt f i om mottaker er motsatt kjønn, samme kjønn, barn eller døde, og faktum er at de blir MINDRE selektive, jo høyere mental kapasitet de har. «Enkle livsformer har enklere sexliv»

Legning er sånn sett vår samfunnsstrukturelle måte å forsvare hvilken naturlige drifter vi akseptere. 

Psykiske lidelser er også en samfunnstrukturell bås. Mesteparten av psykiske lidelser ville ikke eksistert om vi kun var individer som ikke forholdt oss til hverandre i samfunn. 

Vi klassifiserer psykiske lidelser bassert på hvor mye skade det påfører samfunnet som helhet. Og pedofili regnes som psykisk lidelse fordi skadevirkningene på barna som opplever dette traumatisk, er så ødeleggende at de slutter å fungere.

Og siden dette ikke er samfunnsmessig akseptabelt, regnes det ikke som en legning.

Så svaret er at det kan være begge, avhengig av hvilken samfunnsstruktur man utvikler.  

En interessant tankegang er om geografi kan være noe som skiller mellom at prepubertal sex er psykisk lidelse eller legning?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abc123detvardet said:

Nå har det blitt definert som en psykisk lidelse av blant annet Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder.

Og det er i tillegg en seksuell preferanse.

 

Så da handler pedofili i samme kategori som homofili var for noen år siden? 

Jeg vet ikke, men vil tro det er en legning. I på ingen måte helt klarlagt hva som danner en persons seksuelle orientering, om det er arv eller miljø. Noen tenner på jenter og noen på bjerketrær, ikke lett å forstå.....

Men det jeg er ganske sikker på er at undertrykking og fordømmelse av TANKER aldri fører noe godt med seg. Jeg tror ikke at det er slik at noen tenker "jeg tenner bare på gutter under 16, så jeg blir katolsk prest" (jeg mener ikke at katolske prester er overgripere, men det har vært endel tilfeller av overgripere som er prester), men derimot tror jeg at en undertrykking av seksualiteten fører til en ikke ønsket (destruktiv) retning på en persons seksualitet. 

Og bare så det er klart, jeg forsvarer IKKE overgrep. Hverken mot barn eller andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, KnekkogPrim skrev:

Det er ikke en legning. De tenner på noe, i dette tilfellet barn, som ikke sender noe som helst seksuelt til omverdenen. Samme med de som tenner på dyr. Psykisk lidelse er vel det retteste å si.

De lider jo ikke av tenningsmønsteret sitt

Anonymkode: 704c5...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen psykisk lidelse! Noen tenner på spy og andre ekle ting, det betyr ikke at de har en psykisk lidelse. Man tenner på forskjellig 

Anonymkode: 704c5...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har igjen å se tilfeller av kjente pedofile som ikke har blitt misbrukt på en eller annen måte selv. Så jeg tror ikke dette er en legning. 

Anonymkode: 3ccfe...b99

Dette er en analyse som blir brukt, en annen som er like naturlig og forklarer det samme, er normalisering: hvis du opplevde overgrep som noe som ikke ble problematisert, gjennom din barndom, er det vanskelig å problematisere det i egen oppførsel.

Men som påpekt tidligere, dette er ikke legning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, KnekkogPrim skrev:

Det er ikke en legning. De tenner på noe, i dette tilfellet barn, som ikke sender noe som helst seksuelt til omverdenen. Samme med de som tenner på dyr. Psykisk lidelse er vel det retteste å si.

Hva med de som tenner på sokker, trær, skitne truser, belter, lukten av papir, bilen sin osv. Dette er jo også ting som ikke sender ut noen seksuell invitasjon til omverden. Det er nok ikke spesielt vanlig, akkurat, men det betyr jo ikke at det er en psykisk lidelse å bli kåt av furutrær.

Bare sånn hvis det kun var det som var argumentasjonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste saker der den pedofile blir belyst har hatt en elendig oppvekst og er gjerne missbrukt selv. Så de er skada.

Anonymkode: ff155...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...