Gå til innhold

- Helt vanlig å jobbe beruset


waco

Anbefalte innlegg

Under rettsaken kom det fram at det er helt vanlig for spanerne fra uropatruljen i Oslo å jobbe beruset. Og at Oslo Politidistrikt betaler regningen for både øl og spirt.

- Alkohol er brekkstangen inn i et miljø. Det er helt vanlig å jobbe beruset, forklarte den ene til retten.

Den ene av de tiltalte har jobbet som førstebetjent ved uropatruljen i flere år. Han forklarte at alkohol var en viktig del av arbeidet.

Oj, det sto visst i dagens VG..... Jada jeg forstår jo at det er nødvendig at politiet er rusa for å få bukt med rusproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg synes jo ikke det er utelukkende positivt at de er fulle på jobb - men når man jobber som spaner bør man vel gli litt greit inn i miljøet da...

Dersom jeg var narkodealer og fikk 3 nye venner som stadig nektet å ta i jointen når den ble sendt rundt/ba om Munkholm istedenfor vanlig øl osv. ville jeg bel begynt å lure... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal man få dem til å slutte så gjelder det å bruke angst og uro og forkledning... aldri vise sitt sanne ansikt, men utgi seg for å være en annen i en eneste hensikt, - og det er å straffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Og skal man få dem til å slutte så gjelder det å bruke angst og uro og forkledning... aldri vise sitt sanne ansikt' date=' men utgi seg for å være en annen i en eneste hensikt, - og det er å straffe...[/quote']

Nei det er ikke å straffe. Det er å etterforske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke å straffe. Det er å etterforske.

Eneste grunnen til at de etterforsker er for at de skal straffe, ikke glem at narkotikakriminalitet har en oppklaringsprosent på 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizzi

Eneste grunnen til at de etterforsker er for at de skal straffe, ikke glem at narkotikakriminalitet har en oppklaringsprosent på 100%.

100%??? Mulig det er noe jeg har gått glipp av nå.

Man etterforsker ikke primært for å straffe. Meningen med å etterforske er å ta gjerningsmennene for dermed å minske omsetningen og således missbruket. Straffen er ment å virke prevantivt, samt å være et forsøk på å få folk på "rett kjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette gjør man ved å forkle seg og være falsk om hvem man er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Og dette gjør man ved å forkle seg og være falsk om hvem man er?

jeg ser ikke noen annen mulighet. De må jo på en måte gli inn i miljøet da , og da er det jo nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette gjør man ved å forkle seg og være falsk om hvem man er?

:ler:

Ser det for meg. Møter opp i uniform og håper på å "gli inn i miljøet". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke hjelpe disse menneskene i stedet for å selv kle seg ut som lasaroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizzi
Burde man ikke hjelpe disse menneskene i stedet for å selv kle seg ut som lasaroner?

Tror du at de som tjener seg søkkrike på omsetning av narkotika ønsker "hjelp"?

Så lenge det er god tilgang på narkotika er det ikke realistisk å fjerne bruken. Nye vil hele tiden komme til selv om en klarer å hjelpe en liten prosent av de erfarne brukerne.

Av den grunn ser jeg det som svært hensiktsmessig å klare å komme inn i miljøet for å finne de virkelige bakmennene. Og jeg kan ikke se at dette er mulig i uniform.

I tilfeller som dette mener jeg at målet helliger midlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller som dette mener jeg at målet helliger midlet.

Ja det er meget logisk at det er politiet som er involvert i medisinindustrien.

Narkotika blir man aldri kvitt fordi de befinner seg på sykehus og i ambulanser, kanskje det irriterer dere, men ikke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del!!!

Hvor mange bakmenn tror dere seriøst politiet får tak i på denne måten??? De politiet er ute etter i narkotika-saker, altså de som tjener fett på å omsette illegale stoffer, de får ikke politiet tak i ved å bruke forkledninger og lure seg inn i miljøer. Disse miljøene er så lukkede fra før, at de må bruke helt andre metoder for å ta de rette.

Ved å bruke forkledninger og infiltrere miljøene, er de eneste de klarer å ta, mennesker som selv trenger hjelp for å komme seg ut av et tragisk liv.

Jeg er langt på vei enig med Waco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange av dere motstandere av undercoverpolitiarbeide bruker dop selv? Dere vil bare ikke bli tatt selv, derfor er dere i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glem at narkotikakriminalitet har en oppklaringsprosent på 100%.

Hm, pussig jeg og mine venner aldri har blitt straffet for å kjøpe en joint, da, og at kameraten min ikke ble tatt da han smuglet hasj fra Amsterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved å bruke forkledninger og infiltrere miljøene, er de eneste de klarer å ta, mennesker som selv trenger hjelp for å komme seg ut av et tragisk liv.

De tar jo ikke nødvendigvis de de jobber med i det daglige, da ville jo uropatruljen blitt rimelig raskt skiftet ut ettersom folk ble straffet og coveret avslørt...

De jobber for å finne ut rykter, leveringer, bakmenn osv. Slik blir man kjent med tystere som igjen kan informere som større kriminelle nettverk og ligaer. Ikke småmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angiveri og innesperring og forkledninger virker som gode metoder i kampen mot legemiddelproblematikken virker det som?

Det jeg lurer på, - siden legemidler er så farlige for folket, - er hvorfor absolutt ingen lurer på hvorfor det er politiet som politianmelder 90% av alle narkotikaanmeldelser, og de resterende 10% av alle narkotikaanmeldelser blir gjort av tollvesenet?

Det er jo aldri vanlige mennesker som anmelder, men politiet som er satt til å etterforske kriminalitet blir den som anmelder mennesker for bruk av legemidler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kameraten min ikke ble tatt da han smuglet hasj fra Amsterdam.

Hadde han blitt tatt hadde han blitt straffa, hva er det du ikke skjønner med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange av dere motstandere av undercoverpolitiarbeide bruker dop selv? Dere vil bare ikke bli tatt selv' date=' derfor er dere i mot![/quote']

At de driver undercover er egentlig ikke det jeg reagerer på. Men at de mener at de på den måten får bukt med problemet. Hvorfor i all verden skal man kaste bort så mye av skattepengene på slikt tull? Om de får satt en misbruker (evt. dealer) i fengsel for 6 mnd, 12 mnd eller 18 mnd gjør ingenting med problemet. Det står 15 andre misbrukere klare til å ta jobben med å deale. Og vedkommende som sitter i fengsel er klar til å fortsette der h*n slapp når h*n kommer ut igjen. At politiet forsvarer det med at de prøver å ta bakmennene er ennå mer latterlig! De forsvarer sitt arbeid med noe som ikke har hold i virkeligheten.

Når det gjelder å ta bakmennene, trenger ikke politiet å ruse seg selv en gang. De som driver stort bruker ikke nødvendigvis selv. For dem er det pengene som gjelder.

Og for å svare på spørsmålet ditt: Jeg bruker ikke selv, men har gjort. Jeg kjenner mange misbrukere og eks-misbrukere. Jeg kjenner ganske godt til politiets arbeid, og hvilken virkning det har. Jeg har ingen problemer med at folk blir tatt for å bryte de norske lovene, men mener at ressursene bør brukes på en samfunnsnyttig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...