Gå til innhold

Frøken Thunberg sitt budskap er noe vi alle bør stille oss bak, det er faktisk vår plikt som menneske.


Wagner

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Bag skrev:

Ja det er jo beklagelig at du bare ser det.

Jeg ser en engasjert og samvittighetsfull jente med beina godt plassert på jorda.

Ja også ser jeg en masse voksne personer som er redd for å få redusert levestandard og kommer med masse personangrep på jenta som kun referer til godt etablerte forskningsresultater. Jeg ser også at hun blir angrepet fordi hun "bare er et barn" og dermed ikke skal få mene noe, omtrent som man behandlet kvinner før de fikk stemmerett og folk fra uland før de fikk lov til å få utdanning.

Jeg støtter meg til fagfolk..denne debatten har utrolig mange nyanser, og Thunberg har tunnelsyn. At Thunberg er et barn er ikke til å stikke under en stol..hun har mye utvikling igjen. At vi skal tie barn ihjel må du lenger ut på landet med, for det har jeg aldri skrevet. Jeg roper hurra til engasjerte barn og ungdom. 

Jeg liker ikke maktspillet som foregår i kulissene bak denne personen, og debatten tar en useriøs vending. 

Man blir halshugget om man kommer i skade for å si at klimaet også endrer seg naturlig, og har gjort det i årtusener..debatten er ensporet og har blitt en «statussak» - ikke en reell, god debatt. Man blir ansett som dum, om man kommer med andre argumenter enn klimaforkjemperne..det er ikke en debatt jeg ønsker å delta i. Jeg liker ikke debatter hvor meningsmotstandere blir kneblet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Bag skrev:

Hvor har du det fra at familien har tjent mange millioner på dette? Overskudd fra bøkene går til klimaorganisasjoner og de beholder ingen ting selv. Hvor er disse pengene? Eller er dette bare noe du fantaserer om?

Hun SIER alt går til klimaorgansasjoner. Tror du på alt hun sier? Hun sier også at hun har ingen folk bak henne. Bare henne selv. Samtidig er det ikke hun som har skrevet boken. De har brukt et reklamebyrå(som selv har tjent millioner) og hun har noen til å skrive talene sine

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Vera said:

Jeg støtter meg til fagfolk..denne debatten har utrolig mange nyanser, og Thunberg har tunnelsyn. At Thunberg er et barn er ikke til å stikke under en stol..hun har mye utvikling igjen. At vi skal tie barn ihjel må du lenger ut på landet med, for det har jeg aldri skrevet. Jeg roper hurra til engasjerte barn og ungdom. 

Jeg liker ikke maktspillet som foregår i kulissene bak denne personen, og debatten tar en useriøs vending. 

Man blir halshugget om man kommer i skade for å si at klimaet også endrer seg naturlig, og har gjort det i årtusener..debatten er ensporet og har blitt en «statussak» - ikke en reell, god debatt. Man blir ansett som dum, om man kommer med andre argumenter enn klimaforkjemperne..det er ikke en debatt jeg ønsker å delta i. Jeg liker ikke debatter hvor meningsmotstandere blir kneblet. 

Jeg lurer veldig på hvilke fagfolk du støtter deg til og som er uenig meg Greta. Jeg har også god kontakt med fagfolk og etter hva jeg har hørt er samtlige norske klimaforskere enige i hennes beskrivelse om hva som skjer og hvordan det utvikler seg videre. Det er også en ganske stor konsensus blant forskere internasjonalt rundt dette i hennes favør. Hva mener du er hennes tunnelsyn?

Når det gjelder hva man skal gjøre derimot er det mange flere synspunkter og valgmuligheter. Det går mer på politikk enn vitenskap. Det eneste Greta sier der er at CO2 utslippet må kraftig ned og i et raskere tempo enn man har praktisert hittil. Hvordan det skal gjøres mener hun at hun og de unge ikke er ansvarlige for å finne ut av. Det må overlates til teknologer, forskere, politikere m.m. Hun er kun opptatt av summen nederst på CO2 regningen og ikke de enkelte postene.

Det er ingen som protesterer på at klimaet har naturlige endringer av seg selv. Diskusjonen er om det nå oppå dette er tilleggsvinger som er forårsaket av menneske og om disse har stor betydning. Klimaforskerne mener at begge deler er tilfelle. Det er som å fylle et badekar som hele tiden tar unna en liter i minuttet. Hvis du fyller med 0,99l i minuttet så fylles ikke karet. Fyller du med 1,01l i minuttet vil det etter en stund bli fylt og renne over. Klimaforskerne mener nå at man kan se at klimaet nå er ved et slikt balansepunkt og at tillegget fra mennesker får oss over et balansepunkt og at "badekaret renner over".

Hvilket maktspill ser du foregår bak Greta? Jeg ser ikke et stort maktspill bak henne, men foran henne. Jeg tviler på at det er en vindmølle mafia eller lignende som står bak henne. Men det jeg derimot ser er petroleumsindustri, flyselskaper og mange andre som frykter at dette skal gå utover egen bedrift. Jeg ser også veldig mange (middelaldrende) privatpersoner som er redd for at dette vil kunne medføre redusert levestandard.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å tie barn i hjel, men hun blir opplagt angrepet og diskreditert fordi hun er at barn. Det gjør du også.

Endret av Bag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sykkelkopp said:

Hun SIER alt går til klimaorgansasjoner. Tror du på alt hun sier? Hun sier også at hun har ingen folk bak henne. Bare henne selv. Samtidig er det ikke hun som har skrevet boken. De har brukt et reklamebyrå(som selv har tjent millioner) og hun har noen til å skrive talene sine

Ja hun sier at hun gir alt til klimaorganisasjonene og jeg tror på det inntil jeg ser tegn til noe annet. Hun virker seriøst opptatt av sak og ikke penger. Hun har også valgt å avvise sponsorer og premiepriser. At det finnes noen som har tjent på henne er selvfølgelig sannsynlig men det er ikke hennes motivasjon.

Når det gjelder talene så skrev hun de til å begynne med i stor grad selv men fikk de sjekket av klimaforskere. Etter hvert som hun blir bedt om å holde stadig flere taler så får hun mer hjelp. Men hun sier kun ting som hun selv står god for. Jeg forstår ikke hvorfor det er mindre akseptabelt at hun får hjelp med sine taler enn at kongen, Erna og alle andre som taler til store publikum får det.

Hvis du hører henne på spontane intervjuer så svare hun svært godt for seg men hun nekter å gå inn på detaljerte spørsmål om klimaforskning og teknologiske løsninger. Det mener hun ikke er hennes oppgave. Hennes mål er å bevisstgjøre folk, engasjere folk og skape press mot politikerne og ikke å komme med løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 7.21, Geirfuglen skrev:

Du trenger ikke å tro på verken Al Gore eller Greta, men du bør jo ta en titt på den massive forskningen som klart underbygger det Herr Wagner skriver om.

Det som er trist med forskning, er at det alltid har vist seg å støtte oppunder saken til de som tjener mest på det. Forskere er mennesker med motiver de også, dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BlueRaptor19 said:

Det som er trist med forskning, er at det alltid har vist seg å støtte oppunder saken til de som tjener mest på det. Forskere er mennesker med motiver de også, dessverre.

Tror du det er vindmiljøprodusentene som har klart å kjøpe opp over 90% av verdens klimaforskere i konkurranse med oljeselskaper, flyselskaper o.s.v.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Bag skrev:

Tror du det er vindmiljøprodusentene som har klart å kjøpe opp over 90% av verdens klimaforskere i konkurranse med oljeselskaper, flyselskaper o.s.v.? 

Det jeg har lært av mine år på jorda, er at noen som har noe å tjene på endring fra fossile drivstoffer osv har en finger med i spillet. Jeg sier ikke at vi ikke må/burde gjøre endring, jeg sier bare at forskningen opp gjennom årene har gjort seg en stor bjørnetjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, BlueRaptor19 said:

Det jeg har lært av mine år på jorda, er at noen som har noe å tjene på endring fra fossile drivstoffer osv har en finger med i spillet. Jeg sier ikke at vi ikke må/burde gjøre endring, jeg sier bare at forskningen opp gjennom årene har gjort seg en stor bjørnetjeneste.

Om noen kan tjene på det eller om noen forfalsker forskningsresultater og konklusjoner er to helt forskjellige ting. At så mange forskere skulle bli kjøpt og lyve om en klimakrise er en konspirasjon så vill at det er langt inn i det absurde.

Sannsynligvis vil klimakrisen skape nye behov, nye produkter og nye arbeidsplasser. Det synes jeg er positivt og jeg ser ikke noe galt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 timer siden, BlueRaptor19 skrev:

Det jeg har lært av mine år på jorda, er at noen som har noe å tjene på endring fra fossile drivstoffer osv har en finger med i spillet. Jeg sier ikke at vi ikke må/burde gjøre endring, jeg sier bare at forskningen opp gjennom årene har gjort seg en stor bjørnetjeneste.

Det er mer penger i hende på de forskerne som forsker på vegne av oljebransjen enn blant klimaforskere. Hvis du begynner å leite litt, finner du mye rusk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er mer penger i hende på de forskerne som forsker på vegne av oljebransjen enn blant klimaforskere. Hvis du begynner å leite litt, finner du mye rusk. 

Såklart, det er derfor jeg har lite tillit til mye av forskningen som blir slått opp i media. Om man vil finne en sammenheng, så gjør man det.

Er ikke at jeg ikke tror på forskning, jeg bare liker ikke måten det blir fremstilt i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
9 timer siden, BlueRaptor19 skrev:

Såklart, det er derfor jeg har lite tillit til mye av forskningen som blir slått opp i media. Om man vil finne en sammenheng, så gjør man det.

Er ikke at jeg ikke tror på forskning, jeg bare liker ikke måten det blir fremstilt i media.

Media er stort sett det største problemet ja. 
Vet ikke om du har studert enda, men det er forskjell på styrken på studier som ser på sammenheng og andre studier. Det har også noe å si hvor mye en hypotese har vært forsket på. Klimaendringer har nå så bred og omfattende forskning bak seg at man nå kan si at det er sikkert at de skjer, og at de til en viss grad påvirkes av menneskelig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 7.21, Geirfuglen skrev:

Du trenger ikke å tro på verken Al Gore eller Greta, men du bør jo ta en titt på den massive forskningen som klart underbygger det Herr Wagner skriver om.

Det finnes nok av forskere som mener det motsatte. Disse blir ofte truet til å skifte mening. Dette hysteriet og dommedagsprofetieme er gjort med en hensikt..å skremme folk.  Skape kaos og ta kontroll over befolkninga  ,.slik at bare en rik elite kan ha goder. Konspirasjonsteorier , tenker dere vel, men vent å se . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
9 timer siden, Jon Are skrev:

Det finnes nok av forskere som mener det motsatte. Disse blir ofte truet til å skifte mening. Dette hysteriet og dommedagsprofetieme er gjort med en hensikt..å skremme folk.  Skape kaos og ta kontroll over befolkninga  ,.slik at bare en rik elite kan ha goder. Konspirasjonsteorier , tenker dere vel, men vent å se . 

Nei, det finnes ikke nok av forskere som mener det motsatte.

Nei, folk er ikke skremt enda, folk forurenser fortsatt like mye, og det samme gjør politikerne. 

Ja, å tro at alle klimaforskerne er med på at man skal få tatt kontroll over befolkningen er en ganske heftig konspirasjonsteori! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Nei, det finnes ikke nok av forskere som mener det motsatte.

Nei, folk er ikke skremt enda, folk forurenser fortsatt like mye, og det samme gjør politikerne. 

Ja, å tro at alle klimaforskerne er med på at man skal få tatt kontroll over befolkningen er en ganske heftig konspirasjonsteori! 

Det finnes mange forskere som sier dette er bare tull. Men disse blir tiet og truet til å holde kjeft.Var jo en historie om dette før en del år tilbake.,  men kan ikke komme på den. Tenker du ikke blir tatt godt imot om ikke drept dersom du som forsker ønsker å motbevise disse teoriene.  

Jeg tror heller ikke folk er skremt,  og jeg tror ikke de kommer til å bli det heller.  Det er så mye elendighet på denne jorden med så mye ondskap , at det er kanskje greit det tar slutt en dag også. Det vil det jo gjøre uansett en eller annen dag. 

Kall det en heftig konspirasjonsteori,  men bare vent å se. Har alltid vørt sånn at en rik elite prøver å holde folket nede. Blir sånn nå også. Kommer til å bli dyrt å fly, dyrt med bensin, dyrt med kjøtt. Snart sitter du og jeg i en hule og spiser hkemmedyrkwde poteter mens elite personer som siv Jensen, og Gunhild Stordalen koser seg på førsteklasse.

Er ikke bekyret i det hele tatt. Jorden varer uansett ikke evig. Det er vel alle forskere enige om.  Jeg gjør mitt i forhold til plast,.som jeg ikke tviler på ødelegger.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 timer siden, Jon Are skrev:

Det finnes mange forskere som sier dette er bare tull. Men disse blir tiet og truet til å holde kjeft.Var jo en historie om dette før en del år tilbake.,  men kan ikke komme på den. Tenker du ikke blir tatt godt imot om ikke drept dersom du som forsker ønsker å motbevise disse teoriene.  

Jeg tror heller ikke folk er skremt,  og jeg tror ikke de kommer til å bli det heller.  Det er så mye elendighet på denne jorden med så mye ondskap , at det er kanskje greit det tar slutt en dag også. Det vil det jo gjøre uansett en eller annen dag. 

Kall det en heftig konspirasjonsteori,  men bare vent å se. Har alltid vørt sånn at en rik elite prøver å holde folket nede. Blir sånn nå også. Kommer til å bli dyrt å fly, dyrt med bensin, dyrt med kjøtt. Snart sitter du og jeg i en hule og spiser hkemmedyrkwde poteter mens elite personer som siv Jensen, og Gunhild Stordalen koser seg på førsteklasse.

Er ikke bekyret i det hele tatt. Jorden varer uansett ikke evig. Det er vel alle forskere enige om.  Jeg gjør mitt i forhold til plast,.som jeg ikke tviler på ødelegger.  

 

Du tror på én historie fra for noen år siden framfor den massive forskningen som finnes fra alle kanter? Vel. Confirmation bias kalles det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har igrunn ikke satt meg helt inn i Thunberg sitt budskap så kan hende det jeg siker ikke er helt riktig men. Skjønner at det handler om at vi er på vei utfor stupet, noe jeg er enig i, men det er vel bare CO2 som får skylden for det, og privatbilismen skal angripes og alt skal over på strøm?
At det er èn eneste årsak til en forestående krise er jeg litt uenig i. Hun snakker f.ex. ikke om Monsanto og deres genmanipulering, den massive sprøytingen av landbruket, som havner i grunnvannet, alle tungmetallene vi får i oss, fisken som nå er nesten uspiselig osv. Neida, alt er bensinbilens feil? Ikke det at jeg elsker privatbilismen og oljen, men fokuset er noe skjevt her. Insektene blir f.ex. drept av giftstoffer, ikke CO2, og insektene er vi helt avhengige av for å leve, men det er visst helt uinteressant i miljødebatten. Vi overlever noen naturkatastrofer og ekstremvær, men vi overlever altså ikke uten insekter.
Ser at både Soros og Gates støtter henne, noe som gjør meg ekstremt mistenksom når det gjelder hva hun må si og ikke si for å få de pengene. https://www.nyatider.nu/the-global-network-behind-greta-thunberg/

Hvorfor kan ikke disse milliardærene gå massivt inn i økologisk jordbruk istedenfor? Før vi har forgiftet alt så vi ikke kan spise noe, og drept alle biene altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geirfuglen skrev:

Du tror på én historie fra for noen år siden framfor den massive forskningen som finnes fra alle kanter? Vel. Confirmation bias kalles det. 

Jeg tror det er bare tull . At all den forskningen som alle kommer fram til det samme er betalt og kjøpt av de rike herrer og kvinner . Ingen kritikk. Det var det før,  og de ble truet på livet. Jeg tror det vi kommet til å skje store omveltninger. Hvor jorden blir styrt av en rik elite. Bare se om noen år , med fordoblede flypriser. Det blir ikke den vanlige mannen i gata som kan fly iallefall.  Vi får sitte og se på at Siv og Gunhild vinker ned til oss.  Nei,.Det er trist greier. Snart må en vel betale for å puste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sol70 skrev:

Har igrunn ikke satt meg helt inn i Thunberg sitt budskap så kan hende det jeg siker ikke er helt riktig men. Skjønner at det handler om at vi er på vei utfor stupet, noe jeg er enig i, men det er vel bare CO2 som får skylden for det, og privatbilismen skal angripes og alt skal over på strøm?
At det er èn eneste årsak til en forestående krise er jeg litt uenig i. Hun snakker f.ex. ikke om Monsanto og deres genmanipulering, den massive sprøytingen av landbruket, som havner i grunnvannet, alle tungmetallene vi får i oss, fisken som nå er nesten uspiselig osv. Neida, alt er bensinbilens feil? Ikke det at jeg elsker privatbilismen og oljen, men fokuset er noe skjevt her. Insektene blir f.ex. drept av giftstoffer, ikke CO2, og insektene er vi helt avhengige av for å leve, men det er visst helt uinteressant i miljødebatten. Vi overlever noen naturkatastrofer og ekstremvær, men vi overlever altså ikke uten insekter.
Ser at både Soros og Gates støtter henne, noe som gjør meg ekstremt mistenksom når det gjelder hva hun må si og ikke si for å få de pengene. https://www.nyatider.nu/the-global-network-behind-greta-thunberg/

Hvorfor kan ikke disse milliardærene gå massivt inn i økologisk jordbruk istedenfor? Før vi har forgiftet alt så vi ikke kan spise noe, og drept alle biene altså.

Jeg er så enig i dette, og dette er også ting jeg har fundert over. Ikke bare økologisk jordbruk, men de kunne også ha brukt noen av milliardene på å være med å utbedre energiutvinning, søppelhåndtering, infrastruktur og lignende i u-land som ikke selv har økonomien til å bedre forholdene. Det hjelper lite at vi i Norge alle kjører rundt i Teslaer hvis vi selger fossilbilene til u-landene. 

Jeg er overrasket over at denne klimakrisedebatten er så ekstremt unyansert, og jeg opplever den veldig lite konsekvensutredet. "Løsningene" som presenteres nå vil ramme veldig skjevt sosialt, og det kommer bare til å ende med misnøye og konflikter - det ser man jo allerede i andre land (gule vester, f.eks.). De fattige vil få en veldig dårligere livskvalitet mens de rike bare betaler seg ut av problemene. 

Det kommer uansett ikke til å ende bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Geirfuglen said:

Du tror på én historie fra for noen år siden framfor den massive forskningen som finnes fra alle kanter? Vel. Confirmation bias kalles det. 

Jeg hører stadig om den massive forskningen, men ser ikke at den er så massiv.
Motstanden er derimot massiv, med de 30 tusen forskerne i http://petitionproject.org og i tillegg de 500 med han Richard Lindzen i front.

Kritikken av det latterlige klimahysteriet er stort.
https://newsvoice.se/?s=klimat

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...