Gå til innhold

Frøken Thunberg sitt budskap er noe vi alle bør stille oss bak, det er faktisk vår plikt som menneske.


Wagner

Anbefalte innlegg

Frøken Thunberg sitt budskap er noe vi alle bør stille oss bak, det er faktisk vår plikt som menneske.

Hun formidler tankene og bekymringene sine på et godt språk, hun er god til å kommunisere og hun er flink til å rette fokus på store utfordringer som verden står ovenfor. Bekymringene hennes er gjenkjennelige og de er delt av de fleste som har lest noen studier om kloden og naturens tilstand.

Jeg er av den ydmyke meningen av at det er idag altfor lite fokus på klima og miljø - mange sier det er for mye, jeg mener det er for lite. Altfor lite. Med tanke på de katastrofale konsekvensene som miljøkrisen vil lede til så finner jeg det rart at dette ikke blir frontet mer i media. 

Faktisk så har jeg 20 aviser som jeg følger å leser igjennom hver uke, det er 3 norske aviser og resten er internasjonale aviser.

På en god uke så har 20 aviser kanskje lagt ut 1-5 artikler om miljø.

Det er FOR LITE. Den eneste avisen jeg vet som regelmessig dekker klimaforskning er forskning.no (det er ikke engang en avis?) ettersom de har dedikert en egen seksjon for dette emnet.

I en ideell verden burde det vært lagt ut minst 1 artikkel PER dag i HVER av de 20 avisene. Budskapet, informasjonen og kunnskapen må ut og frem! Folk må vekkes fra slumringen sin, folk må forstå alvoret av situasjonen vi er i før ting spinner ut av og kontroll og det ikke lenger vil være muligheter for reversering. 

Kloden har allerede hatt en økning på 1 grad i løpet av 100 år. Frem til år 2100 vil vi se en økning på MINST 1 grad til. Det er drømmen, 1 grad til kan vi leve med. Det er målet, ja ting vil bli utfordrende men det klarer vi.

En økning på 2 grader så vil nok endel land verden rundt slite voldsomt og kanskje bukke under. En økning på 3 grader? Enorme konflikter , sult og lidelse. Økning på 4 grader? Massedød. Økning på 5 grader? Utryddelse.

Ved dagens nivå så vil økningen overstige 1 grad innen 2100. Med mindre vi setter igang robuste tiltak hvordan skal vi forhindre en økning på 3-5 grader? Vi trenger tøffe og harde tiltak.

Realiteten er at et menneske som lever idag har 10 ganger så høyt karbonfotavtrykk som et menneske som levde i 1900. I tillegg er vi mange flere mennesker idag. I 2050 vil verdensbefolkningen ha økt med 32% og hvert menneske vil ha høyere karbonfotavtrykk enn et menneske som lever idag. 

Det er jo dømt til å gå til helvete. 

Derfor trenger vi modige og sterke individer som Frøken Greta Thunberg som genererer artikler, media dekning, publisitet og interesse rundt klimautfordringene.

Vi trenger mennesker som står opp imot urett å kjemper for menneskeheten, mennesker som kjemper imot sterke destruktive krefter. 

Greta Thunberg kan sammenlignes med pionerene i kvinnebevegelsen som stod opp imot mannsveldet som holdt de nede. Greta Thunberg kan sammenlignes mot de første som sto opp imot slaveri. Greta Thunberg kan sammenlignes med de første som tok kampen mot tobakksindustrien. Greta Thunberg kan sammenlignes med de første som kjempet imot kolonisering og imperialisme.

Men Greta kjemper en enda hardere kamp enn de andre , for Greta kjemper imot søkkrike oljebaronene og de absolutt mektigste i samfunnet. 100 enorme firmaer alene står for 90% av forurensningen i verden, firmer som har lobby-virksomhet som strekker seg inn i alle maktens sentrum i alle stormakter verden over. Firmaer som kjøper og betaler presidenter, konger, statsministere , sultaner, diktatorer og det som er.

Hun kjemper alene mot de som styrer verden fra kulissene og bak lukkede dører i enorme internasjonale konsern, en mektig elite som voldtar jorden for å berike seg selv med penger på bekostning av resten av oss andre små-folk og de kommende generasjonene. En elite som korrupterer alt de kommer over.

Det er en stor byrde for ei lita jenta på 16 år. Ansvaret og presset er enormt da hun har fått tildelt rollen som pioneren av hele klimabevegelsen.

Hun er ei jente som ikke engang er ferdig med puberteten og hjernen hennes er ikke ferdig utviklet før om 8 år. Hun er defacto et barn, et barn med et voksent og modent og riktig budskap - men likefullt ut et barn.

Av den grunn er det viktig at vi voksne kommer på banen å tar ansvar, at vi også tar del i klimakampen imot de søkkrike klimasvina som sitter i sine skyskrapere i USA , India og Kina å pumper atmosfæren full av karbon og forurenser havene med plastikk, gjødsel , kuavfall og kjemiske stoffer.

Det er viktig at vi også bruker vår stemme til å si at "Dette er faen ikke greit!". Om nok voksne støtter opp under dette så må hyper kapitalistene bøye seg akkurat slik slave-eierne måtte bøye seg, akkurat slik manneveldet som undertrykket kvinner måtte bøye seg. 

Alle må bøye seg for folket, hjelper ikke om du har 50 milliarder på bok og du har bestukket alle verdensledere om folket sier "Nei dette går ikke lenger. vi finner oss ikke i det!"

Det var min generasjon som har stått for de største klimautslippene, så det er min generasjon som bør trå til fremfor å overlate alt ansvaret til 16 årige jentebarn. Det bør ikke være barna som skal løse problemene som min generasjon har skapt. I det minste kan vi ihvertfall støtte oss bak Greta's sak. Det er viktig om vi skal ha noe håp om at planeten skal forbli beboelig for våre barn og barnebarn og menneskeheten som helhet.

Vi har bare en klode, ødelegger vi den så er det gjort. Menneskeheten har faktisk ikke vært så utsatt på lang tid, sist vi stod ovenfor en utryddelse var for 70 000 år siden når en supervulkan i Sumatra som hadde et kraftig utbrudd. Bare 2000-3000 mennesker overlevde. 

Om planeten stiger med 5 grader vil ingen overleve, og snipp snapp snute så var eventyret for menneskeheten ute. Hvorfor skal de være slik når vi har intelligensen, innovasjonen, kreativiteten og muligheten til å overleve? Hvor blir det av kamp viljen for vår overlevelse?

For alt vi vet så kan jordkloden være den eneste planeten med liv i hele universet (det er usannsynlig men det kan være en mulighet for det) og da må det være vår oppgave å spre livet til resten av universet før lyset slukker. 

Det er jo det alle dyr er bygd for , å overleve. Men menneskeheten har nå i senere tid satt overlevelsen på spill.

Med de ærbødigste og mest klimavennlige hilsener fra Herr Wagner. 🍀🌳♻️

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg faller ikke i samme felle igjen. Trodde på dømmedagsprofetiene til Al Gore, men har lært leksa denne gangen.

Greta er bare et sårbart barn som blir grovt misbrukt av alle rundt seg. Det er veldig synd og det er veldig trist. Som Al Gore blir hun glemt snart og erstattet av en annen. Men skadene hun blir påført nå kommer ikke til å leges med det første. Hun burde vært hjemme, på skolebenken og fått ro.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
10 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg faller ikke i samme felle igjen. Trodde på dømmedagsprofetiene til Al Gore, men har lært leksa denne gangen.

Greta er bare et sårbart barn som blir grovt misbrukt av alle rundt seg. Det er veldig synd og det er veldig trist. Som Al Gore blir hun glemt snart og erstattet av en annen. Men skadene hun blir påført nå kommer ikke til å leges med det første. Hun burde vært hjemme, på skolebenken og fått ro.

Du trenger ikke å tro på verken Al Gore eller Greta, men du bør jo ta en titt på den massive forskningen som klart underbygger det Herr Wagner skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar en gammel Greenpeace-aktivist få ordet:

Quote

Så nå som de fleste er oppe og står, og vi fremdeles har masse å gjøre og dårlig tid: Kan vi være så snill å bevege oss ut av panikkrommet? Kan vi slutte å si at ungene våre dør?

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2019/09/25/195613647/for-20-ar-siden-brydde-ingen-seg-na-tror-barn-de-skal-do

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Geirfuglen skrev:

Du trenger ikke å tro på verken Al Gore eller Greta, men du bør jo ta en titt på den massive forskningen som klart underbygger det Herr Wagner skriver om.

Hvilken forskning konkret? Dømmedagsprofetiene eller den som avlyser verdens ende?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp la oss stille oss bak en ungdom som kommer med hysterisk skremselspropaganda, og som påstår å kunne se CO2 med det blotte øyet. La oss kaste oss med på massesuggesjonen.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Wagner skrev:

Hun kjemper alene mot de som styrer verden fra kulissene og bak lukkede dører i enorme internasjonale konsern, en mektig elite som voldtar jorden for å berike seg selv med penger på bekostning av resten av oss andre små-folk og de kommende generasjonene. En elite som korrupterer alt de kommer over.

Litt av en konspirasjonsteori du lanserer her. De mektige mennene bak gardinene som styrer verden.... Og mot jenta som på ingen måte er blitt bygget opp av all verdens media og politikere....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bananbøy skrev:

Litt av en konspirasjonsteori du lanserer her. De mektige mennene bak gardinene som styrer verden.... Og mot jenta som på ingen måte er blitt bygget opp av all verdens media og politikere....

Det er ikke bare media og politikere. Det er et meget stort apparat rundt henne og de voksne burde tenke seg om hva de utsetter dette sårbare barnet for. Jeg ville aldri tillatt at mitt barn misbrukes på denne måten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, bananbøy skrev:

Litt av en konspirasjonsteori du lanserer her. De mektige mennene bak gardinene som styrer verden.... Og mot jenta som på ingen måte er blitt bygget opp av all verdens media og politikere....

Å fare med misinformasjon eller konspirasjonsteorier mener jeg er å forpeste vår kollektive kunnskapsbrønn. I disse dager med økt polarisering fra alle bauger og kanter, en informasjonskrig, propaganda og høyt konfliktnivå så er det mer enn noen gang viktig at det man hevder medfører faktisk riktighet. 

Derfor er jeg veldig forsiktig med å komme med påstander med mindre jeg har solid dokumentasjon å støtte meg til. Og det har jeg her, det jeg hevder medfører riktighet.

Det er 97% av forskere verden over som alle hevder at klimaendringene er menneskeskapte. Hva med de resterende 3% av forskerne som benekter det?

De er kjøpt og betalt av bakmenn fra de store industriene. De forskerne har solgt sjelen sin til djevelen metaforisk sett. 

Det er samme type forskere som lot seg kjøpe av tobakksindustrien , de samme forskerne som tjente seg søkkrike på å publisere rapporterer som hevdet at "sigaretter og tobakk ikke var helseskadelig".

Mange lot seg lure. Akkurat som mange idag lar seg lure av forskerne som er kjøpt opp av Big Oil og andre aktører som tjener fett på å voldta jorden.

Idag vet vi at tobakk skader helsen, idag vet vi at fabrikker som pumper ut karbon skader miljøet, idag vet vi at nitrogengjødsel ødelegger livet i havet.

https://www.scientificamerican.com/article/dark-money-funds-climate-change-denial-effort/

In all, 140 foundations funneled $558 million to almost 100 climate denial organizations from 2003 to 2010.

Meanwhile the traceable cash flow from more traditional sources, such as Koch Industries and ExxonMobil, has disappeared.

Endret av Wagner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wagner skrev:

Derfor er jeg veldig forsiktig med å komme med påstander med mindre jeg har solid dokumentasjon å støtte meg til. Og det har jeg her, det jeg hevder medfører riktighet.

Ja du er nok veldig forsiktig med å lansere sinnssyke konspirasjonsteorier du....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bananbøy skrev:

Ja du er nok veldig forsiktig med å lansere sinnssyke konspirasjonsteorier du....

Les linken - det er ingen konspirasjon. Store bedrifter sender store summer penger til klimanektere. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wagner skrev:

Les linken - det er ingen konspirasjon. Store bedrifter sender store summer penger til klimanektere. 

Har du noen flere konspirasjonsteorier å lansere mens du først er i gang med den stakkars lille jenta som kjempet seg frem helt på egenhånd mot de store fæle mennene bak gardina som styrer hele verden i hemmelighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bananbøy skrev:

Har du noen flere konspirasjonsteorier å lansere mens du først er i gang med den stakkars lille jenta som kjempet seg frem helt på egenhånd mot de store fæle mennene bak gardina som styrer hele verden i hemmelighet?

Har ingen konspirasjonsteorier, bare fakta :) Pleier sette meg nøye inn i tingenes tilstand :ac:

Med klima og energivennlige hilsener fra Herr Wagner ♻️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Wagner skrev:

Har ingen konspirasjonsteorier, bare fakta :) Pleier sette meg nøye inn i tingenes tilstand :ac:

Med klima og energivennlige hilsener fra Herr Wagner ♻️

Nei da de som styrer verden bak lukkede dører og den enslige jentas kamp helt alene mot dem er nok ingen konspirasjonsteori i det hele tatt....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Atter et hysterisk propagandaforsøk som bruker et barn for å få oppmerksomhet.

Håper miljødebatten kommer inn på et fornuftig spor snart.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretas vurderinger av hva som vil kunne skje er i fullt samsvar med FNs klimakonvensjon og oppfatningen til Miljødepartementet. Hun sier ikke noe radikalt nytt og hun står ikke for en avvikende oppfatning i forhold til flertallet.

Forskjellen er at hun er engasjert og legger mer følelser i det enn de fleste, Sett de alvorlige konsekvensene vi står ovenfor og som blir belastet neste generasjon så er ikke hennes reaksjon urimelig.

I stedet for å forholde seg til hva hun faktisk sier har dette nærmest vært en orgie i hersketeknikker. Jeg kan ikke huske at noen før har blitt utsatt for et så stort spekter av usaklighet og hersketeknikker

6 hours ago, bananbøy said:

Jepp la oss stille oss bak en ungdom som kommer med hysterisk skremselspropaganda, og som påstår å kunne se CO2 med det blotte øyet. La oss kaste oss med på massesuggesjonen.

Jeg finner det utrolig at voksne siviliserte mennesker kan skrive noe slikt. Fordi hun er følesesmessig engasjert så er hun hysterisk? Hva er dette for noe tøv om at hun kan se CO2? Skal du liksom ha det til at det ble ment konkret på den måten? Vitner det ikke om at du selv står svakt argumentasjonsmessig når du må vri og vrenge på dine motstanderes utsagn til det ekstreme på denne måten?

Hva vil du gjøre med de som som skal fly og som hele tiden ser sitt eget fly dette ned? Eller hva med vegetarianere som hele tiden ser de levende dyra når de ser noen spiser kjøtt? Eller mødrene med barna på strendene som ser en masse pedofile menn? Eller de gamle damene som ser en veskenapper i enhver ung mann? Eller de unge damene som ser en voldtektmann i enhver mann når de går ute en sen kveld? Eller FRP-sympatisørene som ser en terrorist i enhver muslim? Det at man er redd for noe og gjerne "ser" det overalt betyr ikke at man konkret ser det med øynene på den måten du ønsker å fortolke det. Hvis du skal komme med noen gode argumenter bør du prøve vesentlig bedre enn dette!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wagner skrev:

Har ingen konspirasjonsteorier, bare fakta :) Pleier sette meg nøye inn i tingenes tilstand :ac:

Med klima og energivennlige hilsener fra Herr Wagner ♻️

Innleggene dine er flotte og reflekterte! Ikke ta bananbøy alvorlig. Fyren er bare en kunnskapsløs FrPer som tror alt er konspirasjoner og at CO2 er positivt i uendelige mengder. Utrolig at det enda finnes slike.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Stina234 said:

Atter et hysterisk propagandaforsøk som bruker et barn for å få oppmerksomhet.

Håper miljødebatten kommer inn på et fornuftig spor snart.

Og det fornuftige er å ta avstand fra FN's klimakonvensjon og det norske miljødepartementet? Hva har du selv gjort for å sette deg inn i dette?

Folk mener at man kan ikke høre på en 16-åring. Men folk vil jo heller ikke høre på anerkjente seriøse forskere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...