Gå til innhold

Du som er ufør - begrenser du deg på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør jeg da jeg oppfatter folk som smålige og dumme. Min MS synes ikke utenpå og jeg orker ikke at folk skal sladre om meg. 

Anonymkode: b3e4a...5fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig aldri postet noe særlig på Facebook, men legger gjerne ut ting fra livet mitt på instagram/snapchat til nære venner og familie. Når jeg en sjelden gang orker noe, synes jeg det er fint å dele det med de :) De som kjenner meg godt vet jo godt hvor dårlig jeg er, og om enkelte ikke har kapasitet til å forstå at et par positive bilder i mnd. ikke representerer 24t/døgnet, så er det virkelig ikke mitt problem. 😉

Den kampen jeg har kjempet har gjort at jeg ikke kunne brydd meg mindre dersom folk er uvitne eller smålige og vil bruke sin dyrebare tid på å dømme. Jeg og mine nærmeste både vet og ser hvor syk jeg er, så da spiller det liksom ingen rolle hva ukjente/bekjente skulle tro.

Med det sagt, så har jeg møtt lite av dette, hverken fra venner/familie eller helsevesenet/NAV. Vil tro at jeg er heldig med omgangskretsen og at jeg har møtt oppegående mennesker. 

Anonymkode: 458cb...3ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør eller ikke så er ikke det å legge ut skrytebilder eller bilder overhodet noe jeg liker å gjøre. 

Jeg har tenkt på å begrense bilder på grunn av det kun en gang. Det har vært en ufør dame som besteg en fjelltopp og hun fikk utrolig mye stygg omtale. Vet ikke hvorfor hun var ufør. Dette tenkte jeg på når jeg fikk lyst til å legge ut bilde av meg selv, på avstand riktignok, på en fjelltopp. Fikk lyst til å legge ut bilde fordi denne turen var noe jeg var fornøyd med å ha gjort. Fjelltoppen var hverken høy eller spesiell, turen var heller ikke lang, men det var en topp og det var fint der oppe.

 

Anonymkode: 8872e...fe7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre synes om MINE sosiale medier!

JEG poster det JEG vil! Etter EGEN glede og EGNE interesser!

Skulle det plage noen, så er det faktisk helt frivillig å følge meg...

PS. Tror egentlig de fleste ville blitt litt sånn smått slukørte over å vite hvor LITE andre folk egentlig snakker om dem 😉

Anonymkode: 3b17c...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, begrenser meg. Ikke fordi jeg skammer meg, eller er redd for å bli fratatt uføretrygden, men fordi jeg ikke har det behovet for å bli sett på samme måte som da jeg jobbet. 

Hadde blogg, daglige oppdateringer osv, men la ned dette arbeidet etter noen år. Jeg har blitt vant med livsstilen, og den er heller ikke så interessant for de jeg har på vennelista.

Det hender at jeg legger ut enkle bilder fra en tur, en fest eller noe annet spennende i livet mitt. Men jeg gjør det for meg selv. Det er grenser for hvor mye jeg bryr meg om barna til mine venninner, så da regner jeg med at de ser på mine ting som lite interessante. 

Anonymkode: 49a0e...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden jeg ble syk har jeg ikke postet noe på fb er 6 år siden sist. 

Anonymkode: ea956...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hørt en dame prate høylytt om at hun bæsja på seg og bæsja ut senga har jeg skjønt jeg ikke skal poste for mye dritt på fb

 

men er ikke redd for å poste ting jeg gjør eller reiser

men postet mye psyko ting pga tilstanden min

så alle tror jeg er dausjuk psykisk uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din beslutning. Jeg elsker personvernet mitt, men jeg tror ikke folk er så interessert i å vite om meg eller sladre om meg. 

Anonymkode: 3ae82...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, begrenser meg. Ikke fordi jeg skammer meg, eller er redd for å bli fratatt uføretrygden, men fordi jeg ikke har det behovet for å bli sett på samme måte som da jeg jobbet. 

Hadde blogg, daglige oppdateringer osv, men la ned dette arbeidet etter noen år. Jeg har blitt vant med livsstilen, og den er heller ikke så interessant for de jeg har på vennelista.

Det hender at jeg legger ut enkle bilder fra en tur, en fest eller noe annet spennende i livet mitt. Men jeg gjør det for meg selv. Det er grenser for hvor mye jeg bryr meg om barna til mine venninner, så da regner jeg med at de ser på mine ting som lite interessante. 

Anonymkode: 49a0e...319

Du legger de ut for deg selv, for å se på de selv, da du allerede har bildene...?

Makes sense.

Anonymkode: e35cf...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg. Jeg husker hvordan jeg selv tenkte om kjempe aktive uføre da jeg selv var "frisk" nok til å jobbe men likevel helt utmattet etter en arbeidsdag, så jeg unngår å gni det inn. Jeg er veldig klar over at mange som er i jobb har mye mer plager enn jeg som går hjemme og hviler store deler av uka og at det kan virke provoserende når uføre skryter om toppturene sine. Jeg har uansett ikke noe behov for å skryte på sosiale medier, så det er ikke akkurat noe offer. Sånt skryt er blitt så harry.

Anonymkode: c665c...b57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du legger de ut for deg selv, for å se på de selv, da du allerede har bildene...?

Makes sense.

Anonymkode: e35cf...358

Ok. Velg å tolke det slik du selv vil. 

Anonymkode: 49a0e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke publisert noe hverken på face eller ista etter jeg ble syk. Har også nesten sluttet å sende snap. 

Anonymkode: 06986...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrenser seg igrunn selv da jeg stort sett ikke har noe å dele. Da hadde det blitt bilde av kaffekoppen, hunden, solnedgangen osv hver dag og er såpass oppegående at jeg forstår at det ikke er spes interessant😅 legger kanskje ut noe til jul eller når jeg en sjelden gang er på ferie, men that’s it

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør som 18-åring, men det er veldig få som vet at jeg er det, så jeg føler på det med å ikke være overaktiv fordi jeg er redd for at folk skal finne det ut. Jeg er veldig flau over å være 21 år og ha vært ufør siden 18-årsdagen min. Var dog nøye med å oppdatere profilen da jeg begynte å studere i høst, slik at det står at jeg gjør noe annet enn å sitte på rumpa hele dagen.

Anonymkode: 282de...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legger ut fint lite på FB, jeg har fint lite å dele nå da jeg er ufør. Men jeg har tenkt tanken om at ting kan fort bli misforstått, så den sjeldne fjellturen jeg klarer, legger jeg heller på snap til nermeste familie som har mer kunnskap om min tilstand og vet hva det koster meg

Anonymkode: 5c598...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...