Gå til innhold

Jeg/du er pårørende til en alkoholiker. Eller har vært.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer er alkoholiker. Han drikker hver kveld. Jeg er så utrolig sliten og ensom.  Vi krangler hele tiden.  På grunn av praktiske  hensyn må jeg  avvente  noe med  å gjøre  det slutt.  Vi har to små barn. Målet mitt  er å komme ut av medavhengigheten i 2020. Det mest slitsomme med det her er at han virker  som et skall  av et menneske.  Ingen  empati  eller omsorg  for meg  overhode. Det er så sårt.

S.

Anonymkode: 06ed4...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er alkoholiker. Han drikker hver kveld. Jeg er så utrolig sliten og ensom.  Vi krangler hele tiden.  På grunn av praktiske  hensyn må jeg  avvente  noe med  å gjøre  det slutt.  Vi har to små barn. Målet mitt  er å komme ut av medavhengigheten i 2020. Det mest slitsomme med det her er at han virker  som et skall  av et menneske.  Ingen  empati  eller omsorg  for meg  overhode. Det er så sårt.

S.

Anonymkode: 06ed4...0fc

Huff, det er virkelig ikke greit at du og barna skal ha det sånn. Jeg håper du klarer å komme deg vekk fra han. Uansett hva som er grunnen til at han drikker så er det ikke greit å behandle deg slik. Jeg husker selv hvor skummelt jeg syntes det var som barn å være rundt berusede voksne. 😢 Alkohol kan virkelig være noe helvetes dritt, den ødelegger så jævlig mye..

-Vimsa fra den andre tråden ( som forøvrig snart har fullført 2 uka uten alkohol )

Anonymkode: d92a5...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, far, stefar, bestefar og mamma hadde også tilløp.  Alle har alkoholikere i slekta. 

Anonymkode: 39609...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Ja, bedre å leve i fornektelse. 

Anonymkode: 498df...f03

De fleste i den tråden tror ikke at verken mann, barn eller øvrige familie verken vet eller skjønner noe så ja. 

Anonymkode: 39609...da2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen  andre  pårørende her?  Jeg  føler  meg så utrolig  ensom.

S.

Anonymkode: 06ed4...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lite helvete å forholde seg til mennesker med alkoholproblemer. Hadde en far som var alkis. Og en kompis som har fått sparken som venn, det er en BEFRIELSE!!!! 

Anonymkode: 00bb5...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et lite helvete å forholde seg til mennesker med alkoholproblemer. Hadde en far som var alkis. Og en kompis som har fått sparken som venn, det er en BEFRIELSE!!!! 

Anonymkode: 00bb5...4a0

Ja, du har rett. Det er et helvete. Gleder  meg til å komme meg bort  fra helvete  snart! Herlighet  så godt  det blir. Håper på  hakket  mer  sjelefred i hverdagen  da enn nå.

Anonymkode: 06ed4...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Noen som kjenner til steder der man kan komme i kontakt med andre pårørende? Oslo-området 

Anonymkode: ef857...f31

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen som kjenner til steder der man kan komme i kontakt med andre pårørende? Oslo-området 

Anonymkode: ef857...f31

Sjekk ut al anon

Anonymkode: acc38...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sjekk ut al anon

Anonymkode: acc38...3a5

Var inne på den siden, men fant ikke noe om det? Bare for barn?

Anonymkode: ef857...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var inne på den siden, men fant ikke noe om det? Bare for barn?

Anonymkode: ef857...f31

Nei Al anon er for alle som pårørende

Anonymkode: acc38...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen som kjenner til steder der man kan komme i kontakt med andre pårørende? Oslo-området 

Anonymkode: ef857...f31

Piosenteret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problematisk forhold til alkohol. Drikker 1-2 ganger i uka. Jeg liker ikke følelsen av å være full, så stopper å drikke når jeg er "god-brisen". 3-6 glass vin. Jeg hater at jeg ikke kan kjøpe vin å ha det stående. Det drikkes med en gang. Av en eller annen grunn er vin noe spesielt for meg. Liker ikke sprit, og øl kan jeg fint ha stående i ukesvis uten at jeg kaster meg over det. 

Kunne ønske det var en lavere terskel for å få hjelp. Får inntrykk av at det er lite reell hjelp å få, men at de er raske på å inndra førerkortet ditt og varsle barnevernet. 

Anonymkode: b2b0e...5d2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.9.2019 den 22.22):

Jeg har vært pårørende til alkoholikere, og det jeg aldri har forstått er den voldsomme benektelsen. De nektet alltid for at de hadde noe problem, selv om deres drikking førte til tap av jobb, skilsmisse etc. Hvordan er det egentlig mulig å benekte noe som er så tydelig?? Jeg er heldigvis ikke medavhengig lenger, man prøver jo å redde de man er glad i, selv om det betyr at man må glemme seg selv fullstendig. Nå holder jeg meg langt unna mennesker med alkoholavhengighet, orker ikke mer av det. 

Anonymkode: b10a6...f2a

Jeg kjenner folk som benekter at de har dårlig hørsel. Samme med folk som er alvorlig syke, men nekter å gå til legen (fordi de ikke ønsker å være alvorlig syke). Fornektelse er en veldig reell ting. Virker som at de lurer sin egen hjerne, fordi å innse sannheten er for brutalt til at de kommer til å takle det.

Anonymkode: 08a4c...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et problematisk forhold til alkohol. Drikker 1-2 ganger i uka. Jeg liker ikke følelsen av å være full, så stopper å drikke når jeg er "god-brisen". 3-6 glass vin. Jeg hater at jeg ikke kan kjøpe vin å ha det stående. Det drikkes med en gang. Av en eller annen grunn er vin noe spesielt for meg. Liker ikke sprit, og øl kan jeg fint ha stående i ukesvis uten at jeg kaster meg over det. 

Kunne ønske det var en lavere terskel for å få hjelp. Får inntrykk av at det er lite reell hjelp å få, men at de er raske på å inndra førerkortet ditt og varsle barnevernet. 

Anonymkode: b2b0e...5d2

Sikkert fordi alkohol er så allmenntilstand akseptert og fra man er ung så er alkohol = kose seg/ha det gøy. Det er stort drikkepress i samfunnet. 
 

for mange begynner det absolutt ikke som en fest altså, men jeg bare tenker på holdningene man har til alkohol: at det er «normalt» inn til det har gått veldig langt. Ikke det at totalforbud og straff slik det er med narkotika er veien å gå, men verdt å være obs på

Anonymkode: ef857...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 20.44):

Nei Al anon er for alle som pårørende

Anonymkode: acc38...3a5

Ok takk.

er det noen som har erfaring med å komme i kontakt med andre som har opplevd lignende - på et slags privat/vennskapelig plan? Altså ikke bare at man sitter i en gruppeterapisituasjon, men at man får en personlig relasjon og sånn sett støtter hverandre? Eller kan det på en måte bli enda mer belastende? Å grave seg ned i andres situasjon i tillegg til egen?

Anonymkode: ef857...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt noen som har erfaring med å gå på al-anon møte? Hva skjer der?

Anonymkode: ef857...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...