Jump to content
AnonymBruker

Løpe maraton om et år, når begynne å trene?

Recommended Posts

I Grosny
På 22.9.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Enkelt. Start i morgen den dag!

Fortsetter under...

Hr. Aktiv
På 22.9.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Du må ut å løpe rolig lange turer ihvertfall en gang i uka. Flere timers tur i sone 1. Ellers kan du trene noe intervall og terskeløkter. 4x4 systemet er en fin base til å begynne med, men husk det er ingen fasit. 

Møretausa
På 4.10.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Som en som fikk plantar fascitt uten en eneste intervall, og uten noe særlig fart (men hvem definerer hva som er det hos en som er utrent?), er jeg uenig med deg i at rolig løping ikke kan forårsake skader ;) 

Anonymkode: 0aefe...925

En del folk som jobber I butikk får også Plantar fascitt, så man er selvfølgelig ikke garantert skadefri. Derfor jeg skrev mindre skadeutsatt. Det er alltid en sjans for å få vondt eller bli skadet når man starter noe nytt, men så er det jo en god sjans for at man faktisk kan komme I form og redusere en del andre plager og da..

AnonymBruker
På 8.10.2019 den 9.18, Møretausa skrev:

En del folk som jobber I butikk får også Plantar fascitt, så man er selvfølgelig ikke garantert skadefri. Derfor jeg skrev mindre skadeutsatt. Det er alltid en sjans for å få vondt eller bli skadet når man starter noe nytt, men så er det jo en god sjans for at man faktisk kan komme I form og redusere en del andre plager og da..

Jeg skrev da aldri noe annet?

Jeg svarte på dette: "Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre."

For de aller fleste er det mengden som gjør at de blir skadet i begynnelsen, nettopp fordi de utholdenhetsmessig klarer mer enn de tror, mens muskler og sener ikke har tilpasset seg belastningen enda. Det er derfor man bør starte rolig og øke litt i uka over tid. Jeg maner bare til tålmodighet, for belatningen ved løping kan fort føre til skader om man ikke er forsiktig i oppstarten. Og ingenting er mer demotiverende når man først har funnet motivasjon til å begynne, enn å måtte ta en lengre periode med treningsfri for å bli frisk. 

Møretausa
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev da aldri noe annet?

Jeg svarte på dette: "Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre."

For de aller fleste er det mengden som gjør at de blir skadet i begynnelsen, nettopp fordi de utholdenhetsmessig klarer mer enn de tror, mens muskler og sener ikke har tilpasset seg belastningen enda. Det er derfor man bør starte rolig og øke litt i uka over tid. Jeg maner bare til tålmodighet, for belatningen ved løping kan fort føre til skader om man ikke er forsiktig i oppstarten. Og ingenting er mer demotiverende når man først har funnet motivasjon til å begynne, enn å måtte ta en lengre periode med treningsfri for å bli frisk. 

Vi er nok enige I prinsippet men kanskje ikke helt enige om hva som er mye mengde eller ikke.?

Rundt 2 mil I uka bør man neste kunne klare, nybegynner eller ei. Men man trenger selvfølgelig ikke løpe 7 km I slengen, man kan løpe litt, gå litt, løpe litt igjen osv. Etterhvert så går man mindre og mindre,

Hvis man legger inn noen styrkeøvelser på bena I tillegg så synes jeg ikke det er å starte for hardt. 

AnonymBruker
På 10.10.2019 den 13.13, Møretausa skrev:

Vi er nok enige I prinsippet men kanskje ikke helt enige om hva som er mye mengde eller ikke.?

Rundt 2 mil I uka bør man neste kunne klare, nybegynner eller ei. Men man trenger selvfølgelig ikke løpe 7 km I slengen, man kan løpe litt, gå litt, løpe litt igjen osv. Etterhvert så går man mindre og mindre,

Hvis man legger inn noen styrkeøvelser på bena I tillegg så synes jeg ikke det er å starte for hardt. 

Rundt to mil i uka syns du man bør klare om man er nybegynner eller ei? Ok, da er vi nok helt på forskjellige planeter når det gjelder hva en nybegynner er. Jeg trener et sted mellom to og tre mil i uka som maks før jeg løper halvmaraton på en grei tid, å ta en nybegynner rett dit, er å be om skader. 

Jeg er rett og slett redd for at dine råd kan føre til skader, særlig når folk får høre at "dette bør du klare, nybegynner eller ei", for tendensen jeg ser hos nybegynnere, er at de trener for hardt, ikke lytter til kroppen og ender opp med å pådra seg skader. 

Gå/løpe er en kjempebra strategi, men man bør gjerne følge en plan allikevel. Og for helt nybegynnere er ingen av de planene jeg kjenner til eller har brukt selv, i nærheten av å legge opp til 2 mil i uka fra begynnelsen av. 

Annonse

tranedatter
På 10.10.2019 den 13.13, Møretausa skrev:

Eh what, nei. Dette er å be om skader! For ikke snakke om 2 mil PLUSS styrke. Du har tydeligvis veldig lite peil.

Her er ett nybegynnerprogram: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Her snakker de om TIDEN, ikke antall km.