Gå til innhold

Hvor mye skal jeg spise? Jente 16


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 174 og sist jeg veide meg var jeg 64 kg. (1 måned siden) jeg tørr ikke å veie meg, men tror kanskje at jeg veier mer enn det nå. Uansett jeg vil ned til 60 kg, veide det for et halvt år siden og var veldig fornøyd med kroppen min.

problemet da var at jeg sultet meg, liksom jeg spiste ikke frokost og lunsj. Var egt ikke så veldig sulten da, men tenker at det er bedre at jeg spiser alle måltidene. For jeg vil ikke leve sånn som jeg gjorde før. 

Uansett, hvor mange kalorier bør jeg spise hver dag for å greie å gå ned i 4 kg og holde meg der? 

Anonymkode: 85246...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal spise til du er mett uten å tenke på de 4 ekstra kiloene. Begynn heller å trene om du ønsker en mer definert kropp. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

174 og 60 kg. Det er bmi på under 20. 

Jeg er helt sikker på at du er råflott som 64 kg. 

Spis sunn mat når du er sulten og spis til du er mett. Og det med god samvittighet.

Anonymkode: 1235f...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å legge inn 174 og 60 kg i en bmi kalkulator får du dette svaret:

Din BMI er 19.8 som er i nedre område for normalvekt. Du bør unngå vektnedgang, og kan ha helsegevinst av å gå noe opp i vekt.

Anonymkode: 1235f...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vær selektiv med HVA du spiser, og beveg deg mer. Grønnsaker som vokser over jorden kan du spise ubegrenset av. Kroppen trenger også proteiner (fisk, kjøtt, egg). Les deg opp på hvordan spise næringsrikt og hva en passe stor porsjon er. Husk at hvis du sulter deg, så går kroppen i energisparemodus. Det er bedre å spise jevnt og sunt.

Anonymkode: cf61b...338

Oppfordrer du ei ung jente til vektnedgang?? 

Ts: Du er sikkert fin og perfekt som du er! Spis normalt og vær i aktivitet

Anonymkode: 48096...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil du syns er svar fra en gammel tante som ikke skjønner en drit, men : det er ikke bra å gå ned i vekt når en er så slank som du er og samtidig har en kropp som kanskje driver å vokser og stabiliserer seg.

Jeg skjønner det er kjipt å være usikker på vekten sin altså. Ja og lure på om en er normal eller for stor og ikke vite helt.  Men du er altså helt passe.

Det er så mye styr rundt hvordan en skal se ut så selv jeg på 30 driver å sitter fast forran speilet til tider og tenker jeg ville forandret noe. Men så skjønner det bare er fordi jeg er usikker og vil være bra nok og bli likt og sett opp til og tenker: om jeg bare var penere, tynnere, høyere, tjukkere hår osv.. ville jeg oppnå det. Men jeg vet det ikke er sant. Jeg eg sterkere inni meg enn som 16. Jeg vet jeg aldri vil bli tynn nok eller vakker nok til aldri være usikker på meg selv. Det er ikke det det ligger..

Uff. Vil fortelle: gikk på en smell selv i tenårene. trodde trengte slanke meg. Gikk super hardt ut og ble kjempesyk. Anoreksi og så bulemi. Ett helvete det var. Hadde bare mat-tanker i hue. Hele ungdommen gikk med til det. Mange år som varebiler borte. Tenkte: det skjer ikke meg. Jeg er smartere enn det. Men det jeg ikke visste var at om en sulter seg så sier det på ett tidspunkt klikk i hue og en blir besatt av mat. Det er en helt naturlig reaksjon på sult som kroppen har fra steinalderen. Om det er sult på gang: tenk bare på å spise. Og derfra kan veien være kort sykdom altså. Veldig. For den sterke trangen til å kaste i seg mat sammen med ønske om å ikke spise er helt jævlig og gjør en småsprø Bare ville nevne det. Blir smånervøs når  hører folk som har helt normal vekt, vil slanke seg

Du er bra nok som du er om du et en god venn og sånt. Høy og slank er du i tillegg heldig å være.

 Oj.. ble litt mange ord her.. Du spurte jo ikke om noe av dette.. Men vil deg vel altså. 

please ikke slank deg. Vekta de er bra som den er. 

 

 

Anonymkode: 1fc7b...d75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn som er normalvektige skal ikke slanke seg. Om du trenger ernæringsveiledning kan du snakke med helsesøster eller helsestasjon for ungdom. 

Anonymkode: fed05...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde bmi på 16.5 i tenårene mine og spiste alt jeg følte for. Men siden jeg ikke likte brød så spiste jeg ofte lite på dagtid og mye på kveld. 

Og jeg er ikke syk eller har anoreksi om noen skulle tro det her...

Min bmi er ca 18 i dag etter å ha gått opp 5kg nå som 28år. Trener 3-4 dager per uke nå og bruker fortsatt samme str som da min bmi var 16.5. Legge på muskler er også en god ide som noen her over nevner

Men du bør spise frokost lunsj OG middag hver dag. Du trenger næring. Finn ut av din bmr/hvileforbrenning. Spis ca bmr+400kcal. Med din Høyde antar jeg det ligger rundt 1900 daglig i snitt. Tren styrke 2ganger per uke og kondisjon 1 gang i uken. Du kan fint ha et kaloriunderskudd på 200 per dag i snitt. Mange kjendiser har en bmi rundt 18 og lever fint. Men skal du ha en så lav bmi som dette må du passe på at alt du putter i munnen skal være sunt for deg. Maks næring/minst kcal.  

 

 

Anonymkode: 58d3a...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som er normalvektige skal ikke slanke seg. Om du trenger ernæringsveiledning kan du snakke med helsesøster eller helsestasjon for ungdom. 

Anonymkode: fed05...5ef

Kvinner vokser ikke særlig i høyden når de er 16....

Anonymkode: 58d3a...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg hadde bmi på 16.5 i tenårene mine og spiste alt jeg følte for. Men siden jeg ikke likte brød så spiste jeg ofte lite på dagtid og mye på kveld. 

Og jeg er ikke syk eller har anoreksi om noen skulle tro det her...

Min bmi er ca 18 i dag etter å ha gått opp 5kg nå som 28år. Trener 3-4 dager per uke nå og bruker fortsatt samme str som da min bmi var 16.5. Legge på muskler er også en god ide som noen her over nevner

Men du bør spise frokost lunsj OG middag hver dag. Du trenger næring. Finn ut av din bmr/hvileforbrenning. Spis ca bmr+400kcal. Med din Høyde antar jeg det ligger rundt 1900 daglig i snitt. Tren styrke 2ganger per uke og kondisjon 1 gang i uken. Du kan fint ha et kaloriunderskudd på 200 per dag i snitt. Mange kjendiser har en bmi rundt 18 og lever fint. Men skal du ha en så lav bmi som dette må du passe på at alt du putter i munnen skal være sunt for deg. Maks næring/minst kcal.  

 

 

Anonymkode: 58d3a...927

Hva i all verden er hensikten med å ha kaloriunderskudd om man veier mindre enn anbefalt. Og om man trener, er det bare fordelaktig båtar inn tilstrekkelig antall kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen 
_popcorn_, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...