Gå til innhold

Holdt dere tale i bryllupet deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvor vanlig det er at bruden holder tale til brudgommen i bryllupet. Å holde tale er omtrent det verste jeg vet, og jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre det på bryllupsdagen.. Samtidig føler jeg at mannen min fortjener en tale han også, og at det er feigt å ikke gjøre det. I min vennekrets virker det som de fleste bruder holder taler nå, så føler alle gjestene forventer det også.. 

Hva tenker dere? Holdt dere tale? 

• Liker 1
Skrevet

Ja for meg var det en selvfølge. Jeg ønsket å bruke anledningen til å fortelle hva jeg liker med ham og hva jeg er takknemlig for i samlivet vårt. Unngikk klisjeer og å si at jeg elsker ham, det er jo opplagt. 

Anonymkode: f47e1...cda

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer ikke til å holde tale, men jeg forventer heller ikke at mannen skal holde tale.

Jeg tenker det er viktigere å gjøre det dere er komfortabel med og ønsker, ikke gjøre det "alle" forventer at en skal gjøre. Da tenker jeg ikke bare på taler, men også resten av dagen.

Anonymkode: 69584...f04

• Liker 2
Skrevet

Nei, for da ville jeg gruet meg til hele bryllupet og ikke klart å ha det fint før etter at talen var unnagjort. Mannen synes det var helt ok.

Anonymkode: 1522c...ddd

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg holdt ikke tale, så full hadde jeg ikke klart å blitt🙈

Anonymkode: 1b338...dd6

• Liker 1
Skrevet

Ja. Ville føltes veldig rart og uhøflig om mannen, foreldrene mine og svigers, stod der og sa fine ord til meg. Uten at jeg fikk si noe fint til dem. Eller takke gjestene for at de var der. 

Anonymkode: 3cd53...52d

• Liker 8
Skrevet

Kan si at jeg har vært i bryllup hvor verken bruden eller brudgommen holdt tale og det virket sært og utakknemlig. Ingen "Hei, velkommen" engang. Ser egentlig på det som en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for da ville jeg gruet meg til hele bryllupet og ikke klart å ha det fint før etter at talen var unnagjort. Mannen synes det var helt ok.

Akkurat det samme her.. Har allerede begynt å ligge våken om kveldene å tenke på det, 9 mnd til bryllupet 😛

Skrevet
10 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Kan si at jeg har vært i bryllup hvor verken bruden eller brudgommen holdt tale og det virket sært og utakknemlig. Ingen "Hei, velkommen" engang. Ser egentlig på det som en selvfølge.

Men så lenge brudgommen (som har null problemer med å holde tale) ønsker alle gjestene hjertelig velkommen og takker for oppmøte bør vel ikke gjestene bli personlig fornærmet for at bruden ikke holder tale? 🤷🏼‍♀️ 

• Liker 2
Skrevet

Brudgommen skal holde tale uansett.

Det er ikke forventet at bruden holder tale, men har hun lyst eller er hun feminist, bør hun gjøre det.

Anonymkode: 09366...c98

• Liker 4
Skrevet

Skal det ikke holdes taler bør dere ha en konferansier som ønsker velkommen, sier noen ord, takker for mat og lager litt stemning. Hvis ikke kan det fort bli tamt. 

Når det er sagt så koster det "ingenting" å kakke i glasset og si noen få setninger om dagen, om livet og om framtiden, og takke gjestene for at dem kom. Andre holder sikkert taler mot dere, så å forvente noe tilbake er det minste gjestene gjør. Har selv holdt tale i bryllup, ikke i mitt eget ettersom jeg ikke er gift, men... Gruet meg som et helvete og klarte ikke spise middag pga det, men kunne aldri latt være å gjøre det. Det hører med oppgaven man har i den settingen. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Juks skrev:

Skal det ikke holdes taler bør dere ha en konferansier som ønsker velkommen, sier noen ord, takker for mat og lager litt stemning. Hvis ikke kan det fort bli tamt. 

Når det er sagt så koster det "ingenting" å kakke i glasset og si noen få setninger om dagen, om livet og om framtiden, og takke gjestene for at dem kom. Andre holder sikkert taler mot dere, så å forvente noe tilbake er det minste gjestene gjør. Har selv holdt tale i bryllup, ikke i mitt eget ettersom jeg ikke er gift, men... Gruet meg som et helvete og klarte ikke spise middag pga det, men kunne aldri latt være å gjøre det. Det hører med oppgaven man har i den settingen. 

Men mannen holder mer enn gjerne velkomsttale, og han skal holde tale til meg. Koster han 0 kalorier. Toastmaster skal vi ha, og hun er livlig, så tenker det blir alt annet enn tamt :) Takk-for-maten tale skal også noen ha ansvar for. 

Men skjønner av de fleste kommentarene her at folk synes bruden skal holde tale uansett om det ødelegger veldig mye av dagen hennes

Endret av LeneSofia
Skrevet
23 minutter siden, LeneSofia skrev:

Men så lenge brudgommen (som har null problemer med å holde tale) ønsker alle gjestene hjertelig velkommen og takker for oppmøte bør vel ikke gjestene bli personlig fornærmet for at bruden ikke holder tale? 🤷🏼‍♀️ 

Neida, men i bryllupet jeg var i sa ingen av de noen ting😅 

Skrevet
Akkurat nå, LeneSofia skrev:

Men mannen holder mer enn gjerne velkomsttale, og han skal holde tale til meg. Koster han 0 kalorier. Toastmaster skal vi ha, og hun er livlig, så tenker det blir alt annet enn tamt :) 

Men skjønner av de fleste kommentarene her at folk synes bruden skal holde tale uansett om det ødelegger veldig mye av dagen hennes

Åja, beklager, fikk inntrykk av at ingen av dere kom til å holde tale. Ble vel blendet av resten av tråden.

Angående om kun bruden ikke skal holde tale, så tenker jeg at det ikke er et must å gjøre det, men hvis du har en mann som du vet kommer til å klinke til med en god tale mot deg, så hadde det nok vært hyggelig med et høyt svar på dette :) 
Er du fra før av en utadvendt kvinne med en veltrent drøvel, så "forventes" det vel litt at du kjører på også her. 

Trenger ikke være langt, artig eller komplisert. Bare noen få setninger liksom. Men. Kjenn på det selv. Og ikke sitt i ettertid å angre på at du ikke gjorde det. Mange gjør faktisk det også. 

Skrevet
2 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Neida, men i bryllupet jeg var i sa ingen av de noen ting😅 

Det skjønner jeg er litt merkelig :) Heldigvis har jeg skaffet meg en mann som synes det er greit å holde taler, og som har holdt taler på blant annet dåpsdagene til barna. Fint for meg når jeg skjelver ved tanken ;) 

Skrevet
Akkurat nå, Juks skrev:

Åja, beklager, fikk inntrykk av at ingen av dere kom til å holde tale. Ble vel blendet av resten av tråden.

Angående om kun bruden ikke skal holde tale, så tenker jeg at det ikke er et must å gjøre det, men hvis du har en mann som du vet kommer til å klinke til med en god tale mot deg, så hadde det nok vært hyggelig med et høyt svar på dette :) 
Er du fra før av en utadvendt kvinne med en veltrent drøvel, så "forventes" det vel litt at du kjører på også her. 

Trenger ikke være langt, artig eller komplisert. Bare noen få setninger liksom. Men. Kjenn på det selv. Og ikke sitt i ettertid å angre på at du ikke gjorde det. Mange gjør faktisk det også. 

:) Ja, jeg er i tenkeboksen og har allerede begynt å skrive på en tale. Men må rett og slett se litt hvordan det føles etterhvert. Jeg er for all den sosial i gruppesettinger med venner, men akkurat å stå foran folk å snakke har jeg alltid hatet. Skjelver både på hender og i stemmen, helt pyton.. Men får se, som sagt, så synes jeg jo han fortjener en tale han også.. 

Skrevet
3 minutter siden, Juks skrev:

Vi giftet oss for ti år siden og jeg har i alle fall aldri angret på at jeg ikke holdt tale. Det var en del taler: brudgommen, faren min, begge forlovere, takk for maten ++.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, LeneSofia skrev:

:) Ja, jeg er i tenkeboksen og har allerede begynt å skrive på en tale. Men må rett og slett se litt hvordan det føles etterhvert. Jeg er for all den sosial i gruppesettinger med venner, men akkurat å stå foran folk å snakke har jeg alltid hatet. Skjelver både på hender og i stemmen, helt pyton.. Men får se, som sagt, så synes jeg jo han fortjener en tale han også.. 

Skjønner! Tror aldri jeg har vært så nervøs før i hele mitt liv når jeg måtte kakke i glasset. Sånn sett en "unødvendig" ekstrabelastning på en ellers hektisk og nervøs dag. Men gjør det kort og enkelt, bare for å ha gjort det liksom, så du slipper å sitte i ettertid å tenke at "f... jeg skulle ha gjort det". Ved å bestemme deg for å gjøre det, så slipper du å sitte å ha dårlig samvittighet at du ikke skal gjøre det, eller kverne så mye på det når talene braker løs. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi giftet oss for ti år siden og jeg har i alle fall aldri angret på at jeg ikke holdt tale. Det var en del taler: brudgommen, faren min, begge forlovere, takk for maten ++.

Så bra at du ikke har gjort det. Men jeg vet folk som har angret seg veldig. Er jo en unik anledning, liksom. Og anger er en kjip følelse å ha etter sitt eget bryllup ;) 

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Selvfølgelig holdt jeg tale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...