Gå til innhold

Garn; ull, merinoull, alpakka, mohair osv osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på hva de forskjellige ull- og hårtypene har av egenskaper. Hvordan garnet oppfører seg i bruk og ved vask osv. 

Har nylig strikket noe i Drops Nepal, men synes den mista fasongen. Elsker mykheten i garnet, men er usikker på holdbarhet.  

Så nå trenger jeg en innføring i garn og deres kvaliteter. Jeg strikker helst gensere, luer og sokker. 

Hva er dine favorittgarn og hvorfor? 

PS: superwash og andre kjemiske garn, er ikke så interessant. Vil ha så ren ull som mulig. 

Anonymkode: bbf1d...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, først og fremst unngår jeg alt fra Drops. Dyrene har ikke hatt det bra. I tillegg siger alle plaggene, nesten uansett hvilken garntype jeg har brukt.

Vanlig ull klør for mye på meg så det har jeg aldri prøvd. Finull er kanskje bedre der :)

Alpakka, helst tynn, får en fin fasong, og jeg bruker dette mye. Overflaten blir glatt, plagget blir lett, og det er enkelt å strikke mønster med det. Dette er også garn som kan sige, veldig viktig at man tørker dem flatt. Det loer litt, så det er ikke egnet for babyplagg. Passer fint å blande dette med 1 tråd mohair eller effektgarn.

Alpakka silke er kjempedeilig! Ikke egnet for å strikke mønster da :)

Merinoull er godt å strikke med, og skal ikke loe, så det (og babyull) er bra til babyplagg. Det kan sige litt det også så jeg unngår å bruke merino på store plagg. Maskene blir veldig jevne med merinoull, og det er mer elastisk enn andre typer.

Mohair, silk mohair og kid silk loer veldig, men jeg synes strukturen blir så fin når jeg bruker dette som tråd nr 2. Bruker det aldri alene.

Litt tjukkere hårete garn, som f.eks Faerytale, er fin til luer, sjal og slikt, men som genser klør det på meg. Men det varierer, Påfuglgarnet er f.eks det mest plastikklignende garnet jeg har vært borti.. 

De chunky garnene liker jeg godt. Disse er ofte vevd som et rør hvor ulla blåses inn. De er isolerende og myke, og det går fort å strikke på store pinner. De chunky garnene som er tvinnet er fine de og, men jeg synes plaggene blir stivere.

Nå prøvde jeg å strikke med smart for første gang og synes det er helt forferdelig. Stivt og tørt, nesten. Den var myk til å være superwash, men ikke myk nok😅

Jeg liker best å kjøpe garn fra Filcolana, Isager, Knitting for Olive, Du store Alpakka og Rauma. Men det går mye i Sandnes fordi de har best utvalg i garnbutikken her 🤷‍♀️

Anonymkode: 19859...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 😀 dette var veldig mye nyttig informasjon. Hmm da utgår Drops heretter. Skal strikke bort resten på sokker som skal toves (og som skal brukes av meg som tøfler hjemme). 

Jeg kjøpte nå noe Rauma Vamsegarn fordi det virka solid. Har en genser i noe lignende garn (husker ikke hva) som uansett hva jeg gjør, holder fasong. Så jeg tok med dette i håp om å få en solid genser. Den skal uansett utenpå andre klær så jeg er ikke redd for at det skal klø. 

Men jeg har veldig lyst å strikke topper ol som kan brukes til alt fra tur til pent. Og da bør vel merinoull være topp? 

Har strikket noe i Farytail og enig i at det var skikkelig plastikk. Jeg vil ha det så rent som mulig. Og at dyra har det bra er også viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Vams, men det så solid og naturlig ut :)

Turklær ville jeg strikket i merinoull ja, det er lurt :) Man vil jo kunne vaske dem! Men til finere topper ville jeg valgt et annet garn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det i ord, men jeg synes man ser maskene så godt i merinoplagg. Det ser litt striglet og butikkaktig ut, om det gir mening? Den eneste merinoen jeg har funnet som ikke gir det utseendet er Fraya lovely på Stoff og stil. Positivt overrasket over det garnet 🤗

Ellers ville jeg brukt alpakka silke, tynn bomull, lin eller vanlig alpakka til selskapsklær, og alpakka til f.eks jobb og sånt. Jeg jobber på kontor da og fryser ihjel, vet ikke hva du jobber med 😅

Jeg kom på en god erstatning for Fearytale forresten! Raumas Alpakka lin 😍 Har strikket Garntopiagenseren i det + alpakka mini, og den ble solid og samtidig myk 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jeg har mye å lære om garn. Dette er et omfattende emne. 

Liker tanken på Rauma Vams. At det er helnorsk og solid. 

Men jeg ønsker også noe lett og pent og varmt til jobb. Jeg og sitter og fryser på et kontor. 

Men jeg er også veldig aktiv utendørs og vil heller ha ull enn fleece som mellomlag og varmeplagg ved pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Vel, først og fremst unngår jeg alt fra Drops. Dyrene har ikke hatt det bra. I tillegg siger alle plaggene, nesten uansett hvilken garntype jeg har brukt.

Har du noen dokumentasjon på at dyrene ikke har hatt det bra hos Drops sine leverandører?

Jeg spør fordi de selv sier at alle produktene deres er mulesing-fri, og har egentlig aldri hørt at de er verre enn andre mtp. dyrevelferd. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Diamant20 skrev:

Sandnes kommer snart med superwash-fri tynn merinoull

Hva betyr det? 🤔 

Superwash er vel plastbelagt. All merinoull som ikke er superwash er vel vanlig merinoull? Eller pleier all merinoull være superwash? 

Har noen tips for godt og solid og gjerne mykt garn for pinner mellom 5 og 7? Som gir en pen og jevn struktur? Gjerne litt blankt? Hva bør man se etter da? Alpakka eller noe med dekkhår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash er ofte plastbelagt, men det kan også være kjemisk behandlet for å hindre toving. Som regel sier ikke magebåndet på garnet noe om hvilken metode som er brukt. Veldig ofte er merinogarn superwash og dermed behandlet på den ene eller andre måten, men det er jo fint at det kommer alternativer! 

Merino er ofte også kalbelspunnet, det er derfor man ofte får den spesielle maskestrukturen. 

Jeg har heller aldri hørt noe om at Drops garn kommer fra produsenter med dårlig dyrevelferd. Det er mye kritikk av Drops, men jeg innrømmer jeg har enda tilgode å se denne kritikken bli dokumentert. 🤷‍♀️ Selv liker jeg godt blandingsgarnene av ull og alpakka. Synes det er gode garn til rimelig pris. 

Ellers har Hillesvåg godt garn. Når det kommer til rene ullgarn er det Rauma og Hillesvåg jeg tyr til. 

Anonymkode: 731cb...171

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Superwash er ofte plastbelagt, men det kan også være kjemisk behandlet for å hindre toving. Som regel sier ikke magebåndet på garnet noe om hvilken metode som er brukt. Veldig ofte er merinogarn superwash og dermed behandlet på den ene eller andre måten, men det er jo fint at det kommer alternativer! 

Merino er ofte også kalbelspunnet, det er derfor man ofte får den spesielle maskestrukturen. 

Jeg har heller aldri hørt noe om at Drops garn kommer fra produsenter med dårlig dyrevelferd. Det er mye kritikk av Drops, men jeg innrømmer jeg har enda tilgode å se denne kritikken bli dokumentert. 🤷‍♀️ Selv liker jeg godt blandingsgarnene av ull og alpakka. Synes det er gode garn til rimelig pris. 

Ellers har Hillesvåg godt garn. Når det kommer til rene ullgarn er det Rauma og Hillesvåg jeg tyr til. 

Anonymkode: 731cb...171

Jeg måtte gjøre litt research selv nå, og da fant jeg dette, dvs. at Drops er et merke som er bevisst på hvor ullen kommer fra. Ifølge dem selv, kommer merinoullen deres fra frittgående dyr i Sør-Amerika.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeste genser jeg har hatt kjøpte jeg i Akureyri -Island. Myk og ¨fluffy¨.

Slitestyrken på den kunne vært bedre, til ¨ekstrem¨ turbruk, -men åhh, sÅ varm og god... Mc. + telt vinter.

Kule folk, jeg lette etter billigste genser, -han fant frem den varmeste \ dyreste, til latterlig pris. Tror de hadde garn og, da.

https://theviking.is/shop/

:vetikke: https://alafoss.is/pages/icelandic-knitting-yarn

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det? 🤔 

Superwash er vel plastbelagt. All merinoull som ikke er superwash er vel vanlig merinoull? Eller pleier all merinoull være superwash? 

Har noen tips for godt og solid og gjerne mykt garn for pinner mellom 5 og 7? Som gir en pen og jevn struktur? Gjerne litt blankt? Hva bør man se etter da? Alpakka eller noe med dekkhår? 

Det meste av merinoulla er superwash, og siden TS ikke var så interessert i superwash tenkte jeg bare at det kunne være greit å vite. 👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt smak og behag hva man foretrekker. Selv strikker jeg mest med vanlig saueull som ikke er superwash-behandlet. Grunnene er flere, men noen er at de gir holdbare plagg (bortsett fra sokker, da trenger man en eller annen form for forsterkning) som ikke siger, holder formen, nupper lite og generelt holder seg bra. Jeg syns også det er et pluss at plaggene blir lette. Og så er det rimelig i forhold til mye annet, særlig når man strikker med enkel tråd. Så jeg syns vanlig norsk saueull gir veldig mye valuta for pengene. Jeg liker også at det ikke er så glatt å strikke med. Og ikke minst at fargeutvalget i slikt garn er enormt i forhold til mye annet garn, som gjerne har utvalgte paletter. Og så funker det godt å strikke sammen med en tråd silk mohair hvis man vil strikke med litt tykkere pinner. Da føles plagget også mykere. Selv klør jeg ikke av den type ull, men det er jo noen som gjør det. Selv syns jeg en del alpakkagarn (ikke alt) klør, men vet mange opplever motsatt. Blir vel litt individuelt, da. Men saueull må vaskes når plagget er ferdig strikket (enten for hånd eller på et ullprogram i maskin, som man vet vasker den type ull skånsomt), da blir det mye mykere. Blir også mykere i bruk. Jeg er veldig glad i Hillesvåg sitt garn, både Ask, Huldra og Alv, og pelsulla deres Sølje, Tinde og Blåne. Strikker også med Pickles pure wool og Finull fra Rauma.

Jeg strikket mye i alpakka før, men har foretatt en helomvending de siste årene... Jeg velger det fortsatt i blant, egentlig mest fordi jeg ofte syns alpakka tar farge fint, med litt melering. Og jeg har et barn som sier han klør av saueull, så da strikker jeg i merino (superwash eller ikke-superwash) eller alpakka, eller blanding av merino og bomull. Men generelt syns jeg mønsterstrikk blir litt lite definert i alpakka, det er glatt å strikke med og det kan bli litt tungt. Jeg syns derimot ikke det røyter så mye, slik noen mener, så jeg har brukt det på nyfødt uten problem. Men varianter som børstet alpakka holder jeg meg helt unna. Jeg har ikke strikket noe særlig med det selv, men sett hvordan andre har gjort seg erfaringer om at det mister formen veldig fort og nupper mye.

Jeg liker også merino, først og fremst ubehandlet, og har strikket en del i nøstebarn sin merino, enten med enkel eller dobbel tråd. Og Pickles sin tjukk merino er ubehandlet, og det tror jeg også deres mjuk merino også er. Superwash-merino er typisk sånt jeg kjøper når jeg skal strikke barselgaver, eller til noen jeg vet klør lett. Eller ofte når jeg kjøper håndfarget garn.

Å strikke med mohair kan bety så mangt, alt fra helt tynn silk mohair/tynn mohair med polyamid lagt dobbelt eller som følgetråd til en annen ulltråd, til tykk og fluffy mohair à la disse store genserene fra Line Langmo o.l. Tynn silk mohair liker jeg godt som følgetråd, men syns det er litt trådt å strikke med det alene lagt dobbelt. Jeg er heller ikke noen kjempefan av det tykke mohairgarnet, bare sånn når det gjelder å strikke med. Men det jeg virkelig elsker er mohair fra Telespinn, det er en helt annen type mohair igjen, fra tynn og kjempemyk til tykkere og litt røffere. Vet de anbefaler den tykke varianten til sokker bl.a., da hvertfall den mohairen skal være slitesterk.

Jeg syns det er gøy med variasjon, dvs. både å veksle litt mellom ulike kvaliteter og produsenter, men noen klare preferanser har jeg jo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra med så mye fin informasjon. Takk 😃 

Jeg har til nå handla garn på nett men skal faktisk besøke en garnbutikk i dag og kjenne litt på garn. Kjenner jeg gleder meg 😂 

Greit å vite at noen «jukser» litt med benevnelser også

(Liten digresjon; ser mange kjente klesmerker selger plagg i 100 % merinoull og så viser det seg at den 100 %’en er kun den andelen av plagget som er i ull er ull. Men resten er plastikk. Heia KT og HH for den. For de som skulle lure på hvem som jukser 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vera Vinge skrev:

Det blir jo litt smak og behag hva man foretrekker. Selv strikker jeg mest med vanlig saueull som ikke er superwash-behandlet. Grunnene er flere, men noen er at de gir holdbare plagg (bortsett fra sokker, da trenger man en eller annen form for forsterkning) som ikke siger, holder formen, nupper lite og generelt holder seg bra. Jeg syns også det er et pluss at plaggene blir lette. Og så er det rimelig i forhold til mye annet, særlig når man strikker med enkel tråd. Så jeg syns vanlig norsk saueull gir veldig mye valuta for pengene. Jeg liker også at det ikke er så glatt å strikke med. Og ikke minst at fargeutvalget i slikt garn er enormt i forhold til mye annet garn, som gjerne har utvalgte paletter. Og så funker det godt å strikke sammen med en tråd silk mohair hvis man vil strikke med litt tykkere pinner. Da føles plagget også mykere. Selv klør jeg ikke av den type ull, men det er jo noen som gjør det. Selv syns jeg en del alpakkagarn (ikke alt) klør, men vet mange opplever motsatt. Blir vel litt individuelt, da. Men saueull må vaskes når plagget er ferdig strikket (enten for hånd eller på et ullprogram i maskin, som man vet vasker den type ull skånsomt), da blir det mye mykere. Blir også mykere i bruk. Jeg er veldig glad i Hillesvåg sitt garn, både Ask, Huldra og Alv, og pelsulla deres Sølje, Tinde og Blåne. Strikker også med Pickles pure wool og Finull fra Rauma.

Jeg strikket mye i alpakka før, men har foretatt en helomvending de siste årene... Jeg velger det fortsatt i blant, egentlig mest fordi jeg ofte syns alpakka tar farge fint, med litt melering. Og jeg har et barn som sier han klør av saueull, så da strikker jeg i merino (superwash eller ikke-superwash) eller alpakka, eller blanding av merino og bomull. Men generelt syns jeg mønsterstrikk blir litt lite definert i alpakka, det er glatt å strikke med og det kan bli litt tungt. Jeg syns derimot ikke det røyter så mye, slik noen mener, så jeg har brukt det på nyfødt uten problem. Men varianter som børstet alpakka holder jeg meg helt unna. Jeg har ikke strikket noe særlig med det selv, men sett hvordan andre har gjort seg erfaringer om at det mister formen veldig fort og nupper mye.

Jeg liker også merino, først og fremst ubehandlet, og har strikket en del i nøstebarn sin merino, enten med enkel eller dobbel tråd. Og Pickles sin tjukk merino er ubehandlet, og det tror jeg også deres mjuk merino også er. Superwash-merino er typisk sånt jeg kjøper når jeg skal strikke barselgaver, eller til noen jeg vet klør lett. Eller ofte når jeg kjøper håndfarget garn.

Å strikke med mohair kan bety så mangt, alt fra helt tynn silk mohair/tynn mohair med polyamid lagt dobbelt eller som følgetråd til en annen ulltråd, til tykk og fluffy mohair à la disse store genserene fra Line Langmo o.l. Tynn silk mohair liker jeg godt som følgetråd, men syns det er litt trådt å strikke med det alene lagt dobbelt. Jeg er heller ikke noen kjempefan av det tykke mohairgarnet, bare sånn når det gjelder å strikke med. Men det jeg virkelig elsker er mohair fra Telespinn, det er en helt annen type mohair igjen, fra tynn og kjempemyk til tykkere og litt røffere. Vet de anbefaler den tykke varianten til sokker bl.a., da hvertfall den mohairen skal være slitesterk.

Jeg syns det er gøy med variasjon, dvs. både å veksle litt mellom ulike kvaliteter og produsenter, men noen klare preferanser har jeg jo

Takk for tipset om Telespinn! Jeg vil gjerne like mohair, men syns det fort blir for «fluffy», og da er det ikke verdt pengene for meg, uansett hva garnet måtte inneholde av eksklusive fiber. 

Ellers er jeg enig i at ren ull er et fantastisk garn å strikke med. Jobber med en bestillingskofte i Sandnes Tynn merino nå, og syns resultatet blir veldig tungt. Har andre kofter i Finull og Hillesvåg, og de er lette og holder formen godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PecanPie skrev:

Takk for tipset om Telespinn! Jeg vil gjerne like mohair, men syns det fort blir for «fluffy», og da er det ikke verdt pengene for meg, uansett hva garnet måtte inneholde av eksklusive fiber. 

Ellers er jeg enig i at ren ull er et fantastisk garn å strikke med. Jobber med en bestillingskofte i Sandnes Tynn merino nå, og syns resultatet blir veldig tungt. Har andre kofter i Finull og Hillesvåg, og de er lette og holder formen godt. 

Altså, mohairen fra Telespinn er jo også fluffy, men likevel helt annerledes. Jeg har strikket flere prosjekter i Mari, og det er helt nydelig. Det fluffer seg dog mer opp etter vask eller bruk enn på hespet, så man må jo være bevisst hvilke prosjekter man bruker det til. Men jeg liker det kjempegodt, selv om jeg egentlig ikke er så vill etter hårete garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal du ha et plagg som holder fasongen, bør du velge ull foran alpakka. Ull er mye mer elastisk enn alpakka. Generelt vil alpakka sige mer enn ull, hvis forholdene ellers er like. Alpakka er ikke ull, det er hår, og det oppfører seg annerledes. Du merker det ikke på små plagg, men du vil merke det på en lusekofte eller en stor genser eller kjole.

Anonymkode: 8e988...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

skal du ha et plagg som holder fasongen, bør du velge ull foran alpakka. Ull er mye mer elastisk enn alpakka. Generelt vil alpakka sige mer enn ull, hvis forholdene ellers er like. Alpakka er ikke ull, det er hår, og det oppfører seg annerledes. Du merker det ikke på små plagg, men du vil merke det på en lusekofte eller en stor genser eller kjole.

Ja dessverre opplevde jeg dette med min første genser. Den seg skikkelig og fra å ha en pen fasong ble den lafsete med en gang. 

Nå strikker jeg i ren norsk ull. Solide greier. Ikke så mykt men man kjenner det er holdbart. 

Men alpakka i topper kan jeg gjerne teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja dessverre opplevde jeg dette med min første genser. Den seg skikkelig og fra å ha en pen fasong ble den lafsete med en gang. 

Nå strikker jeg i ren norsk ull. Solide greier. Ikke så mykt men man kjenner det er holdbart. 

Men alpakka i topper kan jeg gjerne teste. 

ja, alpakke er deilig til sitt bruk, og jeg bruker det masse. Men det er viktig å ha litt kunnskap om fibrenes egenskaper før mange legger ned hundrevis av timer i en lusekofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Her var det mye interessant informasjon om garn! :) 

Anonymkode: 72e73...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...