Gå til innhold

Grunn til at man ikke går ned i vekt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor går jeg ikke mer ned i vekt? 

Jeg regnet ut hvor mye kalorier jeg måtte holde meg innenfor for å gå ned i vekt, dersom jeg ikke trener. Sannheten er at jeg går en fin tur hver dag og er aktiv med barnet.. 

Har holdt på i to uker, og har ikke gått noe ned. Er godt under grensa på kalorier, og jeg spiser jo frokost, lunsj, middag og en liten kveldsmåltid. 

Håper ikke fettet har satt seg 😭

Anonymkode: 0c4b9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste mulige grunn er att man ikke ligger nok i underskudd, enkelt og greit. Kanskje har du litt lavere forbrenning enn snittet, eller så kanskje du får i deg litt flere kalorier enn du tror.

Anbefaler litt styrketrening eller intervall trening for å booste forbrenningen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare to uker, så veldig kort tid for å merke vektnedgang enda. 

Har du prøvd å bruke målebånd i stedet for vekt? Mål midjen, overarm, rumpe og lår og mål på nytt om to uker. 

Det kan godt være at du har hatt vektnedgang uten at vekta viser nøyaktige tall. Hvis du f.eks har litt væskeansamling i kroppen så vil det vises på vekta når du veier deg. Likedan varierer vekta ift hvor du er i syklusen din; rett før mensen så kan vekta fort vise 1-3kg for mye, disse kiloene forsvinner når mensen er over (som oftest vannvekt) For at kroppen skal slippe vannvekt så er det lurt å kutte ned på saltholdig mat og drikke nok vann. Du kan også prøve et helsekostprodukt som heter Aqua-min, veldig effektivt. 

Det kan også være at du inntar mere kalorier enn du tror hvis du bruker øyemål/ca-mål. Ville kartlagt eksakt hvor mye i f.eks appen lifesum. Vei det du spiser og plott det inn. Ta med alt ned til hver minste skje med olje. 

Og husk at mye av den sunne maten ofte er veldig kaloririk, som f.eks nøtter, olivenolje, avokado. 

Og vær obs på flytende kalorier som juice, smoothie, melk, brus, saft, vin/øl 

Som sagt så har du bare slanket deg i to uker, jeg er sikker på at kiloene slipper etterhvert. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går jeg ikke mer ned i vekt? 

Jeg regnet ut hvor mye kalorier jeg måtte holde meg innenfor for å gå ned i vekt, dersom jeg ikke trener. Sannheten er at jeg går en fin tur hver dag og er aktiv med barnet.. 

Har holdt på i to uker, og har ikke gått noe ned. Er godt under grensa på kalorier, og jeg spiser jo frokost, lunsj, middag og en liten kveldsmåltid. 

Håper ikke fettet har satt seg 😭

Anonymkode: 0c4b9...698

Ligg rett under grensa på kalorier og sørg for at du blir skikkelig svett tre ganger i uka, jogg i stedet for å gå, det gjør underverker på mange måter.

Så kommer du til å gå ned, sakte og sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du å telle alle kcal, absolutt alle? Stekesmøret i panna er noe mange ofte glemmer 😅

Her er noen små grunner til hvorfor vekta kan står fast: 

https://www.vektklubb.no/artikkel/naar-vekten-staar-bom-fast-23266320

Her er noen tips til matbytter og små endringer som gir en del forskjell i kcal:

https://www.vektklubb.no/artikkel/saa-enkelt-kan-du-spare-hundrevis-av-kalorier-24140933

https://www.vektklubb.no/artikkel/20-kalorivennlige-matbytter-24493434

Anonymkode: 3ebc9...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle Svar :) jeg mener jo selvsagt at jeg får med meg alt av kalorier. Jeg drikker kun vann, kaffe og cola (teller hver kopp) , og er jeg usikker, overdriver jeg kaloriene.. Men som sagt, det er kun gått to uker, og jeg kunne kanskje trent litt :)

Jeg kunne kanskje ligget i veldig underskudd en ukes tid for å få litt boost? 

Hvordan vet man om man har rask eller sakte forbrenning..? Jeg er generelt slank, og gikk ned tilbake 20 kg på to mnd etter graviditeten, men har nå gått opp 5 kg over det jeg vanligvis pleier å veie 😂

Anonymkode: 0c4b9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle Svar :) jeg mener jo selvsagt at jeg får med meg alt av kalorier. Jeg drikker kun vann, kaffe og cola (teller hver kopp) , og er jeg usikker, overdriver jeg kaloriene.. Men som sagt, det er kun gått to uker, og jeg kunne kanskje trent litt :)

Jeg kunne kanskje ligget i veldig underskudd en ukes tid for å få litt boost? 

Hvordan vet man om man har rask eller sakte forbrenning..? Jeg er generelt slank, og gikk ned tilbake 20 kg på to mnd etter graviditeten, men har nå gått opp 5 kg over det jeg vanligvis pleier å veie 😂

Anonymkode: 0c4b9...698

Du kan variere 2-3 kg alt ettersom vanninntak, hvor du er i menstruasjonsyklus, glykollagre, saltnivå i mat, osv. 

I Teorien kan du altså veie 2 kg mer enn vanlig i fett. Det er ingenting. Dette kan du klare på 2-6 uker med enkle grep. Spise mindre, og drikk mye vann, samt vær i aktivitet. 

Problemet ditt er at du mest sannsynlig vil gå opp igjen om du ikke endrer matvanene/livsstilen din.

Anonymkode: 4db03...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan variere 2-3 kg alt ettersom vanninntak, hvor du er i menstruasjonsyklus, glykollagre, saltnivå i mat, osv. 

I Teorien kan du altså veie 2 kg mer enn vanlig i fett. Det er ingenting. Dette kan du klare på 2-6 uker med enkle grep. Spise mindre, og drikk mye vann, samt vær i aktivitet. 

Problemet ditt er at du mest sannsynlig vil gå opp igjen om du ikke endrer matvanene/livsstilen din.

Anonymkode: 4db03...d53

Tror ikke det er så vanskelig altså.. Jeg har kost meg litt mye idet siste, og tenkt at jeg ikke legger på meg. Men det gjorde jeg jo. Og godt er det egentlig, for da ser jeg at nei, jeg må virkelig passe på:) 

Anonymkode: 0c4b9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke særlig vanskelig å holde det kaloriunderskuddet. Lyst på god mat er det som er farlig hos meg. At jeg er sulten eller hva, det er ikke et problem. Jeg må bare unngå å kjøpe ting som ikke er "bra", og slutte å følge lysten. 

Nå går jeg ikke etter nei mat og regler ift sukker osv.. Kun kalorier. Men det eneste usunne jeg får i meg er cola og kake. Og den kaken må jeg da bare spise mindre av.. 

Anonymkode: 0c4b9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gå ned om du ligger i kaloriunderskudd. Ingen er unntatt den regelen. Så enten spiser du mer en du tror, eller så forbrenner du mindre en du tror. Eller så er ikke vekten dun til å stole på, Evt. er du påvirket av hormoner/mensen.

 

Alle har forsåvidt også ulik forbrenning, og eneste måten du kan finne ut av din på er å gjøre justeringer i kaloriinntaket. 

 

Anonymkode: 5f4b7...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle Svar :) jeg mener jo selvsagt at jeg får med meg alt av kalorier. Jeg drikker kun vann, kaffe og cola (teller hver kopp) , og er jeg usikker, overdriver jeg kaloriene.. Men som sagt, det er kun gått to uker, og jeg kunne kanskje trent litt :)

Anonymkode: 0c4b9...698

Cola inneholder mye sukker som igjen binder mye vann i kroppen. Flytende kalorier er det første man bør kutte ut om man skal ligge i kaloriunderskudd, da de ikke gir noen metthetsfølelse. Så den colaen ville jeg snarest byttet ut med noen annet (Cola Zero/Lighht eller Pepsi Max om det er brus du foretrekker).

Anonymkode: 37241...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cola inneholder mye sukker som igjen binder mye vann i kroppen. Flytende kalorier er det første man bør kutte ut om man skal ligge i kaloriunderskudd, da de ikke gir noen metthetsfølelse. Så den colaen ville jeg snarest byttet ut med noen annet (Cola Zero/Lighht eller Pepsi Max om det er brus du foretrekker).

Anonymkode: 37241...bd7

Er det egentlig forskjell på kalorier..? Altså jeg kunne seriøst levd på cola😂 jeg får bare bite i det sure eplet, bokstavelig talt, og dempe coladrikkingen, har akkurat vært å kjøpt 8 fire pack med cola, så det blir etter det.. . Det er kun vann, kaffe og cola jeg drikker, andre brus klarer jeg meg fint uten :)

Anonymkode: 0c4b9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig forskjell på kalorier..? Altså jeg kunne seriøst levd på cola😂 jeg får bare bite i det sure eplet, bokstavelig talt, og dempe coladrikkingen, har akkurat vært å kjøpt 8 fire pack med cola, så det blir etter det.. . Det er kun vann, kaffe og cola jeg drikker, andre brus klarer jeg meg fint uten :)

Anonymkode: 0c4b9...698

Ja, raske karbohydrater gjør at insulinproduksjonen din bykser i været og fettforbrenningen din bremser ned ;

Når vi spiser mat som inneholder mye karbohydrater og ikke er fysisk aktive nok til å forbrenne dem der og da, vil det økte insulinet påvirke fettforbrenningen, og danne blodsukker om til fett. For den som vil ned i vekt, er det viktig å forstå at sukker og stivelse i maten er en vesentlig årsak til dannelsen av fettvev, sier dr. Lindberg, og fortsetter: – Ved inntak av enkle karbohydrater, som raffinert sukker og hvitt mel, stiger blodsukkeret raskt. Insulinet strømmer til for å senke blodsukkeret. Blodsukkerfall trigger en ”sukkerhunger” som gjør at mange blir fort sultne igjen etter et måltid rikt på raske karbohydrater. Denne type kosthold krever dessuten mye av bukspyttkjertelen, som må produsere insulin på høygir. På sikt kan den bli utmattet. Resultatet er gjerne økt kroppsvekt, og økt risiko for diabetes. Mindre kjent, men desto viktigere er at økt blodsukker etter karbohydratrike måltider er en svært viktig medvirkende årsak til hjerte- og karsykdom, langt viktigere enn blodkolesterolet. Økt blodsukkerbelastning øker også risiko for flere kreftformer og kroniske betennelsestilstander.

Det vi vet er at mennesker fra naturens side har ulik toleranse for karbohydrater. Det finnes store genetiske forskjeller. Noen ser ut til å tåle karbohydrater dårlig, andre kan spise mye sukker og stivelse uten at det legger seg som fett på sidebeina.

 

Anonymkode: 5a28e...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeezes, du drikker cola og lurer på hvorfor du ikke går ned i vekt? Seriøst? 

Anonymkode: f7293...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...