Gå til innhold

Interessant program om årsaker til fedme og hvorfor det er så vanskelig å gå ned i vekt


Roci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dokumentaren er fra 2013, så man kan ikke si at forskningen er «nyere». 

Anonymkode: b530f...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentaren er fra 2013, så man kan ikke si at forskningen er «nyere». 

Anonymkode: b530f...61d

Ok, takk for info. Jeg så som sagt dokumentaren i går og tok for gitt at den var "fersk". Men det er uansett interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at for de aller aller aller fleste ikke er vanskelig å gå ned i vekt. Kjedelig, ja, men ikke vanskelig. 

Anonymkode: 5c313...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bestemt at for de aller aller aller fleste ikke er vanskelig å gå ned i vekt. Kjedelig, ja, men ikke vanskelig. 

Anonymkode: 5c313...ca0

Du kan jo mene hva du vil, men jeg tror ikke gener og hormoner bryr seg så mye om det. Hos mange (sterkt) overvektige mennesker fungerer bl.a. ikke metthetshormonet, slik at de ikke har metthetsfølelse, men føler seg konstant sulten, noe som i sin tur faktisk fører til at de tar dårligere kostholdsvalg. Det har vært gjort forsøk med normalvektige mennesker med normal sult- og metthetsrespons, der de spiser sin vanlige frokost på dag 1, for så å faste i 24 timer. De blir da tilbudt samme frokostutvalg som de ble tilbudt dag 2, men velger nesten uten unntak søtere og fetere matvarer med høyere kaloriinnhold. Sultfølelse påvirker m.a.o. valget av type mat. Anbefaler at du ser tv-programmet som jeg linket til, så får du litt mer kunnskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bestemt at for de aller aller aller fleste ikke er vanskelig å gå ned i vekt. Kjedelig, ja, men ikke vanskelig. 

Anonymkode: 5c313...ca0

Deg om det, men forskningen er uenig med deg. Eller, det er ikke vanskelig å gå ned i vekt. Men det er omtrent umulig å bli værende der. Og dette er godt og grundig dokumentert i forskning.

Anonymkode: 94e8d...7bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt merkelig at genene våre skal ha blitt dårlige på 30-40 år, så dette er en ikke-forklaring for meg. Det de sier er jo bare "tilfeldigvis bare ble det sånn og det går i arv". De kunne like godt ikke ha sagt noen ting.

Anonymkode: 22bff...d20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - si at det er sterke genetiske komponenter med overvekt. Si at overvektige mennesker har en forstyrret sult-og metthetsrespons. Likevel er vi på befolkningsnivå så mye tjukkere enn vi var for en del tiår siden. Disse genene var vel aktive dengang også? 

Vi kan ikke skylde på genene når 70% av nordmenn nå er overvektige. Det handler om endringene i vår kollektive matkultur, endringer i daglig fysisk aktivitet, og tilgjengeligheten og aksepten for å spise usunn mat 24/7. 

Besteforeldrene mine fikk sjokolade en gang i måneden maks. Jeg har mulighet, og får tilbud om å spise sjokolade flere ganger hver dag. 

Anonymkode: 273d9...9ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss velger daglig å ignorere at vi konstant har lyst på noe søtt. Hadde jeg bare lyttet til hva sultfølelsen sa, ville jeg vært kraftig overvektig. Og ja, jeg har en del overvektige på den ene siden av slekten. På den andre siden er de normalvektige, men med en del kjøtt på kroppen allikevel, mao er ingen direkte tynne. Jeg er slankest i familien min, fordi jeg ikke spiser alt jeg egentlig har lyst på.

Anonymkode: 26edb...19a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange av oss velger daglig å ignorere at vi konstant har lyst på noe søtt. Hadde jeg bare lyttet til hva sultfølelsen sa, ville jeg vært kraftig overvektig. Og ja, jeg har en del overvektige på den ene siden av slekten. På den andre siden er de normalvektige, men med en del kjøtt på kroppen allikevel, mao er ingen direkte tynne. Jeg er slankest i familien min, fordi jeg ikke spiser alt jeg egentlig har lyst på.

Anonymkode: 26edb...19a

Grunnen til at vi konstant har lyst på noe søtt er at vi desperat trenger glukosen fra frukt, søtpoteter, gresskar osv. Får vi nok av det så har vi faktisk ikke lyst på sjokolade. 

Anonymkode: 22bff...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Prøver å gå ned i vekt etter en graviditet, og det føles klin umulig. Jeg føler meg sulten hele tiden og kan spise store mengder med mat. Er først nå noen mnd etter fødsel at jeg føler jeg har fått litt kontroll.

Anonymkode: 1353e...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de med veldig sterke cravings og ofte lyst å spise kjempemye. Jeg må stanse meg selv, jeg vet at jeg spiste for 2 timer siden og ikke egentlig trenger mat. Det er sånn jeg holder meg normalvektig. Man må finne noe å gjøre på, slik at man blir distrahert. For meg hjelper det å spille noe som krever mye konsentrasjon, rydde huset eller gå tur. Kan heller ikke ha godteri eller lignende i huset. 

Man kan forsøke ta en gulrot og se om det stanser verste gnaginga i magen, eller koke grønner erter og spise de uten noe annet, da grønnsaker har lite kcal i seg. 

Anonymkode: 932f2...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er menneskelig biologi å ha lyst til å spise mye fet og søt mat. Det er slik vi har overlevd gjennom tusener av år; vi har overspist i overflodsperioder for å ha nok å tære på i perioder med matmangel.

Både overvektige, normalvektige og undervektige er underlagt samme biologiske premisser, men slanke mennesker er gjerne flinkere til å regulere cravingsene slik at de ikke blir overvektige. 

Anonymkode: dad42...4c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger vel ikke forskning for kunne kjenne på den følelsen av å sitte med en liten salat, mens en syltynn venn sitter med cheeseburger, sjokoladefondant og is. 

Alle kropper er ulike. Det er ikke tvil om at det er mye som spiller inn i overvekt bildet. Noen kan nesten spise alt de vil, trykke i tryket, uten at det skjer noe, mens andre nesten bare trenger å se på en sjokolade og 1 kg er på 😅

Men veldig ofte er også overvekt et resultat av dårlige vaner. Vi kan dessverre ikke alle skylde på dårlige gener (enn om jeg særlig har lyst til det), men for noen er det en realitet. Kanskje så enkelt som at de mangler metthetsfølelse, de får aldri den automatiske «nå er jeg mett og kan slutte å spise følelsen». Tenk hvor vanskelig livet måtte være om man bokstavlig talt kunne trykket i seg hva som helst og aldri hatt den følelse av å være så full at man holder på å sprekke. 

Anonymkode: a24e6...859

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er menneskelig biologi å ha lyst til å spise mye fet og søt mat. Det er slik vi har overlevd gjennom tusener av år; vi har overspist i overflodsperioder for å ha nok å tære på i perioder med matmangel.

Både overvektige, normalvektige og undervektige er underlagt samme biologiske premisser, men slanke mennesker er gjerne flinkere til å regulere cravingsene slik at de ikke blir overvektige. 

Anonymkode: dad42...4c0

Mosjon bidrar også til å regulere matinntaket. 

Anonymkode: ed9c9...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok - si at det er sterke genetiske komponenter med overvekt. Si at overvektige mennesker har en forstyrret sult-og metthetsrespons. Likevel er vi på befolkningsnivå så mye tjukkere enn vi var for en del tiår siden. Disse genene var vel aktive dengang også? 

Vi kan ikke skylde på genene når 70% av nordmenn nå er overvektige. Det handler om endringene i vår kollektive matkultur, endringer i daglig fysisk aktivitet, og tilgjengeligheten og aksepten for å spise usunn mat 24/7. 

Besteforeldrene mine fikk sjokolade en gang i måneden maks. Jeg har mulighet, og får tilbud om å spise sjokolade flere ganger hver dag. 

Anonymkode: 273d9...9ff

Tror mye av det skyldes vår stressende tilværelse og tilgjengelighet av usunn mat. 

Anonymkode: ed9c9...3cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også en av de med veldig sterke cravings og ofte lyst å spise kjempemye. Jeg må stanse meg selv, jeg vet at jeg spiste for 2 timer siden og ikke egentlig trenger mat. Det er sånn jeg holder meg normalvektig. Man må finne noe å gjøre på, slik at man blir distrahert. For meg hjelper det å spille noe som krever mye konsentrasjon, rydde huset eller gå tur. Kan heller ikke ha godteri eller lignende i huset. 

Man kan forsøke ta en gulrot og se om det stanser verste gnaginga i magen, eller koke grønner erter og spise de uten noe annet, da grønnsaker har lite kcal i seg. 

Anonymkode: 932f2...c98

Jeg er også sulten hele tiden. Hvordan klarer du å konsentrere deg når magen gnager og rumler? Jeg blir så sliten av det når jeg er på jobb at jeg ofte gir etter og spiser enda en porsjon havregrøt e.l. selv om jeg spiste for få timer siden, så får jeg heller la være å spise etter jobb. Men det er jo en usunn måltidsrytme, skulle gjerne fordelt måltidene normalt utover hele dagen. 

Anonymkode: 7adab...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Deg om det, men forskningen er uenig med deg. Eller, det er ikke vanskelig å gå ned i vekt. Men det er omtrent umulig å bli værende der. Og dette er godt og grundig dokumentert i forskning.

Anonymkode: 94e8d...7bb

Nja. Jeg vet ikke om jeg er enig. Det er klart vi er forskjellige mtp metthetsfølelse og forbrenning, men det er ikke så hokus pokus med mindre man har en eller annen sjelden diagnose eller liknende. 

 

Jeg har selv veid 20kg mer en i dag, og det var dritt å ta grep. Jeg har holdt den nye vekten i mange år. Jeg er selv en person med enorm appetitt og kunne fint spist et helt brød med nugatti til frokost hver dag. Om jeg ikke begrenser meg spiser jeg fint halvannen Grandiosa til middag etterfulgt av en stor sjokoladeplate etc etc. Poenget mitt er at den følelsen er vanlig for mange, det handler om å klare å ikke gi etter for det. Spiser jeg en «normal» middag for en med min vekt så føler jeg meg ikke mett etterpå, men det går seg til i løpet av en times tid, og det er en følelse man må bli vant med og komfortabel med. Det er «urettferdig» i den grad at flere av mine slanke venninner føler seg Mette av to stk knekkebrød, men jeg må bare innse at vi er forskjellige, og skal jeg stole på min egen mwtthetsfølelse så blir jeg rett og slett overvektig. Sånn er det. Dette er ikke noen unik ting for kun overvektige, men fungerer ofte som en hvilepute til ikke å ta grep. 

Anonymkode: 5c313...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser jeg en «normal» middag for en med min vekt så føler jeg meg ikke mett etterpå, men det går seg til i løpet av en times tid, 

Anonymkode: 5c313...ca0

Hvordan da? Mener du at du plutselig ikke lenger er sulten en time etter å ha spist? Da pleier jeg å være på mitt mest sultne. 

Anonymkode: 7adab...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Mener du at du plutselig ikke lenger er sulten en time etter å ha spist? Da pleier jeg å være på mitt mest sultne. 

Anonymkode: 7adab...9d2

Ja, jeg mener at skulle jeg spist til jeg ble nett ville jeg rukket å spise en hel hest før jeg merket det. Når jeg spiser såkalte normale porsjoner føler jeg meg overholdet ikke mett når jeg er ferdig spist, men etter å ha ventet en stund kjenner jeg jo at det jeg har spist faktisk har mettet. Men jeg er en type som gjerne skulle spist meg stappmett  til hvert måltid om det ikke hadde fått konsekvenser. 

Pga dette så har jeg funnet ut at få men større måltider passer meg bedre enn mange små. Så jeg spiser 3 måltider om dagen - totalt 1500/1700 kcal med hovedvekt på middagen. Feks Frokost/Lunsj: 400 kcal, middag 700 kcal, kvelds 400kcal. Føler jeg aldri blir ordentlig mett, men jeg har vent meg til at sånn er det. Livet er «urettferdig», men sånn er jeg, og det er det som kreves for at jeg skal kunne holde meg i form. 

Anonymkode: 5c313...ca0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...